sverige
Fra : Fudge

Dato : 30-03-03 08:45

Hej alle, vi er et pr. stykker der godt kunne tænke os at tage en tur til
sverige på kano tur. Men jeg mangler lige nogle opæysninger.
Hvor er det godt at sejle i kano helst ikke for lang oppe?

Vi har tænkt os at over natte i "Vild marken" må man det?

Er det nogle der har afaring med det?

Hilsen sebastian

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 30-03-03 09:16

"Fudge" <fudge@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> sverige på kano tur. Men jeg mangler lige nogle opæysninger.
> Hvor er det godt at sejle i kano helst ikke for lang oppe?

Rönne Å er fin og meget tæt på Danmark.
http://www.kanotguiden.com/

> Vi har tænkt os at over natte i "Vild marken" må man det?

Ja, bare ikke for tæt på bebyggelse.

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 30-03-03 10:24

Fudge wrote:
> Hej alle, vi er et pr. stykker der godt kunne tænke os at tage en tur til
> sverige på kano tur.

Hej Sebastian.

Olufström er rigtig godt sejlervand hvis man er urutineret, det kan blive en
fed tur hvis har lyst til lidt mere end "op og ned af åen"

Ved "Halen Camping" ligger "Kanotcentralen" hvor I kan leje kanoer og andet
udstyr til rimlige penge..
Halen sø kan sejles på en weekend og der er flere overnatningssteder omkring
søen.
(se det vedlagte kort I får udleveret)

I kan komme videre over i andre søer og slutte i Immelen, hvor I kan "smide"
kanoerne og få dem fragtet tilbage mod et lille tillægsbeløb. Denne tur kan
sagtens vare en lille uges tid med gode overnatningsmuligheder undervejs.

Jeg har altid brugt vandet omkring Olufström når jeg har skullet sejle med
urutinerede deltagere. Vandet er et rigtig "danskervand" med en rigtig flot
natur, der er rimelig kort i mellem de forskellige
overnatningssteder/shelters, hurtig hjælp hvis noget går galt, mulighed for
at fiske, blandt andet.
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Jakob Medgyesi

Dato : 30-03-03 10:29

> Hvor er det godt at sejle i kano helst ikke for lang oppe?

Hej,
Jeg har selv været afsted en enkelt gang på Lagaelven i Halland og Småland.
Det er efter min mening en god begyndertur, men noget overrendt med
turister.
Hvis i vil have det hele arrangeret, inklusiv transport, er
http://www.holteturist.dk/index2.htm et ok sted at starte.

> Vi har tænkt os at over natte i "Vild marken" må man det?

Oppe nordpå må man vist godt, men sydpå skal man holde sig til de anviste
pladser og betale lidt for det også - til gengæld er der toiletter (et hul i
jorden med et skur oven på) og bålpladser med tilhørende brænde.

MVH
Jakob

Fra : Marie Blom

Dato : 03-04-03 20:05

Hej,

jag bor i Sverige och har paddlat en hel del. Om ni vill ha riktig vildmark
så måste ni upp till Dalsland eller Värmland.
Dalsland har gjort sig känt för alla sina fina vatten att paddla i och det
vimlar av kanotuthyrare och även tyskar och danskar.
Jag har själv paddlat där i 10 dagar utan att stöta på en enda affär och
inte många hus.
Vi vlade att paddla på Dalslands kanal som är ett sjösystem med många
slussar. Det är ett härligt äventyr att slussa med kanot. En bra
utgångspunkt att börja vid är Bengtsfors eller Köpmannebro. Man hyr kanot
och utrustning om man vill, bor gratis på de flesta ställen ute i naturen
med tält eller under bar himmel. Det finns platser att fylla på vatten vid,
men det är ont om ställen att köpa mat på. Jag paddlade med en dansk som var
alldeles överväldigad över den vackra naturen.

Om man börjar i Köpmannebro som ligger alldeles intill Vänern så paddlar man
norrut på kanaler och i smala sjöar med slussar emellan. I Laxsjön finns en
fin Herrgård med fina områden omkring. Utmed hela sjösystemet finns
iordninggjorda platser som ligger väldigt vackert där man enkelt kan slå upp
sitt tält. Man kan sedan paddla så långt man vill och cälja om man vill
paddla tillbaka eller ej. Man köper ett slusskort så man inte behöver betala
förbi varje sluss.

Är du intresserad så kan jag berätta mer.

Hälsn Marie

http://www.kanalvillan.com/kanot.html
http://home8.swipnet.se/~w-86149/dalsland.htm
http://www.kbk-charterboat.com/html/kanot.htm
http://www.dalslandskanal.se/
http://www.dalslandskanal.se/2002/pages/canoe/canoe.asp?
PageID=canoe&PageNR=212&SubCat=1&SubID=canoeland&language=SE
http://www.dalslandskanal.se/2002/pages/canoe/canoe.asp?PageID=canoe&PageNR=
212&SubCat=1&SubID=canoecentrals&language=SE