Når man vasker sin kværn....
Fra : Thomas Laursen

Dato : 29-03-03 23:48

Hejsa

I disse forårstider, hvor der stadig er saltrester på vejene samt alt muligt
andet møj, er
mit spørgsmål ganske simpelt...... hvad vasker man sin MC med ?? Vand + sæbe
??
Hvilken sæbe er mest egnet ?? opvaskemiddel ???
Jeg har opdaget at der på nogle af mine skruer og beslag er begyndt at komme
en smule
rust - hvad kan man gøre for at stoppe rusten på disse steder ??

MVH

Thomas
Kawa ER5

---

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-03-03 23:54

Thomas Laursen wrote:
> Hvilken sæbe er mest egnet ?? opvaskemiddel ???

Opvaskemiddel tører lakken ud (eller kan gøre det).. har jeg hørt.

Autoshampoo er vel at foretrække ..

> Jeg har opdaget at der på nogle af mine skruer og beslag er begyndt at komme
> en smule
> rust - hvad kan man gøre for at stoppe rusten på disse steder ??

En klud med WD40 og tører over på steder der er udsatte virkede
ihvertfald på mine sidespejle :) Og stoppede også en sjat ir på
hovedcylinderen til forbremsen..

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Poul Tyrrell

Dato : 30-03-03 00:00

"Thomas Laursen" <tsl.REMOVETHIS@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sæbe
> ??
> Hvilken sæbe er mest egnet ?? opvaskemiddel ???

Prøv at se denne artikel:

http://www.ing.dk/arkiv/1199/mcrens/index.html

> Jeg har opdaget at der på nogle af mine skruer og beslag er begyndt at
komme
> en smule
> rust - hvad kan man gøre for at stoppe rusten på disse steder ??

Jeg smører selv et tyndt lag olie på.
Du kan også polere skruen, og så give den en gang klar lak; men det holder
selvfølgelig kun til næste gang, du skal have skruen af.

--
M.v.h.
Poul Tyrrell

Fra : Flemming Jespersen

Dato : 30-03-03 13:28

En alm. autoshampo er at foretrække. Brug aldrig opvaskemiddel, idet dette
indeholder diverse salte!!

Ang. rust på bolte m.v. - WD40, evt. kan du bruge nogle sæbespåner opblødt i
varmt vand, idet dette både fjerner olie, snavs og for den sags skyld også
kædespray, og samtidigt giver en beskyttende hinde på det afvaskede.

M.v.h.
Thomas

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 30-03-03 14:58

Hej Thomas

Min fremgangsmåde, som jeg er godt tilfreds med kører således:

Sprøjt vand på hele cyklen. Tag din bilvaskebørste og gnub let med MASSER af
vand på kåbefronten hvis der sidder døde insekter og kåbesider hvis du har
kørt i regnvejr, så der er skidt op ad siden. Bare lige en hurtig tur for at
fjerne skidt som man rider når du vasker den med autoshampoo senre. Hold
børsten væk fra områder med olie (motor og kæde) så den ikke bliver beskidt.

Herefter vasker jeg fælge/skiver/kalibre/hugger/kædeskærm/støtteben/
afjedringslinks og basvinger i Shell affedtning, som jeg er meget tilfreds
med og som ikke er så dyrt. Jeg har ikke fundet et produkt som er bedre- jo
til stærkt fedtede områder bruger jeg petroleum først, og slutter af med
Shell affedtning. Nu skulle cyklen faktisk være flot og pæn og uden fedtede
oliepletter.

Så vasker jeg hele cyklen med en spand med autoshampoo. Jeg bruger stadig
masser af vand, skidtet bliver skyllet væk og ikke mast rundt på kåbedelene.

Skyld grundigt efter og tør den af med et vaskeskind. Der var et tip på DFM
om at man kunne overheælde cyklen med en spand vand hvori man har hældt en
hættefuld afspændningsmiddel. Det skulle fjerne at kalken i vandet og sørge
for der ikke kommer kalkpletter på cyklen selv om man ikke tørrer den af.
Jeg har ikke selv fået testen tippet endnu, men det lyder troværdigt.

Herefter kan man pudse cyklen hvis man har tid. Jeg anbefaler indfarvet voks
til kåbedelene og kofanger indfarvningsmiddel til plasten. Jeg bruger et
middel fra bildillen der hedder bumperblack. Sidespejle, blinklys, bagskærm
og giviboks bliver rigtig flot.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Kim Lundgaard

Dato : 30-03-03 21:43

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> [...]
>en spand vand hvori man har hældt en
>hættefuld afspændningsmiddel. Det
>skulle fjerne at kalken i vandet og sørge

Hey... det tip kunne jeg godt bruge
Når man har en sort motorcykel ses de
kalkpletter ekstra tydeligt! takker for
tippet! det skal prøves!
--
Mvh.
Kim Lundgaard

Fra : T.T.Toft

Dato : 30-03-03 21:52

Igen - vær opmærksom - godt nok sparer man 10 minutter, men ... de fleste
afspændingsmidler til opvaskemidler indeholder én eller anden form for
salte.

M.v.h.
Thomas

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-03-03 22:35

"T.T.Toft" wrote:

> Igen - vær opmærksom - godt nok sparer man 10 minutter, men ... de fleste
> afspændingsmidler til opvaskemidler indeholder én eller anden form for
> salte.

En hættefuld eddike i vandet kan også gøre det.

Ib Jakobsen

Fra : Jonas Holt

Dato : 31-03-03 08:42

> Igen - vær opmærksom - godt nok sparer man 10 minutter, men ... de fleste
> afspændingsmidler til opvaskemidler indeholder én eller anden form for
> salte.

Det lyder somom du får striber på din kværn efter du har brugt afspændingsmiddel - det er fordi du
overdoserer!
En hel hættefuld er *alt* for meget. Jeg bruger lidt over en teskefuld til en spand med ti liter vand og
'sprøjter' afspændingsvandet ud over cyklen med min børste.
Min cykel er delvis sort og der er *intet* at se på den bagefter!

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Soren Lindholt

Dato : 31-03-03 13:24

T.T.Toft <ttoft@mail.dk> wrote in article
<3e875900$0$10467$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Igen - vær opmærksom - godt nok sparer man 10 minutter, men ... de fleste
> afspændingsmidler til opvaskemidler indeholder én eller anden form for
> [...]

Hvis sølvtøjet og mavesækken kan tåle midlet kan en motorcykel vel også.
Ikke alle "salte" er ondartede, f.eks. er sukker jo også et salt, og det
gør vist ikke megen skade på metal??

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Christian Knudsen

Dato : 31-03-03 21:28

> Hvis sølvtøjet og mavesækken kan tåle midlet kan en motorcykel vel også.
> Ikke alle "salte" er ondartede, f.eks. er sukker jo også et salt, og det
> gør vist ikke megen skade på metal??

Tror jeg har misset noget i kemi-forlæsningen..... Siden hvornår er sukker
blevet et salt??? Formlen for sukker er C6H12O (hvis jeg husker rigtigt) og
køkkensalt er vidst noget i retning af NaCl...
NaCl opløst vand kan give grobund for en kemisk reaktion, der kan forudsage
rustdannelser på metaller. Det kan sukker rigtigt nok ikke. Men at kalde det
et salt.... det ville JEG ikke....

Tager jeg fejl ???

mvmch
christian

Fra : Søren Lindholt

Dato : 01-04-03 12:28

Christian Knudsen wrote:

> [...]
> forudsage rustdannelser på metaller. Det kan sukker rigtigt nok ikke.
> Men at kalde det et salt.... det ville JEG ikke....

Det er snyd når nogen der ved noget om tingene sidder og lurer i tråden
indtil der er tilstrækkelig mange der har udtalt mærkelige ting og så vupti
blander sig med fakta.
Men tilbage til vaskningen: hvad mener Hr. Kemiingeniøren om udsagnet at
hudsholdningsafspænindgsvædske kan skade en motorcykel??

--
Søren
Der er meget bedre til andre ting end kemi...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-04-03 23:58

"Søren Lindholt" <lindholt@person.dk> writes:

> Men tilbage til vaskningen: hvad mener Hr. Kemiingeniren om udsagnet at
> hudsholdningsafspnindgsvdske kan skade en motorcykel??

Sidst jeg snakkede med Christian (i forgårs) var han ikke K'er.

Jeg skrev derfor til en anden af mine venner, som også hedder
Christian, og som læser til kemiingeniør, og spurgte lidt om
afspændingsmiddel. Jeg fik følgende svar:

,----[ Tak til Christian Kelstrup, som slet ikke kører MC ]

`----

--
Jacob - www.bunk.cc
Where are the calculations that go with a calculated risk?

Fra : Armand

Dato : 02-04-03 00:56

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev i en
> [...]

Som jeg læste den oprindelige betænkelighed omkring et givent saltindhold i
afspændingsmidlet, drejer det sig ikke om belastning af lakken, men snarere
paardokset i at man som motorcyklist har ventet og ventet på at Amt og
kommune lægger saltbøssen på hylden, for derefter at hælde en spand saltvand
over modellen ved hver vask!
Frygten, og en deraf given forklaring, må således bero på korroderende
stoffer i afspændingsmidler!!

Eddike er blevet nævnt som (biologisk) alternativ; men jeg er heller ikke så
sikker på at eddike er harmløst overfor især aluminium (noget med alu-gryder
og
eddike-holdige mad-retter) :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-04-03 08:43

Armand wrote:

> Eddike er blevet nævnt som (biologisk) alternativ; men jeg er heller ikke så
> sikker på at eddike er harmløst overfor især aluminium (noget med alu-gryder
> og eddike-holdige mad-retter) :-/

Nu er det jo så fortyndet, at jeg ikke tror der sker noget. Hvis du har et
gammelt stivt vaskeskind, så prøv at smide det i en spand med en sjat eddike.
Man bliver meget overrasket. Men man kan også gøre det at hvis man kender en
tankstation med vaskemaskine. De får flydende voks/afspænding hjem i 25l dunke.
Der er altid nogen sjatter tilbage i dunkene. En smule i en vandekandefuld vand
med spreder. Det virker.

Ib Jakobsen

Fra : N/A

Dato : 02-04-03 00:56