Sten væg
Fra : Ulrik

Dato : 30-03-03 18:55

Hejsa

Jeg overvejer at bygge en væg af store marksten. Væggen skal være ca. 50 -
75 cm. høj, og den skal helst være lodret. Mine overvejelser går ud på og
lave en slags kasse at putte stenene i og derefter hælde cement i. Jeg
forestiller mig at den side at væggen der skal være synlig laver jeg kassen
af armeringsnet, og så ligger jeg sten og cement i, således at cementen
ligger bag stenene.

Er dette en brugbar fremgangsmåde ?

Bemærkninger og forslag modtages gerne. Eneste krav jeg har er at væggen
helst skal være lodret og solid, da der bliver fyldt jord op bag den.

Gode forårshilsner til havefolket, og på forhånd tak.

Mvh Ulrik

Fra : berbeck

Dato : 30-03-03 19:44

"Ulrik" <lur@xxadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh Ulrik
>

> Normalt er det ikke nødvendigt med cement for at holde et stendige på
plads, lagt rigtigt holder de, selv om der kommer jord bagved, men hvis du
ikke er erfaren stenlægger er det sikkert ok med cement.
Men du skal ikke lave den helt lodret, der skal være et lille fald indad,
ellers vil det se ud som om den vælter forover, sikkert synsbedrag, men det
vil se skørt ud.
God arbejdslyst. Else

Fra : Ulrik

Dato : 31-03-03 17:58

> [...]
> Men du skal ikke lave den helt lodret, der skal være et lille fald indad,
> ellers vil det se ud som om den vælter forover, sikkert synsbedrag, men

Tak for dit svar.

En anden god grund til at bruge cement er at ukrudt ikke gror ud mellem
stenene.

Mvh Ulrik

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-03-03 11:58

> [...]
> helst skal være lodret og solid, da der bliver fyldt jord op bag den.
>
> Gode forårshilsner til havefolket, og på forhånd tak.

Jeg synes på et tidspunkt, jeg så et program hvor de lavede sådan en mur
liggende. En liggende kasse med cement i, også stenene ned i cementen. Når
den er tør rejses den op og kassen fjernes. Jeg ved ikke hvor lang din skal
være, men den kan jo godt blive halvtung sådan en mur.

Bare et forslag.

- Martin

Fra : Ulrik

Dato : 31-03-03 18:00

> [...]
skal
> være, men den kan jo godt blive halvtung sådan en mur.

Tak for dit svar.

Muren skal være ca 15 meter lang og 50-75 cm høj.
Så det bliver en ret stor og ret tung kasse, men ideen er faktisk ret god
til mindre stykker væg.

Mvh Ulrik