Rådgivning om pension
Fra : S.J.

Dato : 30-03-03 01:32

Hei

Jeg er i den situation, at jeg har på fornemmelsen, at jeg burde (og kunne) sætte nogle flere penge hen til pensionsformål.
Jeg fylder snart 57 år og har et arbejde med en god indkomst.

Hvor kan jeg få noget rådgivning på dette område.

--
Steen

Fra : Henrik G. Andersen

Dato : 30-03-03 09:13

"S.J." <sj@FJERNhumleby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg fylder snart 57 år og har et arbejde med en god indkomst.
>
> Hvor kan jeg få noget rådgivning på dette område.

Hmm... Du er vist ved at være lidt sent på den...
Sæt så mange penge du kan til side nu og find en fornuftig
investeringsmulighed - og håb på det bedste.

Men ring til din bank og snak med dem.

Henrik

Fra : S.J.

Dato : 30-03-03 09:41

"Henrik G. Andersen" <henrikg@andersen.NOSPAMdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3e86a717$0$42666$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Sæt så mange penge du kan til side nu og find en fornuftig
> investeringsmulighed - og håb på det bedste.

Jeg har skam sparet op i flere år (i PFA), men det har været en privat indbetaling og derfor ikke så stor som hvis den havde været
arbejdsgiverindbetalt.

Nu har jeg bare fået mulighed for at få nogle arbejdsgiverindbetalte beløb sat ind. Men hvor meget der mon er bedst er jeg i
vildrede med. Og skal det være til kapital eller rate. Rate har jo den ulempe, at den modregnes i visse offentlige ydelser.
Og hvis jeg nu dør inden hele beløbet er udbetalt, er det jo ærgerligt. Så kunne kapital være en bedre løsning selvom man siger, at
det ikke kan betale sig i forhold til rate.

S.J.

Fra : Henrik G. Andersen

Dato : 30-03-03 11:10

> [...]
kunne kapital være en bedre løsning selvom man siger, at
> det ikke kan betale sig i forhold til rate.

Det er jo lidt svært at "forvente" hvornår man dør. Og det er da lidt
ærgerligt at bruge hele end kapitalpension som 60 årig, fordi man forventer
at dø som 61-årig - hvis man så ikke dør.
Ved indbetalinger er der ikke en fordel på ratepension fremfor kapital, når
den er arbejdsgiveradm - sådan som jeg lige har forstået reglerne.

Det du også skal være opmærksom på er, at ratepensionen skal stå i mindst 5
år, før den må hæves - ellers skal du betale en statsafgift på 60%.

Dør du før hele udbetalingen har fundet sted, går pensionen videre til
begunstigede, børn, eller boet, som betaler en afgift på 40%, hvis de vælger
at få hele pensionen udbetalt.

Men ring til din bank, de kan lave beregninger på, hvor meget du bør
indbetale, hvis du vil have et vist beløb ud i sidste ende.

Henrik

Fra : S.J.

Dato : 30-03-03 19:43

"Henrik G. Andersen" <henrikg@andersen.NOSPAMdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3e86c281$0$42650$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det du også skal være opmærksom på er, at ratepensionen skal stå i mindst 5
> år, før den må hæves - ellers skal du betale en statsafgift på 60%.

Hvad menes egentlig med det?
Hvad nu, hvis jeg blot forøger den indbetaling, som jeg allerede foretager på en gammel konto (mere end 5 år gammel)?

S.J.

Fra : Henrik G. Andersen

Dato : 30-03-03 20:22

> Hvad menes egentlig med det?
> Hvad nu, hvis jeg blot forøger den indbetaling, som jeg allerede foretager
på en gammel konto (mere end 5 år gammel)?

Så er det i orden.

Henrik

Fra : kn

Dato : 30-03-03 12:21

"S.J." <sj@FJERNhumleby.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg fylder snart 57 år og har et arbejde med en god indkomst.
>
> Hvor kan jeg få noget rådgivning på dette område.

forudsat du har en pc med internet adgang så prøv nedenstående ellers er der
jo adgang fra bibliotekerne.

http://www.codan.dk/web/beregn/GetCodanPage?Publisher=4&Language=da&PageID=2
175#top

http://www.shareholders.dk/indmeld.asp

der er givetvis mange andre sites som giver adgang til et beregningsprogram.
prøv www.google.com og søg efter 'pensionsberegning'.

og så lige en disclaimer: jeg har intet tilhørsforhold til ovenstående
firma/forening udover at
være medlem af DAF.

Mvh, Keld

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-03-03 17:58

"S.J." wrote:

> Jeg er i den situation, at jeg har på fornemmelsen, at jeg burde (og kunne) sætte nogle flere penge hen til pensionsformål.
> Jeg fylder snart 57 år og har et arbejde med en god indkomst.

Du kan da få lidt her

Kun indskud på ratepension op til et fradrag, så du lige når grænsen for
topskat, pt ca 325.000 kr, dog ikke mere end at du ved udbetaling kan
få op til ca 250.000 kr, så du ikke får topskat ved udbetaling.

Modregning er stort ses ens for rate- og kapitalpension, men du mister
med sikkerhed fradraget i topskat ved kapitalpension.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.