/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bøvl med startmekanismen på GS500E
Fra : RacerNiels


Dato : 30-03-03 11:03

Hej rødder,

Jeg har en kammy med en GS500E der ikke vil starte.
Startmotoren hviner rundt, men der må være nogle tandhjul der ikke tager
fat.
Jeg pillede generatordækslet af og kiggede ind. Alle tanhjul er fine og det
hele drejer rundt.. bare ikke krumtapper. Ifølge Haynes skal der sidde en
folt for enden af magneterne, men den sad der altså ikke.. og cyklen har
virket fint de sidste par år...
Skal den sidde der og sørge for at krumtapaksel og magnet roterer ens?

Was is loos??

Niels
SV650 *fra 1999 og super - ingen reps her*

 
 
Hekto (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 30-03-03 12:56

In article <1c7345a0.0303300203.1e74655c@posting.google.com>,
RacerNiels says...
> Jeg har en kammy med en GS500E der ikke vil starte.
> Startmotoren hviner rundt, men der må være nogle tandhjul der ikke tager
> fat.
>
Mit bedste gæt er starterkoblingen, der sidder imellem startmotoren og
krumpeteren.
Den går i indgreb når starteren tørner, eller den BØR gå i indgreb.
Det bedste er at få fat i een eller anden haynes/Clymer over en
GS40/450/500. Det er ikke en voldsomt kompliceret mekanisme.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Til Salg!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

--=Stone=-- (30-03-2003)
Kommentar
Fra : --=Stone=--


Dato : 30-03-03 20:09


"> >
> Mit bedste gæt er starterkoblingen, der sidder imellem startmotoren og
> krumpeteren.
> Den går i indgreb når starteren tørner, eller den BØR gå i indgreb.
> Det bedste er at få fat i een eller anden haynes/Clymer over en
> GS40/450/500. Det er ikke en voldsomt kompliceret mekanisme.

OK... vil du gætte på at det er sådan cirka det samme på min CB1100, når det
er sådan ca. den samme fejl, men en starter der bare fiser rundt hver anden
gang man trykker.... ???



Steen
CB1100F/R 85' Street Fighter Style



Hekto (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 30-03-03 21:53

In article <3e8740b6$0$137$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, --=Stone=--
says...
> OK... vil du gætte på at det er sådan cirka det samme på min CB1100, når det
> er sådan ca. den samme fejl, men en starter der bare fiser rundt hver anden
> gang man trykker.... ???
>
>
>
Ja, jeg tør da godt gætte; men det er knap så kvalificeret et gæt, som
med GS'eren. ;0)
Jeg ved ikke noget om Honda, og hvordan de fungerer, men en smule om
GS'ere.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Til Salg!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Armand (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-03 20:11


Hekto <bs@MAPSONhekto.dk> skrev i en
news:MPG.18f0f9d6374c09b19897b6@news.inet.tele.dk...
> In article <1c7345a0.0303300203.1e74655c@posting.google.com>,
> RacerNiels says...
> > Jeg har en kammy med en GS500E der ikke vil starte.
> > Startmotoren hviner rundt, men der må være nogle tandhjul der ikke tager
> > fat.
> >
> Mit bedste gæt er starterkoblingen, der sidder imellem startmotoren og
> krumpeteren.
> Den går i indgreb når starteren tørner, eller den BØR gå i indgreb.
> Det bedste er at få fat i een eller anden haynes/Clymer over en
> GS40/450/500. Det er ikke en voldsomt kompliceret mekanisme.

- - - Og den fungerer IKKE v.h.a. tandhjul, men derimod nogle "skæve" ruller
som kommer i klemme når starteren roterer den ene vej i forhold til
friløbet!

Friløbet vil givetvis befinde sig i området omkring dér hvor starteren er
monteret i(!) motoren (starteren er den el-motor der sidder under
karbunaderne)!

--
Armand



Hekto (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 30-03-03 22:04

In article <b67l10$ao3$3@news.cybercity.dk>, Armand says...
>
>
> - - - Og den fungerer IKKE v.h.a. tandhjul, men derimod nogle "skæve" ruller
> som kommer i klemme når starteren roterer den ene vej i forhold til
> friløbet!
>
> Friløbet vil givetvis befinde sig i området omkring dér hvor starteren er
> monteret i(!) motoren (starteren er den el-motor der sidder under
> karbunaderne)!

Startmotoren sidder under det firkantede dæksel, ganske rigtigt under
karbunaderne, oven på blokken.

Friløb/kobling er dog anbragt bag svinghjulet/magneterne, der ganske
givet skal afmonteres med mindre man umiddelbart kan se fejlen
'udefra'. Startmotoren trækker koblingen via et mellemhjul, og det kan
jo sagtens være dette der er noget galt med.

Olien skal tappes af, og sidedæklset med statoren skal afmonteres, for
at man kan komme ind til herlighederne.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Til Salg!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Mads Lund (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 31-03-03 07:43

Fejlen er ganske almindelig. Starterkoblingen, der sidder bag på
svinghjulet, fungerer ved at 3 cylindriske rulle kiler sig fast mellem en
bøsning på svinghjulet og den skål de ligger i når starteren aktiveres.
Problemerne opstår fordi rullerne slides "kantede" og derved ikke længere
kiler sig rigtigt fast. Nye ruller er ganske billige og lette at skifte. Det
største problem er ofte at afmontere svinghjulet (man skal bruge den rigtigt
aftrækker, hamre olign duer ikke)

Mads Lund
Ninja9RT



RacerNiels (31-03-2003)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 31-03-03 10:09

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message news:<b67l10$ao3$3@news.cybercity.dk>...
>> - - - Og den fungerer IKKE v.h.a. tandhjul, men derimod nogle
"skæve" ruller
> som kommer i klemme når starteren roterer den ene vej i forhold til
> friløbet!

Jeps, de er fundet. Den ene faldt ud ved afmontering og det tog lige
lidt tid at finde en plads til den igen, men det lykkedes da


> Friløbet vil givetvis befinde sig i området omkring dér hvor starteren er
> monteret i(!) motoren (starteren er den el-motor der sidder under
> karbunaderne)!

HUH?! Startmoteren har jeg fundet, men jeg tror ikke det er dér
problemer ligger.
Når jeg tager fat i statoren og drejer griber den fat den ene vej og
ikke den anden (og det er den rigtige vej den tager fat).

Problemet er at det store tandhjul på krumtappen ikke har fat i
krumtapakslen.. på nogen måde! Jeg ved ikke om det skal skrues/spændes
sammen med statoren eller hvad. I Haynes manualen sidder der en kæmpe
bolt i enden, men den er der bare ikke på den her cykel. Den ligger
heller ikke og rasler rundt, så man må ud fra at den har manglet i
hvert fald i de 2 år som cyklen har kørt siden sidste mekkerbesøg.
Hvad er den bolts formål? At klemme stator og det store tandhjul
sammen så de roterer sammen??
Alle tænderne på diverse tandhjul ser fine ud.


??

Niels

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste