/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
godmorgen sommertid :-) Stødstænger & Over~
Fra : vmx


Dato : 30-03-03 09:13

gaaaab !

Caps havde demodag i Århus; nye Buell maskiner se evt. her:
http://www.buell.com/en_us/products/motorcycles/lightning/lightningspecs.asp
eller
http://www.buell.com/en_us/products/motorcycles/firebolt/fireboltspecs.asp

Fine maskiner... dog efter min mening med en noget halvfærdig finish
f.eks. lækkede bagbremsens mastercylinder bremsevæske ned på
bagsvingeren hvor lakken allerede var ætset væk (på en helt ny maskine)
- eller brugen af alm. spændebånd til samling af lydpotte og forrør.. (?)
nå.. ja... og hver gang maskinerne havde været ude på en lille hurtig
prøvetur (de er luftkølede) var der en blæser der kørte for fulde
gardiner mens maskinerne afventede næste tur ( slukket motor ) - det
var ikke "varmt" i går.. nærmere behageligt. Og endelig; USD
forgaflen; temmelig geléagtig ??
( det her er ikke tænkt som en kritik eller test af Buell !)

Anyway, det store spørgsmål er: Hvorfor konstruerer man her
i år 2003 stadig motorer med stødstænger? Er der en fordel fremfor
overliggende aksler? Hvor er gevinsten? Simplere konstruktion,
lavere omkostninger eller endda bedre ydelse?


Robert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194
http://www.vmaxxers.net - Vmaxxer #977



 
 
Hans Joergensen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 30-03-03 21:09

vmx wrote:
> Anyway, det store spørgsmål er: Hvorfor konstruerer man her
> i år 2003 stadig motorer med stødstænger? Er der en fordel fremfor
> overliggende aksler? Hvor er gevinsten? Simplere konstruktion,
> lavere omkostninger eller endda bedre ydelse?

I Harley-maskinernes tilfælde er det formodentlig fordi at sådan har
man altid gjort, og det er det folk vil ha' ... iøvrigt er der jo
normalt ikke tale om en sportsmotor, men derimod en maskine på 1.3
liter der ikke har lavere (eller samme) ydelse som min RD350-maskine
;)

Skulle Buell aldrig ta' sig sammen og bygge noget der er baseret på
V-Rod ? den har da overliggende knaster ik?

// Hans, Langelinie, Onsdag kl. 17
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Claus Rittig (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 31-03-03 15:31

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnb8ejnd.bn8.haj@enterprise-server.dk...

> I Harley-maskinernes tilfælde er det formodentlig fordi at sådan har
> man altid gjort, og det er det folk vil ha' ...

Jeg tror nu der ligger nogle vigtigere argumenter bag, selvom du
selvfølgelig har fat i nogle af de rigtige.

> iøvrigt er der jo
> normalt ikke tale om en sportsmotor

Det er helt rigtigt.

> men derimod en maskine på 1.3
> liter der ikke har lavere (eller samme) ydelse som min RD350-maskine

Æh, hvis vi snakker Buell, så er de nu på 1000cc, og hvordan hulen har du
fået de 92hk ud af din RD350?
(http://www.buell.com/en_uk/products/motorcycles/lightning/lightningspecs.as
p)

Rittig




Hans Joergensen (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 31-03-03 18:16

Claus Rittig wrote:
> Æh, hvis vi snakker Buell, så er de nu på 1000cc, og hvordan hulen har du
> fået de 92hk ud af din RD350?

Jeg har snydt :)

// Hans, der ikke har læst lektien .. og som gerne vil flytte den
// der Langelinie-ting 2takts-træf til kl. 16:00 eller deromkring ..
// hvis nogle ikke har noget imod det :)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Tommy Fer (01-04-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 01-04-03 20:28

>
> > men derimod en maskine på 1.3
> > liter der ikke har lavere (eller samme) ydelse som min RD350-maskine
>
> Æh, hvis vi snakker Buell, så er de nu på 1000cc, og hvordan hulen har du
> fået de 92hk ud af din RD350?
>
(http://www.buell.com/en_uk/products/motorcycles/lightning/lightningspecs.as
> p)
>

Tjae... nu er en Buell heller ikke en harley!

Men fede er de, dog syndt de ikke har tunet VROD motoren , se så havde den
været SJOV!

mvh Tommy Fer



Hans Joergensen (01-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 01-04-03 20:59

Tommy Fer wrote:
> Tjae... nu er en Buell heller ikke en harley!

Næsten .. fx. er Buell ejet af Harley svjh.

> Men fede er de, dog syndt de ikke har tunet VROD motoren , se så havde den
> været SJOV!

Mon ikke det kommer ?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Claus Rittig (01-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 01-04-03 22:44

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnb8jrrc.p2p.haj@enterprise-server.dk...
> Tommy Fer wrote:
> > Tjae... nu er en Buell heller ikke en harley!
>
> Næsten .. fx. er Buell ejet af Harley svjh.

HD ejer ihvertfald aktier i Buell, som jo også kun kører med HD motorer. For
mig er det en Harley, men det er der jo mange meninger om.

Rittig



Armand (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-04-03 00:44


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3e8a06d1$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> >
> HD ejer ihvertfald aktier i Buell, som jo også kun kører med HD motorer.
For
> mig er det en Harley, men det er der jo mange meninger om.

Jup!
Var det ikke Mads der var blevet skulet til af HD-rødderne ved Caps - Og da
hans ærinde viste sig at have med Buell at gøre mildnede dét ikke stemningen


--
Armand.



Ib Jakobsen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 02-04-03 08:45

Armand wrote:

> Var det ikke Mads der var blevet skulet til af HD-rødderne ved Caps - Og da
> hans ærinde viste sig at have med Buell at gøre mildnede dét ikke stemningen
>

Grænsen er vist hårfin. RIGTIGE HD-piloter mener ofte, at en Sportster ikke er
en HD.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Jesper Hedegaard (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 02-04-03 08:58

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev:
>Armand wrote:
>
>> Var det ikke Mads der var blevet
>>skulet til af HD-rødderne ved Caps - Og da
>> hans ærinde viste sig at have med
>>Buell at gøre mildnede dét ikke stemningen
>>
>
>Grænsen er vist hårfin. RIGTIGE
>HD-piloter mener ofte, at en Sportster ikke er
>en HD.
>
>
>
>--
>Med venlig hilsen
>
>Ib Jakobsen
Tja - hvis den ryster og sprutter så delene falder af så minder
det det da om en Harley. Hvis den så osse pisser territoriet af
med lidt olie her og der så står der vel HD på tanken. Så syntes
jeg det betyder mindre hvilken model det er

Mvh
Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)


Ib Jakobsen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 02-04-03 09:10

"Jesper Hedegaard (slet U1ZEK)" wrote:

> Tja - hvis den ryster og sprutter så delene falder af så minder
> det det da om en Harley. Hvis den så osse pisser territoriet af
> med lidt olie her og der så står der vel HD på tanken. Så syntes
> jeg det betyder mindre hvilken model det er

Du er en modig mand.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

Mads Lund (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 02-04-03 10:03

> >> Var det ikke Mads der var blevet
> >>skulet til af HD-rødderne ved Caps - Og da
> >> hans ærinde viste sig at have med
> >>Buell at gøre mildnede dét ikke stemningen
> >>

jow først var det galt at jeg skulle bruge en HD reservedel til min
kawasaki, og da jeg så nævnte at buell XB9 lignede en rigtig motorcykel var
den helt gal.

> Tja - hvis den ryster og sprutter så delene falder af så minder
> det det da om en Harley. Hvis den så osse pisser territoriet af
> med lidt olie her og der så står der vel HD på tanken. Så syntes
> jeg det betyder mindre hvilken model det er

Det rigtigt sjove er jo at i en del af HD bladene er der side op og side ned
med hjemmebyggede V2 choppere, hvor der end ikke er en enkelt harly del
tilbage af den orginale cykel, og dem kalder de for Harly'er men en sporster
er ikke en harly. Det overgår min forstand

Mads LundNinja9RT 30% orginal kawasaki



Claus Rittig (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 02-04-03 11:12

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
news:lJxia.1093$bV6.523@news.get2net.dk...

> Mads LundNinja9RT 30% orginal kawasaki

Så er det jo ikke en rigtig Kawa mere? Man kunne måske endda påstå det var
en halv Honda?

Rittig



Mads Lund (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 03-04-03 11:23


> > Mads LundNinja9RT 30% orginal kawasaki
>
> Så er det jo ikke en rigtig Kawa mere? Man kunne måske endda påstå det var
> en halv Honda?

Næ næ, det er en hybrid af:

Hjemmebyg, Kawasaki ZX9RB, ZX7R, ZX9RC, ZRX750, ZX12R, Fiat Punto, HD, Saab
9-3, Sebimoto, Marvic, WP, Behringer, DTA, K&N, renthal, oma.

Men der er ingen honda stumper

Mads Lund
Ninja9RT



Claus Rittig (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 02-04-03 11:10

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3E8A9515.DFCAD837@post.tele.dk...
> Armand wrote:
>
> > Var det ikke Mads der var blevet skulet til af HD-rødderne ved Caps - Og
da
> > hans ærinde viste sig at have med Buell at gøre mildnede dét ikke
stemningen
> >
>
> Grænsen er vist hårfin. RIGTIGE HD-piloter mener ofte, at en Sportster
ikke er
> en HD.

Næh, nej, RIGTIGE HD kørere mener da at kun stivstellede fra før de moderne
Shovelhead-symaskiner kom på markedet er rigtige HD

Og bruger man samme målestok på andre mærker, så er der ikke ret mange
"rigtige" motorcykler på vejene. En RIGTIG japaner har da bil-motor, ikke?
(4cyl. række)

Rittig



Hans Joergensen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 02-04-03 11:27

Claus Rittig wrote:
> Og bruger man samme målestok på andre mærker, så er der ikke ret mange
> "rigtige" motorcykler på vejene. En RIGTIG japaner har da bil-motor, ikke?
> (4cyl. række)

En rigtig motorcykel har 2taktsmotor, og forurener mere end et
gennemsnits kulkraftværk .. slut prut finale

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Armand (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-03 21:38


vmx <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en
news:b668v0$1gi1$1@news.cybercity.dk...
>
> Anyway, det store spørgsmål er: Hvorfor konstruerer man her
> i år 2003 stadig motorer med stødstænger? Er der en fordel fremfor
> overliggende aksler? Hvor er gevinsten? Simplere konstruktion,
> lavere omkostninger eller endda bedre ydelse?

Indenfor de seneste par dage har jeg kommenteret Honda CX's stødstangsbrug:
På den var det til dels af nød, men også ud fra at man kunne holde
stødstængerne relativt korte og at den ellers højtdrejende motor derfor ikke
kom
til kort p.g.a. ventilsystemets mer-vægt - Kort sagt: Det var "godt nok"!

Det samme gælder HD, som ellers også er hoppet på OHC på de seneste
motorudviklinger.
Den umiddelbare fordel er at man kan nøjes med én(!) knastaksel til de to
cylindres topstykker (jeg er dog ikke sikker på om det vitterligt er
tilfældet for HD!), og det gavner jo konstruktionens simplificering og deraf
følgende produktions-besparelser!
Stødstængernes mervægt gør til gengæld motoren mindre omdrejnings-stærk
derved at ventil-systemet vil "svømme" ved et lavere omdrejningstal.
Endvidere skal der kompenseres for stødstængernes varmeudvidelse i
ventil-spillerummet, hvilket medfører et komfort-problem á ventilstøj.

Og så er der sikkert også lidt forstokket tilstrækkelighed gemt i den
amerikanske motorbranche, eftersom at de allestedskendte amerikanske
V8-bilmotorer ligeledes er stødstangsmotorer :-/

--
Armand.





vmx (01-04-2003)
Kommentar
Fra : vmx


Dato : 01-04-03 18:51

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b67l1r$ao3$6@news.cybercity.dk...
>
> Indenfor de seneste par dage har jeg kommenteret Honda CX's
stødstangsbrug:
> På den var det til dels af nød, men også ud fra at man kunne holde
> stødstængerne relativt korte og at den ellers højtdrejende motor derfor
ikke
> kom
> til kort p.g.a. ventilsystemets mer-vægt - Kort sagt: Det var "godt nok"!
>
> Og så er der sikkert også lidt forstokket tilstrækkelighed gemt i den
> amerikanske motorbranche, eftersom at de allestedskendte amerikanske
> V8-bilmotorer ligeledes er stødstangsmotorer :-/
>

var sådan ca. også den forklaring jeg havde regnet med; simplicity, lowcost
and (hmmm) forstokkethed ( <- på engelsk )

Robert



Armand (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-04-03 00:48


vmx <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en
news:b668v0$1gi1$1@news.cybercity.dk...
>
> Caps havde demodag i Århus; nye Buell maskiner se evt. her:
> Fine maskiner... dog efter min mening med en noget halvfærdig finish
> ..........og hver gang maskinerne havde været ude på en lille hurtig
> prøvetur (de er luftkølede) var der en blæser der kørte for fulde
> gardiner mens maskinerne afventede næste tur ( slukket motor ) - det
> var ikke "varmt" i går.. nærmere behageligt.

Jeg hørte idag at Buell'en ikke holdt dagen ud inden at livet var kørt ud af
den; men er der nogen der kan bekræfte dette evt. med spec's af skaderne
ville jeg være glad!!

--
Armand.





vmx (06-04-2003)
Kommentar
Fra : vmx


Dato : 06-04-03 08:58

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b6nq50$7hi$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg hørte idag at Buell'en ikke holdt dagen ud inden at livet var kørt ud
af
> den; men er der nogen der kan bekræfte dette evt. med spec's af skaderne
> ville jeg være glad!!
>

Jeg forlod gerningsstedet kl. 16.
Den ene af maskinerne ( der var 5 prøvemaskiner i alt )
var på dette tidspunkt ikke længere specielt glad for at starte.
maskinen udsendte den kendte "klikke ralle skratte" - lyd ved
aktivering af startmotor. Men om dette skyldes et defekt batteri,
eller ødelagt startmotor/tandhjul er jeg ikke klar over.

Robert



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste