billig hverdagsmad
Fra : Grethe Alsing Peders~

Dato : 28-03-03 08:59

Hej

Hvad laver I til middag når pengene er små sidst på måneden?
Er der nogle der har nogle forslag til sparemad der smager godt?

venlig hilsen

Grethe Alsing Pedersen

Fra : Asta Nielsen

Dato : 28-03-03 09:21

"Grethe Alsing Pedersen" <grethe.alsing@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad laver I til middag når pengene er små sidst på måneden?
> Er der nogle der har nogle forslag til sparemad der smager godt?

Køb en kylling (død selvfølgelig ) og smid den i en gryde med vand. Den lader du så stå og koge i 1 times tid. Så har du f.eks
kød til kylling i asparges, alm. kogt kylling eller hvad man nu vælger at bruge kødet til, og så er der selvfølgelig suppen, som du
f.eks kan smide nogle gulerødder eller andet godt ned i + mel -og kødboller.
Det synes jeg ihvertfald er billig mad *S*

Mvh
Asta

Fra : Jette Mogensen

Dato : 28-03-03 09:42

"Asta Nielsen" <asta_s_n@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> f.eks kan smide nogle gulerødder eller andet godt ned i + mel -og
kødboller.
> Det synes jeg ihvertfald er billig mad *S*

Hvis du skærer kyllingebrysterne af,inden du koger dyret, og gemmer dem i
køleskabet til næste dag,så har du en fin wok ret med resten af grønsagerne
frakøleskabet.

mvh Jette

Fra : RHR

Dato : 31-03-03 09:05

Hej

Ja, det er billig mad hvis man kan leve med at kyllingen har haft et
fremragende liv hvor den har gået sammen med 23 andre kyllinger på en
kvadatmeter.. Næ, for os er kylling noget vi spiser når vi har mange penge,
for de kyllinger der har haft et acceptabelt liv koster en del Når vi når
sidst på måneden så står den ofte på vegetarretter fx kartofler skåret i
både, vasket for stivelse, vendt m lidt olie og krydderier stegt i ovnen til
de er sprøde og så evt en god creme fraice dressing til.. Ellers en rigtig
god salat af hvidkål, rødkål, løg og tun, det smager også helt perfekt og
sådan nogen kål rækker meget langt
Ha en god dag
Mvh
Rikke

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 28-03-03 10:03

"Grethe Alsing Pedersen"

> Hvad laver I til middag når pengene er små sidst på måneden?
> Er der nogle der har nogle forslag til sparemad der smager godt?

- sparer på de dyre sager ... kød f.eks. Sørg for at hae ris og pasta og en
god række krydderier. Med det som basis kan du lave meget godt og billigt
grøntsatgstilbehør ... efter det forhåndenværende søms princip.

ras

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-03-03 10:16

Grethe Alsing Pedersen wrote:

> Hej
>
> Hvad laver I til middag når pengene er små sidst på måneden?
> Er der nogle der har nogle forslag til sparemad der smager godt?

Jeg ville lægge ud med at se på, hvor du køber råvarerne hele måneden
igennem.

Køber du i Kvickly, Føtex og lignende, så rækker pengene ikke så langt.
Aldi, Fakta og Netto har faktisk ganske udemærkede varer, når man ved
hvad man går efter.

Bor du i København, så kan grønthandlerne rundt omkring faktisk være
ligeså billige som supermarkederne (fx 3 stk peberfrugter for en 10er er
ikke helt sjælden).

I hele taget er mad-posten på husholdningsbudgettet ikke helt
uvæsentligt. Jeg regner hos os med 1300 kroner pr. voksen. Barn/børn
har jeg ingen af, så jeg aner ikke, hvad sådanne størrelser koster med
hensyn til mad.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 28-03-03 11:54

Suppe idéen er rigtig god, men den skal da koge mere end 1 time? jeg koger
altid i 1.5 time, så jeg er sikker på den er helt gennemkogt... skal sgu
ikke ha' noget salmonella her =D

der er snildt suppe nok i en kylling til 3 dage.

kødet kan du evt gøre dette med:

skræl kyllingen for kød, og hak det\hiv det i stykker.

skær en agurk i tern
skær tomater i tynde både, så der er mange både i én tomat.
hak et salathovede

få fat i nogle tortilla'er.. de koster 9 kroner pakken i netto, og er
fortræffelige.

steg det kyllingekød du vil ha' (nok til de tortilla'er du vil fylde den
pågældende gang) på en varm pande, måske i noget olie, med lidt krydderier
(jeg bruger altid en spiseskefuld Fajita Mix fra Santa Maria - 10,- pr brev
i føtex)

fyld tortillaerne med kød og grøntsager.. hæld evt lidt sweet chili sauce
over (du ka få en stor flaske i netto for 10,- har jeg set).

så har du snildt mad til en uges tid, ville jeg tror.. afhængig af hvor
meget du voldæder.

HC

Fra : stinne-rune

Dato : 28-03-03 11:55

Hejsa

Som en anden skriver, så er det væsentligt hvor du handler hele måneden -
derudover så kan du spare rigtig mange penge ved at lave en madplan for en
uge afgangen. Med en madplan, kan du nøjes med at handle stort en gang om
ugen + du kan få tilrettelagt måltiderne, så du får brugt al det du køber
ind og ikke kun lige til det ene måltid.

Faktisk er der mange billige ting man kan lave når pengene er små f.eks
lever/hjerter, kartoffel/porre suppe, du kan selv bage brød, steg et helt
kalkunbryst i ovnen, så er der til aftensmad en dag og pålæg de næste par
dage. Der er selvfølgelig også den klassiske pasta m/ketchup - personligt
synes jeg ikke den er særlig spændende

Mvh
Stinne

---

Fra : Grethe Alsing Peders~

Dato : 28-03-03 19:14

Hej

Tak for alle de velmenende svar. Det var bare ikke lige det jeg forestillede
mig da jeg stillede spørgsmålet. Jeg ved godt at man skal handle i Netto,
Fakta osv. hele måneden for at spare og det gør jeg også. Det jeg manglede
var nogle ideer til madlavning hvis man syntes det skulle være lidt billigt
sidst på måneden fx for at kunne strække kostpengene så der også var råd til
et nyt stykke tøj eller nogle andre ekstra luksusting.

Med venlig hilsen

Grethe

"stinne-rune" <stinne-rune@slet-det-her-mail.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3e842af4$0$42564$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-03-03 19:30

> [...]

til
> et nyt stykke tøj eller nogle andre ekstra luksusting.

Kartoffelsuppe (med eller uden skinke- eller bacontern) - kartoffelmos,
pasta eller ris med "kødsovs", dvs- mere sovs end kød - frikadeller, hvor
farsen er "strakt" med revne kartofler eller gulerødder - brasede kartofler
med piskede æg over og rugbrød til - øllebrød - grønsagssuppe med små nudler
eller bulgur i - mælkegrød af fuldkornsmel eller ris - havregrød med æblemos
til - pandekager - etc.
- Og så alt det, I i forvejen får de første tre uger af måneden, men med
mindre af kød og andre dyre ting, som så erstattes af ekstra ris, pasta,
kartofler eller et stykke rugbrød.
Her kan jeg heller ikke nære mig: de tre første uger af måneden vejer altså
tungere end den sidste mht. økonomien, så det VAR måske ikke så tosset at
starte der?

Hilsen Inger

Fra : Grethe Alsing Peders~

Dato : 28-03-03 19:17

Hej igen

Jeg glemte lige at nævne at jeg ikke bor alene. Hver dag skal der laves sund
og nærende kost til 2 voksne og 3 børn ( pige på 18 år, dreng på 15 år og
dreng på 12 år)
De spiser som små heste så der skal noget til.
hilsen

Grethe

Fra : Karoline Larsen

Dato : 28-03-03 19:21

> [...]
>
> Hvad laver I til middag når pengene er små sidst på måneden?
> Er der nogle der har nogle forslag til sparemad der smager godt?

Linsesuppe er absolut favoritten.
Generelt er tørrede bønner, linser og ærter billige, det kræver bare lidt
planlægning så de kan nå at ligge i blød.

mvh Karoline

Fra : Grethe Alsing Peders~

Dato : 28-03-03 20:12

Det er utroligt at alle skal tale om at spare fordi jeg nævner billig mad.
Hvis jeg ville havde jeg sagtens råd til at handle de dyre steder hver
eneste dag. Det er fordi jeg synes det er sjovt at lave billigere mad og
spare penge der som kan bruges til andre ting. Jeg mangler ikke penge men
ideer til mad som for er meget anderledes end vi er vant til nemlig
sparemad. Jeg er lidt træt af altid at skulle have røde bøffer og laksemad.
<jeg trænger til noget andet.

Hilsen

Grethe

Fra : Svend Andersen

Dato : 28-03-03 20:48

"Grethe Alsing Pedersen" <grethe.alsing@pedersen.tdcadsl.dk> writes:
> [...]
>ideer til mad som for er meget anderledes end vi er vant til nemlig
>sparemad. Jeg er lidt træt af altid at skulle have røde bøffer og

Det var dog en højrøvet bemærkning og en besynderlig tak til alle dem der
har forsøgt at råde dig.

Kunne du så ikke have formuleret dir spørgsmål ordentligt til at starte
med.

hilsen Svend

Fra : Grethe Alsing Peders~

Dato : 28-03-03 21:24

Svend, prøv at læse længere oppe i gruppen. Læs også at jeg startede med at
spørge om hvad "I" spiste når " I" skal spare. Desuden skrev jeg længere
nede tak for de velmenende svar. Det var som skrevet før opskrifter på mad
jeg bad om - ikke en moralprædiken om at man skal starte med at spare
allerede først på måneden.

Men bare rolig - jeg er ikke sur - bare lidt provokerende netop idag hvor
min mand for jeg ved ikke hvilken gang kommer døddrukken hjem fra
arbejdet/byen. Jeg er så træt af det. Skal jeg lade mig skille?

hilsen
Grethe

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 28-03-03 21:49

Jeg tror den her tråd er på vej ud på et umådeligt skråt skråplan, så mon
ikke vi lige sku stoppe festen her og nu?

-out-

"Grethe Alsing Pedersen" <grethe.alsing@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:3e84af94$0$31987$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Lars Jensen

Dato : 28-03-03 22:33

On Fri, 28 Mar 2003 21:23:49 +0100, "Grethe Alsing Pedersen"
> [...]

>min mand for jeg ved ikke hvilken gang kommer døddrukken hjem fra
>arbejdet/byen. Jeg er så træt af det. Skal jeg lade mig skille?

Køb en god kødsav, skær ham i småstykker og put ham i fryseren. Så
kommer han aldrig døddrukken hjem mere, du kan strække madpengene
sidst på måneden - og bruge de sparede ølpenge til tøj og andet..

(Ølaber er ofte lidt småfede, så det er nok bedre at grille, end at
koge. Hæld noget ketchup på, så kan de fleste unger lide det.)

Lars

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 29-03-03 09:29

"Lars Jensen" <lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Køb en god kødsav, skær ham i småstykker og put ham i fryseren. Så

Hmm, kunne lyde som om vi er ovre i en gang "kylle-rylle fileter"? (Til dem
der ikke helt er med: gå ind og se "De grønne slagtere", så vil I forstå.
Filmen er såmænd slet ikke så tosset endda, omend den IMHO ikke helt
fungerer hele vejen igennem)...og så er vi vist ved at være nået ret meget
OT.

Mvh Mads

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 29-03-03 07:07

"Grethe Alsing Pedersen" <grethe.alsing@pedersen.tdcadsl.dk> skrev

> .. Jeg er så træt af det. Skal jeg lade mig skille?

Kom du bare til mig! - jeg har p.t. et stort og pænt kælder-værelse
m/tekøkken ledigt. )

--
Mvh.
Peter W. Bosse

En gourmand kan i gastronomisk vellyst være utro mod
den kvinde, han elsker. En sensuel kvinde ville ikke kunne
føle nogen gastronomisk vellyst uden dermed at forbinde
tanken om elskov. - Ejler Jørgensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-03-03 21:47

mad.

For nogle mennesker er det nu ikke SÅ utroligt...

Fint nok...

Det er fordi jeg synes det er sjovt at lave billigere mad og

Ja, livet kan være hårdt ind imellem...

2 indlæg klippet sammen...

> Men bare rolig - jeg er ikke sur - bare lidt provokerende netop idag hvor
> min mand for jeg ved ikke hvilken gang kommer døddrukken hjem fra
> arbejdet/byen. Jeg er så træt af det. Skal jeg lade mig skille?

Måske kunne det være en ide at henvende dig andre steder end dk.kultur mad
og drikke? f.eks. kommunens socialforvaltning, dk.videnskab.psykologi eller
dk.snak.seksualitet? Evt. (og nu er jeg strid): dk. snak.vittigheder?

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-03-03 21:52

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

Ups!!!
Undskyld, Svend: det ser ud, som om du har skrevet....
Beklager!

Hilsen Inger