Navne på filmplakater
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 28-03-03 12:28

Jeg er blevet stillet et godt spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart kan
svare på: Har I noget godt bud på, hvorfor skuespillernes navne meget
ofte er placeret over de forkerte personer på filmplakater?

Mon det kan tænkes, at rækkefølgen af navnene er bestemt af kontraktlige
forhold - måske endda inden selve plakaten er designet?

--
Mvh. Peter
"An argument is a connected series of statements intended to establish a

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 28-03-03 13:05

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mon det kan tænkes, at rækkefølgen af navnene er bestemt af kontraktlige
> forhold - måske endda inden selve plakaten er designet?

Jeg har faktisk også spekuleret over det. Umiddelbart formoder jeg, at det -
som du også gætte på - hænger sammen med en fast aftale om, hvilken
rækkefølge skuespillerne skal nævnes i.

/Nikolaj

Fra : Per

Dato : 28-03-03 13:06

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det -
> som du også gætte på - hænger sammen med en fast aftale om, hvilken

Hvis det var tilfældet, så skulle man da tro at man så ville placere dem i
samme rækkefølge (altså billederne af personerne) på plakaten.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 28-03-03 13:27

"Per" <pzk@crayon.dk> wrote in message
> Hvis det var tilfældet, så skulle man da tro at man så ville placere dem i
> samme rækkefølge (altså billederne af personerne) på plakaten.

Ja, det er også mit væsentligste problem med mit gæt. Men det kan jo enten
hænge sammen med nogle meget snørklede aftaler, eller at der ikke laves
aftaler om billederne. Man kan jo godt forestille sig, at plakaternes
udformning kommer til at afhænge af instruktørens eller PR-afdelingens
ønsker?

/Nikolaj

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 28-03-03 14:44

> det -

> Hvis det var tilfældet, så skulle man da tro at man så ville placere dem i
> samme rækkefølge (altså billederne af personerne) på plakaten.

I en opremsning af navne er det første vel altid at foretrække (for krukkede
filmstjerner i hvertfald), mens placeringen på plakaten langt altid er bedst
ved at være længst til venstre (det kommer helt an på, hvordan det hel er
sat op).

MVH Mikkel

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-03-03 14:52

"Per" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det var tilfældet, så skulle man da tro at man så ville placere dem i
> samme rækkefølge (altså billederne af personerne) på plakaten.

Så vidt jeg kan se vil man gerne vise dem dreng-pige, dreng-pige på
billeder.
Se bl.a Scream http://www.dvdoo.com/dvdoo/showpic.asp?PicID=1669 (hvor
navnene i hvertfald ikke passer) samt
http://www.dvdoo.com/dvdoo/film.asp?Command=5015 (scary movie)

/jim

Fra : René Eske Jensen

Dato : 28-03-03 14:04

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> wrote in message

> Jeg har faktisk også spekuleret over det. Umiddelbart formoder jeg, at
det -
> som du også gætte på - hænger sammen med en fast aftale om, hvilken
> rækkefølge skuespillerne skal nævnes i.

9 ud af 10 gange er rækkefølgen på navnene modsat rækkefølgen af
skuespillere.

Eksempel:

Navn 1 Navn 2 Navn 3
Person 3 Person 2 Person 1

Mvh. René

Fra : Thomas Ærvold Bjerr~

Dato : 28-03-03 16:18

> Mon det kan tænkes, at rækkefølgen af navnene er bestemt af kontraktlige
> forhold - måske endda inden selve plakaten er designet?

Det har i hvert fald noget med prestige at gøre. Da den første Batman film
kom, var der en masse ballade op til, fordi Jack Nicholson (eller hans
agenter) insisterede på at hans navn skulle stå først, selvom han jo ikke er
hovedpersonen.
Men det er sjovt at det oftest er stjernen, der er afbildet i midten, mens
hans eller hendes navn står længst til venstre.

Hilsen Thomas

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 28-03-03 16:39

Peter Bjerre Rosa <usenet@filmsvar.dk> skrev:

> Jeg er blevet stillet et godt spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart kan
> svare på: Har I noget godt bud på, hvorfor skuespillernes navne meget
> ofte er placeret over de forkerte personer på filmplakater?

Som én har sagt er det fordi "stjernen" både skal stå først, det vil sige
være det første navn fra venstre og samtidig være i centrum på plakaten. De
andre skuespillere havner så lidt tilfældigt, både mht. placering af deres
navn og ansigt på plakaten.

> Mon det kan tænkes, at rækkefølgen af navnene er bestemt af
> kontraktlige forhold - måske endda inden selve plakaten er designet?

Det kan ikke bare tænkes, sådan er det. Ofte er det rene rivegilder, når to
eller flere stjerner (eller deres agenter) slås om, hvem der står først på
plakaten.

Ofte står skuespillerne alfabetisk, hvilket vel er det rimeligste og
publikum lægger vel sjældent mærke til rækkefølgen, hvis ellers de primære
hovedroller kommer først.

Men jeg var da personligt stødt, da jeg så, at Jlo var krediteret før Ralph
Fiennes i Maid in Manhattan. Som et absolut minimum bør SKUESPILLERNE stå
først.

Der laves da også sjov med det. Julia Roberts første film er åbenbart Oceans
Eleven, da der står "introducing Julia Roberts" i slutteksterne.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Peter Lind

Dato : 28-03-03 17:26

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message

> [...]
De
> andre skuespillere havner så lidt tilfældigt, både mht. placering af deres

Jeg mindes pludselig plakaten til The Siege (på dansk: "Under Angreb") som
herhjemme havde Bruce Willis' navn stående næsten mere markant end filmens
titel, og indrammet i en firkant... Det var så absurd at vi i mit slæng,
stadig kalder filmen for "og Bruce Willis"...

mvh
Peter Lind

Fra : TK

Dato : 29-03-03 10:41

Den plakat kan jeg godt huske, så den i diverse filmblade den gang
filmen gik i biograferne. Det var ret sjovt at Willis skulle ha' en
indramning.
- Plakaten kan se her:

http://www.impawards.com/1998/siege.html

Tommy
www.filmz.dk

Fra : Kasper Bang

Dato : 28-03-03 16:56

Mark Thomas Gazel wrote:
> Men jeg var da personligt stødt, da jeg så, at Jlo var krediteret før Ralph
> Fiennes i Maid in Manhattan. Som et absolut minimum bør SKUESPILLERNE stå
> først.

Hov-hov - hun er faktisk en o.k. skuespiller. Det er som sangerinde, hun
falder helt igennem. Har du set Soderberghs "Out of Sight"? Ovenstående
film har jeg dog ikke set (og kommer heller ikke til det).

MVH/Kasper Bang

Fra : Keld Landin-Petersen

Dato : 29-03-03 15:17

Kasper Bang <johnnyhefty@hotmail.com> wrote in message news:<3E8470A5.B6352A0B@hotmail.com>...

> [...]
> falder helt igennem. Har du set Soderberghs "Out of Sight"? Ovenstående
> film har jeg dog ikke set (og kommer heller ikke til det).

Så skulle du se den mexikanske "Mi Familia", hvor hun har en fin
rolle. HER spille hun bedre end i noget andet jeg har set med hende...
hun kan godt... når bare hun ikke begynder at synge...

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-04-03 22:35

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev

> Men jeg var da personligt stødt, da jeg så, at Jlo var krediteret før
Ralph
> Fiennes i Maid in Manhattan. Som et absolut minimum bør SKUESPILLERNE stå
> først.

Æææhm, var Jlo ikke skuespiller før hun fandt på at lave dårlig musik??

Hun har en del gode præstationer med i skuespiller-rygsækken.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-03 11:07

>Jeg er blevet stillet et godt spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart kan
>svare på: Har I noget godt bud på, hvorfor skuespillernes navne meget
>ofte er placeret over de forkerte personer på filmplakater?

Mon ikke blot det er for at alle skal stilles tilfreds? Den ene får
sit navn nævnt først, mens den anden får sit billede vist først... er
det mon ikke bare så simpelt? Om navnet eller billedet eller det
vigtigste, det ved jeg så ikke...

Mvh, Claus
--
I never apologize! I'm sorry, but that's the way I am.
- Homer Simpson

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 29-03-03 18:53

> [...]
>
> Mon det kan tænkes, at rækkefølgen af navnene er bestemt af kontraktlige
> forhold - måske endda inden selve plakaten er designet?

Jeg tænker både på Gangs of New York og Shanghai Noon som eksempler. Jeg
synes det er lidt åndssvagt, men sådan er branchen, det handler om
kreditværdi fra agenternes side. Jeg kan huske fra gammel tid at en del
plakater for stort opsatte film ikke havde stjernerne som en del af
hovedbilledet, men i stedet bar små portrætter i en række nederst på
plakatan. Så kunne man som plakatdesigner selv styre hvilken rækkefølge
stjernerne skulle stå i. Eksempler jeg kan komme på er 'SOS Poseidon' eller
'Sænk Bismarck'. I dag gør man så en ære i at bruge stjernerne som en del af
hovedbilledet, sådan forandres der så meget.

Jeg lagde i øvrigt mærke til en lille sjov ting mht. trailers til 'Rush Hour
2'. Der var en trailer til det vestlige marked og en til det østlige marked,
og de var fuldstændig ens, bortset fra at i slutningen når man får stjernes
navne i rødt, så får man i den østlige udgave serveret Jackie Chan først,
derefter Chris Tucker, og omvendt i den vestlige udgave. Jeg ved ikke om
plakaterne evt. var ligesådan, men personligt ville jeg mene at Jackie Chan
skulle være en større stjerne end Chris Tucker (selv om Chris er cool!) i
både øst og vest. Magerne har vel bare villet sælge skidtet lige godt i øst
og vest, og samtidig har det vel stillet agenterne tilfreds. Sådan er der så
meget.