/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Køling og bykørsel
Fra : OKD


Dato : 28-03-03 21:46

Kan det virkeligt passe at med en vandkølet MC, at den som ved åbning af
Bakken var oppe i det røde felt?
Jeg kontaktede efterfølgende mit værksted som fortalte, at hvis der var
korrekt mængde kølervæske og blæseren ellers gik igang (hvilket den gjorde),
så var det bare sådan og ikke så meget at gøre ved det??

Hvad siger I andre, er det et generelt problem? Eller er det en svaghed med
den model og noget jeg bare skal leve med.?
CBR-1000F SC24




 
 
Claus Rittig (28-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-03-03 22:05

"OKD" <okd@email.dk> skrev i en meddelelse
news:3e84b474$0$32010$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hvad siger I andre, er det et generelt problem? Eller er det en svaghed
med
> den model og noget jeg bare skal leve med.?
> CBR-1000F SC24

Sådan er det bare.
En vandkøler er afhængig af en vis fartvind til at nedkøle vandet i
radiatoren, så hvis du kører langsomt i længere tid, nytter
vandgennemstrømningen igennem køleren (radiatoren) ikke ret meget. 500m med
80km/t ville have bragt nåles ned fra det røde felt. Det er ikke en
typefejl, det er bare en svaghed ved vandkølere. En blæser kan trække en vis
mængde luft gennem køleren, men ikke nok til at køle en motor der i længere
tid kører uden fartvind.

Trøst dig med at du i det mindste HAR en blæser. Det har jeg ikke på mine
cykler, så de er ikke ret gode til kolonnekørsel.

Rittig



Armand (29-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-03-03 00:46


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3e84b7c2$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "OKD" <okd@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e84b474$0$32010$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Hvad siger I andre, er det et generelt problem? Eller er det en svaghed
> > med den model og noget jeg bare skal leve med.?
>
> Sådan er det bare.
> En vandkøler er afhængig af en vis fartvind til at nedkøle vandet i
> radiatoren, så hvis du kører langsomt i længere tid, nytter
> vandgennemstrømningen igennem køleren (radiatoren) ikke ret meget. 500m
> med 80km/t ville have bragt nåles ned fra det røde felt. Det er ikke en
> typefejl, det er bare en svaghed ved vandkølere. En blæser kan trække en
> vis mængde luft gennem køleren, men ikke nok til at køle en motor der i
> længere tid kører uden fartvind.

Mnjaarrh :-/
Den hidtil eneste vandkølede model jeg har haft (før Lillefrøen) var
GPZ900R. og på den klarede blæseren fint at bringe temperaturen ned under
selv de varmeste stop'n go forekomster (32°c - London cirkular i 2½ time med
fuld ferieoppakning for to!)!
At temp.-målingen foretages i termostathuset understreger at nedkølingen har
været praktisk effektiv!
Lillefrøen klarede i går på samme måde at få termometernålen til at pendle
imellem de to punkter hvor blæseren tænder og slukker :-|

I mine øjne undrer OKD sig blot over at nålen er tæt på det røde felt førend
at blæseren tænder (= samme for GPZ 900'eren, men ikke for lillefrøen); men
hvis ellers at blæseren på et tidspunkt slukker igen har den jo virket
tilstrækkeligt effektivt til at det røde felt ikke har været truende -
Formålet er jo at undgå at kølesystemet begynder at koge over og ikke(!) at
holde temp. helt nede i driftsområdet!
En calibrering af CBR'erens termometer, til fastlæggelse af den reelle temp.
ved det røde felt hhv. blæserens start ville måske også medføre lidt mere
tillid til systemets marginaler :-/

> Trøst dig med at du i det mindste HAR en blæser. Det har jeg ikke på mine
> cykler, så de er ikke ret gode til kolonnekørsel.

Jup!
Og hvis man vil være krakiler kan man jo montere en tvangsstyring, á en
kontakt på styret, hvormed man kan tænde blæseren manuelt, men hvis man
aldrig har oplevet at motoren koger over, vil en sådan næppe blive benyttet
ofte :-/
Der er jo også generatorens kapacitet (til at levere strøm til blæseren) at
tage hensyn til: Man kan formodentlig næppe køre 100% med blæseren på en
motorcykel :-/

Endelig kan man vel fremskaffe en alternativ blæserkontakt, som arbejder i
et lavere område!?
Hvordan er det med sådanne termo-kontakter: Vil en større modstand medføre
tidligere eller senere funktion??

--
Armand.







Pein (28-03-2003)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 28-03-03 22:03

"OKD" <okd@email.dk> skrev ...
> Kan det virkeligt passe at med en vandkølet MC, at den som ved åbning
af
> Bakken var oppe i det røde felt?
>
Min erfaring med mange kilometer på 2 forskellige vandkølede motorcykler
(CX650E og TransAlp) er, at der skal meget til før blæseren sætter i
gang.
Når så blæseren sætter i gang, hjælper det noget, temperaturen falder,
men hvis man "presser" den, f.eks. holder stille eller kører meget
langsomt i lang tid, så er blæseren heller ikke nok.

I forbindelse med motorvejskøer i sommerhede i Sydtyskland, har jeg haft
held med at forudse situationen, og slukke motoren når der var udsigt
til at holde stille mere end ca. 20 sek., eller hvis det gik nedad, så
man lige så godt kunne padle frem med fødderne, når køen flyttede sig en
smule.

Til bakkeåbning har jeg haft held med at lade være med at starte motoren
bare fordi alle de andre gør det. Lidt kedeligt måske, men start først
når der rent faktisk skal køres. Og hvis det stopper helt til (det gør
det nok normalt ikke til bakkeåbning) så sluk igen.

Mvh. Niels



Hans Joergensen (28-03-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 28-03-03 23:27

OKD wrote:
> Hvad siger I andre, er det et generelt problem? Eller er det en svaghed med
> den model og noget jeg bare skal leve med.?
> CBR-1000F SC24

Det er ikke mere generelt end at knallerten godt kunne holde sig ude
af det røde (nu hvor jeg har fået skiftet toppakningen så systemet
er tæt), men det var dog lige en millimeter eller 2 fra :) og jeg
kunne også godt lugte når jeg holdt stille at der var gang i
expansionsbeholderen.
(sjovt, at man rent faktisk kan lugte når den lufter ud, men det
kan naturligvis også have været andre cykler der var utætte).

// Hans, RD350, der nu heller ikke var udsat for voldsom kø-kørsel.
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

John (29-03-2003)
Kommentar
Fra : John


Dato : 29-03-03 15:04


"OKD" <okd@email.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det virkeligt passe at med en vandkølet MC, at den som ved åbning af
> Bakken var oppe i det røde felt?
> Jeg kontaktede efterfølgende mit værksted som fortalte, at hvis der var
> korrekt mængde kølervæske og blæseren ellers gik igang (hvilket den
gjorde),
> så var det bare sådan og ikke så meget at gøre ved det??
>
> Hvad siger I andre, er det et generelt problem? Eller er det en svaghed
med
> den model og noget jeg bare skal leve med.?
> CBR-1000F SC24

Det kan jo være at termostaten er defekt, derfor er det klogt at få
kontroleret åbningstemperaturen på den.

PS : normalt kan man smide termostaten ned i en kasserolle sammen med et
termometer, varm så skidtet op og hold øje med hvornår termostaten åbner,
dog skal jeg ikke gøre mig klog på hvorledes CBR'ens termostat er
konstrueret ....om det er muligt at se den åbne, måske er der andre der har
prøvet det !

V.H John Kramme - GSXF 0,6L



OKD (30-03-2003)
Kommentar
Fra : OKD


Dato : 30-03-03 10:20

Det med termostaten var også en tanke der strejfede mig - ifølge Haynes skal
den åbne ved 80 grader. Men så tænkte jeg, at når den køler fint under
"normal" kørsel burde det vel ikke være termostaten?
Det underligere var også, at blæseren ikke bragte temp. ned, men fastholdt
den. Dvs. den blev i det røde felt på min og ikke som Armand skriver med
sin, at hans køler temp. ned til blæseren slukker igen. Nålen passerede ikke
forbi det røde felt - men jeg var sku lidt nervøs, der er ingen tvivl om at
hvis den havde været på vej forbi det røde felt (som er meget smalt) havde
jeg øjeblikkeligt slukket og ladet den køle lidt (er ikke interesseret i en
sprængt toppakning). Spørgsmålet er om det røde felt = 80 grader?

Modellen er fra 92, og flere har anbefalet mig fysisk at vaske insekter og
lignende af køleren - tømme køler systemet for væske, skylle det grundigt
igennem og derefter genfylder med frisk kølervæske. Det er vel et forsøg
værd, og jeg kan ganske ikke forstå det andet - det begrænser jo alt tæt og
langvarende bykørsel på en varm sommerdag.

Men er der andre der har haft positiv efftekt med at skylle systemet
igennem?

"John" <kramsen@stofanet.dk> wrote in message
news:3e85a7ca$0$4379$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> "OKD" <okd@email.dk> skrev i en meddelelse
>
> > Kan det virkeligt passe at med en vandkølet MC, at den som ved åbning af
> > Bakken var oppe i det røde felt?
> > Jeg kontaktede efterfølgende mit værksted som fortalte, at hvis der var
> > korrekt mængde kølervæske og blæseren ellers gik igang (hvilket den
> gjorde),
> > så var det bare sådan og ikke så meget at gøre ved det??
> >
> > Hvad siger I andre, er det et generelt problem? Eller er det en svaghed
> med
> > den model og noget jeg bare skal leve med.?
> > CBR-1000F SC24
>
> Det kan jo være at termostaten er defekt, derfor er det klogt at få
> kontroleret åbningstemperaturen på den.
>
> PS : normalt kan man smide termostaten ned i en kasserolle sammen med et
> termometer, varm så skidtet op og hold øje med hvornår termostaten åbner,
> dog skal jeg ikke gøre mig klog på hvorledes CBR'ens termostat er
> konstrueret ....om det er muligt at se den åbne, måske er der andre der
har
> prøvet det !
>
> V.H John Kramme - GSXF 0,6L
>
>



Ebbe Gubi (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Ebbe Gubi


Dato : 30-03-03 21:20

Jeg har sgi lige fået samme problem. Jeg skiftede termostatsikringen men det
gav ikke pote. Da jeg skruede den ud løb der kun en lille smule vædske ud,
men påfyldningstanken viser mere en stand lige over 'upper level'. Jeg er
stærkt i tvivl om hvorvidt der er en prop i systemet - fandt du en løsning
på dit problem?

/ebbe


"OKD" <okd@email.dk> skrev i en meddelelse
news:3e86b69a$0$31954$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det med termostaten var også en tanke der strejfede mig - ifølge Haynes
skal
> den åbne ved 80 grader. Men så tænkte jeg, at når den køler fint under
> "normal" kørsel burde det vel ikke være termostaten?
> Det underligere var også, at blæseren ikke bragte temp. ned, men fastholdt
> den. Dvs. den blev i det røde felt på min og ikke som Armand skriver med
> sin, at hans køler temp. ned til blæseren slukker igen. Nålen passerede
ikke
> forbi det røde felt - men jeg var sku lidt nervøs, der er ingen tvivl om
at
> hvis den havde været på vej forbi det røde felt (som er meget smalt) havde
> jeg øjeblikkeligt slukket og ladet den køle lidt (er ikke interesseret i
en
> sprængt toppakning). Spørgsmålet er om det røde felt = 80 grader?
>
> Modellen er fra 92, og flere har anbefalet mig fysisk at vaske insekter og
> lignende af køleren - tømme køler systemet for væske, skylle det grundigt
> igennem og derefter genfylder med frisk kølervæske. Det er vel et forsøg
> værd, og jeg kan ganske ikke forstå det andet - det begrænser jo alt tæt
og
> langvarende bykørsel på en varm sommerdag.
>
> Men er der andre der har haft positiv efftekt med at skylle systemet
> igennem?
>
>



OKD (31-03-2003)
Kommentar
Fra : OKD


Dato : 31-03-03 15:42

Ebbe,
Jeg har ikke fået kikket på det endnu. Jeg får forhåbentlig tid i weekenden.
Du må gerne sige til, hvis/når du får løst dit problem. Er det samme MC du
har?

Men det burde jo ikke være ventilen der er problemet, hvis den køler fint
ved normal kørsel. Bare jeg f.eks. kører 50 km/t køler den fint.

"Ebbe Gubi" <trashcan@gubi.net> wrote in message
news:3e875156$0$203$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg har sgi lige fået samme problem. Jeg skiftede termostatsikringen men
det
> gav ikke pote. Da jeg skruede den ud løb der kun en lille smule vædske ud,
> men påfyldningstanken viser mere en stand lige over 'upper level'. Jeg er
> stærkt i tvivl om hvorvidt der er en prop i systemet - fandt du en løsning
> på dit problem?
>
> /ebbe
>
>
> "OKD" <okd@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e86b69a$0$31954$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Det med termostaten var også en tanke der strejfede mig - ifølge Haynes
> skal
> > den åbne ved 80 grader. Men så tænkte jeg, at når den køler fint under
> > "normal" kørsel burde det vel ikke være termostaten?
> > Det underligere var også, at blæseren ikke bragte temp. ned, men
fastholdt
> > den. Dvs. den blev i det røde felt på min og ikke som Armand skriver med
> > sin, at hans køler temp. ned til blæseren slukker igen. Nålen passerede
> ikke
> > forbi det røde felt - men jeg var sku lidt nervøs, der er ingen tvivl om
> at
> > hvis den havde været på vej forbi det røde felt (som er meget smalt)
havde
> > jeg øjeblikkeligt slukket og ladet den køle lidt (er ikke interesseret i
> en
> > sprængt toppakning). Spørgsmålet er om det røde felt = 80 grader?
> >
> > Modellen er fra 92, og flere har anbefalet mig fysisk at vaske insekter
og
> > lignende af køleren - tømme køler systemet for væske, skylle det
grundigt
> > igennem og derefter genfylder med frisk kølervæske. Det er vel et forsøg
> > værd, og jeg kan ganske ikke forstå det andet - det begrænser jo alt tæt
> og
> > langvarende bykørsel på en varm sommerdag.
> >
> > Men er der andre der har haft positiv efftekt med at skylle systemet
> > igennem?
> >
> >
>
>



Ebbe (01-04-2003)
Kommentar
Fra : Ebbe


Dato : 01-04-03 05:51

Jeg har heller ikek fået kigget på det - desværre. Jeg snakkede med en
mekaniker i går og han mente der kunne være luft i systemet, der skal sidde
en udluftningsskrue et sted i systemet.

Min er en lille Honda NX250, men problemet lyder meget lig dit.

"OKD" <okd@email.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8853c3$0$31938$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Ebbe,
> Jeg har ikke fået kikket på det endnu. Jeg får forhåbentlig tid i
weekenden.
> Du må gerne sige til, hvis/når du får løst dit problem. Er det samme MC du
> har?
>
> Men det burde jo ikke være ventilen der er problemet, hvis den køler fint
> ved normal kørsel. Bare jeg f.eks. kører 50 km/t køler den fint.
>




OKD (01-04-2003)
Kommentar
Fra : OKD


Dato : 01-04-03 13:55

Ebbe,
Jeg har fået et svar fra Peter J, som du kan læse har han samme model som
min, og skriver han har samme problem og der ikke er noget at gøre ved det.
Men hvis det nu var luft i systemet, så burde den også give køleproblemer
ved alm. kørsel. Gør din det?


"Ebbe" <trashcan@gubi.net> wrote in message
news:3e891a99$0$181$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg har heller ikek fået kigget på det - desværre. Jeg snakkede med en
> mekaniker i går og han mente der kunne være luft i systemet, der skal
sidde
> en udluftningsskrue et sted i systemet.
>
> Min er en lille Honda NX250, men problemet lyder meget lig dit.
>
> "OKD" <okd@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e8853c3$0$31938$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Ebbe,
> > Jeg har ikke fået kikket på det endnu. Jeg får forhåbentlig tid i
> weekenden.
> > Du må gerne sige til, hvis/når du får løst dit problem. Er det samme MC
du
> > har?
> >
> > Men det burde jo ikke være ventilen der er problemet, hvis den køler
fint
> > ved normal kørsel. Bare jeg f.eks. kører 50 km/t køler den fint.
> >
>
>
>



Armand (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-03 21:40


OKD <okd@email.dk> skrev i en
news:3e86b69a$0$31954$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Det underligere var også, at blæseren ikke bragte temp. ned, men fastholdt
> den. Dvs. den blev i det røde felt på min og ikke som Armand skriver med
> sin, at hans køler temp. ned til blæseren slukker igen. Nålen passerede
ikke
> forbi det røde felt - men jeg var sku lidt nervøs,
> Spørgsmålet er om det røde felt = 80 grader?

Jup!
Mål efter v.h.a. et simpelt ude/inde-termometer ned igennem kølerdækslet
under langsom opvarmning i tomgang og sammenlign modellens egen visning
undervejs!

> Modellen er fra 92, og flere har anbefalet mig fysisk at vaske insekter og
> lignende af køleren - tømme køler systemet for væske, skylle det grundigt
> igennem og derefter genfylder med frisk kølervæske. Det er vel et forsøg
> værd, og jeg kan ganske ikke forstå det andet - det begrænser jo alt tæt
> og langvarende bykørsel på en varm sommerdag.

Er kølesystemet overhovedet fuldt????
Et halvtomt kølesystem begrænser den mængde der skal optage varmen fra
motoren, samtidig med at køleevnen i den halvtomme køler forringes :-|
Tidligere koge-hændelser og/eller en utæt toppakning kan være årsagen til at
kølevand er "forsvundet"
Kig fluks efter!!

--
Armand.






Armand (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-03 22:00


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:b67l26$ao3$7@news.cybercity.dk...

OKD <okd@email.dk> skrev i en
news:3e86b69a$0$31954$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Det underligere var også, at blæseren ikke bragte temp. ned, men fastholdt
> den. Dvs. den blev i det røde felt på min og ikke som Armand skriver med
> sin, at hans køler temp. ned til blæseren slukker igen. Nålen passerede
> ikke forbi det røde felt - men jeg var sku lidt nervøs,
> Spørgsmålet er om det røde felt = 80 grader?
>
Jup!
Mål efter v.h.a. et simpelt ude/inde-termometer ned igennem kølerdækslet
under langsom opvarmning i tomgang og sammenlign modellens egen visning
undervejs!

> Modellen er fra 92, og flere har anbefalet mig fysisk at vaske insekter og
> lignende af køleren - tømme køler systemet for væske, skylle det grundigt
> igennem og derefter genfylder med frisk kølervæske. Det er vel et forsøg
> værd, og jeg kan ganske ikke forstå det andet - det begrænser jo alt tæt
> og langvarende bykørsel på en varm sommerdag.

Er kølesystemet overhovedet fuldt????
Et halvtomt kølesystem begrænser den mængde der skal optage varmen fra
motoren, samtidig med at køleevnen i den halvtomme køler forringes :-|
Tidligere koge-hændelser og/eller en utæt toppakning kan være årsagen til at
kølevand er "forsvundet"
Kig fluks efter!!

Og hvad med ir i stikkene til hhv. blæserkontakten og termometer-føleren??

--
Armand.






Peter J (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Peter J


Dato : 31-03-03 18:48


OKD <okd@email.dk> skrev i en
news:3e84b474$0$32010$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Kan det virkeligt passe at med en vandkølet MC, at den som ved åbning af
> Bakken var oppe i det røde felt?
> Jeg kontaktede efterfølgende mit værksted som fortalte, at hvis der var
> korrekt mængde kølervæske og blæseren ellers gik igang (hvilket den
gjorde),
> så var det bare sådan og ikke så meget at gøre ved det??
>
> Hvad siger I andre, er det et generelt problem? Eller er det en svaghed
med
> den model og noget jeg bare skal leve med.?
> CBR-1000F SC24
>
>
>
Jeg har det samme problem og der er ikke noget at gøre ved det

Peter
CBR 1K SC21




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408632
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste