padi eller cemas
Fra : Martin Huus

Dato : 28-03-03 08:00

Hej jeg er ny på dette område, så jeg vil gerne vide hvad der er den største
forskel på padi kurser i forhold til cemas, for efter hvad jeg har forstået
er den eneste forskel at cemas er i dykkerklubber og padi kurser er nogle
man køber.... med er det ene bedre end det andet.

Mvh Martin

ps. der er en dykke butik på nettet hvor de har nogle fornuftige priser, og
lynhurtig levering den hedder www.scubastore.com

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 28-03-03 11:45

Se efter i de ældre indlæg om dette emne ... jeg tror ikke der er nogen der
kan lufte mere for eller imod uden at koge videre på gammel suppe.

/Henrik Rasmussen

Fra : Martin Huus

Dato : 28-03-03 23:00

jeg er ked af det men jeg kan ikke finde noget om spørgsmålet andet steds på
denne side....... ellers var der vel ikke nogen grund til at spørge, og tak
for venligheden over for nye/kommende dykkere.....!!!

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-03-03 01:00

> [...]

> er den eneste forskel at cemas er i dykkerklubber og padi kurser er nogle
> man køber.... med er det ene bedre end det andet.

Efter en søgning efter "cmas padi", i groups.google.com evt. sat op i
avanceret søgning til kun at vise danske grupper, inden for de sidste
par år, kan du finde disser diskussioner:

http://makeashorterlink.com/?Y13B22104

> ps. der er en dykke butik på nettet hvor de har nogle fornuftige priser, og
> lynhurtig levering den hedder www.scubastore.com

Ja, den er god.

vh Flemming Rubini

Fra : MD

Dato : 30-03-03 13:46

Ikke for at være kloge Åge eller noget, men det hedder altså CMAS og det
står for: Confédération Mondiale des Activités Subaquatiques.

Jeg er selv PADI dykker, men er igang med at konvertere over til CMAS, da
jeg syntes det er mere grundigt ifbm sikkerhed. Samtidig, så skal du ikke
betale og betale og betale hvis du tager et CMAS certifikat i en klub, du
får hele pakken på en gang - for ca. 2000 - 2500 kr. (det kan selvfølgelig
også udvides til 3 stjernet og nitrox osv). Men indenfor PADI er det delt
meget op i moduler, og inden du har hvad der svarer til alm. 2 stjernet
CMAS, så er du kommet af med noget der ligner det dobbelte eller mere...

Min mening
MVH Morten Dalmose

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-03-03 14:32

> [...]
> er den eneste forskel at cemas er i dykkerklubber og padi kurser er nogle
> man køber.... med er det ene bedre end det andet.

Hvis du er helt sikker på du vil dykke herhjemme så tag et CMAS kursus i en
klub, det er bedst og billigst. Er du ikke helt sikker på at det er noget du
vil bruge meget tid på og heller ikke er sikker på du vil dykke herhjemme så
tag et PADI kursus.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 30-03-03 19:37

> [...]
> er den eneste forskel at cemas er i dykkerklubber og padi kurser er nogle
> man køber.... med er det ene bedre end det andet.

Det er smag og behag.

Cmas er kluborienteret system som er pænt udbredt i Europa, Padi er et modul
opbygget system, som er verdens største organisation af dykkere, så
ligemeget hvor i verdenen du lander, kan du være temmelig sikker på de
kender dit certifikat.

Om man er til det ene eller det andet gør ikke rigtigt den store forskel.

Nogle kan godt lide Padi, andre sværger til Cmas.

Personligt kan jeg bedst lide Padi's model, da det er modul opbygget,
koncept gør at man kan uddanne sig til specifikt det man ønsker.

Så hvis du i starten 'bare' vil dykke i godt vejr og under gode forhold er
Open Water perfekt til dig, og du slipper for at bruge en hel vinter på det.
Senere når du mener du er klar til mere kan du bygge ovenpå igen med et
Advanced kursus som giver dig bedre muligheder for at klare dig i mindre
optimale situationer.

Hvis du har nogle venner der er dykkere, så tag samme organisation som de
selv bruger, det gør det nemmere i længden, pga der er forskel på hvad de
enkelte organisationer kræver.

Men om det ene er bedre end det andet afhænger helt af hvem du spørger,
nogen synes det ene andre det andet, og noget kan ikke lide nogen af delene.

Held og lykke med dykningen fremover.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : jhyden

Dato : 30-03-03 23:03

"Martin Huus" skrev d. 28-03-03 08:00 dette indlæg :
> [...]
>

> Mvh Martin
>
> ps. der er en dykke butik på nettet hvor de har nogle fornuftige

Hej Martin.
Det er ikke til at sige, hvad der er bedst for dig. Jeg er selv CMAS***
uddannet, men har dykket en med mange udmærkde PADI-dykkere også.
Den store forskel ligger i, hvor meget tid man vil bruge på kurset.
CMAS** tager som regel en hel vinter- og en forårssæson på
aftenskolemanér. (typisk 3 timer om ugen + åbentvandsprøver i foråret).
Der undervises grundigt af en instruktør uden løn, mens PADI er
selvstudium det meste af tiden (ellers var det også blevet rigtigt
dyrt).
CMAS** er mange steder det 'mindste' kursus man kan tage. Der lægges
meget vægt på vandføling og udholdenhed i træningen. Prisen for CMAS er
i Frederikshavn 2200 kr. PADI-kurser korte meget effektive kurser med (i
DK) meget dygtige og professionelle instruktører (der desværre oftest
tager sig godt betalt). CMAS** svarer nogenlund til en mellemting ml.
AOWD og en rescue, altså 2-3 moduler á 2-3000 kr.
Hvis du har god tid, vil dykke i DK og vil gøre det billigt, vil jeg
anbefale dig at melde dig ind i en CMAS-klub og tage certifikatet dér.
Skal det gå stærkt med at få beviset, og vil du dykke meget i udlandet,
tror jeg, at PADI er sagen.
Johnny Hydén.

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael Lancaster

Dato : 01-04-03 19:53

PADI Openwater Diver kurset koster imellem 3000 4000 kr inklusive alle
materialer til ejendom og med al nødvendig udrustning stillet til rådighed
under kurset, man skal altså ikke købe udstyr eller bøger, betale
kontingenter eller indskud eller andet. Nogle, i mine øjne mindre seriøse
udbydere, tilbyder kurset billigere men tager sig betalt for udstyr, bøger
mv. ved siden af, undgå dem - når man vil købe en bil, forventer man ikke at
få en ekstra regning for 4 dæk. Et PADI OWD kursus skal ifølge standarderne
vare mindst 31 timer, hvorledes de fordeles bestemmer udbyderen. Der er
intet til hinder for at kurset kan vare et år, ligesom andre klub kurser.
Har man påbegyndt uddannelsen, men er nødt til at afbryde den fx. pga.
sygdom, kan man genoptage kurset igen bare der ikke er forløbet mere end 12
mdr fra sidste modul, og man kan fortsætte over alt i verden, uanset hvor
man begyndte, bare man kontakter en PADI instruktør eller et PADI center og
fremlægger en stemplet og underskrevet log-bog med de gennemførte moduler.
Dette gør at du kan tege teori og bassin delen herhjemme på dansk, og de
fire obligatoriske havdyk i fx. Rødehavet. Næsten alle danske cetre kan
formidle en kontakt til et udenlandsk center. Prøv PADI´s hjemmeside på
www.padi.com

MVH

michael