Mac bærbar
Fra : Torben Hedstrøm

Dato : 29-03-03 14:06

Hej NG.

jeg skal i løbet af relativt kort tid investere i en bærbar, og har kigget
lidt på Mac'erne. Jeg har researchet lidt på nettet, og er blevet en del
klogere (har aldrig haft Mac før, men er velbevandret i PC sammenhæng !).
Jeg har dog stadig et par ubesvaret spørgsmål, som jeg håber at gruppen kan
hjælpe mig med.

Jeg kommer til at skulle køre Virtual PC ved siden af, men jeg er ikke
sikker på hvor meget det kræver af RAM, CPU kraft osv., at køre PC-prgrammer
på en mac. Kan man give en tommelfingerregel på hvor meget eks. en 300 Mhz.
G3 svarer til i PC sammenhæng, når den kører Virtual PC ?, og hvad med
G4'eren ??.

Hvor kombatibel er en mac i netværk med windows baserede maskiner ?, jeg
regner med at beholde min "gamle" stationære win. maskine, og evt. koble den
i trådløst netværk med mac'en, men lader det sig gøre ??, og er man TVUNGET
til at køre med airport ?.

Jeg har jo kigget lidt på både ibook, og powerbook, men ibook'en forekommer
mig at være noget sølle i forhold ... særligt når man kigger på RAM (sd-ram,
kontra DDR RAM), og på grafikkortet ... men hvordan forholder det sig i
praksis ... nogen kommentarer ??.

Jeg skal bruge den som studiecomputer, men også lidt til leg (spil i
begrænset omfang osv.), hvad kan man "nøjes" med til dette behov ?? ... kan
det evt. betale sig at købe en brugt ?.

Håber at i kan hjælpe lidt på vej !! :

/Torben.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-03-03 15:43

Torben Hedstrøm <Torbenguzzi@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har dog stadig et par ubesvaret spørgsmål, som jeg håber at gruppen kan

Jeg skal forsøge, så godt jeg kan.

> [...]
> G3 svarer til i PC sammenhæng, når den kører Virtual PC ?, og hvad med

Virtual PC kører rigtigt godt, men det er en langsommelig affære. Det er
fint nok til netbank og andre småting, hvor ydelsen ikke er så vigtig,
men hvis du f.eks. skal køre større programmer, så kommer du til at
fylde din Mac op med RAM og væbne dig med tålmodighed.

Jeg siger ikke, at du skal holde dig væk fra det, for det er en
imponerende god emulation, som virker 100%, men det bliver aldrig som at
sidde på en rigtig PC'er (så er det ihvertfald en gammel en . Det er
ikke til at sige, at f.eks. en 500 Mhz Mac svarer til en 100 Mhz PC, for
det kommer meget an på hvad man laver i VPC. Det er også det svar man
får fra Connectix, som har lavet programmet.

> [...]
> i trådløst netværk med mac'en, men lader det sig gøre ??, og er man TVUNGET

En Mac med Mac OS 10.2.x har ingen problemerne med at koble sig på eller
dele sine filer med Windows-maskiner. Hvis du skal logge på domæne, så
kræver det såvidt jeg ved at man køber Dave, som dog også tillader at
man kobler til delte printere og så kan man også dele sin egen printer
med Windows-maskiner. Hvis man er ferm til Unix, så kan det nok lade sig
gøre uden Dave.

Mht. trådløst netværk, så skal du have et Apple Airport kort i din
maskine, men mht. basestation, så behøver du ikke at købe Apple's. Alle
802.11b basestationer burde virke.

> [...]
>
> Jeg skal bruge den som studiecomputer, men også lidt til leg (spil i
> begrænset omfang osv.), hvad kan man "nøjes" med til dette behov ?? ... kan

En iBook er sådan set fed nok, men jeg er af den mening, at Mac OS X
skal have en G4 processor. Systemet er optimeret til G4'eren og mine
egne erfaringer med OS X på en G3 maskine viser også, at det kører lidt
anstrengt en gang imellem. Det var dog en 350 og en 400 Mhz maskine, så
det kører nok ganske fint på en 7-800 Mhz iBook.

Hvis finanserne ikke helt tillader en ny PowerBook, så vil jeg lige
umiddelbart mene, at en brugt PowerBook G4 er et bedre køb end en ny
iBook. Det vil så blive en 15" udgave, da de nye 12" og 17" nok ikke
findes på brugtmarkedet endnu

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 30-03-03 16:27

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Mht. trådløst netværk, så skal du have et Apple Airport kort i din
> maskine, men mht. basestation, så behøver du ikke at købe Apple's. Alle
> 802.11b basestationer burde virke.

Jeg synes lige det er værd at bemærke, at Apples basestations/kort er
temmeligt rimelige i pris i betragtning af at de er 54mbit standard.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk