Havedam med ler
Fra : Gert Simonsen

Dato : 28-03-03 00:04

Hej

Jeg skal til at lave en ny havedam - med ler!!
Grunden til at den skal laves i ler og ikke i folie, det er på en skole og
børn kan - af forskellige årsager - ikke lade være med at stikke forskellige
ting ned i dammen....!!

Er der nogen her der ved hvordan en sådan dam skal etableres, eller
eventuelt nogle gode links på nettet.

Mvh.
Gert Simonsen

Fra : Jesper Bay Hebsgaard

Dato : 28-03-03 19:40

> Jeg skal til at lave en ny havedam - med ler!!

Ler det er kun til store havedamme cka. 20m3 vand og der over så vit jeg
ved.

Ler er jo ikke vand tæt der altid en gennem sivning af vand.

Jeg har lavet en af beton og en af en glasfiber top fra en silo.

Prøv min side her http://home.worldonline.dk/jesbh/

Eller søg på http://www.google.com/

Hilsen Jesper

Fra : Alex W

Dato : 29-03-03 09:47

I gamle dage lavede man damme i ler og dammene holder den dag i dag ...

Du skal bygge lervægen op i 3 lag af 15 - 20 cm tykkelse så lerpladerne er
forskudte af hinanden.
Ler koster ca kr. 300 pr. tons.. Teglværker kan levere ler i plader.
Når vandet bliver påfyldt vil der være en vis udsivning i starten, men leret
tætner sig selv.
Det er et hestearbejde men resultatat bliver mere naturligt end folie.

God arbejdslyst

/Alex