Er det fedt jeg taber?
Fra : Klaus Petersen

Dato : 28-03-03 11:32

Hej NG.

Jeg har endelig overvundet den seneste humpel på vejen til at tabe mig.
Gennem længere tid har jeg ikke kunne komme under 77 kg., indtil jeg for 2
uger siden ændrede min kost fuldstændigt. Nu ligger jeg på 75.

Det er jeg selvfølgelig meget positiv over, men også med noget skeptis. Det
"eneste" jeg gjorde, var at ændre min kost. Motion har ikke kunne få min
vægt under 77 (til trods for meget ihærdige forsøg).

Min kost i dag består af 1 portion havregryn, 3 portioner råkostsalat og 1
drikke cultura . Ca. hver anden dag spiser jeg
fisk/svin/oksekød/kartofler/ris for at få lidt af de ting, jeg ikke får
gennem havregryn/råkostsalat.

Jeg drikker hovedsagligt saftevand og mælk - men får også lidt sodavand
under arbejde.

Mit arbejde p.t. er lagerplukker, som ikke hører til det stillesiddende
arbejde, men dog ikke er det hårdeste arbejde jeg har haft.

Dog taber jeg mig mest på arbejdsdage (så motion i weekenden ville nok være
en god ting).

Har jeg givet nok oplysninger til at i kan give et bud på om jeg taber mig
"rigtigt" eller det bare er noget andet jeg taber?

Jeg har sat et stort spørgsmålstegn ved om min kost er sund nok - så er der
noget jeg bør ændre ved min kost?

Andre kommentarer til min måde at tabe mig på?

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 30-03-03 23:47

"Klaus Petersen" skrev:

> Har jeg givet nok oplysninger til at i kan give et bud på om jeg taber mig
> "rigtigt" eller det bare er noget andet jeg taber?

Du får ikke nok protein i din kost. Manglende protein i kosten kan få
kroppen til at nedbryde sit muskelvæv. Protein er i øvrigt kroppens
byggesten og bruges til at holde muskler, negle mv. vedlige. Så mit bud er
at du i hvert fald har tabt muskelmasse.

> Jeg har sat et stort spørgsmålstegn ved om min kost er sund nok - så er
der
> noget jeg bør ændre ved min kost?

Du sætter din krop på en for skrap kur. Havregryn og gulerødder kan ikke
give din krop de vitaminer, mineraler og protein som din krop dagligt skal
bruge for at holde sig igang.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Klaus Petersen

Dato : 31-03-03 10:53

> Du sætter din krop på en for skrap kur. Havregryn og gulerødder kan ikke
> give din krop de vitaminer, mineraler og protein som din krop dagligt skal
> bruge for at holde sig igang.

Så hvad mangler jeg....?

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 01-04-03 08:04

> Så hvad mangler jeg....?

Hej Klaus

Det er aldrig sundt at spise ensidig kost. Kosten skal være varieret. Ellers
bliver kuren forøvrigt også kedelig, og man er slem til at falde tilbage i
de gamle vaner. Hvis du skal tabe dig skal der spares på havregryn, brød,
ris, pasta, kartofler og majs, da disse alle indeholder store mængder
kulhydrater. Jeg følger selv DDV's kostprogram, hvor min morgenration af
havregryn er 30 g plus rationeret mælk og ingen sukker - sætter din portion
i perspektiv. Min primære kost består af en god mængde kød (ca. 290 g om
dagen) og en masse grønsager, der variereres i det uendelige.

Der er mange måder at tabe sig på, her i gruppen snakkes primært om
Vægtvogterne, vægtkonsulenterne og Low carb. Alle er gode måder at tabe sig
på. Det vigtigste er nok, at et varigt vægttab kræver en kostomlægning til
en kost, man faktisk synes er lækker, og som man kan leve af bagefter
vægttabet.

Mvh.
--
Mette Nylander Sørup, der nu har tabt 17,4 med DDV
mette@countryfan.dk

Fra : [ webwoman ]

Dato : 01-04-03 08:20

"Mette Nylander Sørup" <mette@countryfan.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du skal tabe dig skal der spares på havregryn, brød,
> ris, pasta, kartofler og majs, da disse alle indeholder store mængder
> kulhydrater.

Hvorfor?

> Der er mange måder at tabe sig på, her i gruppen snakkes primært om
> Vægtvogterne, vægtkonsulenterne og Low carb. Alle er gode måder at tabe
sig
> på.

Det er nok mere korrekt at nøjes med at fastslå, at alle måderne KAN føre
til vægttab.

Om det er gode måder afhænger af mange ting. Og debatten i denne gruppen har
jo afsløret, at der er meget divergerende opfattelser af forskellige kure -
at den ene måde tillige kan være god for den ene, men ikke for den anden.

Derudover er det måske også værd er minde sig selv og hinanden om, at fordi
en kur fører til et vægttab, er det langtfra ensbetydende med, at kuren er
god eller sund.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 01-04-03 10:50

Hej Lisbeth

> Hvorfor?

Undskyld, men giver det ikke lidt sig selv. Mange kulhydrater er lig mange
kalorier. Få at tabe sig må man skære ned på sit kalorieindtag.

> Det er nok mere korrekt at nøjes med at fastslå, at alle måderne KAN føre
> til vægttab.

Nej ikke KAN, for hvis nævnte programmer følges til punkt og prikke vil man
tabe sig. Farten er ikke nævnt i denne sammenhæng!

> [...]
kure -
> at den ene måde tillige kan være god for den ene, men ikke for den anden.

Enig. Det står vel også folk frit for at vælge den kur, der passer dem
bedst. Da der netop er tale om subjektive meninger, er MIN mening, at alle
nævnte måder er gode til at opnå et vægttab. Nå ... nok flueknepperi.

Mvh.
--
Mette Nylander Sørup
mette@countryfan.dk

Fra : [ webwoman ]

Dato : 01-04-03 13:42

"Mette Nylander Sørup" <mette@countryfan.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld, men giver det ikke lidt sig selv. Mange kulhydrater er lig mange
> kalorier. Få at tabe sig må man skære ned på sit kalorieindtag.

Man kan skære ned på kalorier ved at skære ned på fedt, kulhydrater og
protein.
Det BEHØVER ikke nødvendigvis være kulhydraterne, man skærer ned på.
Og handler det ene og alene om at spare på kalorier, så er der mere gevinst
i at skære ne på fedtet, som indeholder flere kalorier end kulhydrater.

Og så er det ikke så enkelt alligvel!

> Nej ikke KAN, for hvis nævnte programmer følges til punkt og prikke vil
man
> tabe sig. Farten er ikke nævnt i denne sammenhæng!

Jeg tænkte ikke på farten. Jeg tænkte mere på, at du betegner alle kurene
som gode måder at tabe sig på. At de måske er effektive til vægttab er ikke
nødvendigvis nok til, at de er gode kure.

I øvrigt er ingen af de tre kure er gode for mig.
Men derfor kan de snildt være effektive for andre.

> Enig. Det står vel også folk frit for at vælge den kur, der passer dem
> bedst. Da der netop er tale om subjektive meninger, er MIN mening, at alle
> nævnte måder er gode til at opnå et vægttab. Nå ... nok flueknepperi.

Der findes brugere herinde, der vil mene, at kuren med få fedtkalorier er
den gode måde. Og der er brugere, der mener, at lowcarb er den gode måde.
*S*

Jeg har valgt en tredie måde.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Petersen

Dato : 07-04-03 16:48

> [...]
Ellers
> bliver kuren forøvrigt også kedelig, og man er slem til at falde tilbage i

Det er ikke noget problem i mit tilfælde - jeg kan sagtens holde mig til kun
at spise dét - i øvrigt spiser jeg jo også kød hver anden eller 3. dag og
det er nok variation for mig.

> Hvis du skal tabe dig skal der spares på havregryn, brød,
> ris, pasta, kartofler og majs, da disse alle indeholder store mængder
> kulhydrater.

Joh, men det er jo naturlige kulhydrater, som ikke feder i nær samme grad
som syntetiske kulhydrater. I øvrigt er det også ret sundt - men som flere
af de andre, misser du pointen i mit indlæg.

Problemet er IKKE, at kostplanen ikke virker - Det gør den - og desuden ret
godt - det eneste jeg prøver at finde ud af, er om den er skadelig for mit
helbred og/eller om jeg (evt. kun) taber muskelmasse (i så fald er den
uinteressant - da jeg finder mit kraftoverskud i form af stærke muskler
vigtigere end det at opnå små fedtdepoter).

> Jeg følger selv DDV's kostprogram, hvor min morgenration af
> havregryn er 30 g plus rationeret mælk og ingen sukker - sætter din
portion
> i perspektiv.

Men portionsstørrelserne varierer fra person til person. Een af de ting jeg
føler mig virkelig sikker på i min kostplan er, at portionstørrelsen på min
morgenmad er korrekt.

> Min primære kost består af en god mængde kød (ca. 290 g om
> dagen) og en masse grønsager, der variereres i det uendelige.

Men hvor vigtigt er det mon at få kød hver dag? Man får en stor del
proteiner gennem kød, men det gør man sådan set også gennem havregryn. Så
det store spørgsmål er om det ene kan erstatte det andet.

> [...]
> på. Det vigtigste er nok, at et varigt vægttab kræver en kostomlægning til
> en kost, man faktisk synes er lækker, og som man kan leve af bagefter

Enig. Eet skridt på vejen er da i det mindste min ny-erhverede evne til at
kunne undvære slik og sodavand - og holdningen om at fed mad er ulækkert.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-04-03 19:15

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> skrev i en meddelelse

> Joh, men det er jo naturlige kulhydrater, som ikke feder i nær
> samme grad som syntetiske kulhydrater.

Æhhh.... hvad er syntetiske kulhydrater?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-03-03 01:29

Klaus Petersen wrote:

> [...]
> Gennem længere tid har jeg ikke kunne komme under 77 kg., indtil jeg for 2
> uger siden ændrede min kost fuldstændigt. Nu ligger jeg på 75.

Hvad vejede du før du gik i gang med vægttabsprocessen?

Hvor høj er du? Hvordan er du bygget?

Hvad er dit mål?

> Det er jeg selvfølgelig meget positiv over, men også med noget skeptis. Det
> "eneste" jeg gjorde, var at ændre min kost. Motion har ikke kunne få min
> vægt under 77 (til trods for meget ihærdige forsøg).

Så mon ikke din "naturlige" vægt ligger på omkring 77.

> [...]
> drikke cultura . Ca. hver anden dag spiser jeg
> fisk/svin/oksekød/kartofler/ris for at få lidt af de ting, jeg ikke får

Hvad er 1 portion?

Før jeg gik igang med min vægttabsproces, så havde jeg også 1 portion
havregryn til morgenmad.
Den bestod af ca. 240 gram grovvalsede havregryn, ca. 60 gram sukker og
ca. 300ml skummetmælk (og jeg fyldte gerne efter af både sukker og
mælk).
Og på dage, hvor jeg rigtig syntes, at jeg var god, så gerne 2
portioner. For uhh a da da, hvor var jeg da fysisk aktiv, når jeg var
henne og handle havergryn, sukker og mælk.

Hvis din portion havregryn bare er i nærheden af det min var, så tror
jeg nok, at problemet ligger der.

> Jeg drikker hovedsagligt saftevand og mælk - men får også lidt sodavand
> under arbejde.

Hvorfor noget saftevand, mælk og sodavand?

> Har jeg givet nok oplysninger til at i kan give et bud på om jeg taber mig
> "rigtigt" eller det bare er noget andet jeg taber?

næh, ud fra hvad du siger, tja så har din krop måske fundet ud af, at 77
kg er et naturligt leje at være på.

> Jeg har sat et stort spørgsmålstegn ved om min kost er sund nok - så er der
> noget jeg bør ændre ved min kost?

Du er ikke særlig specifik med kostangivelserne, så derfor er det lidt
svært at vide, hvad du konkret går og laver og kan lave om på.

> Andre kommentarer til min måde at tabe mig på?

ja (se ovenfor)

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Klaus Petersen

Dato : 31-03-03 10:51

> Hvad vejede du før du gik i gang med vægttabsprocessen?

85 kg.

> Hvor høj er du? Hvordan er du bygget?

1.72 - muskuløs af bygning (derfor vil jeg altid ligge i den høje end af
BMI'en for min vægt).

> Hvad er dit mål?

71-72 kg.

> Så mon ikke din "naturlige" vægt ligger på omkring 77.

Jeg tror nærmere at 77 er det jeg kan opnå uden kost omlægning - altså det
er den vægt jeg opnår efter motion kontra kost er gjort op.

> Hvad er 1 portion?

Af råkost: en skål - 200 g. ca.
Af havregryn: 150 g. med nogle dl. mælk til og et par drys sukker.

> [...]
> portioner. For uhh a da da, hvor var jeg da fysisk aktiv, når jeg var
> henne og handle havergryn, sukker og mælk.

Det er sikkert også alt for meget. Jeg er faktisk mæt efter mine 150 g. - så
jeg tror på at det er det rigtige niveau.

> Hvis din portion havregryn bare er i nærheden af det min var, så tror
> jeg nok, at problemet ligger der.

næppe.

> Hvorfor noget saftevand, mælk og sodavand?

Saftevand, fordi ren vand er for kedeligt.
Mælk, fordi det smager bedre end alt muligt andet til havregryn.
Sodavand, pga. jeg ikke kan lade helt være.

> Du er ikke særlig specifik med kostangivelserne, så derfor er det lidt
> svært at vide, hvad du konkret går og laver og kan lave om på.

Det eneste jeg spørger efter er om jeg får mine behov dækket gennem
råkost/havregryn/mælk/saftevand/sodavand og den smule kød jeg får.

Er der et behov jeg måske ikke får dækket?

Men jeg tror du har misforstået mig.

Jeg ligger i øjeblikket på 75 - jeg har altså overvundet "grænsen" ved 77
kg. via. kostomlægning - det eneste jeg sætter spørgsmålstegn ved er altså
hvorvidt det er en usund måde at gøre det på.