Tagterasse på paptag
Fra : HHIST

Dato : 29-03-03 17:31

Hej
Vi har planer om at lave en tagterasse på vores paptag. Bunden skal laves af
brædder som skal klodses op så det bliver vandret.
Hvordan klodser jeg op så tagpapet ikke tager skade på længere sigt

mvh
Finn

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 30-03-03 00:12

"HHIST" <husoghave@mail.men-ingen-spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brædder som skal klodses op så det bliver vandret.
> Hvordan klodser jeg op så tagpapet ikke tager skade på længere sigt

Nu går jeg udfra at tagkonstruktionen er stærk nok til at bære vægten. Du
skriver at bunden skal laves af brædder. Skal disse ligge på strøer eller
har du tænkt dig at lægge dem enkeltvis på taget? Jeg vil klart anbefale at
lægge dem på strøer for at sikre luftcirkulationen, og lette rengøring af
taget under terrassen.

Her er 2 løsninger som burde være brugbare...
1. Klods op på det eksisterende tag. Dette ville jeg gøre ved at lægge 2-3
lag tyk tagpap på (med tjære imellem) der hvor klodsen skal være og så skrue
en lang fransk skrue ned gennem det (derfor tjæren mellem lagene)
2. Klods op direkte på konstruktionen. Skær hul i pappet og sæt de
beslag/klodser på der skal bære terrassen og smør med tjære rundt om klodsen
så der ikke kommer fugt ind. Husk at skære klodsens sider i smig, derved
undgår du at pappet "knækker" rundt om klodsen.

Jeg hælder nok mest til den sidste løsning da den sikrer at klodserne ikke
skrider. Uanset hvilken løsning er det vigtigt at lave det så man kan komme
til klodserne og efterse om taget holder tæt.

mvh
Thomas Nørgaard

Fra : HHIST

Dato : 30-03-03 04:46

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in message

> [...]
komme
> til klodserne og efterse om taget holder tæt.

Taget er betondækelementer, er det så ikke lige så godt at undlade at
skærehul i pappet?

mvh
Finn

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 30-03-03 09:27

> [...]
> brædder som skal klodses op så det bliver vandret.
> Hvordan klodser jeg op så tagpapet ikke tager skade på længere sigt

Der bør være et fald på minimum 2 % på taget for at det egner sig til
tagterasse. Ellers skal det designes så det årligt kan fjernes for
oprensning af skidt og møg.

I tagets faldretning og parralelt hermed skal der lægges 7 cm strimler med
tagpap og ovenpå disse lægges der strøer 50*50 f.eks med 60cm afstand. Oven
på strøerne lægges der en kile der er skåret så det bliver rettet op til
vandret(eks: 4 mtr. lang, 8cm i den ene ende og 0 cm i den anden), som gøres
fast til strøen. Ovenpå skruer eller sømmer du dine brædder fast.

Du må ikke gennembryde dit tagpap det giver kun problemer i fremtiden, og er
helt unødvendigt. Hvis dit tag ligger i en meget vind udsat område som åbent
land eller kyst og du er bange for at det skal flytte sig, kan du give både
papstrimler og strøer en gang tagpap klæber. Men vægten burde gøre det, og
gør det alle de steder jeg har set og bygget.

Strøerne skal være trykimp. i klasse A iht. DS2122 eller NTR.
Omkring afløb og render i taget skal gulvet punktvis gøres optageligt for
rensning.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"