The Matrix! Kan den bære?!
Fra : Andrew

Dato : 20-03-01 20:28

Hejsa

Jeg skal snart lave en større danskopgave og i denne har jeg tænkt mig at
skrive om filmen "The Matrix" som de fleste af jer forhåbentligt har stiftet
bekendskab til!
Denne film er jo ikke bare en historie om Neo (Thomas) som redder verden,
det er jo en film som er proppet med symboler og religiøse figure.
Det er jo rimelig tydeligt at Neo er symbol for Jesus Kristus, han er den
udvalgte som redder jorden og som i sidste ende bliver dræbt (korsfæstet) og
genopstår igen.
Og dem som hjælper ham på skibet er jo hans diciple, osv, osv!

Hvad synes i!? er der nok gods i denne film til at skrive en danskopgave på
10 sider???

Kender i evt. nogle bøger, hjemmesider, etc. Omkring filmen, som går ind på
netop dette emne!?

Mvh Anders

--
- - -

Fra : nikolaj borg

Dato : 20-03-01 20:36

"Andrew" <gylp@kvalme.dk> wrote in message
> Hvad synes i!? er der nok gods i denne film til at skrive en danskopgave

> 10 sider???

Det kommer sandelig an på, hvilket niveau, det er på. Folkeskolen eller
gymnasiet?

Personligt mener jeg ikke, at The Matrix er meget mere end en god gang
underholdning; men hvis du vil, kan du nok godt få noget ud af den. Du kan
sikkert finde mange helte-film med lignende temaer. Hvad med Star Wars?
Sidetallet er IMØ sekundært; med lidt god vilje kan man skrive 10 sider om
alt (jeg mindes en klassekammerat der skrev 10 sider i geografi om arabisk
ørkensand, men det er en helt anden historie (og ng)).

/Nikolaj

Fra : Daniel

Dato : 20-03-01 21:09

Jeg er nu ikke helt enig med Nikolaj...
Matrix kan meget udmærket analyseres og fortolkes op til Gymnasie-niveau
(ja, selv universitest...)
Desuden mindes jeg ikke at have skrevet opgaver på 10 SIDER i folkeskolen(!)

Hilsen Daniel!

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 20-03-01 22:54

Jeg kan kun give Daniel ret. En af mine venner skrev om The Matrix i dansk
på universitetet, og det er immervæk 100 sider, der skal skrives dér!

Og hun fik en god karakter!

....Peter

Free Web Email & Filter Enhancements.
http://www.freewebemail.com/filtertools/

Fra : nikolaj borg

Dato : 20-03-01 23:19

"Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk> wrote in message
> Jeg kan kun give Daniel ret. En af mine venner skrev om The Matrix i dansk
> på universitetet, og det er immervæk 100 sider, der skal skrives dér!
>
> Og hun fik en god karakter!

Interessant. Lad os ikke køre yderligere i selve filmen - smag og vurdering
er jo nu engang forskelligt. Men bare lige for at være helt sikker: På
hvilket universitet er der et studie der hedder "dansk"? Mener du nordisk?
Der arbejder de vel primært med nordisk litteratur? Selvom de generelt er
glade for lange skriverier sådanne steder er det vel normalt kun specialer,
der løber op i den størrelse (med mindre det er gruppeopgaver?) Hvad
handlede opgaven om mere præcist? Det må et eller andet sted have været om
noget bredere end filmens handling? F.eks. frelsermyter i moderne film eller
noget i den stil?

/Nikolaj

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 21-03-01 10:58

Dansk kan studeres ved Aalborg Universitet,
http://www.hum.auc.dk/dansk/index.html

Semesteropgaverne her har typisk et sidetal på 80-120 sider. De bliver ofte
skrevet i grupper, men det er ikke noget krav.

Mvh.
Peter

Fra : Nicholas F. Bryde

Dato : 21-03-01 08:53

"Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan kun give Daniel ret. En af mine venner skrev om The Matrix i dansk
> på universitetet, og det er immervæk 100 sider, der skal skrives dér!

100 sider lyder lidt i overkanten.

--
Nicholas

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 21-03-01 11:47

"Nicholas F. Bryde" <nbryde@image.dk> wrote in message

> "Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
>
> 100 sider lyder lidt i overkanten.

I forhold til hvad?

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Nicholas F. Bryde

Dato : 21-03-01 12:42

"Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "Nicholas F. Bryde" <nbryde@image.dk> wrote in message

> dansk

> I forhold til hvad?

Speciale

--
Nicholas

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 21-03-01 14:24

"Nicholas F. Bryde" <nbryde@image.dk> writes:

> Speciale

Hundrede sider var meget typisk på mat & dat på AUC, selvom de
studerende normalt bliver bedt om at holde sig derunder var der
sjældent tid nok til at gøre dem så korte når man kun har et semester.

Jeg vil tro humaniora rapporter fylder mere.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 21-03-01 16:29

Hej Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk>

>Hundrede sider var meget typisk på mat & dat på AUC, selvom de
>studerende normalt bliver bedt om at holde sig derunder var der
>sjældent tid nok til at gøre dem så korte når man kun har et semester.

På visse retninger af ingeniør-studiet gik der en joke om at censor
talte ring-bind og at antallet havde afgørende betydning for
karakteren.

De anbefalinger jeg har hørt fra forskellige studie-retninger er at
man skal begrænse sig - ikke som i de lavere årgange (gym ol.) hvor
man havde et side-krav. Det morsomme er at problemet ikke er at skrive
en masse sider men at skrive konsistent, forståeligt og kortfattet.

Men, uhm, det har jo ikke så meget med film at gøre, så fut nul: eller
off-topic.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 21-03-01 19:04

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> writes:

> Hej Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk>

> På visse retninger af ingeniør-studiet gik der en joke om at censor
> talte ring-bind og at antallet havde afgørende betydning for
> karakteren.

Vi prøvede at bilde de studerene ind at det kostede en karakter at gå
over 100 sider.

Meningen er god nok, det er ikke kvantiteten men kvaliteten der tæller
i karakteren, og overflødigt stof trækker vitterligt ned på
> [...]

> man havde et side-krav. Det morsomme er at problemet ikke er at skrive
> en masse sider men at skrive konsistent, forståeligt og kortfattet.

Jeps. Min erfaring var at aktiviteten den sidste tid før aflevering
primært bestod i at skære stof væk, og jo bedre tid vi havde, jo
kortere blev den endelige rapport.

> Men, uhm, det har jo ikke så meget med film at gøre, så fut nul: eller
> off-topic.

dk.undervisning er vel det rette sted, fut omdirigeret og opgraderet
til xfut

--
Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk>

"If I had had more time, I would have written a shorter letter"
-- Blaise Pascal (eller Cicero eller Voltaire eller Twain ...)

Fra : Andrew

Dato : 21-03-01 17:30

Gymnasie

--
- - -
nikolaj borg <nsipkaoml@jborg.dk> skrev i en

Fra : kunuk

Dato : 20-03-01 23:24

Hej Anders

The Matrix er en ok. film. Skriv du bare opgave om den, men husk at hele det
tolkningsaspekt du ridser op (jesus, judas, johannes døberen) er allerede
beskrevet i et af de sidst numre af Samvirke (Brugsens bland). Artiklen er
skrevet af Camilla Sløk så vidt jeg husker.

kunukitek

Fra : Andrew

Dato : 21-03-01 17:34

Hej igen

Jeg fik noget god respond, men er der nogle som kan komme med reelle
henvisninger til materiale omkring filmen, jeg snakker hjemmesider, bøger,
artikler, etc??

Med venlig Hilsen

And

PS: kan vi ikke blande universitetet uden om denne gang???

--
- - -
Andrew <gylp@kvalme.dk> skrev i en

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 22-03-01 19:21

> [...]

> 10 sider???
>
> Kender i evt. nogle bøger, hjemmesider, etc. Omkring filmen, som går ind

Ja - den kan bestemt holde til en opgave - men drop det Jesus halløj - og
kør istedet vidre på historien om at vi lever i et univers der er "bestemt"
af andre - så kan den NEMT fylde 10 sider

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 22-03-01 23:42

> Ja - den kan bestemt holde til en opgave - men drop det Jesus halløj - og
> kør istedet vidre på historien om at vi lever i et univers der er
"bestemt"
> af andre - så kan den NEMT fylde 10 sider

Jeps! Drop Jesus-halløjet. Hvis du virkelig vil imponere din lærer, så kør
på de intertekstuelle referencer, den bog Neo gemmer sine mini-discs i,
indeholder. Den hedder mig bekendt "Det tredje simulacrum".

Fra : Ole Mølgaard

Dato : 23-03-01 16:29

> Jeps! Drop Jesus-halløjet. Hvis du virkelig vil imponere din lærer, så kør
> på de intertekstuelle referencer, den bog Neo gemmer sine mini-discs i,
> indeholder. Den hedder mig bekendt "Det tredje simulacrum".

Ja, det tror jeg også er en god ide - fokuser på bogens indhold istedet, der
nærmest er en beskrivelse af The Matrix. (At vi lever i en illusion, etc.)

Den engelsk udgave af bogen Neo læser hedder "Simulacra and simulation", er
skrevet af Jean Baudrillard og udgivet på University of Michigan Press 1994.
Baudrillard er ikke helt let at danse med, med der er en del
sekundærlitteratur om ham.

God arbejdslyst!
Ole

Fra : nikolaj borg

Dato : 27-03-01 11:54

"Ole Mølgaard" <omoe96@obel.auc.dk> wrote in message
> Ja, det tror jeg også er en god ide - fokuser på bogens indhold istedet,
der
> nærmest er en beskrivelse af The Matrix. (At vi lever i en illusion, etc.)

Amen

> [...]
1994.
> Baudrillard er ikke helt let at danse med, med der er en del

Derudover er der en ordentlig spandfuld sociologer og filosoffer, som sætter
spørgsmåltegn ved, om den oplevede og den virkelige verden er den samme. Det
er nok de færreste, som ligefrem antager Matrix-dimensioner, men det smager
da lidt af fisk

/Nikolaj