backup
Fra : Robert Jensen

Dato : 29-03-03 14:22

en del af sikkerhed er jo at have en backup der virker og som er praktisk.
jeg har fået skaffet mig en lille backup server (en 133 mhz, med 32 mb ram,
og 30 gb hd)
nu er spørgsmålet så.

hvad skal jeg vælge af system til en sådan backup server.

min tanker går lige nu på

1. win 95, med en ftp server kørende.

2. en linux server, med en samba eller ftp server.

her ville jeg så abre uploade mine filer tl den.

er der nogle af jer der kender andre og smartere systemer (helst gratis, men
ikke et must) til backup, der kan gøre det helt eller havl automatisk.

på forhånd tak.

ps. systemet der skal tages backup af er en winx professionel.

Robert
www.robert-jensen.dk

Fra : Flemming Riis

Dato : 29-03-03 19:53

"Robert Jensen" <fjerndette_svend_dellepude@hotmail.com> wrote in message

> [...]

men
> ikke et must) til backup, der kan gøre det helt eller havl automatisk.

samba eller ftp og så få ntbackup i xp til at dumpe filen på den anden
maskine.

Fra : Michal

Dato : 29-03-03 23:52

In news:b64q1d$7sr$1@news.cybercity.dk,
Flemming Riis <fr@added.dk> wrote:

> [...]
> message news:3e859dfc$0$244$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

> samba eller ftp og så få ntbackup i xp til at dumpe filen på den anden

Hvad skal du backuppe? data fra en nix server? eller fra windows maskiner?

hvis det er backup fra windows klienter, er det nok bedst med en samba el.
ftp

hvis det derimod er en nixbox du skal have lavet backup af, kan det gøres
rigtig smart på følgende måde:

dag 1:
rsync data.

dag 2:
lave hardlinks fra alt det første i et nyt directory...
rsync til det nye directory

dag 3:
lave hardlinks fra alt det fra dag 2 til nyt directory
rsync

på den måde hvis du sletter dir fra dag 1, bliver filer som ligger i dag 2
ikke slettede, da de først bliver slettede når der ikke er flere inodes som
peger på filen (og der er jo dem fra det andet directory i form af
hardlinks)

desuden sparer du plads da du kun bruger det som en hardlink bruger, og ikke
hele filen... dvs hver fil fylder kun 1 gang + det som hver hardlink fylder
for hver inkrementel backup...

og dertil, sparer du båndbredde ved rsync'en som kun overfører det som er
blevet ændret :)

alt det med hardlinks kan egentligt også bruges med ftp/samba, men det kan
automatiseres ret let v. rsync metoden...

og hvis du vil ha' det går hurtigt kan du bonde 2 netkort og sende 2
crossover kabler direkte til den anden nixbox og derved overføre med 200mbit
hvis det er hvad du vil ha' :)

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 30-03-03 08:59

> er der nogle af jer der kender andre og smartere systemer (helst gratis,
men
> ikke et must) til backup, der kan gøre det helt eller havl automatisk.

Hej Robert

Du kan prøve at se på Samedir.
http://www.webattack.com/get/samedir.shtml

Mvh