Afgifter - hvem betaler??
Fra : Jens Didriksen

Dato : 30-03-03 22:02

Når man spørger en bilforhandler eller en mc-forhandler hvor meget de typisk
tjener på en ny mc, så er svaret oftest i området af 3.000,- hvilket ikke
kan siges at være voldsomt.

Grunden er de høje danske afgifter (lyder sangen bekendt?) som gør at
fortjenesten ikke kan gøres ret stor.

Nogle gange er det så bare at jeg bliver lidt forvirret - senest her til
aften hvor jeg har set en ny Honda 750 Black Widow sat ned med 15.000,- fra
145.000 til 130.000.

Hvem mister penge her???

Forhandleren mister vel ikke 12.000 (15.000 - 3.000) og staten giver vel
heller ikke nedslag i deres indtægt (afgift), ej heller importøren. Kunden
mister heller ikke penge - tværtimod.

Så hvor pokker bliver pengene af?

Didrik

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 30-03-03 22:07

Jens Didriksen wrote:

> Så hvor pokker bliver pengene af?

Jeg er ikke sikker, men kunne det ikke være et restparti af gamle modeller ,
som forhandleren har fået til billige penge?

> Didrik
Mvh Thomas

Fra : Jens Didriksen

Dato : 30-03-03 22:10

> Jeg er ikke sikker, men kunne det ikke være et restparti af gamle
> modeller , som forhandleren har fået til billige penge?

Gamle modeller??

VTX 1800 er også sat ned - 30.000,- !

.... og den er vel ikke gammel - endnu?

Didrik

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 30-03-03 22:22

Jens Didriksen <jens@didriksen.dk> skrev

> Gamle modeller??
>
> VTX 1800 er også sat ned - 30.000,- !
>
> ... og den er vel ikke gammel - endnu?

1. jeg mener at det ved lov er fastlagt at en mc/auto forhandler skal tjene
min. 3000 kr.- på en ny mc eller bil.
2. Ca 2/3 af en pris nedsættelse på 30.000 kr.- er afgift, dvs at modellen
reelt er sat ned med ca. 10.000 kr.-, det betyder at den pris der skal
betales afgift af (indkøb + importørfortj.+ forhandlerfortj. + moms) på en
eller anden måde blevet 10.000 kr.- mindre.
3. Hvis f.eks yen-kursen bliver mere gunstig er modellen billige i indkøb og
hvis importøren vælger at nedsætte sin fortj. bliver der også mindre mons og
de 10.000 kr.- er hurtigt samlet sammen.

---
mvh
Dan Dethlefsen
Ducati 748 / MZ250ES
www.dethlefsens.dk

Fra : Jens Didriksen

Dato : 30-03-03 22:26

Jeg kan forstå hvis SAMTLIGE japanske modeller blev sat ned samtidig, men
når det kun drejer sig om enkelte modeller kniber det med forståelsen.

Tjener importøren så ikke en formue ved at sælge disse modeller normalt - og
hvorfor hyler man så over afgifterne når det i virkeligheden er både
afgifterne og importørene der "trækker tænder ud" ?

.... eller har jeg misforstået noget?

Didrik

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-03-03 08:42

> 1. jeg mener at det ved lov er fastlagt at en mc/auto forhandler skal
tjene
> min. 3000 kr.- på en ny mc eller bil.

Der er ved lov vedtaget at forhandeleren mindst skal have en acance på
9,5
% (Måske er den reguleret siden jeg kiggede sidst). Men det står frit
for forhandleren at give rabat. Men kommer han under de 9,5% i avance
beregnes registreringsafgiften som om om han havde tjent pengene ... Det
var en en regler der blev indført for at forhindre forhandleren i at
give store rabatter ved indbytte med en gammel bil som han så betalte
for lidt for. På biler er også indført standardpriser således at
afgiften er fast for en given model - Det ved jeg ikke om er tilfældet
for motorcykler

/A

Fra : Hekto

Dato : 30-03-03 22:17

In article <3e875b19$0$4364$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Jens
Didriksen says...
> [...]
> heller ikke nedslag i deres indtægt (afgift), ej heller importøren. Kunden

Fidusen er at for hver krone forhandleren/importøren giver 'rabat', må
T&S hoste op med 2 kr.!!!

På samme måde som man kan opnå 'flåderabat' når man køber ny bil (alle
kan få denne rabat, husk det endelig!)
Dér nedsaætter importøren bilens pris med et mindre beløb, og T&S
spæder op med 2/3 mere!
Nøøøøøj, hvor har man det godt, når man har fået flåderabat, uanset
hvor dtor eller lille den er! ,0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Til Salg!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Tony

Dato : 30-03-03 22:21

> [...]
> heller ikke nedslag i deres indtægt (afgift), ej heller importøren. Kunden

Måske tager jeg fejl, men jeg mener at forhandlere afskriver på deres
varelager.
Varen falder i værdi ved at være hyldemodel.

Dvs at det er staten der betaler gildet.

Tony

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-03 23:01

Hejsa´

"Tony" skrev i en meddelelse
> Dvs at det er staten der betaler gildet

Hvilket så vil være os selv + nogle andre.......om jeg har forstået ret
???????
Klar fordel

HP

Fra : Hekto

Dato : 30-03-03 23:23

In article <3e876913$0$29517$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, "H;P
<4700>" <FalkenATfarmands.dk> says...

> Hvilket så vil være os selv + nogle andre.......om jeg har forstået ret
> ???????
> Klar fordel

.... næsten Socialdemokratisk idealpolitik!!!

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 30-03-03 22:24

> [...]
>eller en mc-forhandler hvor meget de typisk
>tjener på en ny mc, så er svaret
>oftest i området af 3.000,- hvilket ikke

[klip]

Tja - for et år eller to siden pralede Bilka (jo - hvem ka') med
at de kunne sælge gennemsnits-personbiler ca 10.000 kr billigere
end de autoriserede forhandlere. Men dansk lovgivning tillader kun
autoriserede forhandlere i at sælge nye biler - derfor stadig
ingen biler i Bilka.
Hvordan de autoriserede så stadig vil forsvare den gamle sang om -
højst - 3.000 kr's fortjeneste på samme bil er mig en gåde.
Har også tit hørt den sang hos forhandlere. En gang hos en Toy...
forhandler i Kbh kom sælgeren sågalt løbende efter os med en stak
EDB-lister for at bladre importpris osv. frem på modellen vi så på.
Af en eller anden grund har jeg altid haft en vis mistillid
til "uoficielle" lister - de er jo ganske lette at lave selv...

Mvh

Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-03-03 22:59

Jens Didriksen wrote:

> [...]
> heller ikke nedslag i deres indtægt (afgift), ej heller importøren. Kunden

Jeg havde fornøjelsen af at sidde ved siden af en der havde med alt
papirarbejdet på bilsalg for et lille år side. Han oplyste at forhandleren
skulle tjene mindst 9,5% af bilens indkøbspris. Det var lovkrav. Og bliver
kontrolleret af T&S. Skal udsalgsprisen ændres skal hele møllen anmeldes til T&S
på ny. Det kan være f.eks. fordi modellen er blevet for gammel.

Ib Jakobsen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 31-03-03 09:16

Hvergang forhandleren sænker prisen med ca. 1000,- falder prisen med ca.
3000,- (pga. afgiften)

Andre gange er det et restparti som kommer til DK, til nedsat pris.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Brian W.

Dato : 02-04-03 15:29

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Hvergang forhandleren sænker prisen med ca. 1000,- falder prisen med
> ca. 3000,- (pga. afgiften)
>
> Andre gange er det et restparti som kommer til DK, til nedsat pris.

HVad så med de her Sidste års ZX9R modeller der er sat næsten 50.000 kr
ned????? hvem taber de penge??? det kan da ikke være forhandler???? Måske
importøren får 50.000 af impotøren for at sætte den ned?????
--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Armand

Dato : 02-04-03 21:51

Brian W. <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> HVad så med de her Sidste års ZX9R modeller der er sat næsten 50.000 kr
> ned????? hvem taber de penge??? Måske importøren får 50.000 af
> impotøren for at sætte den ned?????

Det er en kompleks firmaopbygning hvor importøren kan betale importøren!

Anyhow:
Der er i år lanceret en ny ZX9-model, og eftersom Yen m.m. er faldet siden
de
seneste blev taget hjem vil den nye måske ligefrem kunne sælges billigere
end hvad den gamle hidtil solgtes til!? Men det har importøren jo ikke nogen
interesse i, og den nye skal ihverfald prissættes markant højere end de
endnu ikke solgte modeller fra sidste år!
Men på grund af konkurrencen mærkerne imellem kan Kawa-importøren ikke blot
prissætte den nye 10.000,- højere end den gamle, da kunderne så køber de nye
og ligeledes billige Fireblade's istedet!
For at skaffe sig af med den gamle og forældede model (kunderne i dét
markedssegment er meget bevidste om hvad der er tidens mest poppede og af
motorjournalister mest roste!), sælger importøren derfor ud af det
begrænsede(?) restlager han har af sidste års ZX9'ere, og dét til en
betragtelig nedsat pris - Men man skal stadig være opmærksom på at han selv
blot skal reducere grundprisen med 10.000,- for at handelsprisen (incl.
afgift)
reduceres med ca. 30.000,-
At man som importør engang imellem bliver nødt til at binde 10-20.000,- i
røven af måske 10 usolgte motocykler, er der givetvis taget højde for i den
generelle
prissætning ( inævnte eksempel kán det jo tillige være at avancen på den nye
model er holdt i et leje så pengene hurtigt kommer ind dér!?) , så
importøren
lider sikkert ingen nød :-/

Til gengæld kan man sige at dem der betaler gildet er sidste års købere af
ZX9'eren, som med ét slag pludselig faldt med 30.000 eller mere i brugtpris
=

--
Armand.

Fra : Peter Aagaard

Dato : 02-04-03 22:17

Armand wrote:
> Brian W. <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en

[KLIP] ca. 15 min. af Armands kvalitetstid [KLIP]

> Til gengæld kan man sige at dem der betaler gildet er sidste års
> købere af ZX9'eren, som med ét slag pludselig faldt med 30.000 eller
> mere i brugtpris =

Sådan er det altid, forbrugeren er den store taber i næsten enhver handel.
Det samme skete jo på bilmarkedet for nogle få år siden, bare modsat hvor
man forventede at brugtbilsprisen ville stige, men det skete bare ikke.

Mvh. Peter

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-04-03 08:20

> [...]
> kr ned????? hvem taber de penge??? det kan da ikke være
> forhandler???? Måske importøren får 50.000 af impotøren for at sætte

Afgiften betales først ved salg til kunde... Uden at have inside
kendskab til branchen vil jeg formode at der vil være importøren der
sætter prisen. Det konkluderer jeg udfra at det er ham der skal have en
eventuel standardpris (og dermed afgift) godkendt.

/A

Fra : Brian W.

Dato : 03-04-03 13:29

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> [...]
> sætter prisen. Det konkluderer jeg udfra at det er ham der skal have
> en eventuel standardpris (og dermed afgift) godkendt.

hvor henne i det er den fri konkurrence i det.??? HVis en forhandler får
fastsat en pris af importør er der jo ingen konkurrence på markedet. ????
det må man måske gerne?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-04-03 15:15

"Brian W." wrote:

> hvor henne i det er den fri konkurrence i det.??? HVis en forhandler får
> fastsat en pris af importør er der jo ingen konkurrence på markedet. ????
> det må man måske gerne?

En importør kan ikke bare sætte en pris og ændre den som det passer ham. Den
skal anmeldes til T&S og godkendes af dem. Og lur mig om de ikke tager et
godt gebyr for det.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 03-04-03 15:00

> hvor henne i det er den fri konkurrence i det.??? HVis en forhandler får
> fastsat en pris af importør er der jo ingen konkurrence på markedet. ????
> det må man måske gerne?

T&S opererer med listepriser, hvorved pris-konstanten som sådan dikteres af
dem :-/
Forhandleren kan ikke nedsætte prisen væsentligt uden at afgiften skal
omberegnes, og dét tager tid (og koster sikkert også), og endvidere er der
kun ganske få $ til forhandleren ved handelen - Hans overskud skal erhverves
igennem servicering af modellen
Så det er meget usandsynligt at det er i forhandlerleddet at der
pris-nedsættes:-|

--
Armand.