/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bremsekulder
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 27-03-03 17:32

Jeg har nu fået to personer til at prøve at fikse mine bremser.
Var så forbi en forhandler, som sagde det kunne ske at det blev bedre når de
nye klodser blev slidt til de gamle skiver. Har i mellemtiden skiftet
klodser igen, fordi de der var på, var fedtet ind.. ØVBØV! Men jeg tog en
testtur, og den bremser jo glimrende. Står så i carporten og trykker på
bremsen - ingen problemer.. Drejer styret HELT til venstre og trykker så
igen.. SWOP - håndtaget går i bund, og først i 2. forsøg er der bid i
skiven.
Luftede fluks ud på begge caliprer igen, men der var ikke noget luft.
Nu har jeg sat to klodser under forhjulet mens den står på støttefod, for
den skal stå mere skrå, og så har jeg trykket håndtaget 3/4 i bund, og sat
en strips om. Læste et par steder det muligvis kunne hjælpe.

Er der ellers forslag til hvad problemet kan være? Jeg skal til syn på
Onsdag :(

Mvh Thomas
GSXR 250



 
 
wheeler (27-03-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 27-03-03 23:28


"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en meddelelse


.. Drejer styret HELT til venstre og trykker så
> igen.. SWOP - håndtaget går i bund, og først i 2. forsøg er der bid i
> skiven.

[KLIP]


Og der er tilstrækkelig væske i ressoiret + ressoiret er monteret korrekt på
styret?

Gummiarmerede bremseslanger skal godt nok være i elendig stand for at give
de symptomer, du der beskriver!
Men hvis problemet ikke findes i ressoiret, og problemet kun opstår, når du
drejer på styret - så er der vel kun slangen tilbage som fejlkilde!

Prøv at følge slangens bevægelse ifm. med din ændring af styrstilling (går
styret gnidngsfrit?)

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65



p.jarnbak (28-03-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 28-03-03 00:05


"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
news:RVKga.171$hI3.157@news.get2net.dk...
>
> "Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en meddelelse
>
>
> . Drejer styret HELT til venstre og trykker så
> > igen.. SWOP - håndtaget går i bund, og først i 2. forsøg er der bid i
> > skiven.

Eller en hovedcylinder der er træt i gummiet.
Hej Palle.



Thomas Buus Andersen (28-03-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 28-03-03 07:47

wheeler wrote:
> "Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en meddelelse
>
>
> . Drejer styret HELT til venstre og trykker så
>> igen.. SWOP - håndtaget går i bund, og først i 2. forsøg er der bid i
>> skiven.
>
> [KLIP]
>
>
> Og der er tilstrækkelig væske i ressoiret + ressoiret er monteret
> korrekt på styret?
>
> Gummiarmerede bremseslanger skal godt nok være i elendig stand for at
> give de symptomer, du der beskriver!
> Men hvis problemet ikke findes i ressoiret, og problemet kun opstår,
> når du drejer på styret - så er der vel kun slangen tilbage som
> fejlkilde!

Slangerne fejlede aldeles intet inden jeg tog det fra hinanden i november
måned.
>
> Prøv at følge slangens bevægelse ifm. med din ændring af styrstilling
> (går styret gnidngsfrit?)

Den gjorde det kun den ene gang.. Men styret går til siderne UDEN problemer,
og cylinderen
er sat rigtigt på styret. Det går opad HELE vejen :)
>
> Wheeler
> --
> http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Mvh THomas



Thomas Buus Andersen (29-03-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 29-03-03 16:48

Men kan nogle bekræfte, at det godt kan drille med nye klodser på gamle
skiver?

Jeg har lige været ude og kigge lidt på det igen.
Står cyklen stille, ændre bremsen sig ikke.
Men trækker jeg den ud, og stiller, bliver den noget blødere i første tryk,
og anden gang er den normal.

Der burde ikke være luft i systemet overhovedet. Jeg har desuden haft
afmonteret bremsecylinderen, og vendt den så det gik LIGE op. Banket på
slangerne, udluftet kaliperne og jeg skal komme efter jer !
En der var her og kigge på det, satte en "Svejse" tang om slangen til
venstre bremse, og derefter blev grebet øjeblikkeligt stenhårdt. Skiftede
han så til højre bremseslange, var grebet også hårdt som bare faen.
Ud fra det ville jeg da konkludere, at der hverken kan være ged i
bremsecylinderen eller de to bremsere....

Hvis ikke der kommer en løsning på problemet, må jeg jo ind og ligge på knæ
for Special tirsdag. Den _skal_ bare funke Onsdag morgen.

Mvh Thomas



Armand (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-03 00:59


Thomas Buus Andersen <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en
news:Gejha.58$0m4.51@news.get2net.dk...
> Men kan nogle bekræfte, at det godt kan drille med nye klodser på gamle
> skiver?

Mener ikke at have oplevet sligt!

> Jeg har lige været ude og kigge lidt på det igen.
> Står cyklen stille, ændre bremsen sig ikke.
> Men trækker jeg den ud, og stiller, bliver den noget blødere i første
> tryk, og anden gang er den normal.
> Der burde ikke være luft i systemet overhovedet.
> En der var her og kigge på det, satte en "Svejse" tang om slangen til
> venstre bremse, og derefter blev grebet øjeblikkeligt stenhårdt. Skiftede
> han så til højre bremseslange, var grebet også hårdt som bare faen.
> Ud fra det ville jeg da konkludere, at der hverken kan være ged i
> bremsecylinderen eller de to bremsere....

Måske at det er skivens rotation der får klodsen til at presse et stempel
uforholdsvis langt ind så det skal pumpes ud førend at bremserne bliver
faste :-/
Prøvede i også at rulle med modellen under "svejsetangs-testen" ?

Dette er det eneste jeg umiddelbart kan forestille mig :-/

Har du ikke stadig de gamle klodser? Prøv at genmontere dem og se om
problemet ophører med dem isat => Om problemet vitterligt ér noget omkring
de nye, eller blot en anden tilstødende begivenhed i forbindelse med skiftet
:-/

--
Armand.





Thomas Buus Andersen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 30-03-03 13:19

Armand wrote:

> Måske at det er skivens rotation der får klodsen til at presse et
> stempel uforholdsvis langt ind så det skal pumpes ud førend at
> bremserne bliver faste :-/
> Prøvede i også at rulle med modellen under "svejsetangs-testen" ?

Nej desværre.. Det kunne være man skulle have prøvet.
>
> Dette er det eneste jeg umiddelbart kan forestille mig :-/
>
> Har du ikke stadig de gamle klodser? Prøv at genmontere dem og se om
> problemet ophører med dem isat => Om problemet vitterligt ér noget
> omkring de nye, eller blot en anden tilstødende begivenhed i
> forbindelse med skiftet :-/

Jeg har de gamle klodser, men det ville nok ikke hjælpe meget, da det er nye
, brugte skiver
jeg har sat på. Når jeg bremser, er det en jævn og fin opbremsning, og den
slår ikke til siderne.
Så skiverne er vel egentlig fine nok, og det lovede MC-huset også.

Bikes-And-Parts i Aalborg sagde nemlig til mig, at nye klodser på gamle
skiver, godt kunne drille lidt, og virke bløde, indtil
klodserne var slebet til, så de passede de små riller i skiven.

Mvh Thomas



Thomas Buus Andersen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 30-03-03 18:20

Jeg var lige ud og løfte forhjulet op, og så dreje det.
Skiverne slår gevaldigt, og hjulet kan ikke rotere frit.
Skiverne er købt brugt hos MC-huset (han sagde jeg bare sku komme tilbage
hvis der blev noget). Men jeg kommer så til at tænke på, om det kan være en
skæv fælg.
jeg har godtnok tjekket efter, som det skulle være fælgen, og det synes jeg
ummidelbart. Der er ikke noget synligt udslag på fælgen, eller på
dækmønstret.

Puha.. Så ser det ud til, at turen går til Herning imorgen.

Mvh Thomas



Claus Rittig (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 30-03-03 18:34

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:LGFha.97$1W6.36@news.get2net.dk...
> Jeg var lige ud og løfte forhjulet op, og så dreje det.
> Skiverne slår gevaldigt, og hjulet kan ikke rotere frit.
> Men jeg kommer så til at tænke på, om det kan være en
> skæv fælg.

Det kan det ikke.
Hvis skiverne slår, så er det skiverne der er noget galt med! Fælgen har
ingen indflydelse på om skiverne slår, jeg har masser af hjul med skæve
fælge og lige skiver. Og nej, det kan næppe heller være navet - jeg har
aldrig hørt om et skævt nav.

Rittig



Thomas Buus Andersen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 30-03-03 18:32

Claus Rittig wrote:

> Det kan det ikke.
> Hvis skiverne slår, så er det skiverne der er noget galt med! Fælgen
> har ingen indflydelse på om skiverne slår, jeg har masser af hjul med
> skæve fælge og lige skiver. Og nej, det kan næppe heller være navet -
> jeg har aldrig hørt om et skævt nav.

Så er det jo bare fluks ned til MC huset, med fuld fart. Cyklen SKAL jo være
klar til syn. :)
>
> Rittig
Tak for et hurtigt svar, og pas lige på hvis du færdes på vejen omkring
aalborg på onsdag.
Der er nok en tosse løs :)

Mvh Thomas



Claus Rittig (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 30-03-03 18:46

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:ZRFha.100$wY7.39@news.get2net.dk...

> ...og pas lige på hvis du færdes på vejen omkring
> aalborg på onsdag.
> Der er nok en tosse løs :)

Tro mig, der er mere end en...

Rittig



Armand (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-03 21:44


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3e87295e$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:LGFha.97$1W6.36@news.get2net.dk...
> > Jeg var lige ud og løfte forhjulet op, og så dreje det.
> > Skiverne slår gevaldigt, og hjulet kan ikke rotere frit.
> > Men jeg kommer så til at tænke på, om det kan være en
> > skæv fælg.
>
> Det kan det ikke.
> Hvis skiverne slår, så er det skiverne der er noget galt med! Fælgen har
> ingen indflydelse på om skiverne slår, jeg har masser af hjul med skæve
> fælge og lige skiver. Og nej, det kan næppe heller være navet - jeg har
> aldrig hørt om et skævt nav.

Det kán vel skyldes en given dårlig afrensning af kontaktfladen imellem
skive og nav :-/

--
Armand.
(lidt ærgelig over allerede at have besvaret Thomas' indlæg hvori han
bedyrer at skiven er ret, og så nu kan slette det igen efter at have læst at
den alligevel er skæv)





Thomas Buus Andersen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 30-03-03 22:19

Armand wrote:

>
> Det kán vel skyldes en given dårlig afrensning af kontaktfladen
> imellem skive og nav :-/

Kan du have ret i, men det havde jeg heldigvis gjort rent. Så det skulle
ikke ret gerne være tilfældet.

Thomas



GERT BO THORGERSEN (31-03-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 31-03-03 01:04

> > Hvis skiverne slår, så er det skiverne der er noget galt med! Fælgen har
> > ingen indflydelse på om skiverne slår, jeg har masser af hjul med skæve
> > fælge og lige skiver. Og nej, det kan næppe heller være navet - jeg har
> > aldrig hørt om et skævt nav.
>
> Det kán vel skyldes en given dårlig afrensning af kontaktfladen imellem
> skive og nav :-/
>
> --
> Armand.
>
Der er jo svaret på korrekt men alligevel en bemærkning. For mange år siden
måtte vi
hos en bekendt erkende at på den engelske bil han havde var skiven sporet
efter påsættelse af navet. For da han skilte disse dele ad uden at mærke med
f.eks. speedmarker hvor skiverne sad på navene og så bagefter samlede delene
igen slog en af skiverne. Derefter måtte han så til at genmontere skiven
indtil han fandt den originale placering.

Jeg kører selv med løst hængende skiver på min BMW fra 1976 for at undgå alt
det mas med skivernes "sporing" i forhold til bremsekalibrene.

Gert Thorgersen



Armand (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-03 20:21


Thomas Buus Andersen <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en
news:ghBha.55$iz5.24@news.get2net.dk...
>
> Bikes-And-Parts i Aalborg sagde nemlig til mig, at nye klodser på gamle
> skiver, godt kunne drille lidt, og virke bløde, indtil
> klodserne var slebet til, så de passede de små riller i skiven.

Jup!
Men det drejer sig om bremseeffekten qua mindre kontaktflade, og ikke
tryk-opbygningen i hydraulikken (á: nødvendigt at skulle pumpe tryk op!)

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408632
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste