Benzinøkonomi
Fra : Nicolaj C.

Dato : 30-03-03 15:50

Hvad kører moderne modeller med elektronisk indsprøjtning på literen i den
virkelige verden ?

Min Honda CBR1000F SC24 fra '89 går let 18km/l.

mvh
Nic http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=127

Fra : albert

Dato : 30-03-03 16:59

> Hvad kører moderne modeller med elektronisk indsprøjtning på literen i den
> virkelige verden ?
>
> Min Honda CBR1000F SC24 fra '89 går let 18km/l.

Let ? Min gik 16.5 over 10.000km, men 18 krævede en ret stor del blød hat.

Vedr insprøjtning, så er CBR1100 opgivet til 15 med indsprøjt, så den helt
store forskel er der jo ikke...

Mvh Albert

Fra : Allan Bojesen

Dato : 30-03-03 17:37

albert wrote:
> Let ? Min gik 16.5 over 10.000km, men 18 krævede en ret stor del
> blød hat.

Min SC21 ligger mellem 15 og 16,5 km/l

Allan Bojesen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 01-04-03 01:47

Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en

> Min SC21 ligger mellem 15 og 16,5 km/l
>
> Allan Bojesen

Min gamle BMW R69S fra 1960, købte i 1971, kørte standard 20 km/litteren da
jeg fik den som en R60, med vist 20 eller 24 Hk, men efter tuning til over
60 Hk endte den nede på 6 - 7 km/lit . Da jeg derefter i 1974 udskiftede den
med en Honda CB 750 kørte denne 12 km/lit (efterfølgende årgang faldt ifølge
Das Motorrad til 10 km/lit). Den tunede til næsten det dobbelte i Hk og den
var derefter f.eks. ved en hurtig kørsel til Anderstorp, oppe på 25 km/lit.
hvor Kawasaki 900ér lå på 16 km/lit.

Hondaen tunede jeg for både Hk og langt på literen.

Desværre er min nuværende motorcykel en BMW R60 fra 1976, som er på 1000 cc
oc ca. 100 Hk. nede på 12 - 13 km/lit. Inden motoren for 2 år siden
eksploderede pga. Als Cylinderservice som havde brugt forkerte nitter til
kontravægtene på krumtappen, så disse blev slunget af, kørte den 17 - 18
km/lit. med de samme Hk. Men efter den eksploderede motor og knuste
knastaksel kunne jeg ikke få den samme knast og måtte skifte til en med vist
8 grader mere åbning, og dette er den eneste forskel på motorens tuning, og
som altså har resulteret i ca. 30 % kortere på literen.

Gert Thorgersen

Fra : Peter J

Dato : 31-03-03 18:24

albert <no@mail.dk> skrev i en

> [...]
hat.

> Vedr insprøjtning, så er CBR1100 opgivet til 15 med indsprøjt, så den helt

Jeg kan kun tilslutte mig Nickolaj !
Min CBR 1K model SC21 "det herrens år" 1988 kører
21km/l ved "blød hat" kørsel
18km/l ved alm kørsel
15km/l ved frisk kørsel

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-03-03 22:52

Peter J wrote:
> 21km/l ved "blød hat" kørsel
> 18km/l ved alm kørsel
> 15km/l ved frisk kørsel

Det er unfair når i 4-taktere blærer jer med jeres økonomi :)

RD350'eren går sådan ca.
10km/l ved "blød hat" kørsel
13km/l ved alm kørsel
og ca. det samme ved frisk kørsel ...

(Ifølge Hekto var det så noget med 5-6km/l på bane?)

// Hans, 2taktstræf på Langelinie, Onsdag kl. 16 (for mit
// vedkommende, men jeg er der nok til en sjat over 17)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-04-03 22:28

Hans Joergensen wrote:
> RD350'eren går sådan ca.
> 10km/l ved "blød hat" kørsel
> 13km/l ved alm kørsel
> og ca. det samme ved frisk kørsel ...

Oooh .. jeg har idag tanket, og det viser sig at søndagens kørsel
sammen med en Nimbus har præsteret at få økonomien helt op på
15km/l, på trods af at en del af kilometerne er kørt med god fart og
hårde accelerationer... en 2-tagger kan sguda godt næsten være mere
økonomisk end en lille bil

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Ped

Dato : 30-03-03 17:41

Nicolaj C. wrote:
> Hvad kører moderne modeller med elektronisk indsprøjtning på literen i den
> virkelige verden ?
>
> Min Honda CBR1000F SC24 fra '89 går let 18km/l.

Anses insprøjtningsmotorer for at være mere økonomiske end motorer med
karburatorer? Jeg forundres gang på gang over hvor langt min '97 GPZ
1100 med karburatorer kan gå på en liter. I går var jeg i det gode vejr
på en tur fra Sønderjylland til Nordjylland og tilbage igen, hele vejen
ad almindelige veje og nogle steder ganske små veje og stort set under
overholdelse af fartgrænserne, med andre ord ren søndagstur (selvom det
var lørdag). Facit: 22,8 km pr liter!

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 30-03-03 20:44

"Ped" <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Anses insprøjtningsmotorer for at være mere økonomiske end motorer med
> karburatorer?

Det plejer at passe for biler. Jeg har 2 stk. sierra. En 1,6 liters med
karburator og en 2,0 liters med indsprøjtning.
Selv med mere frisk kørsel i 2,0'eren (har lidt flere heste at gøre godt
med) kører den ca. 2 km mere pr liter. 12 km/liter mod 10 km/liter.

> Jeg forundres gang på gang over hvor langt min '97 GPZ
> 1100 med karburatorer kan gå på en liter.

Ja min Moto Guzzi California III, med stor lodret vindskærm, sidetasker og
topbox, går lige knap 17 km/liter. De fleste km kører jeg på motorvej med
gennemsnitshastighed på ca. 130 - ægte km - så det synes jeg egentlig er
meget godt for en 14 år gammel "dame".
Et par årgange senere kom Guzzierne med indsprøjtning, men jeg kender ikke
forbruget på dem.

--
M.v.h.
Poul Tyrrell

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 31-03-03 15:21

Det tror jeg ikke. Mener fx. at kunne huske BB faldt 1 km/L da den fik
indsprøjtning. Men tilgengæld køre den så med det rigtige blandingsforhold
hele tiden. Hvor det kunne tyde på at karburator til tider gav for mager
blanding (min teori). Dette er i standard trim. Så kan man jo dysse og alt
muligt...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Emil Gundersen

Dato : 30-03-03 22:23

Hejsa

> Hvad kører moderne modeller med elektronisk indsprøjtning på literen i den
> virkelige verden ?

Min kawa ZX-6R '03 med indsprøjtning, gik snilt 18km/l mens jeg var ved
at køre den til. Hvad den går nu ved jeg ikke... Jeg er på første tank
efter tilkørslen....

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja '03
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk

Fra : albert

Dato : 31-03-03 04:32

> Min kawa ZX-6R '03 med indsprøjtning, gik snilt 18km/l mens jeg var ved
> at køre den til. Hvad den går nu ved jeg ikke... Jeg er på første tank
> efter tilkørslen....

Min "fordom"/erfaring er, at kawa'er generalt kører længere på litteren....

Mvh Albert

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 31-03-03 07:37

ved 130 km/t motorvej...gå millens insprøjtning ca 15 km/l...ved total blød
hat er det lykkes mig at mase det op på 17 km/l.

Lasse
Mille & Karin

Fra : Anders Thorup

Dato : 31-03-03 14:31

albert wrote:

> Min "fordom"/erfaring er, at kawa'er generalt kører længere på
> litteren....
>

> Mvh Albert

Tjaaee måske! Min tidligere Kawa GPZ500 gik omkring 19-21km/l ved moderat
frisk kørsel, og på en tur til Århus(fra Sønderborg) med overholdelse af
fartgrænser fik jeg den op på imponerende 27,2Km/l
Se det er benzin-økonomi der vil noget

--
MVH/Best Regards
Anders Thorup

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-03-03 14:46

> [...]
> frisk kørsel, og på en tur til Århus(fra Sønderborg) med overholdelse af
> fartgrænser fik jeg den op på imponerende 27,2Km/l

Jeg læste på et tidspunkt en artikel i Den Blå Avis om nogen, der havde
modificeret en GPZ500S på en hel række punkter, bl.a. forbedret
tændingsstyring. Der blev skiftet mange dyre komponenter, så det var ikke en
billig operation.

Ved pæn kørsel kom den op på 35km/l og ved hård kørsel omkring 25km/l. Det
synes jeg er ret flot klaret.
- Og så ydede den endda en smule mere end den gjorde før operationen.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Brian Lænø

Dato : 31-03-03 15:52

"Martin Sørensen" skrev
> [...]
> synes jeg er ret flot klaret.
> - Og så ydede den endda en smule mere end den gjorde før operationen.

Artikelen kan findes her:
http://mc.dba.dk/asp/redaktionelt/detail.asp?ArtikelId=16060&NyhedskategoriI
D=82&SekItem=82&Sogning=1&Query=GPZ+500+S

--
Brian