DDV og de ekstra krydser
Fra : pizzaman

Dato : 28-03-03 11:19

Det er ikke helt gået op mig hvordan man låner ekstra X frem i ugen, så hvis
nogen vil være så venlig at forklare det en gang til i denne gruppe, er jeg
taknemlig.

På forhånd tak.

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-03-03 11:31

pizzaman wrote:

> Det er ikke helt gået op mig hvordan man låner ekstra X frem i ugen, så hvis
> nogen vil være så venlig at forklare det en gang til i denne gruppe, er jeg
> taknemlig.

Ekstra krydser er "må få"-ingredienser.
Det er altså ikke ingredienser, som du skal have. Men ting
du kan forsøde tilværelsen med fx maismel til jordbærgrøden
eller sennep til pølserne.

Ligeledes må du spare sammen eller bruge krydserne henover ugen.
Du må bruge 21 uger på en 7 dages periode. Det anbefales, at du
fordeler dem, men du må gerne spare sammen og bruge fx 9 krydser på
Lisbeths grønne frokostkage (se opskriften på
http://opskrifter.heede.dk)
tilgengæld har du så har du ikke krydser til de sidste 2 dage på
ugen.

Du må ikke overføre "ikke-brugte" krydser fra uge til uge.

Hvad de enkelte ingredienser vægtes i krydser står på side 15 under
punktet Ekstra (den blå "bibel").
De anførte mængder er 3 krydser. fx 2 tsk Ketchup er 1 kryds. En tsk
svarer til 5 gram (hvis du læser mellem linjerne i resten af programmet,
så er 1 tsk lig med 5 gram)
Jeg anbefaler dig dog, at bruge mængder som svarer til 3 kryds af
gangen. Det er nemmest at regne med.

Jeg håber, at det var svar nok. Eller også må du spørge lidt mere
konkret fx til en konkret opskrift.
--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : N. D. R.

Dato : 28-03-03 14:35

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
Klip:
> [...]
> Du må bruge 21 uger på en 7 dages periode. Det anbefales, at du
> fordeler dem, men du må gerne spare sammen og bruge fx 9 krydser på

Ang. kage opskriften:
Let majonæse som fedtstof i en kage? Aldrig har jeg hørt noget SÅ ulækkert!
Vil i ikke hellere undvære?

Hvad skete der med at lave en ordentlig kage, og nøjes med eet enkelt
stykke?

N.

Fra : Camilla Maria Anders~

Dato : 28-03-03 15:27

> Ang. kage opskriften:
> Let majonæse som fedtstof i en kage? Aldrig har jeg hørt noget SÅ
ulækkert!
> Vil i ikke hellere undvære?

Det lyder skummelt, men smager ganske fint. For at se på det på en anden
måde så består mayonnaise jo egentlig at olie og æg, og det er jo to
ingredienser som findes i næsten alle kager Ergo - det er ikke så
vammelt som det umiddelbart lyder.

> Hvad skete der med at lave en ordentlig kage, og nøjes med eet enkelt
> stykke?

Det glæder jeg mig til at kunne gøre igen, men når man nu følger ddv, så må
man jo glæde sig over det er at glæde sig over

Camilla

Fra : N. D. R.

Dato : 28-03-03 16:01

"Camilla Maria Andersen" <miles@obel.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måde så består mayonnaise jo egentlig at olie og æg, og det er jo to
> ingredienser som findes i næsten alle kager Ergo - det er ikke så

Men vi kan hurtigt blive enige om, at let købe majonæse næppe indeholder
hverken olie eller æg - stort set kun tilsætningsstoffer og smagserstatning.
Alene farven vil vise at det ikke indeholder æg..
Så argumentet holder vist ikke.

Men det er vel opfundet fordi man absolut IKKE vil undvære kage/søde sager
på sådan en kur - og havde brug for en fedtfattigt erstatning for smør?

Jeg tror nu mere det er fordi amerikanerne (er det ikke deres kur (?)
absolut ikke vil undvære søde sager, og tror naivt på at blot det hedder
light eller non fat, så feder det ikke.
Jeg synes nu mere tanken om at, blot fordi man ikke må, så SKAL der være et
ikke fedende alternativ - uanset hvor ulækkert det så er!

Jeg har ingen anelse om kuren virker - men det gør den sikkert.
Men lækkert - det er det altså ikke!

N.

Fra : Camilla Maria Anders~

Dato : 28-03-03 17:09

"N. D. R." <no@dressfor.you> wrote in message

> [...]
> hverken olie eller æg - stort set kun tilsætningsstoffer og
smagserstatning.
> Alene farven vil vise at det ikke indeholder æg..

Der er noget du har misforstået - for begge dele findes i en let mayonnaise.
Kig bare på deklarationen...

> [...]
> ikke fedende alternativ - uanset hvor ulækkert det så er!
>
> Jeg har ingen anelse om kuren virker - men det gør den sikkert.

Jeg vil næsten vædde med at du ikke ville kunne smage forskel, hvis du ikke
vidste bedre

Camilla

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-03-03 01:31

"N. D. R." wrote:

> [...]
> hverken olie eller æg - stort set kun tilsætningsstoffer og smagserstatning.
> Alene farven vil vise at det ikke indeholder æg..

Du tænker på den fedtfri mayonæse el. blandingsprodukterne a la
MiracleWhip, og ja de smager som tungen ud af vinduet på en vindstille
dag.

> Jeg tror nu mere det er fordi amerikanerne (er det ikke deres kur (?)
> absolut ikke vil undvære søde sager, og tror naivt på at blot det hedder
> light eller non fat, så feder det ikke.

Bemærk lige, at du bruger ordet /tror/ to gange i samme sætning.
Må jeg anbefale dig, at sætte dig lidt mere ind i tingene før du
begynder at din tro er viden.

Hvem siger, at light ikke feder? Light er forså vidt bare en
betegnelse, som en producent kan sætte på en vare, når han tilbyder en
federe udgave.
Light/Let mayonæse indeholder 40% fedt, hvilket altså er halvdelen af
hvad den fede mayonaise indeholder.

> Jeg synes nu mere tanken om at, blot fordi man ikke må, så SKAL der være et
> ikke fedende alternativ - uanset hvor ulækkert det så er!

Du aner åbenbart ikke, at kroppen altså har brug for fedtstof til fx
holde gang i tarmsystemet, optage visse vitaminer og mineraler eller for
at "smøre" kroppen generelt.

På DDV-kostomlægningen skal man faktisk indtage 30 gram
let-plante-fedtstof (fx letmayonnaise eller minarine) eller 15 gram
almindelig plantefedtstof (alm. mayonaise, magarine el. planteolie)

At man så kan putte den i kagen, tja det er et alternativ for at få det
fedtstof man skal have.

Et andet alternativ er bagte kanelæbler, hvor man skræller fx 250 gram
æbler og skærer i småskiver. Ind i en ovn i 20 minutter på 200 grader.
Ovenpå de varme æbler kan man så smelte sit fedtstof. Vende det ned i
æblemassen.
Drysse kanel på efter smag og behag, samt fx 125 gram græsk yoghurt oven
på.

> Jeg har ingen anelse om kuren virker - men det gør den sikkert.
> Men lækkert - det er det altså ikke!

Hvordan kan du vide det, når du ikke har prøvet det?

Endnu engang syntes jeg, at du udviser en ret uforskammet opførsel
overfor dine medmennesker ved at kalde deres mad for ulækker.
Fortæl hvad du spiser og lad os dømme det i de samme vendinger. Hvordan
vil du have det med det?

Medmindre du har prøvet retterne, så kan du faktisk slet ikke udtale dig
i den type voldsomme udtryk. Skam dig siger dig, skam dig!

Fra : [web woman]

Dato : 30-03-03 14:38

> Du tænker på den fedtfri mayonæse el. blandingsprodukterne a la
> MiracleWhip, og ja de smager som tungen ud af vinduet på en vindstille
> dag.

Fedtfri eller ikke fedtfri mayonaise er begge blandingsprodukter. Forstår
ikke din skelnen.

Miracle Whip er i øvrigt navnet på en mayonaise.

> Bemærk lige, at du bruger ordet /tror/ to gange i samme sætning.
> Må jeg anbefale dig, at sætte dig lidt mere ind i tingene før du
> begynder at din tro er viden.

Det blev fremstillet som "tro" og ikke som viden.

> Hvem siger, at light ikke feder? Light er forså vidt bare en
> betegnelse, som en producent kan sætte på en vare, når han tilbyder en
> federe udgave.

Light feder ikke. Det gør overflødige kalorier.

Light er i øvrigt ikke en betegnelse, en producent kan sætte på varer, når
han tilbyder en federe udgave!

Dansk Varefakta Nævn har udgivet retningslinjer for, hvornår en vare må
kaldes "light" eller "let". Kravet er, at produktets indhold af fedt-,
sukker- eller ener­giindhold er blevet reduceret med ca. 30% i forhold til
sammen­lignings­pro­duktet.

Altså MINDRE fedt.

Vil du vide mere om aprisninger som "light" og "let" kan jeg anbefale
følgende side:

Vejledning om anprisningen light/let for levnedsmidler
http://makeashorterlink.com/?B10C52404

> Hvordan kan du vide det, når du ikke har prøvet det?

Han fortæller jo, at han ikke har nogen anelse om, hvorvidt kuren virker.
Han fortæller faktisk, at han ikke ved besked.

> Endnu engang syntes jeg, at du udviser en ret uforskammet opførsel
> overfor dine medmennesker ved at kalde deres mad for ulækker.

At mene, at en bestemt fødevare er ulækker, er ikke mere eller mindre
uforskammet end at mene det modsatte.

> Fortæl hvad du spiser og lad os dømme det i de samme vendinger. Hvordan
> vil du have det med det?

Mon ikke de fleste har det helt fint med, at folk har forskellig smag?

Min morgenmad består eksempelvis ofte af en lille pakke Dana Blue, som rent
ud sagt *lugter* af bræk. Mange af mine kolleger synes, det lugter ulækkert.
Og det gør det vel også, hvis man ikke kan lide det - hvad jeg altså kan,
hvorfor jeg ikke er generet af lugten. Men nogle væmmes så meget ved lugten,
at jeg gør dem den tjeneste ikke at spise osten i deres nærhed. Jeg synes
det ville være endog meget uforskammet af mig, om jeg ikke respekterede, at
der altså er mennesker, der synes, at "min" Dana Blue er hamrende ulækker.
Jeg synes derimod ikke, at det på nogen som helst måde er uforskammet af dem
at rynke voldsomt på næsen af det, jeg synes er en delikat lækkerbidsken.

> Medmindre du har prøvet retterne, så kan du faktisk slet ikke udtale dig
> i den type voldsomme udtryk. Skam dig siger dig, skam dig!

Det kan man sagtens!

Lugten og udseendet af en fødevare er to af de mest afgørende forudsætninger
for, om man kan lide fødevaren. Dét, mange af os tror er noget vi kan smage,
er faktisk lugten. Får man en klemme for næsen, så man hindres i at kunne
lugte fødevaren, vil man derfor i mange tilfælde få endog meget svært ved at
bedømme, hvad man spiser.

Lugten er afgørende. Det er således helt normalt og rimeligt, hvis man på
lugten alene kan vurdere, om man kan lide det.

Somme tider kan ingredienserne alene - eller deres sammensætning - også være
nok til en kvalificeret afgørelse. Jo mere du ved om fødevarers smag og
forskellige ingrediensers betydning for smagen af det samlede resultat,
desto nemmere vil du kunne - på ingredienserne alene - vurdere, om du vil
kunne lide maden.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-03-03 00:18

"[web woman]" wrote:

> Fedtfri eller ikke fedtfri mayonaise er begge blandingsprodukter. Forstår
> ikke din skelnen.

Den fedtfri indeholder ikke olie overhovedet og kan derfor ikke bruges i
DDV-kostprogrammet som fedtstofs-regnskabet.

Den fedtreducerede mayonaisse indeholder 50% mindre fedt end den
almindelige mayonnaisse. Og derfor skal man have 30 gram af den
fedtreducerede og 15 gram af den almindelige mayonnaisse for at få samme
mængde fedt.

Blandingsprodukter.... tja alle produkter er vel blandet på en eller
anden måde.....

> Miracle Whip er i øvrigt navnet på en mayonaise.

Uanset hvad, så er MiracelWhip-produktfamilien AFAIK ikke i
DDV-kostprogrammet.

> Det blev fremstillet som "tro" og ikke som viden.

Uenig.

Vedkommende udtaler sig kategorisk på noget vedkommende tror eller tror
at vide.

> Light feder ikke. Det gør overflødige kalorier.
>

> Light er i øvrigt ikke en betegnelse, en producent kan sætte på varer, når
> han tilbyder en federe udgave!

Så får Netto (Dansk Supermarked) da travlt med at fjernes deres lette
mayonaisse.

Der er nemlig 42g fedt pr. 100 færdigvare i.

Og sjovt nok. På varen er der Varefakta-logo.

Nå, nej.... De tilbyder nemlig også en mayonnaise med 80g fedt pr. 100g
færdigvarer.

Lad os lige lade det stå et øjeblik.

> [...]
> kaldes "light" eller "let". Kravet er, at produktets indhold af fedt-,
> sukker- eller ener­giindhold er blevet reduceret med ca. 30% i forhold til

.....Et øjeblik senere

Og det er præcis det jeg siger. Du sætter såmend også tal på.

Og det er betingelsen for at tilbyde den lette mayonnaisse er også
overholdt. (så får dansk supermarked ikke så travlt alligevel).

> Han fortæller jo, at han ikke har nogen anelse om, hvorvidt kuren virker.
> Han fortæller faktisk, at han ikke ved besked.

Det er ikke kuren manden/kvinden mener er ulækker. Det er opskriften på
den grønne kage

Og så længen han/hun ikke har prøvet den, så bør vedkommende ikke udtale
sig om den er lækkert eller slet ikke mene at den er det ulækker.

Det er ganske enkelt uhøfligt og ubehøvlet!

Man kan måske godt mene det...Men der almindelig god opførsel er vel, at
man til tider mener noget, men undlader at sige det man mener.

> At mene, at en bestemt fødevare er ulækker, er ikke mere eller mindre
> uforskammet end at mene det modsatte.

Aner du i hele taget hvad /ulækker/ betyder?

Mener du det er i orden, at man "peger fingre" af andre menneskers mad?

Hvordan kan det være uforskammet at mene, at en bestemt fødevarer smager
godt?

> Min morgenmad består eksempelvis ofte af en lille pakke Dana Blue, som rent
> ud sagt *lugter* af bræk. Mange af mine kolleger synes, det lugter ulækkert.

Opfører de sig som små børn og peger fingre ad dig (både verbalt og rent
fysisk) og din mad.
Vil du ikke mene, at det er uforskammet?

Det er nemlig hvad man gør, når man siger at mad er ulækkert.

Derudover vil jeg betegne din valg af morgenmad som ret unik (eller i
hvert fald sjælden set) og noget jeg ikke ville vælge, da jeg generelt
ikke bryder mig om ost.
Fordi jeg ikke bryder mig om ost, så siger jeg dog ikke, at dit valg af
morgenmad er ulækker.

Kan du ikke se forskellen?

snip: kollegaer som rynker på næsen over DanaBlue-osten

Er det rart, at andre mener, at din mad er ulækker?
Hvorfor tager du så ikke din ostemad med på arbejde?

> Det kan man sagtens!

Ja, det kan jeg se.

Tilsyneladende har jeg bare lidt mere respekt overfor mad end andre.

> Lugten og udseendet af en fødevare er to af de mest afgørende forudsætninger
> for, om man kan lide fødevaren.

Manden/kvinden har hverken set eller lugtet til kagen, men alene udtalt
sig om kagen ved at se opskriften.

> [...]
>
> Lugten er afgørende. Det er således helt normalt og rimeligt, hvis man på
> lugten alene kan vurdere, om man kan lide det.

Det er jo klart, at lugten er mere "følsom " end smagsløgene.
Lugtesansen er lige som en af kroppens forsvarsmekanismer mod
giftstoffer og rådden mad (og i princippet er ost jo mælk tilsat nogen
svampekulturer, der sætter mælken i en proces som ligner forrådnelse.
Man har såmend forædlet processen, så den forarbejdede mælk kan bruges
som fødevarer endnu).

At mennesket så har lært, at visse mindre rare lugte er okay at sortere
i kategorien /////mad der er ok at spise, hvis man kan li' det/////, tja
det tillægger jeg den menneskelige intelligens.

Fra : [web woman]

Dato : 31-03-03 10:46

> Blandingsprodukter.... tja alle produkter er vel blandet på en eller
> anden måde.....

Ja. Og jeg forstår derfor ikke, hvorfor du omtalte kun det ene produkt som
et blandingsprodukt?

> Uanset hvad, så er MiracelWhip-produktfamilien AFAIK ikke i
> DDV-kostprogrammet.

Skal man bruge bestemte mærker i DDV?
Er det kun et bestemt mærke mayonaise man må bruge - eller er enhver
mayonaise ikke ok?

> Vedkommende udtaler sig kategorisk på noget vedkommende tror eller tror
> at vide.

Nej. Vedkommende skrev udtrykkeligt - som du endda bemærkede - "jeg tror".
Og han skrev det endda flere gange, hvad du også bemærkede. Han ikke engang
foregav, at det var noget, han vidste klar besked om.

Når man siger "tror" udtrykker man sig med forbehold og tvivl.

> Så får Netto (Dansk Supermarked) da travlt med at fjernes deres lette
> mayonaisse. Der er nemlig 42g fedt pr. 100 færdigvare i.

Forstår ikke, hvad du mener med ovenstående.

Da der er væsemtligt mindre fedt i deres light-udgave end i traditionel
mayonaise, er det tilladt at kalde produktet light. Produktet skal ikke være
fedtfattigt for at blive kaldt "light".

Og du skrev: "Light er forså vidt bare en betegnelse, som en producent kan
sætte på en vare, når han tilbyder en federe udgave." Og det er helt
forkert. Det er nemlig forbudt at bruge "light" om versioner, der er federe
end den traditionelle.

"Light" må kun bruges om varer, der indeholder væsentligt mindre fedt eller
sukker end den traditionelle vare.

> Og så længen han/hun ikke har prøvet den, så bør vedkommende ikke udtale
> sig om den er lækkert eller slet ikke mene at den er det ulækker.

Hvorfor bør vedkommende ikke det?

Du kan spise den, hvis du kan lide den. At andre synes det lyder ulækkert,
må de da gerne give udtryk for. Specielt her.

> Det er ganske enkelt uhøfligt og ubehøvlet!

Vel er det da ikke uhøfligt eller ubehøvlet at mene noget om en kageopskrift
i et debatforum!

> Man kan måske godt mene det...Men der almindelig god opførsel er vel, at
> man til tider mener noget, men undlader at sige det man mener.

Ja.. at man til tider undlader at udtrykke sin menig. Men her der altså frit
slag for at mene noget.

> Mener du det er i orden, at man "peger fingre" af andre menneskers mad?

Nej!

Men jeg mener det er i orden - i dette forum - at udtrykke sin mening om de
emner, vi diskuterer. Der er ikke lig med at pege fingre ad.

> Opfører de sig som små børn og peger fingre ad dig (både verbalt og rent
> fysisk) og din mad.

De peger ikke fingre af MIG - men de udtrykker sig voldsomt negativt om mit
valg af ost!

Og jeg mener ikke, at man opfører sig som et lille barn fordi man udtrykker
mishag med en opskrift eller ret. Heller ikke selvom man ikke har smagt den.

> Vil du ikke mene, at det er uforskammet?

Nej, jeg betragter det absolut ikke for uforskammet af mine kolleger at
mene, at min Danablue er afskyelig og lugter ækelt.

Sad jeg derimod på en café og en tilfældig person kom hen for at udtrykke
afsky for den mad, jeg spiste, ville jeg finde personen uhøflig.

Men her udtrykker man sin mening om tingene! Her må man tolerere, at folk
har en anden mening.

> Derudover vil jeg betegne din valg af morgenmad som ret unik

Der sælges ret meget af den i min kantine - til morgenmaden *S*
Så unik er den nu ikke. Men måske fremmed for dig?

> Fordi jeg ikke bryder mig om ost, så siger jeg dog ikke, at dit valg af
> morgenmad er ulækker.
> Kan du ikke se forskellen?

Jo. Jeg kan godt se forskellen. Men forskellen har ingen betydning for mig.
Man må mene og sige lige præcis hvad man vil om min Danablue. Jeg nyder den.

> Er det rart, at andre mener, at din mad er ulækker?

Det er helt ligegyldigt.

> Hvorfor tager du så ikke din ostemad med på arbejde?

Som jeg har fortalt, spiser jeg ostemaden på arbejde. Forstår derfor ikke
dit spørgsmål.

> Manden/kvinden har hverken set eller lugtet til kagen, men alene udtalt
> sig om kagen ved at se opskriften.

Ja... og?

Mvh. Lisbeth

Fra : N. D. R.

Dato : 31-03-03 11:11

"[web woman]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Klip:
> [...]
> foregav, at det var noget, han vidste klar besked om.
>
> Når man siger "tror" udtrykker man sig med forbehold og tvivl.

Skal vi ikke lige slå fast at jeg er en kvinde!

N. - for Nanna!

Fra : [web woman]

Dato : 31-03-03 11:14

"N. D. R." <no@dressfor.you> skrev i en meddelelse

> Skal vi ikke lige slå fast at jeg er en kvinde!

Det kan du jo med fordel tilkendegive via din afsenderadresse eller din
signatur *S*

> N. - for Nanna!

Eller Nikolaj.
Eller Niels.
Eller ....

Mvh. Lisbeth

Fra : N. D. R.

Dato : 31-03-03 11:29

> "N. D. R." <no@dressfor.you> skrev i en meddelelse

> Det kan du jo med fordel tilkendegive via din afsenderadresse eller din
> [...]

Du har ret, -my mistake!

Nanna

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 31-03-03 12:22

On Mon, 31 Mar 2003 11:46:05 +0200, "[web woman]"
<jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote:

> [...]
>end den traditionelle.
>
>"Light" må kun bruges om varer, der indeholder væsentligt mindre fedt eller

Du misforstår Carsten's kommentar.
Man må sætte "light" mærkatet på hvis der findes en *anden* udgave der
er federe.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : [web woman]

Dato : 31-03-03 12:45

"Stefan Bruhn" <spamfilter@bruhn.tk> skrev i en meddelelse

> Man må sætte "light" mærkatet på hvis der findes en *anden* udgave der
> er federe.

Ja..... Der skal være en fed version, før der kan være en version light. Og
version light behøver ikke være fedtfattig.

Men en forretning må gerne sælge en light-version uden at tilbyde en version
med mere sukker/fedt.

En producent må også gerne lave en light mayonaise/sodavand/ost selvom de
kun laver den ene version.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-03-03 13:04

Stefan Bruhn wrote:

> Du misforstår Carsten's kommentar.

Det er ligesom blevet en hobby for hende.

Men okay, hver sin interesse.

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-03-03 12:42

"[web woman]" wrote:

> Skal man bruge bestemte mærker i DDV?
> Er det kun et bestemt mærke mayonaise man må bruge - eller er enhver
> mayonaise ikke ok?

MiracleWhip-familien er AFAIK ikke en del af programmet.

> Forstår ikke, hvad du mener med ovenstående.

Der er meget du ikke forstår.

> Da der er væsemtligt mindre fedt i deres light-udgave end i traditionel
> mayonaise, er det tilladt at kalde produktet light. Produktet skal ikke være
> fedtfattigt for at blive kaldt "light".

Og præcis det er det hvad jeg skrev.

> [...]
> sætte på en vare, når han tilbyder en federe udgave." Og det er helt
> forkert. Det er nemlig forbudt at bruge "light" om versioner, der er federe

Du skærer alt for meget væk (det der med citatteknik, som ender med
citatfusk):

Hele afsnittet:
////////
[...]

En evt. sproglig unøjagtighed i første afsnit bør kunne blive "forstået
i rette sammenhæng", når man ser eksemplet.

En evt. diskussion om det ene er rigtig uden at tage det andet med er
ren flueknepperi.

> "Light" må kun bruges om varer, der indeholder væsentligt mindre fedt eller
> sukker end den traditionelle vare.

Og skrev jeg noget andet?

Men ok, lad mig da udpinde det for dig: Når en producent har en vare
med 80% fedt i og han tilbyder en vare i samme "produktfamilie" (her:
mayonaisse) med kun 40% fedt i, så må han kalde 40%-produktet Let/light.

Kan du forstå, at jeg har skrevet det hele tiden. Dooooh.

> [...]
>
> Sad jeg derimod på en café og en tilfældig person kom hen for at udtrykke
> afsky for den mad, jeg spiste, ville jeg finde personen uhøflig.

Og præcis det er det som er sket her. Og istedet for, at det var i den
virkelige verden, så er vi i cyperspace.
Og selv her bør man opføre sig som man gør i den virkelige verden.
Ganske almindelig go' opførsel.

En tilfældig person kommer ind (vel og mærke en person som ikke har
skrevet herinde før) og mener noget om mad, som vedkommende ikke aner,
hvordan smager.

> Men her udtrykker man sin mening om tingene! Her må man tolerere, at folk
> har en anden mening.

Ja og min mening er altså, at det er uforskammet af N.D.R, at mene at
mad er ulækker. Og særlig når man ikke har prøvet maden.

Kan du tolere det? (hvorfor så opponere?)

At du har en anden tolerance-tærskel tja, det undrer ikke mig.
At du er ligeglad med hvad andre mennesker mener, tja det undrer mig
overhovedet ikke (det er set før "her på egnen").

> Der sælges ret meget af den i min kantine - til morgenmaden *S*

Og din kantine er repræsentativ for hvor stor den del af den danskernes
morgenmads-ritualer?

Har du overvejet, at din kantines valg af DanaBlue til morgenmad er ret
unik (eller i hvert fald sjælden set).

> Så unik er den nu ikke. Men måske fremmed for dig?

Og det er også det jeg skriver i parentesen bagefter.

Til din citatteknik, generelt:

Du har en tendens til at klippe dele af teksten væk, så det du lader stå
tilbage kommer til at stå i en sammenhæng, som den ikke er ment.
Husk at lade teksten stå i "rette sammenhæng". Læs mere om
citatteknik....du kender siden.

fx den med at der er en lille sproglig unøjagtighed i
////////
Hvem siger, at light ikke feder? Light er forså vidt bare en
betegnelse, som en producent kan sætte på en vare, når han tilbyder en
federe udgave.
////////

Hvor efterfølgende eksempel udemærket viser, hvad der menes:
//////
Light/Let mayonæse indeholder 40% fedt, hvilket altså er halvdelen af
hvad den fede mayonaise indeholder.
//////

Tænk lidt mere hollistisk, når du læser og svarer på et indlæg.

Fra : [web woman]

Dato : 31-03-03 13:13

> MiracleWhip-familien er AFAIK ikke en del af programmet.

Det har du skrevet før. Du har derimod stadig ikke svaret på, om man kun må
bruge et bestemt mærke mayonaise på DDV-programmet.

> Og præcis det er det hvad jeg skrev.

Nej. Men jeg forstår nu, at det var dét, du MENTE!

> Og skrev jeg noget andet?

Ja. Du skriver, at en producent kun må bruge betegnelsen "light" når han
tilbyder en federe vare. Og det er forkert! Han behøver ikke hverken
fremstille eller tilbyde en federe vare for at kunne kalde sit produkt
light.

> Kan du forstå, at jeg har skrevet det hele tiden. Dooooh.

Ja. Men det er stadig forkert!

> Og selv her bør man opføre sig som man gør i den virkelige verden.
> Ganske almindelig go' opførsel.

Her er det helt ok at udtale sig om "tilfældige" menenskers spisevaner, om
opskrifter de synes er gode, om mad de spiser, om kure de vælger at prøve,
om medicin de bruger, om motion de dyrker etc.

På en café vil det derimod af de fleste blive anset for uforskammet at
udtrykke sin mening om slige sager til tilfældige gæster på cafeen.

> En tilfældig person kommer ind (vel og mærke en person som ikke har
> skrevet herinde før) og mener noget om mad, som vedkommende ikke aner,
> hvordan smager.

Det er helt ligegyldigt, om personen har deltaget før eller ej.
Nye deltagere er lige så velkomne til at mene noget.

> Ja og min mening er altså, at det er uforskammet af N.D.R, at mene at
> mad er ulækker. Og særlig når man ikke har prøvet maden.

Der er forskel på at mene noget om emnet - og mene noget om personer, der
har en anden mening end du!

Du må gerne mene, at en kage med mayonaise er lækker.
Og Nana må gerne mene, at den er ulækker.

Det er er ingen grund til at kalde hende uforskammet, bare fordi hun mener
noget andet end dig.

> Kan du tolere det? (hvorfor så opponere?)

Nej.. jeg kan ikke tolerere, at folk kaldes uforskammede fordi de tillader
sig at mene noget om en opskrift!

> Har du overvejet, at din kantines valg af DanaBlue til morgenmad er ret
> unik (eller i hvert fald sjælden set).

Danablue sælges om morgenen i samtlige de tre kantiner jeg hyppigt kommer i.
Den er som regel også med på tag-selv-bordet på de hoteler, hvor jeg har
overnattet. (Fem forskellige hoteller de seneste fire måneder - dog ikke den
samme udgave af Danablue. Nogle steder er det en blå firkant og andre steder
en hvid trekant.)

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-03-03 13:39

"[web woman]" wrote:

> Det har du skrevet før. Du har derimod stadig ikke svaret på, om man kun må
> bruge et bestemt mærke mayonaise på DDV-programmet.

Ikke mig bekendt.

Her i huset bruger vi den fedtfattige fra netto, men andre mærker skulle
ikke være noget i vejen for.

> Nej. Men jeg forstår nu, at det var dét, du MENTE!

Nå ja, nu må jeg hellere huske på, at du ikke har til hensigt at læse
hvad folk mener eller bare det mindste forsøger at sætte dig ind hvad
der egentlig står.

Du parkerer hjernen under musmåtten når du læser usenet.
(hvis du altså bruger sådan en i hele taget... )

Det må jeg hellere huske på til en anden god gang. NOT.

> [...]
> tilbyder en federe vare. Og det er forkert! Han behøver ikke hverken
> fremstille eller tilbyde en federe vare for at kunne kalde sit produkt

flueknep.

(og nu siger du sikkert noget i retning af, at der er enormt store
forskelle..... Det mener fluekneppere altid).

> Her er det helt ok at udtale sig om "tilfældige" menenskers spisevaner, om
> opskrifter de synes er gode, om mad de spiser, om kure de vælger at prøve,
> om medicin de bruger, om motion de dyrker etc.

Er det?

Bare fordi man er på nettet, så skal skide højt og flot på almindelig
god opførsel?

> På en café vil det derimod af de fleste blive anset for uforskammet at
> udtrykke sin mening om slige sager til tilfældige gæster på cafeen.

Du har intet forstået om netikette. I hvert fald ikke den basale.

Man bør på nettet (i chatrum, email, usenet, ICQ, ...find selv på flere
netfora....) opføre sig præcis på samme måde, som man ville gøre i den
virkelige verden.

Her er ti grundregler på nettet:
http://www.albion.com/netiquette/corerules.html

Og siden du er så glad for usenet.dk, så er den også her:
http://www.usenet.dk/netikette/debatteknik.html
Særlig afsnittet om at være høflig og at ens børn kan læse hvad man
skriver.

Jeg håber, at du forstår budskabet fra usenet.dk.
Den er desværre ikke pindet så meget ud, som albion's regler for den
essentielle netiktte.

> Det er helt ligegyldigt, om personen har deltaget før eller ej.

Er det det??

Synts du selv, at fremmede mennesker bør udtale sig om dine ostemadders
lækkerhed eller mangel på samme?

> Der er forskel på at mene noget om emnet - og mene noget om personer, der
> har en anden mening end du!

Der er forskel på at mene noget om emnet - og mene noget om personer,
der har en anden mening end du!

(ups, nu skrev jeg vist det samme som dig.... Kig lige under musmåtten,
der er noget du bør bruge).

> Du må gerne mene, at en kage med mayonaise er lækker.
> Og Nana må gerne mene, at den er ulækker.

Og du må mene, at jeg ikke må mene mener at det er ikke i orden at
kommentere på den måde Nana gør.

Personlig er jeg ret ligeglad med hvad folk mener, bare de gider udtryk
for det på en pæn måde.
Eller stiller sig spørgende til ens egen opfattelse af, hvad det man er
blevet præsenteret for nu er som man tror er som det er.

Og igen, det kan være at jeg er den eneste som syntes at høflighed er en
dyd, samt netikette er andet en citatteknik.

> Det er er ingen grund til at kalde hende uforskammet, bare fordi hun mener
> noget andet end dig.

Jo det er.

Hun er en person som "kommer hen til et forum" (i din cafe-analogi:
sætter sig ved bordet hvor man diskuterer slanke-ting) og som første
kommentar siger, at en omtalt opskrift (i din cafe-analogi: den mad man
har på tallerkenen) er ulækker

Det svarer hundrede procent på det du du mener er uforskammet, når man
færdes på cafe.

> Nej.. jeg kan ikke tolerere, at folk kaldes uforskammede fordi de tillader
> sig at mene noget om en opskrift!

Hvor er du dog tolerant overfor andres meninger....NOT.

Da størstedelen af indlægget her handler om netikette, så leder jeg
svarene over i news:dk.admin.netikette hvor vi kan diskutere netikette
færdig. En såkaldt XFUT.
Netikette er ikke en del af fundatsen for news:dk.helbred.slank.
Debattører som ønsker at følge den videre diskussion bedes abonnere på

Dele af indlægget er skrevet ret provokerende, men jeg håber, at det
giver noget at tænke over.

Fra : [web woman]

Dato : 31-03-03 16:30

> Her i huset bruger vi den fedtfattige fra netto, men andre mærker skulle
> ikke være noget i vejen for.

Sikkert heller ikke Miracle Whip! Så hvorfor har du lige netop fundet
anledning til at pille et bestemt mayonaise-mærke ud, fatter jeg stadig
ikke.

Miracle Whip findes i øvrigt i almindelig fed udgave og i en light version:
"Original" og "Balance". Balance adskiller sig fra Original ved at have 60%
mindre fedt end Balance. Begge udgaver fremstilles uden konserveringsmidler.

> (og nu siger du sikkert noget i retning af, at der er enormt store
> forskelle..... Det mener fluekneppere altid).

Om forskellen er stor eller lille, er uden betydning. Men din fremstilling
af, hvornår et produkt må kaldes light, er helt forkert.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-03-03 15:57

"[web woman]" wrote:

> Sikkert heller ikke Miracle Whip! Så hvorfor har du lige netop fundet
> anledning til at pille et bestemt mayonaise-mærke ud, fatter jeg stadig
> ikke.

Jeg piller ikke noget ud.... Jeg fortæller bare hvordan det er (eller i
hvert fald som jeg har forstået, hvordan det er....Der er selvfølgelig
muligt at jeg misforstået et eller andet)

Du må spørge DDV om hvorfor de anbefaler som de gør.
Find deres telefonnummer/emailadresse på hjemmesiden.

Jeg gider* ikke tage diskussionen med dem og siden det ikke skader at
undlade at tage miraclewhippen, så lader jeg bare værd med at tage
miraclewhippen.
Jeg har andet at gå op i end mayonnaisse.

*: jeg har ligesom andet at lave.

Hvad sagde jeg?

Fra : Bente B. Riis

Dato : 31-03-03 19:42

"[web woman]" wrote:

Hej med jer

> Det har du skrevet før. Du har derimod stadig ikke svaret på, om man kun må
> bruge et bestemt mærke mayonaise på DDV-programmet.

Uden at blande mig i resten af jeres diskussion kan jeg lige forklare
(eller videregive den forklaring jeg har fået) at grunden til at
MiracleWhip ikke er en del af programmet er, at det er tilsat mere
sukker og flere tilsætningsstoffer end almindelig mayo og letmayo som er
tilladte.

Om det er en argumentation der holder skal jeg ikke kunne sige - men med
dette som så meget andet på DDV, vælger jeg at acceptere argumentet
fordi det virker.

Mvh
Bente
--
Love doesn't just sit there like a stone; it has to be made, like
bread, remade all the time, made new.

Fra : N. D. R.

Dato : 31-03-03 09:04

> [...]
> >
> Du aner åbenbart ikke, at kroppen altså har brug for fedtstof til fx
> holde gang i tarmsystemet, optage visse vitaminer og mineraler eller for

Hej Carsten,
Du har vist igen ret til at udtale mig om hvad jeg ved noget om, og ikke ved
noget om!
Endnu mindre, hvis du ikke kan argumentere bedre!

> På DDV-kostomlægningen skal man faktisk indtage 30 gram
> let-plante-fedtstof (fx letmayonnaise eller minarine) eller 15 gram
> almindelig plantefedtstof (alm. mayonaise, magarine el. planteolie)

Jeg synes nu heller ikke mine udtalelser gik på om der skulle indtages fedt
eller ej.
Jeg kommenterede blot fedt erstatningen i en kage, som altså var majonæse.

> [...]

> Medmindre du har prøvet retterne, så kan du faktisk slet ikke udtale dig
> i den type voldsomme udtryk. Skam dig siger dig, skam dig!

Det er ærgeligt hvis du ikke brød dig om mine udtalelser. Jeg er ked af hvis
ordet ulækker stødte dig - det var bare det første ord der røg ind da jeg så
ordet majonæse.
Du behøver slet ikke tage det personligt!

Der er sikkert nogen der synes min mad er ulækker, men det kan latså ikke
røre mig!
N.

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-03-03 15:43

"N. D. R." wrote:

> Let majonæse som fedtstof i en kage? Aldrig har jeg hørt noget SÅ ulækkert!

FY (ikke nogen forkortelse for noget. Det er det gode danske ord fy).
Man siger ikke ulækkert om mad!

Jeg troede vitterligt ikke, at voksne mennesker kunne finde på at sige
ulækkert om mad.

Smaskelyde og mangel på respekt om, hvad andre mennesker spiser eller
laver.
Det er virkelig noget som kan bringe min galde i kog.

> Vil i ikke hellere undvære?

Jeg kan forstå på dig, at du ikke har prøvet opskriften, så hvad med
følger opskriften til punkt og prikke. Og smager på resultatet.

Og derefter fortæller, hvad andre mennesker bør gøre.

Personlig er den grønne kage en af mine favoritter. Netop fordi man får
det hele i en kæmpe kage. Det er i mængder som man bare aldrig spiser
kager (altså jeg gjorde ik, da jeg var på mit største)

> Hvad skete der med at lave en ordentlig kage, og nøjes med eet enkelt
> stykke?

Tja jeg kender ikke originalopskriften på giftkagen, men jeg er næsten
sikker på, at der en masse sjove ting i, som ikke følger DDV-princippet.

Og jeg har altså tabt 19,3 kilo på DDV-princippet (ja, jeg er kommet op
over de 100 kilo igen, men jeg har ikke tabt motivationen af den grund.
Jeg ved, at det kan lade sig gøre, så derfor fortsætter jeg hvor jeg
slap).

Så mon ikke, at det er okay?

Fra : N. D. R.

Dato : 28-03-03 16:10

> FY (ikke nogen forkortelse for noget. Det er det gode danske ord fy).
> Man siger ikke ulækkert om mad!

Når man putter majonæse i kage - specielt let købe majonæse, så gør man
altså, dér!

> Smaskelyde og mangel på respekt om, hvad andre mennesker spiser eller
> laver.
> Det er virkelig noget som kan bringe min galde i kog.

Det var ikke menigen - men så kan det være du taber dig lidt mere ?

> Jeg kan forstå på dig, at du ikke har prøvet opskriften, så hvad med
> følger opskriften til punkt og prikke. Og smager på resultatet.

Nej tak! Jeg bryder mig ikke om kage.. Slet ikke med majonæse i!

> Og derefter fortæller, hvad andre mennesker bør gøre.

Hvad mener du?
Jeg fortæller ikke noget om hvad folk skal gøre, jeg ytrede min mening og
spurgte til andres..

> Personlig er den grønne kage en af mine favoritter. Netop fordi man får
> det hele i en kæmpe kage. Det er i mængder som man bare aldrig spiser
> kager (altså jeg gjorde ik, da jeg var på mit største)

Jeg forstår ikke, vil du uddybe lidt?
Spiser du mænger af majonæse kagen eller hvad?

> [...]
> over de 100 kilo igen, men jeg har ikke tabt motivationen af den grund.
> Jeg ved, at det kan lade sig gøre, så derfor fortsætter jeg hvor jeg

Sikkert.
Jeg kommenterer slet ikke kuren eller dens virke.
Det er da skide flot du har tabt dig

N.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-03-03 01:17

"N. D. R." wrote:

> Nej tak! Jeg bryder mig ikke om kage.. Slet ikke med majonæse i!

Putter du aldrig æg og olie i kage?

> Jeg forstår ikke, vil du uddybe lidt?
> Spiser du mænger af majonæse kagen eller hvad?

Nej jeg (eller bedre sagt: min viv) følger opskriften. Kagen bliver til
en pænt stort rugbrød (altså når vi bare snakker størrelse). Dette
"rugbrød" deles så i to lige store stykker a ca. 300 gram.
I denne er der 30 gram letmajo. Ikke den fedtfri mayo, men den letmajo
med 40% fedt.

Fra : Tower

Dato : 28-03-03 16:46

> Ang. kage opskriften:
> Let majonæse som fedtstof i en kage? Aldrig har jeg hørt noget SÅ
ulækkert!

Man kan ganske enkelt ikke rigitg tillade sig at komme med en sådan
bemærkning, når man ikke selv har prøvet det.
Kagen er altså ikke slem.. Min skepsis var også stor første gang jeg skulle
bage med mayonaise, men min glæde var mindst lige så stor da jeg smagte den.
Og ja, jeg er også på DDV. Og det virker..

> Vil i ikke hellere undvære?

Man kan jo sagtens undvære, da det ikke er noget vi SKAL spise ifølge DDVs
principper.
Men det gør det lidt nemmere at man kan bage en lækker kage, på ganske få
krydser.

> Hvad skete der med at lave en ordentlig kage, og nøjes med eet enkelt
> stykke?

Se, det dur jo slet ikke. Er man på DDV SKAL man følge principperne.. det er
jo ligesom det der får hele kuren til at virke.. Nøjes med et stykke af en
alm. kage, der angiveligvis har mængder af sukker i.. det er usmart..

Karina.

Fra : pizzaman

Dato : 28-03-03 19:39

Tak skal du have