DVD brænderproblemer
Fra : Jørgen Tietze

Dato : 29-03-03 18:43

Hej, jeg er den glade indehaver af en dvdbrænder, jeg har dog lidt
problemer med at få den til at virke med nogle skiver jeg har købt.

Drevet er et Sony DW-U10A (i den nye iMac 17").
Info: http://www.dvd-rwmedia.com/burner10.html

Skiverne er hhv.:
Verbatim DVD+RW
Sony DVD+RW

Ingen af dem virker, eller dvs. de giver samme fejlmelding i Toast:
Sense Key = Illegal Request
Sense Code = 0x24
Invalid Field In CDB

Disc Copy siger:
Erase failed with error -2147352542. The device failed to respond
properly, unable to recover or retry.

Er det nogen der har nogle ideer eller kan hjælpe?

- Jørgen

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-03 19:37

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
> properly, unable to recover or retry.
>
> Er det nogen der har nogle ideer eller kan hjælpe?

Hej Jørgen
Nu kan alt jo lade sig gøre, så jeg skal ikke sige, at du ikke har et
sådant drev i din 17" iMac, men Superdrive´et er det ikke.

Under forudsætning af, at dit Superdrive er originalt, bruger du
forkerte DVD´er.

Din DVD-brænder er til DVD-R og ikke til DVD+RW.

Se det hér: http://www.apple.com/dk/imac/specs.html

Hej fra
Morten
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 29-03-03 22:49

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Nu kan alt jo lade sig gøre, så jeg skal ikke sige, at du ikke har et
> sådant drev i din 17" iMac, men Superdrive´et er det ikke.

Ifølge Apple Systemprofiler er det et Sony DW-U10A:
http://www.daimi.au.dk/~u000168/billeder/screenshots/systemprofiler.pdf

Jeg fik ideen her:
http://www.macrumors.com/pages/2003/02/20030220194342.shtml

Der er blevet diskuteret her:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?threadid=20571

Problematikken er om drevet faktisk kan skrive dvd+rw eller:
1) Apple har slået det fra i firmwaren
2) Softwaren ikke kan skrive dvd+rw med dette drev (Toast 5.2 / Disc
Copy fra X 10.2.4)
3) Der er noget galt med medierne (Sony / Verbatim)

Toast skulle jo fint kunne brænde dvd+rw, men jeg ved ikke om Taost
faktisk virker med Sonys DW-U10A drev til at brænde dvd+rw - version 5.2
gør i al fald ikke, i min iMac

Det kan måske også være medierne, det er bare mærkeligt at et sonydrev
ikke kan skrive sonys egne skiver, så 3) tror jeg ikke er problemet.
Måske er det 1) og jeg håber på at det er 2), for så er det muligt at
man kan i en senere version

> Se det hér: http://www.apple.com/dk/imac/specs.html

Ja, men Apples specifikationer holder ikke - der står at det kan brænde
cd'er ved 16x, men mit drev kan dog brænde ved 24x! Det tager i al fald
lige så lang tid som et 24x drev tager om at brænde en cd (ca.).

- Jørgen