Små pølsehorn!
Fra : LR

Dato : 30-03-03 15:06

Hej

Da min dreng skal til at starte i børnehave vil jeg gerne give ham noget
ekstra med i madpakken.
Jeg har tænkt på nogle små pølsehorn.

Er der nogen der har en super god opskrift på sådan nogen?

Og/eller har du forslag til en lidt mere spændende madpakke end lige 2
rugbrøder med leverpostej, så modtages de gerne.

Venlig hilsen
Lena

Og på forhånd tak

Fra : Hauge

Dato : 30-03-03 15:12

Hejsa

"LR" <eros@mail.dk> wrote in message
> Og/eller har du forslag til en lidt mere spændende madpakke end lige 2
> rugbrøder med leverpostej, så modtages de gerne.

Hvad med nogle gode (grove?) boller med pålæg/salat, de smager altid godt,
og er ikke så kedelige som rugbrød, og er da også nemme at "smørre" om
morgenen, hvis det er der det skal gøres..
Hjemmebagte grove boller er sagen, bruger det selv som madpakke til mig selv

Mvh Hauge

Fra : HHIST

Dato : 30-03-03 15:33

Hej
Mine børn vil gerne have en bolle eller lign. Men de forlanger også rugbrød.
For det skal være lidt lækkert laver vi spyd ( de træspyd man bruger på
grillen) de kan kortes af så de passer i madkassen. Herpå kommer stykker af
eks. minimajs, cherrytomater, agurk, små frikadeller, peberfrugt rød gul og
grøn små franskbrødstern som er ristede på panden, vindruer gulerøder
blomkål , brockoli slikærter, små tern af kartofler og kød rester fra
aftensmaden kun fantasien og ungernes smagsløg sætter grænserne.
mvh
Finn

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-03-03 16:35

"LR" <eros@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>

> Og/eller har du forslag til en lidt mere spændende madpakke end lige 2
> rugbrøder med leverpostej, så modtages de gerne.

Rugbrød med æg - tomatmakrel - torskerogn - stegte fiskefileter - diverse
afskåret pålæg - færdigkøbte pålægsskiver af tørret figen eller anden
frugt - frikadelle - etc.
Pynt med karse, purløg, tomat, agurk, etc - og spar på remoulade og
mayonnaise, der nemt bliver til uappetitligt fedteri.

Klap-sammen-brød i kvarter eller ½ grovbolle med tilbehør som f.eks. små
frikadeller, ostefirkanter (de færdigkøbte "tubeoste" dur ikke til en
børnehavestarter, da de er for svære at få ud af emballagen i appetitlig
tilstand) - kyllingelår eller -vinger.

Pastasalat med skinketern, pølsestykker, små kyllingestykker, tun, grønsager
etc. (læg en lille gaffel eller teske i madkassen)

Små stykker pizza (kan bages som portionspizzaer eller skæres ud og fryses
enkeltvis)
Pølsehorn er et sikkert hit, som du selv er inde på.
Gratin med skinke og grønsager som f.eks. blomkål, spinat eller færdigfrosne
grønsagsbælandinger

Gulerodsstave, agurkeblokke, cherrytomater, små pakker med ærter eller andre
frosne grønsager.
..

Det er vigtigt, at maden er håndterlig for små fingre, og den skal kunne
spises umiddelbart og uden kunstgreb: husk, at madpakken måske skal spises i
det fri uden adgang til microovn, tallerkener og bestik.
Gerne en serviet eller et stykke køkkenrulle til fedtede fingre og munden.

Lav madpakken af ting, dit barn gerne vil spise.
Det kan variere meget - min egen datters yndlingsmadpakke bestod i en
periode af to skiver med marineret sild og én med roquefort-ost. Nogle gange
kan det være en god ide lige at give personalet baggrunden for "underlige"
madpakker
Lav den, så den fremtræder frisk og indbydende og spar på søde
dessert-youghurter, mælkesnitter og slik.
- Men hvis det kommer dertil, er det bedre, at barnet spiser to rugbrødder
med chokolade end ingenting: En madpakke er først sund, når den er spist.

Hilsen Inger

Fra : Fam. Olsen

Dato : 30-03-03 17:25

Hej NG.
Når jeg laver pølsehorn bruger jeg altid en bolleopskrift.
Det syntes jeg bliver det bedste resultat.
50 g gær
5 dl mælk
1 tssk salt
50 g smør
4 spsk sukker
800 g mel.
Når dejen så har hævet i 30 minnutter ruller jeg den ud i runde cirkler og
laver så nogle fine pølsehorn.
De vækker glæde hos både store og små.
De skal bages ved 200 grader i ca 10 min.
Venlig hilsen Dorthe Olsen.

Fra : Hauge

Dato : 30-03-03 17:31

Hejsa

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote in message
> Når dejen så har hævet i 30 minnutter ruller jeg den ud i runde cirkler og
> laver så nogle fine pølsehorn.

Pokkers, så er det derfor jeg aldrig kan få dem gode, jeg ruller dem ud i
firkantede cirkler

Men spøg til side, tak for opskriften/ideen, vil prøve den snarest

Mvh Hauge

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 31-03-03 03:19

> [...]

> ekstra med i madpakken.
> Jeg har tænkt på nogle små pølsehorn.
>
> Er der nogen der har en super god opskrift på sådan nogen?

Her er ca. 100 hits på pølsehorn..
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=p%C3%B8lsehorn&meta=
...det korte..
http://shorterlink.com/?XREGTW

eller som her...

Madpakke på tur og pølse i horn.
Til ture i naturen er det fornuftigt med en madpakke, der er lige
til at forgribe sig på. Derfor har vi udvalgt nogle eksempler på
gode madvarer, der ikke fedter og sviner alt for meget. Specielt
når der er flere kilometer til den nærmeste håndvask. Hvis appetitten
er stor eller er det en lang dag i skoven, kan madpakkens indhold
forøges, med fx flere pølsehorn.
www.fi.dk/mad/madpakkeservice/uge14/

....opskrift på pølsehorn..
www.fi.dk/mad/madpakkearkiv/poelsehorn

> Og/eller har du forslag til en lidt mere spændende madpakke end lige 2
> rugbrøder med leverpostej, så modtages de gerne.

Her er forslag til "Madpakke til de mindre børn":
www.fi.dk/boern/mad/sundemadpakker/madpakketildemindreskoleboern

Kig også her..
http://www.projekt-madpakken.dk/

...og madpakker der..
http://www.karoline.dk/mpliste.asp

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Søg på nettet, så er denne gruppe
helt og aldeles overflødighed. - Emil
(det har han så inderligt ret i !).

Fra : Nette

Dato : 31-03-03 12:32

"LR" skrev i en meddelelse
> Og/eller har du forslag til en lidt mere spændende madpakke end lige 2
> rugbrøder med leverpostej, så modtages de gerne.

Hejsa*S*
En madpakke med små kvarte klapsammen med div. pålæg i, forbliver bløde og
lækre, hvis man pakker dem ind i film, hver for sig.
Dertil en gulerod ( i film) , et par agurkestænger ( i film), en lille pakke
rosiner og et halvt æble skåret i to og ligeledes indpakket, det er hvad jeg
pakker i madkassen hver morgen.
Ind imellem flotter vi os så, og laver en burgerbolle med noget i, for det
meste er de små kvarte lettere at styre, når man lige er startet i
børnehaven, og måske har madpakken åbnet flere gange i løbet af dagen.

Nette