Fejl i Jamie Oliver kogebog
Fra : Per Madsen

Dato : 27-03-03 19:57

I Jamie Olivers bog: "Det er mere bar' mad", er der på side 222 en
grundopskrift på brød. Opskriften er:
30 g gær
30 g honning
6 dl vand
1 kg mel
30 g salt (!)

De 30 g salt må da være en trykfejl!! Brødet er uspiseligt hvis du
putter 30 g salt i dejen..., så lad vær' med det

--
Mhv.
Per

Fra : crema

Dato : 27-03-03 20:16

Det tror jeg nu ikke er en fejl. Jeg anvender ofte 20 g salt til en mindre
mængde mel, men der er ikke ret meget vand i opskriften.
Henrik

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 28-03-03 21:33

Hejsa

crema <crema@business.tele.dk> wrote:

> Det tror jeg nu ikke er en fejl. Jeg anvender ofte 20 g salt til en mindre
> mængde mel, men der er ikke ret meget vand i opskriften.
> Henrik

I min standardopskrift på franskbrød bruger jeg netop 6dl væske per kilo
mel, og det går fint.

/Sebastian

> "Per Madsen" <permandREMOVETHIS@cool.dk> skrev i en meddelelse

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Vibeke & Michael

Dato : 27-03-03 21:07

"> I Jamie Olivers bog: "Det er mere bar' mad", er der på side 222 en
> [...]
Det er en del salt, men uspiseligt vil jeg nu ikke kalde det.
Nu ved jeg ikke hvilket brød det drejer sig om men en alm. grundopskrift på
dansk franskbrød har 25 g salt pr. liter væske.
Salt mængden her svarer til 50 g pr liter væske. Det er noget mere end
almindeligt, men så absolut ikke uspiseligt.

Hilsen

Michael

Fra : Per Madsen

Dato : 28-03-03 02:14

Vibeke & Michael <mogv@stofanet.dk> wrote:

> Salt mængden her svarer til 50 g pr liter væske. Det er noget mere end
> almindeligt, men så absolut ikke uspiseligt.

Prøv det
--
Mhv.
Per

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 27-03-03 23:36

> De 30 g salt må da være en trykfejl!! Brødet er uspiseligt hvis du
> putter 30 g salt i dejen..., så lad vær' med det

Jeg vil sige som Camilla Plum; brød må godt være meget salt, hvis det får os
til at spise mere af det. I den sammenhæng vil jeg da lige slå på tromme for
at salt ikke bare er salt. Jeg bruger noget uraffineret havsalt som man kan
købe får 15 kroner for et kilo i Irma. Det er rigtigt godt til brød!

Bjarke

Fra : PiaR

Dato : 27-03-03 23:52

>De 30 g salt må da være en trykfejl!! Brødet er uspiseligt hvis du
>putter 30 g salt i dejen..., så lad vær' med det

Jeg har bagt brød med den opskrift flere gange nu - det er ikke for salt.
Det smager bare af mere - meget mere :)

mvh PiaR

Fra : Per Madsen

Dato : 28-03-03 02:14

PiaR <pia@fjerndetherrobdrup.dk> wrote:

> Jeg har bagt brød med den opskrift flere gange nu - det er ikke for salt.
> Det smager bare af mere - meget mere :)
>
> mvh PiaR

OK, det forstår jeg godt nok ikke I kan få ned. Brødet smager af salt,
og ikke af brød med så stor en mængde salt. Jeg brugte opskriften i
lørdags til hans chokoladesnegle, og de var uspiselige! Naboer og venner
prøvesmagte, og de kunne heller ikke få hverken snegle eller brød ned.
--
Mhv.
Per

Fra : Anders

Dato : 28-03-03 09:33

> [...]
> lørdags til hans chokoladesnegle, og de var uspiselige! Naboer og venner
> prøvesmagte, og de kunne heller ikke få hverken snegle eller brød ned.

Måske er der noget galt med din vægt?
Hvilket salt brugte du? Maldon havsalt smager f.eks ikke så salt som
almindeligt husholdningssalt...

Anders

Fra : Per Madsen

Dato : 28-03-03 20:26

Anders <alfaekko@nospamget2net.dk> wrote:

> Måske er der noget galt med din vægt?
> Hvilket salt brugte du? Maldon havsalt smager f.eks ikke så salt som
> almindeligt husholdningssalt...
>

> Anders

Min vægt er der ikke noget galt med,- køkkenvægten altså

Jeg brugte ganske almindeligt groft køkkensalt, og fulgte opskriften
slavisk.

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.