Julens overflod
Fra : Zippedyr

Dato : 29-03-03 02:19

hej.

Jeg fandt langt inde i køleskabet et pakke Percipan, som jeg ellers
var blevet givet som marcipan.

Dette her er noget underligt marcipanagtigt noget, med masser af
sukkerkorn i og dertil en lidt syrlig smag.

Skal jeg smide det ud, eller vil det kunne bruges og i så fald til
hvad.

Hilsen Bente C.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 29-03-03 07:07

"Zippedyr" <bentec@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse...

> .. eller vil det kunne bruges og i så fald til hvad.

Et par forslag til anvendelse..
Prøv fx denne lækre marcipankage..

Marcipankage (flad):
4 pers.

50 g marcipan
2 sammenpiskede æg
75 g hvedemel
150 g suker
½ tsk bagepulver
200 g blødt smør

Indstil ovnen på 175°.
Rør marcipan og sukker sammen. Tilsæt æggemassen lidt af gangen,
og rør det bløde smør i. Mel og bagepulver blandes og sigtes i dejen.
Kom dejen i en lille rugbrødsform, der sættes i ovnen ved 175° i 15-
20 min. Afkøl kagen og skær den i passende skiver.

PS: Laves en større portion, så skal bageformen også være
tilsvarende større. Husk kagen skal være rimelig flad, ikke høj.
Kagen kan evt. glaseres med kogende abrikosmarmelade, - eller
serveres blot med frugtkompot og vanilleis.
-oo-

eller..

Marcipantrøffelkage:

200 g rå marcipan
200 g mørk chokolade
60 g smør
3 æggehvider
2 æggehvider
2 spsk mild honning
3 æggeblommer

Pisk marcipan og æggehvider til en sej masse, der smøres ud på
bagepapir efter form af en folieleverpostejform (0,6 lt). Én til bund og
Én til låg. Marcipanmassen bages i 5 -8 min. ved grill - den skal være
lige på grænsen til at virke brændt. Chokolade, honning og smør piskes
sammen over vandbad, og når det er smeltet piskes æggeblommerne i.
Når massen er afkølet vendes de stiftpiskede æggehvider i og kagen
lægges sammen med marcipanpladerne som bund og låg i formen.
Kagen stilles koldt under let pres, og mindst 2 timer før den skal
serveres, stilles den i fryseren (gerne natten over), så den er lettere
at skære ud.

Servering:
Portionsanrettes i tynde skiver med kiwifrugter i skiver, hindbærpuré
og evt. en appelsinparfait lavet af de tiloversblevne æggeblommer.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Desserten bærer over meget,
thi når enden er god, er alting godt.
- Ejler Jørgensen

Fra : Invader Zim

Dato : 29-03-03 12:43

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@get2net.dk> wrote in message

> Et par forslag til anvendelse..
> Prøv fx denne lækre marcipankage..
(snip)

.... men det var jo ikke marcipan, men percipan?
eller er det måske bare imitations marcipan der egentlig bare kan bruges i
bagværk som marcipan?

-Invader Zim

Fra : A.And

Dato : 29-03-03 13:25

"Invader Zim" <hahanoyoudont@death.poo> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> ... men det var jo ikke marcipan, men percipan?
> eller er det måske bare imitations marcipan der egentlig bare kan bruges i

Persipan er det tyske ord for konfektmarcipan. Der er abrikoskerner i i
stedet for nogle af mandlerne. Det skulle gøre det bedre at bage med.

Kim