Fortoldning af varer købt uden for EU
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 27-03-03 19:54

Jeg er klar over at varer købt i f.eks. USA til en værdi over en hvis
grænse skal fortoldes ved ankomst til DK.

Ofte er det jo PostDK der klarer fortoldningen mod et (mere eller
mindre) forrykt gebyr på vistnok 55,-

Mine spørgsmål går på følgende:

1) Hvilket beløb er bagatelgrænsen?
2) Kommer der told på forsendelsesomkostninger også?

/Jakob

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-03-03 21:25

"Jakob Jeppesen" <jaj@acoustics.auc.dk> skrev i en meddelelse
> 1) Hvilket beløb er bagatelgrænsen?

Er der en sådan?

Er der ikke kun en sådan, hvis man tager det med hjem fra fx en ferie..?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 27-03-03 21:56

> Er der en sådan?

Det har jeg hørt, men det er der måske slet ikke?

> Er der ikke kun en sådan, hvis man tager det med hjem fra fx en ferie..?

> Ja.

Øv!

Tak for svarene.

/Jakob

Fra : rene.larsen

Dato : 27-03-03 22:06

Ved varer tilsendt fra en ikke EU land bliver der altid ladt told på selve
pakken kommer forbi det internationale postkontor i KBH og de åbner pakker
fortolder den og vidre til dig med et giro kort.

En anden løsning er at få pakken tilsendt som gave så bliver den ikke
fortoldet, men det er sjældent firmaer gør dette.

Mvh

Rene

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 28-03-03 01:49

"rene.larsen" <rene.larsen@pc.dk> wrote in message
> [...]
>
> En anden løsning er at få pakken tilsendt som gave så bliver den ikke
> fortoldet, men det er sjældent firmaer gør dette.

Gaver med en værdi over ca. 340 kr bliver fortoldet som alt andet, så det er
næppe en løsning.

Fra : Henrik Skjærbæk

Dato : 27-03-03 22:28

Jakob Jeppesen wrote:
> Mine spørgsmål går på følgende:
> 1) Hvilket beløb er bagatelgrænsen?

"Ved indførsel af varer af ringe værdi skal der dog ikke betales told, moms
og evt. punktafgift. Der skal således kun betales told, hvis hele
forsendelsens værdi overstiger 22 EUR (ca. 165 kr.), men betales moms og
punktafgift, hvis forsendelsens værdi overstiger 80 kr. Fritagelsen gælder
ikke for spiritus, vin, øl, parfume og toiletvand samt tobaksvarer, dvs.
cigaretter, cigarer, cerutter, cigarillos og røgtobak."

> 2) Kommer der told på forsendelsesomkostninger også?
Ja

Hilsern
Henrik Skjærbæk

Fra : Claus E Beyer

Dato : 30-03-03 08:18

"Henrik Skjærbæk" <skjaer@vision.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke for spiritus, vin, øl, parfume og toiletvand samt tobaksvarer, dvs.
> cigaretter, cigarer, cerutter, cigarillos og røgtobak."

Hvad sker der egentligt hvis der sendes pakker til Danmark fra et EU-land, og
pakken indeholder cigaretter og/eller spiritus? Er pakken ikke omfattet af
varernes fri bevægelighed inden for EU? Har toldvæsenet/toldpostkontoret
overhovedet lov at åbne en sådan pakke?

Claus

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-03-03 11:14

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev:

> Hvad sker der egentligt hvis der sendes pakker til Danmark fra et
> EU-land, og pakken indeholder cigaretter og/eller spiritus?

For at kunne sælge sådanne varer i DK fra et andet EU land skal sælger
momsregistreres i DK og opkræve dansk moms og punktafgifter.
Beløbsgrænsen er for disse varer 0,-

> Er
> pakken ikke omfattet af varernes fri bevægelighed inden for EU?

Nej ikke 100%.

Hvis der ikke er betalt de relevante afgifter kan forsendelserne
tilbageholdes af toldmyndighederne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-03-03 11:26

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev :

>For at kunne sælge sådanne varer i DK fra et andet EU land skal sælger
>momsregistreres i DK og opkræve dansk moms og punktafgifter.
>Beløbsgrænsen er for disse varer 0,-

Hvem snakker om at varene er købt i et andet EU land med salg for øje
?

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-03-03 11:27

jan@stevns.net skrev:

> Hvem snakker om at varene er købt i et andet EU land med salg for øje
> ?

Formentligt kun dig.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=137523&ov_id=200275&lp=&lvl=4&ot_id=61&i=3&top=137519&u=0&o_pth=0/12109/70153/137519/137523&action=vis&o=Internethandel+for+private#i137523

"I visse tilfælde vil sælgeren kræve dansk moms og evt.
dansk punktafgift. Det gælder bl.a., når hans salg af
varer til danske købere er på mere end 280.000 kr. pr.
år, og han derfor er blevet momsregistreret her i landet.
For alkoholholdige drikkevarer, mineralolieprodukter og
tobaksvarer gælder dog, at sælgeren skal momsregistreres
fra første salg af de pågældende varer."

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-03-03 12:05

Det var da dig der skrev :

For at kunne sælge sådanne varer i DK fra et andet EU land skal sælger
momsregistreres i DK og opkræve dansk moms og punktafgifter.
Beløbsgrænsen er for disse varer 0,-

Jeg kan ikke lige se nogen steder i tråden, at der er spurgt om ting i
den forbindelse

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 30-03-03 12:15

jan@stevns.net skrev:

> Jeg kan ikke lige se nogen steder i tråden, at der er spurgt om ting i
> den forbindelse

Jo, der blev spurgt:

"Hvad sker der egentligt hvis der sendes pakker til Danmark fra et
EU-land, og
pakken indeholder cigaretter og/eller spiritus?"

Og svaret var at hvis der er tale om salg (dvs. fra et andet EU-land til
Danmark) af cigaretter, spiritus mv., skal sælgeren momsregistreres i
Danmark og opkræve dansk moms og afgift, uanset hvor meget man sælger
til Danmark fra det andet EU-land.

TT

Fra : Claus E Beyer

Dato : 30-03-03 16:42

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Danmark) af cigaretter, spiritus mv., skal sælgeren momsregistreres i
> Danmark og opkræve dansk moms og afgift, uanset hvor meget man sælger

Nu tænkte jeg mere på at en privatperson indkøber varerne i det pågældende
EU-land i detailhandel og derefter sender varerne i en "privat" pakke til
Danmark.

Claus

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-03-03 12:31

jan@stevns.net skrev:

> Det var da dig der skrev :
>
> For at kunne sælge sådanne varer i DK fra et andet EU land skal
> sælger momsregistreres i DK og opkræve dansk moms og
> punktafgifter. Beløbsgrænsen er for disse varer 0,-

Ovenstående var et svar på:
> [...]
pakken indeholder cigaretter og/eller spiritus?"

> Jeg kan ikke lige se nogen steder i tråden, at der er spurgt om

Det spørges der sørme om i det indlæg fra Claus som jeg besvarer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-03-03 15:36

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev :

>Det spørges der sørme om i det indlæg fra Claus som jeg besvarer.

Du må sgu meget undskylde, men hvis det er samme indlæg fra claus jeg
læser , så skriver han :

[...]

Jeg kan godtnok ikke se at der er tale om ting, der hjemkøbes med
videresalg for øje
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 30-03-03 15:33

jan@stevns.net skrev:

> Jeg kan godtnok ikke se at der er tale om ting, der hjemkøbes med
> videresalg for øje

Det er der heller ingen der taler om.

Morten Bjergstrøm taler om salg fra en virksomhed uden for Danmark til
en person i Danmark.

Hvis den udenlandske virksomhed, fx ved fjernsalg, sælger cigaretter
eller spiritus til en person i Danmark, skal den momsregistreres i
Danmark og opkræve afgifter uanset omsætning.

TT

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-03-03 15:49

Åehhh - det danske sproget er en svær ting, og tales åbenbart med
stort besvær , selv af indfødte....

Du mener jo åbenbart "for at kunne sælge sådanne ting til Danmark"
^^^^^^

Jeg læste din tekst som at sælge varen, i Danmark.

Sorry!

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-03-03 15:56

jan@stevns.net skrev:

> Åehhh - det danske sproget er en svær ting, og tales åbenbart med
> stort besvær , selv af indfødte....
>
> Du mener jo åbenbart "for at kunne sælge sådanne ting til Danmark"

Netop.

> Sorry!

Bare vi er endt ud med at blive enige så er det fint.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-03-03 22:27

"Jakob Jeppesen" <jaj@acoustics.auc.dk> skrev:

> 1) Hvilket beløb er bagatelgrænsen?

Der skal betales moms, hvis varens værdi overstiger 80,-. Hvis varens
værdi overstiger 165,- skal der også betales told.

Toldmyndighederne er ikke enige i om fragtomkostninger skal medregnes i
varens pris eller ej når det bestemmes om bagatelgrænserne er
overskredet.

--
Morten http://miljokemi.dk