Flaske-ventiler UTÆT?!?
Fra : Peter Laustsen

Dato : 27-03-03 17:51

Hej!

Hvorfor kan jeg ikke få mine flaske-ventiler tætte?

Jeg dykker med 2x10, gamle Heiser-flasker.. Jeg har skiftet O-ringe, men
intet hjælper...

What to do??

--

Med venlig hilsen / Greetings
- Peter Laustsen, Denmark

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-03-03 18:11

Peter Laustsen:

> Jeg dykker med 2x10, gamle Heiser-flasker.. Jeg har skiftet
> O-ringe, men intet hjælper...

Hvordan er de ikke tætte (jeg går ud fra det er mine)?

Har du overspændt dem (strammet ventilerne meget)?

Så kan det være at "spindlerne" (et stykke messing inden i ventilerne
med nylonsæde) at slidt/skæve. Så skal de skiftes.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Kaz

Dato : 27-03-03 18:33

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Peter Laustsen:

> Hvordan er de ikke tætte (jeg går ud fra det er mine)?
>
> Har du overspændt dem (strammet ventilerne meget)?

Jeg hjalp med at skifte de o-ringe, og de er IKKE overspændt, dog var der
meget friktion ca. ½-vejs på gevindstykket (som ikke er ødelagt deraf) Jeg
gav mit sæt samme tur forleden, samme fremgangsmåde, og de er tætte... Men
vi må jo igang igen... Det skal også lige siges at de ikke er ret utætte,
det er ganske små bobler der kommer ud, men bobler er jo luft, og det skal
kun ud gennem regulator-sættet!

Mvh.
Kasper Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-03-03 09:44

Kaz:

> Det skal også lige siges at de ikke er ret utætte, det er ganske
> små bobler der kommer ud, men bobler er jo luft, og det skal kun
> ud gennem regulator-sættet!

Hvor bobler det fra?

Fra : Kaz

Dato : 28-03-03 13:38

Det bobler ud, lige over gevindstykket... Altså mellem ventil
sæder/pakningsfladen og o-ringen og flaskens-pakningsflade... Præcist
hvorfra det stammer kan vi ikke se!

Kasper

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-03-03 14:53

Kaz:

> Det bobler ud, lige over gevindstykket... Altså mellem ventil
> sæder/pakningsfladen og o-ringen og flaskens-pakningsflade...

Dvs ved flaskehalsen?

OK, det har jeg aldrig set før!

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-03-03 18:23

"Kaz" <kasperh30@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det bobler ud, lige over gevindstykket... Altså mellem ventil
> sæder/pakningsfladen og o-ringen og flaskens-pakningsflade... Præcist
> hvorfra det stammer kan vi ikke se!
>
> Kasper

Giv gevindet et par omgange paktape (teflontape)

Henrik Manley

Fra : Morten Dall

Dato : 28-03-03 20:54

> [...]
> Det bobler ud, lige over gevindstykket... Altså mellem ventil
> sæder/pakningsfladen og o-ringen og flaskens-pakningsflade... Præcist

det er faktisk slet ikke så unormalt, jeg har set det før, og kender også
flere andre der har set det, dog ikke på mine egne flasker,
utæt heden kommer fra en "defekt" flaske krave, den skrå side har fået et
lille hak eller ridse, hvis du ikke kan se noget på kraven (ridser / hak) så
kan normalt løses ved at få en lidt tykkere O-ring, og en der er god blød
(ikke en gammel stiv), hvis du på kræven kan se hak ridser, kan det måske
også klares med en tykkere O-ring, men så tag lige med noget fint sandpapir
og slåp den så den bliver helt fin blank og glat.

så skulle problemet være løst.

pøj pøj med det

mvh Morten

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 28-03-03 21:14

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i melding
> [...]

sandpapir
> og slåp den så den bliver helt fin blank og glat.

***RIKTIG
Fix problemet og ikke symptomet!
Husk å sjekk både kran og flaske.

Fra : Peter Laustsen

Dato : 27-03-03 18:40

Hej Fjelsten!

Ja... det er dine...

Hvor meget skal de spændes sådan??

Hvad koster spindlerne??

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-03-03 09:44

Peter Laustsen:

?

> Hvad koster spindlerne??

Aner det ikke, spørg en Apeks forhandler.

Fra : Peter Laustsen

Dato : 30-03-03 15:24

Jeg har fået dem tætte...

Teflon er en go' ting...