Beregning af aktieudbytte
Fra : TS

Dato : 30-03-03 12:14

Jeg leder efter oplysninger om hvem der bestemmer størrelsen på et evt.
aktieudbytte. Kan virksomheden selv lidt bestemme hvor stor en del af
udbyttet der skal gå til aktionæren ? Eller er det noget lovpligtigt ?
(Jeg vil også være glad for eventuelle links til oplysninger der kan være
med til at give informationer omkring dette.)

Hilsen den nysgerrige

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-03-03 12:36

TS wrote:

> Jeg leder efter oplysninger om hvem der bestemmer størrelsen på et evt.
> aktieudbytte. Kan virksomheden selv lidt bestemme hvor stor en del af
> udbyttet der skal gå til aktionæren ?

Det er aktionærerne, der bestemmer. Bestyrelsen foreslår normalt et
bestemt udbytte, og det skal så vedtages af aktionærerne på
generaforsamlingen (generelt set vedtages bestyrelsens forslag).

Eller er det noget lovpligtigt ?

Nej. Nogle virksomheder giver traditionelt højt udbytte, mens andre
giver lavt eller intet udbytte. Fordelen ved et højt udbytte er blandt
andet at aktionærerne kan se, at de får et kontant afkast. Til gengæld
risikerer man at udhule værdien af firmaet, eller at firmaet skal ud på
lånemarkedet for at låne til nye investeringer (TDC er et godt eksempel
på dette).

Fordelen ved et lavt udbytte er blandt andet, at kapitalen forbliver i
virksomheden og dermed kan bruges til nye investeringer, der igen kan
give overskud. Det skulle gerne resultere i højere aktiekurser.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-03-03 18:00

Kim Ludvigsen wrote:

> Eller er det noget lovpligtigt ?

Bare supplerende

Udbytte kan kun udbetales af overskud, dvs der skal være et
evt. opsparet overskud, for at udbetale udbytte.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : TS

Dato : 01-04-03 20:08

Jeg vil lige takke for de konstruktive svar - de har hver især været
gavnlige og hjulpet mig videre.
Sååh, mange tak !
Venlig hilsen
Tanja