Styrpult i Rib
Fra : Susanne og Erling Fr~

Dato : 28-03-03 06:21

Er der nogle her der har erfaring i hvor det er bedst at anbringe styrpulten
i en 6 m Bombard. Er det bagerst eller forrest, der skal tages hensyn til
dykkerudstyr,dykkere og styrmanden.
Altså, hvad giver bedst udnyttelse af pladsen og kan styrmanden holde ud til
at være placeret forude i båden, i lidt sø?
Mvh. Erling

Fra : Michael Holm

Dato : 28-03-03 09:41

Hej Susanne og Erling

Placering af styrepult er meget afhængigt af hvor
i sejler og hvor langt i sejler.

Fordele ved at placer styrpulten forrest :
Skipper sejler altid efter forholdene, da han får alle slagende.
Vælger i en Zpult er det muligt at sætte den næsten helt
frem i stævnen og den tager ikke ret meget plads.
Det giver skipper mulighed for altid at have frit udsyn.

Fordele ved at placer styrpulten bagerst :
Skipper kan se hele båden og alle grejer.
Det er mere behageligt ved lange sejlture da slagene fra søen
er værst i de første 2/3 af båden.
Passager sidder ved siden af pulten som de så kan holde fast i.

Jeg har sejlet med begge dele og der er klare
fordele ved begge placeringer.
Skulle jeg vælge i dag ville jeg vælge en pult helt fremme
i stævnen. Men jeg ville også vælge en offshore båd, med høj
stævn for at mindske slagene.

Det en triky en den her.

MVH

Holm

Fra : Gryndahl

Dato : 30-03-03 15:26

Jeg har en 5 meter Bombard Rib og har valgt at placere den ca 1-1½ meter
fra stævnen - en helt fin og god placering - dykkerne/gæster kan sidde
mere roligt bagved sammen med udstyret som ikke får så mange "sø-slag" &
tæsk.
Hvis du er interesseret kan jeg maile dig et billede af vores placering
?
prøv at se på nautic marines hjemmeside - det er vist en 6 meter Bombard
de har.

Mvh
Gryn
www.scubasserne.dk