Sikring mod tyveri af computer.
Fra : A.V.

Dato : 30-03-03 13:53

Hejsa.

Jeg ville lige høre om her er nogen der kan sige mig om den adgangskode
windows xp bruger er god nok ? hvis ikke, hvordan kan jeg så sikre adgangen
til mit drev ?
....det er fordi jeg har følsomme informationer liggende som jeg ville være
ked af kom i hænderne på andre....altså hvis min computer skulle blive
hugget.

På forhånd tak
Anders

Fra : Christian Laursen

Dato : 30-03-03 15:09

"A.V." <AV@no.mail> writes:

> [...]
> ...det er fordi jeg har følsomme informationer liggende som jeg ville være
> ked af kom i hænderne på andre....altså hvis min computer skulle blive

http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#beskytte

Christian Laursen

Fra : A.V.

Dato : 30-03-03 14:45

> http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#beskytte
>
> --
> Med venlig hilsen
> Christian Laursen

Hej Christian.

Tak for dit gode link, men skal jeg forstå det som at adgangskoden til XP er
dårlig ? jeg ville helst slippe for at installere PGP, men hvis XP ikke kan
gøre jobbet kan det jo blive nødvendigt
.....andre tip er også velkommen !!!

Hilsen
Anders

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 30-03-03 16:32

"A" == A V <AV@no.mail> writes:

> [...]
> dårlig ? jeg ville helst slippe for at installere PGP, men hvis XP ikke kan

Adgangskoden er formentlig god nok, men hvis man booter maskinen på
en Windows-2000 CD, og går i recovery mode, er der fuld adgang til
filsystemet, uden brug af password.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-03-03 17:22

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> wrote in message

> Adgangskoden er formentlig god nok, men hvis man booter maskinen på
> en Windows-2000 CD, og går i recovery mode, er der fuld adgang til
> filsystemet, uden brug af password.

Ikke hvis man har krypteret den mappe, man gemmer sine dokumenterne.
Egenskaber på mappen->Generelt->avanceret
Så bliver mappen krypteret og det er din adgangskode til Windows
der benyttes som nøgle. Og det er ikke muligt med rimelige midler
at dekryptere, hvis ikke man logger ind som dig selv. VÆR OPMÆRKSOM
på visse problemer, hvis du logger på et netværk:
Hvis dit password resettes er dine filer gone and away for evigt,
med mindre man har sikret sig mod det. Du kan derimod godt skifte
password på normal vis.
Er du på domæne vil jeg anbefale at du benytter dit dokumentdrev
på netværket og så gør dette tilgængeligt offline på din bærbare
(en fremragende facilitet - grund nok til at vælge en moderne Win
på en bærbar). Du sætter så kryptering på din dokumentmappe på
netværket. Herved bliver dette krypteret og denne kryptering følger
med over på den bærbare. Herved er dine filer sikret ved evt. tyveri
af den bærbare. Hvis tyven skal se dine filer, SKAL han logge på som
dig, og er dit password ordentligt opbygget, er det stærkt nok til
at det i praksis ikke er til at knække. Hvis du er en af den slags,
der godt kan risikere at glemme dit password kan data reddes, hvis
din administrator benytter windows' recovery tool (skal være sat
op i forvejen).

Vh
Jan

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-03-03 18:21

On 30 Mar 2003 17:31:49 +0200, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@bakkelygaard.dk> wrote:

> Adgangskoden er formentlig god nok, men hvis man booter maskinen på
>en Windows-2000 CD, og går i recovery mode, er der fuld adgang til
>filsystemet, uden brug af password.

Der er vel ikke adgang til krypterede mapper (Krypteret med Windows
2000)?

Kurt Brixen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 30-03-03 19:10

"Kurt" == Kurt Brixen <no_spam_to_brixen@get2net.dk> writes:

> Der er vel ikke adgang til krypterede mapper (Krypteret med Windows
> 2000)?

Nej, men som jeg læste det oprindelige spørgsmål, så gik det netop på
om det var nødvendigt at kryptere filsystemet (eller dele af det).

Man skal iøvrigt være varsom med at basere sin sikkerhed på et
password. Systemadministratoren på mit arbejde kastede lopht-crack
efter vores passwords, og det var temmeligt mange (1/3) der var blev
knækket indenfor et par timer.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Christian Laursen

Dato : 30-03-03 16:40

"A.V." <AV@no.mail> writes:

> [...]
> dårlig ? jeg ville helst slippe for at installere PGP, men hvis XP ikke kan

At sætte adgangskode på XP hjælper ikke, hvis man sætter harddisken i en anden
maskine og blot læser filerne derfra. I det tilfælde hjælper kun kryptering af
disken.

Christian Laursen

Fra : A.V.

Dato : 31-03-03 11:03

Tak for de gode svar.

....jeg har dog lige et sidste spørgsmål ang. PGP 8.0, kan den sættes op til
at man skal indtaste en kode for at kunne få lov at benytte computeren,
eller er det som jeg allerede har fundet ud af kun drev man kan oprette ?

Hilsen
Anders

Fra : Nic

Dato : 31-03-03 18:48

> [...]
> at man skal indtaste en kode for at kunne få lov at benytte computeren,
> eller er det som jeg allerede har fundet ud af kun drev man kan oprette ?

Du kan sætte det op til at man skal indtaste en kode ved opstart for at tilgå de diske du pgp-krypterer.

Fra : A.V.

Dato : 01-04-03 09:00

> Du kan sætte det op til at man skal indtaste en kode ved opstart for at
tilgå de diske du pgp-krypterer.

....tak for dit svar, men ved du om man kan krypterer f.eks. hele sit c-drev
?

Fra : Nic

Dato : 01-04-03 14:45

Det tror jeg ikke, da det jo er dit systemdrev - til det skal nu nok bruge EFS.

Alle andre drev kan dog - jeg bruger det 24/7, og det kører bare.
genialt program

Fra : Anders Lund

Dato : 01-04-03 19:29

Nic wrote:
> Det tror jeg ikke, da det jo er dit systemdrev - til det skal nu nok
> bruge EFS.

I gode gamle DOS dage prøvede jeg et program - tror nok det var et program
fra Symantec Norton your eyes only - som kunne kryptere dit C: drev (og
andre drev). Når du startede computeren op, ville det første den spurgte om
være et password - når den havde accepteret det, begyndte computeren at
boote 'normalt'.

Om der findes lignende programmer i dag skal jeg ikke gøre mig klog på, men
det ville da undre mig hvis der ikke gjore.
--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
"The real question is this: If no human being can ever

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-04-03 19:43

"Anders Lund" <spam2003@andersonline.dk> writes:

>Om der findes lignende programmer i dag skal jeg ikke gøre mig klog på, men
>det ville da undre mig hvis der ikke gjore.

http://www.pointsec.com/

Mvh.
   Klaus.

Fra : A.V.

Dato : 01-04-03 21:54

Super, tak for alle de gode svar, det er sgu' rart med lidt flinke folk
blandt sig, TAKKER !!!