/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
To-takter igen-igen
Fra : Thomas Veber


Dato : 28-03-03 12:09

Halløjsa

Lige et kort teoretisk spørgsmål som jeg håber nogen har kompetence til at
svare på (jeg har ikke . Skal en totakts-motor omdyses hvis man forøger
cylinder-volumen?

Hilsen Thomas
Cagiva Mito



 
 
Hekto (28-03-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-03-03 12:22

Thomas Veber wrote:

> Halløjsa

> Lige et kort teoretisk spørgsmål som jeg håber nogen har kompetence til at
> svare på (jeg har ikke . Skal en totakts-motor omdyses hvis man forøger
> cylinder-volumen?

> Hilsen Thomas
> Cagiva Mito

Det er overvejende sansynligt!

Du ændrer jo på stemplets diameter i den pumpe der suger luft ind igennem
kaburatoren og dermed ganske givet også på lufthastigheden. Dermed ændrer
du også mængden af benzin der suges med ind.

/Hekto


Hans Joergensen (28-03-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 28-03-03 15:44

Hekto wrote:
> Det er overvejende sansynligt!
> Du ændrer jo på stemplets diameter i den pumpe der suger luft ind igennem
> kaburatoren og dermed ganske givet også på lufthastigheden. Dermed ændrer
> du også mængden af benzin der suges med ind.

Det er dog næppe tilfældet ved en normal opboring til næste
overstørrelse ..

// Hans, der checker sine tændrør ofte, og de er fine og pæne ;)

--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Thomas Veber (28-03-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Veber


Dato : 28-03-03 16:18


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
news:slrnb88nsi.bn8.haj@enterprise-server.dk...

> > Du ændrer jo på stemplets diameter i den pumpe der suger luft ind
igennem
> Det er dog næppe tilfældet ved en normal opboring til næste
> overstørrelse ..

I mit "teoretiske tilfælde" er det en udvidelse af cylinder-diameteren med
ca. 10 mm. Volumen vil stige fra 125 ccm til 160 ccm. Så det er en ganske
reel udvidelse...

Hilsen Thomas
Cagiva Mito



Hans Joergensen (28-03-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 28-03-03 16:32

Thomas Veber wrote:
> I mit "teoretiske tilfælde" er det en udvidelse af cylinder-diameteren med
> ca. 10 mm. Volumen vil stige fra 125 ccm til 160 ccm. Så det er en ganske
> reel udvidelse...

Ikke for at være belastende, men har vi ikke snakket om at den
maskine skulle omdysses før ?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

John (28-03-2003)
Kommentar
Fra : John


Dato : 28-03-03 18:50


"Thomas Veber" <mail@ThomasVeberRemoveThis.dk> skrev i en meddelelse

> I mit "teoretiske tilfælde" er det en udvidelse af cylinder-diameteren med
> ca. 10 mm. Volumen vil stige fra 125 ccm til 160 ccm. Så det er en ganske
> reel udvidelse...


jeg er meget enig med Hekto .....men i mit tilfælde i sin tid med min
Aprilia RS 125'er hvor jeg monterede en 160 ccm Polini cylinder på, der fik
jeg samtidig to overstørrelser dyser til den, efter hvad jeg lige kan huske
var det 5 og 10 i overstørrelse = 130 og 140, der sad en 125 std, du kan jo
inspicere dit tændrør efter kort tids kørsel for at finde ud af om dysningen
er korrekt

Normalt er det meget vigtig med omdysning hvis du monterer en tunudstødning,
da flowet ændres !

Hellere lidt for fed blanding end for mager !!!

John - GSXF 0,6L ( tidligere RS125 rytter )



Armand (28-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-03-03 23:48


Thomas Veber <mail@ThomasVeberRemoveThis.dk> skrev i en
news:3e8467b8$0$52134$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
> news:slrnb88nsi.bn8.haj@enterprise-server.dk...
>
> > > Du ændrer jo på stemplets diameter i den pumpe der suger luft ind
> igennem
> > Det er dog næppe tilfældet ved en normal opboring til næste
> > overstørrelse ..
>
> I mit "teoretiske tilfælde" er det en udvidelse af cylinder-diameteren med
> ca. 10 mm. Volumen vil stige fra 125 ccm til 160 ccm. Så det er en ganske
> reel udvidelse...

Har netop hørt om en der monterede en 750'er på sin 600'er, men bibeholdte
de originale karbunader - Og undrede sig over at dysningen fortsat passede
fint til denne 25% volumenforøgelse!!

--
Armand.



GERT BO THORGERSEN (29-03-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 29-03-03 10:59


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:b62nfp$rte$4@news.cybercity.dk...
>
> Thomas Veber <mail@ThomasVeberRemoveThis.dk> skrev i en
> news:3e8467b8$0$52134$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> > "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message
> > news:slrnb88nsi.bn8.haj@enterprise-server.dk...
> >
> > > > Du ændrer jo på stemplets diameter i den pumpe der suger luft ind
> > igennem
> > > Det er dog næppe tilfældet ved en normal opboring til næste
> > > overstørrelse ..
> >
> > I mit "teoretiske tilfælde" er det en udvidelse af cylinder-diameteren
med
> > ca. 10 mm. Volumen vil stige fra 125 ccm til 160 ccm. Så det er en
ganske
> > reel udvidelse...
>
> Har netop hørt om en der monterede en 750'er på sin 600'er, men bibeholdte
> de originale karbunader - Og undrede sig over at dysningen fortsat passede
> fint til denne 25% volumenforøgelse!!
>
> --
> Armand.
>
Jeg var for 21 eller 22 år ude for en, svjh danmarksmester året før, som jeg
faldt i snark med vedr. karburatorer, da jeg var med som mekaniker/tuner på
Anderstorp. Han følte af dysningen passede, men da han i det forgangne år
havde boret den 4 cyl. (vist 900 cc) motorcykel 100 cc større, uden at ændre
på karburatorerne, og kørte med vakum karburatorer, kunne jeg jo fortælle
ham at så kunne karburatorerne ikke være dyset/tunet optimalt. For det siger
sig selv - som nævnt af en anden - at med forøget cylindervolumen vil
lufthastigheden gennem karburatorer der har uændrede diametre jo stige. Og i
tilfældet med vakumkarburatorerne vil klokkerne komme i top før fuldt åbent
gashåndtag.

Personen kunne i det aktuelle tilfælde temmeligt nøjagtigt havde fået
udregnet hvad fjedrene i klokkerne skulle strammes, og derved have tunet den
til det bedre.

Gert Thorgersen





Hans Joergensen (29-03-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 29-03-03 11:35

Armand wrote:
>> I mit "teoretiske tilfælde" er det en udvidelse af cylinder-diameteren med
>> ca. 10 mm. Volumen vil stige fra 125 ccm til 160 ccm. Så det er en ganske
>> reel udvidelse...
> Har netop hørt om en der monterede en 750'er på sin 600'er, men bibeholdte
> de originale karbunader - Og undrede sig over at dysningen fortsat passede
> fint til denne 25% volumenforøgelse!!

Nu hvor det jo er en totakter, skal man være opmærksom på at der
også kan være ændrede porttider .. hvilket formodentlig også virker
ind på dysningen..

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Armand (29-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-03-03 15:32


Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en
news:slrnb8atm1.bn8.haj@enterprise-server.dk...
> Armand wrote:
> >> I mit "teoretiske tilfælde" er det en udvidelse af cylinder-diameteren
med
> >> ca. 10 mm. Volumen vil stige fra 125 ccm til 160 ccm. Så det er en
ganske
> >> reel udvidelse...
> > Har netop hørt om en der monterede en 750'er på sin 600'er, men
bibeholdte
> > de originale karbunader - Og undrede sig over at dysningen fortsat
passede
> > fint til denne 25% volumenforøgelse!!
>
> Nu hvor det jo er en totakter, skal man være opmærksom på at der
> også kan være ændrede porttider .. hvilket formodentlig også virker
> ind på dysningen..

Jup!

Summa summarum:
Er man det mindste i tvivl bør man bruge penge på at få modellen testet,
derved at et brændt stempel koster betragteligt mere end en rulning med
co-måling koster!

--
Armand.



Hekto (29-03-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-03-03 21:06

In article <b64c2n$2kgq$1@news.cybercity.dk>, Armand says...
> Summa summarum:
> Er man det mindste i tvivl bør man bruge penge på at få modellen testet,
> derved at et brændt stempel koster betragteligt mere end en rulning med
> co-måling koster!
>
Njaaa ... det er bare svært at måle CO2 på en 2T'er.
Bedste indikation er tændrørene, eller endnu bedre ColoTune, vil jeg
tro.

En tur i bænk vil dog også give et fint fingerpeg, hvis man prøver
forskellige dysestørrelser; men så er det jo det bliver lidt dyrt.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Til Salg!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Joergensen (29-03-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 29-03-03 22:32

Hekto wrote:
> Njaaa ... det er bare svært at måle CO2 på en 2T'er.
> Bedste indikation er tændrørene, eller endnu bedre ColoTune, vil jeg
> tro.
> En tur i bænk vil dog også give et fint fingerpeg, hvis man prøver
> forskellige dysestørrelser; men så er det jo det bliver lidt dyrt.

Tændrør er ihvertfald et godt sted at starte .. :)

Nu du siger bænk, hvor finder man mon et billigt og godt sted til
lige at få en graf over knallerten ? det kunne da være meget sjovt
at se om den kører som den skal

Sådan i københavns-området eller inden for 100km ;)

Er der nogle der kender til planlagte træf/fester i tidlig-sommerens
løb hvor der er gratis rullefelt?

// Hans

2-takt træf på Linien kl. 17 på onsdag! :) be there.
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Hekto (29-03-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-03-03 22:48

In article <slrnb8c46m.bn8.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
says...
> Nu du siger bænk, hvor finder man mon et billigt og godt sted til
> lige at få en graf over knallerten ? det kunne da være meget sjovt
> at se om den kører som den skal
>
> Sådan i københavns-området eller inden for 100km ;)

Lydmuren i Stenløse, Enghave ... og sikkert et par steder mere!
>
> Er der nogle der kender til planlagte træf/fester i tidlig-sommerens
> løb hvor der er gratis rullefelt?
>
> // Hans
>
> 2-takt træf på Linien kl. 17 på onsdag! :) be there.

.... try to!
>

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Til Salg!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Joergensen (29-03-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 29-03-03 22:55

Hekto wrote:
> Lydmuren i Stenløse, Enghave ... og sikkert et par steder mere!

Jamn' hvad koster det mon ?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Hekto (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 30-03-03 05:10

In article <slrnb8c5go.bn8.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
says...
>
> Jamn' hvad koster det mon ?
>
Aner det ikke! ... men jeg kan forestille mig at det tager en times tid
á 600-1200 kr.???

Nogen her i gruppen, må da have prøvet???

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Til Salg!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Bjørn S (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 30-03-03 11:04


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev

> Nu du siger bænk, hvor finder man mon et billigt og godt sted til
> lige at få en graf over knallerten ? det kunne da være meget sjovt
> at se om den kører som den skal
>
> Sådan i københavns-området eller inden for 100km ;)

Fa.Moto-Sport ligger da tæt på :
http://www.famoto-sport.dk/

Ib derover har et godt ry for at lave tingene ordentlig.
Jeg har kun haft min cykkel der til vinteropbevaring samt dækskifte, men han
er ihvertfald en flink fyr.

/Bjørn



Rune Larsen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 30-03-03 14:49

Hekto wrote:

> Njaaa ... det er bare svært at måle CO2 på en 2T'er.

Plejer de ikke osse at måle CO?

> En tur i bænk vil dog også give et fint fingerpeg, hvis man prøver
> forskellige dysestørrelser; men så er det jo det bliver lidt dyrt.

Men skal det være ræddi' godt med et rullefelt, skal man jo osse bruge en
CO-måling

/Rune

GERT BO THORGERSEN (29-03-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 29-03-03 01:09


Hans Joergensen skrev
> Hekto wrote:
> > Det er overvejende sansynligt!
> > Du ændrer jo på stemplets diameter i den pumpe der suger luft ind
igennem
> > kaburatoren og dermed ganske givet også på lufthastigheden. Dermed
ændrer
> > du også mængden af benzin der suges med ind.
>
> Det er dog næppe tilfældet ved en normal opboring til næste
> overstørrelse ..
>
Hekto svarer jo på Thomas Vebers spørgsmål vedr. forøget cylinder-volumen,
så hans
svar er helt korrekt med omdysning pga. øget luftgennemstrømningshastighed i
karburatoren.

En opboring kalder man jo aldrig for forøget cylindervolumen med mindre at
man derved krydser max. grænsen for en racerklasse. For det er jo så få cc
man for mere ved at opbore til næste størrelse stempler, at man ingen
effektforøgelse (momentforøgelsee) kan mærke, og derved skal man ikke
omdyse.

Gert Thorgersen



Kai Harrekilde-Peter~ (28-03-2003)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 28-03-03 13:44

"Thomas Veber" <mail@ThomasVeberRemoveThis.dk> writes:

> Halløjsa
>
> Lige et kort teoretisk spørgsmål som jeg håber nogen har kompetence til at
> svare på (jeg har ikke . Skal en totakts-motor omdyses hvis man forøger
> cylinder-volumen?

Var din motorskade så slem, at du skal have boret den op?

Surt show, siger jeg bare.


Kai, med mobiltelefon der dækker i sverige
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Thomas Veber (28-03-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Veber


Dato : 28-03-03 16:16


"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@vitesse.com> wrote in message
news:xw8r88rpso5.fsf@login01.dk.vitesse.com...
> "Thomas Veber" <mail@ThomasVeberRemoveThis.dk> writes:

> Var din motorskade så slem, at du skal have boret den op?

Jeg ved det ikke endnu, men jeg forventer ny stempel og cylinder .
Forøvrigt: Stort tak for hjælpen!

(Til udenforstående: Mens jeg stod på motorvejen, lige inden Øresundsbroen
på den svenske side, med et stempel der havde sat sig, var der en meget
hjælpsom bilist der standsede. Det viste sig at det var Kai

Hilsen Thomas
Cagiva Mito



Lasse (28-03-2003)
Kommentar
Fra : Lasse


Dato : 28-03-03 17:54

da jeg skifte den originale 125 cylinder med en polini 154....der stod den
næsten perfekt uden ændringer.

Lasse
Mille & Karin....aldrig mere hidsige små 2 taktere



John (28-03-2003)
Kommentar
Fra : John


Dato : 28-03-03 18:53

Enig med dig Lasse .....jeg har sgu også lært af leksien med 2 x motorhaveri
på Prillen :-/

John Kramme - GSXF 0,6L


"Lasse" <Laslun@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e847df5$0$42585$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> da jeg skifte den originale 125 cylinder med en polini 154....der stod den
> næsten perfekt uden ændringer.
>
> Lasse
> Mille & Karin....aldrig mere hidsige små 2 taktere
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408632
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste