kartofler der smager af noget (igen)
Fra : H. Olesen

Dato : 20-03-01 18:12

Ja, nu skal jeg have købt læggekartoflerne og spørger igen, ligesom
sidste år, om I kan anbefale nogle kartofler der smager af noget?

Har desværre mistet indlægget fra sidste år og kan ikke huske hvilken
sort jeg prøvede. Men det var en der anbefalede noget med et lidt
specielt navn (kan der have været et X i navnet?) som hun syntes
smagte endnu bedre end aspargereskartofler, så den hoppede jeg jo
straks på, da smagen i aspargereskartofler er min absolutte favorit.

Udbyttet blev rimeligt pænt, men igen, så syntes jeg ikke at
kartoflerne rigtigt smagte af noget. Året forinden, havde jeg prøvet
Berber, med samme resultat.

Så hvad skal jeg prøve i år, har I nogen gode forslag og helst en
tidlig/middeltidlig kartoffel.

Det med at jeg synes, at de ikke rigtigt smager af noget, kan det have
noget med dyrkningen at gøre? Jeg gør ikke noget specielt ved dem,
lægger dem, hypper og giver en anelse gødning 2-3 gange efter at de er
lagt.

Alle gode råd modtages med glæde, da kartofler er noget af den bedste
spise jeg ved, kogte kartofler, rå kartofler, stegte kartofler, bagte
kartofler, kartoffelmos, flødestuvede kartofler, stuvede kartofler....
you name it, jeg tror jeg er kartoffelnarkoman

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Kalle

Dato : 20-03-01 21:18

Hej Olesen

I Give Ugeavis (midtjylland) var der i denne uge en stor artikel med
alverdens forskellige kartoffelsorter.
Karsten brydsoe@image.dk , Brande

Fra : H. Olesen

Dato : 20-03-01 23:22

On Tue, 20 Mar 2001 21:18:02 +0100, "Kalle" <brydsoe@image.dk> wrote:

>I Give Ugeavis (midtjylland) var der i denne uge en stor artikel med
>alverdens forskellige kartoffelsorter.

Øhhh ja, men da jeg nu bor i København, så får jeg ikke sådan lige
Give Ugeavis ind af døren.....

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-01 21:32

On Tue, 20 Mar 2001 18:11:34 +0100, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

> [...]
>smagte endnu bedre end aspargereskartofler, så den hoppede jeg jo
>straks på, da smagen i aspargereskartofler er min absolutte favorit.

Det må være Exquisa. Den skulle minde meget om aspargeskartofler men
være sundere og give et større udbytte. Men udbyttet er stadig i den
lille ende.

>Så hvad skal jeg prøve i år, har I nogen gode forslag og helst en
>tidlig/middeltidlig kartoffel.

Vi plejer at bruge Desiree. Den har rødlig skræl og giver nogle pænt
store kartofler. Mht. smagen så må jeg indrømme at det ikke rigtig er
noget jeg ligger mærke til...

>you name it, jeg tror jeg er kartoffelnarkoman

Det er i det mindste ikke farligt.. tror jeg ikke..

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 20-03-01 23:29

On Tue, 20 Mar 2001 21:32:23 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Det må være Exquisa. Den skulle minde meget om aspargeskartofler men
>være sundere og give et større udbytte. Men udbyttet er stadig i den
>lille ende.

Nej det var ikke det navn. Måske der ikke var x i navnet, husker bare
at det var et meget specielt navn. Vil kunne huske det, når jeg hører
det igen.

>Vi plejer at bruge Desiree. Den har rødlig skræl og giver nogle pænt
>store kartofler. Mht. smagen så må jeg indrømme at det ikke rigtig er
>noget jeg ligger mærke til...

Mænd altså, eller jeg skulle måske bare sige Mads altså..!!!

>Det er i det mindste ikke farligt.. tror jeg ikke..

Hjælp søges til at finde en god kartoffelpusher med rigtig kvalivare
med god kraft og smag i

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-03-01 19:50

On Tue, 20 Mar 2001 23:29:19 +0100, H. Olesen

>Nej det var ikke det navn. Måske der ikke var x i navnet, husker bare
>at det var et meget specielt navn. Vil kunne huske det, når jeg hører
>det igen.

Er du sikker? Exquise kom frem sidste år, den blev omtalt i Haven, den
er udset som afløser for aspargeskartoflen og er den eneste kartoffel
jeg har set omtalt som en asparges-type uden at det er
aspargeskartoflen.

>Mænd altså, eller jeg skulle måske bare sige Mads altså..!!!

Nu ingen syrlige kommentarer, så er det nemlig ikke sikkert at jeg vil
viderebringe svaret fra min kartoffelpusher når det dukker op
arbejdet bliver han omtalt som Kartoffel-bent, så han må jo vide noget
)

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 22-03-01 02:47

On Wed, 21 Mar 2001 19:50:22 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>viderebringe svaret fra min kartoffelpusher når det dukker op
>arbejdet bliver han omtalt som Kartoffel-bent, så han må jo vide noget

Søde, kære, rare Mads,

Hvis du viderebringer et svar her fra en ægte karfoffelpusher, så
lover jeg dig, at næste gang jeg kommer til Nordjylland, så skal jeg
nok komme forbi og hjælpe dig med at puste til alle dine mælkebøtter,
så du kan få masser af dem i hele græsplænen

Det må da være et tilbud du ikke kan sige Nej til. Jeg glemmer dig
aldrig for at have sagt, at du godt kan lide mælkebøtter i græsplænen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-03-01 18:12

On Thu, 22 Mar 2001 02:46:49 +0100, H. Olesen

>Søde, kære, rare Mads,

Se, det var bedre

> [...]
>nok komme forbi og hjælpe dig med at puste til alle dine mælkebøtter,
>så du kan få masser af dem i hele græsplænen

Han har endnu ikke givet lyd fra sig.
Men i mellemtiden har jeg set at sorten Dali skulle smage af meget.
Men jeg kender ellers ikke noget til den sort.

Vestenvinden klarer udemærket at puste til mælkebøtterne

>Det må da være et tilbud du ikke kan sige Nej til. Jeg glemmer dig
>aldrig for at have sagt, at du godt kan lide mælkebøtter i græsplænen

Det lyder jo fristende.
Men i løbet af sommeren bliver der lagt en stor terasse hvor den
pågældende plæne er, rundt omkring den nye udestue. Resten af plænen
bliver lavet til blomsterbed, da der ellers kun ville være nogle
mærkelige stumper græs tilbage.

Trist, fordi det var virkelig flot med alle de mælkebøtter. Og nemt

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 30-03-01 21:29

On Fri, 30 Mar 2001 19:11:55 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Se, det var bedre

En kvinde må jo bruge alle de tricks hun kan ))

>Men i mellemtiden har jeg set at sorten Dali skulle smage af meget.
>Men jeg kender ellers ikke noget til den sort.

Det kriblede og krablede så meget i fingrene efter at komme i jorden
igen, at jeg ikke kunne vente. Så ud fra dit sidste svar her, valgte
jeg at prøve Exquisa som du nævnte. Nu håber jeg sandelig at de er
gode. Jeg måtte betale 48 kr for 3 kg, de var de dyreste
læggekartofler de overhovedet havde.

Når dette års kartoffelhøst er overstået, skal jeg nok poste her, hvad
jeg syntes om dem. De sidste to års kartofler, Berber og Ukama vil jeg
ikke gentage. De gav ganske vist et pænt udbytte, men som tidligere
nævt, så syntes jeg ikke rigtigt at de smagte af noget.

Hvis jeg stadig ikke er tilfreds, spørger jeg her igen, prøver evt.
Dali som du her nævner. Om et års tid, ved du forhåbentlig mere om
den.

>Vestenvinden klarer udemærket at puste til mælkebøtterne

De sidste to somre, har jeg faktisk holdt 'Danmarksferie'. Utroligt så
forskelligt vor eget land ser ud; fra her i Kbh til Vestjylland, hvor
jeg faktisk besøgte en som jeg har mødt her i gruppen, det var rigtigt
hyggeligt Da jeg tog videre Nordenfjords, tænke jeg faktisk at det
kunne være skægt at besøge dig og se hvem det egentlig er man snakker
så godt med her. Så kommende sommer, så må du gerne sætte kaffe på
kanden

> [...]
>pågældende plæne er, rundt omkring den nye udestue. Resten af plænen
>bliver lavet til blomsterbed, da der ellers kun ville være nogle

Mon ikke, at du nok skulle få plads til en enkelt mælkebøtte eller to?

Fra : H. Olesen

Dato : 21-03-01 00:11

<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Det må være Exquisa. Den skulle minde meget om aspargeskartofler men
>være sundere og give et større udbytte. Men udbyttet er stadig i den
>lille ende.

Hellere et lidt mindre udbytte og så en rigtig god smag. Måske jeg
skulle prøve den? Hvad siger I andre der har prøvet den?

(Iøvrigt, så hed den jeg lagde sidste år Ukama)

Fra : N/A

Dato : 22-03-01 16:32

Fra : H. Olesen

Dato : 22-03-01 16:32

On Wed, 21 Mar 2001 21:26:35 +0100, "Astrid Vest Andreasen"
<astrid.vest@get2net.dk> wrote:

>Vi prøvede Hamlet som tidlig kartoffel sidste år. For første gang lykkedes
>det os at finde en tidlig kartoffel med god smag ( efter vores mening -
>altså )
>Kan altså anbefales.

Kære Astrid,

Det var et helt tilfælde, at jeg så dit svar, fordi jeg checkede op på
tråden på en anden newsserver end jeg plejer.

Det er sådan, at når dit indlæg starter med Sv: så er der efterhånden
mange newsservere der filtrerer indlæggene fra og der er derfor mange,
der ikke kan se hvad du svarer.

Kunne du lokkes til at ændre dit Sv: til Re: så der er mange flere der
kan få glæde af hvad du skriver?

Hvordan det gøres, kan du se her
http://news.worldonline.dk/#56

Fra : Ann Nielsen

Dato : 20-03-01 23:59

H. Olesen skrev bl.a.

> [...]
> kartofler, kartoffelmos, flødestuvede kartofler, stuvede kartofler....
> you name it, jeg tror jeg er kartoffelnarkoman

Måske kan du have fornøjelse af at kigge ind hos
Dansk Kartoffel Videncenter.
Under tabellen på nedennævnte side er der links til et utal
af kartoffelsorter, nydeligt ordnet i alfabetisk rækkefølge.

http://www.kartoffelraad.landbrug.dk/videncentret/sorter.htm

Mvh
Ann

Fra : H. Olesen

Dato : 21-03-01 00:08

On Tue, 20 Mar 2001 23:59:18 +0100, "Ann Nielsen"
<cfp10257@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>Under tabellen på nedennævnte side er der links til et utal
>af kartoffelsorter, nydeligt ordnet i alfabetisk rækkefølge.

Tak for link. Der er en masse navne og er info om udbytte og tidlighed
(hvad hedder det med det rigtige ord?) men jeg kan desværre ikke finde
noget om smag pånær for ganske få sorter.

Iøvrigt, så hjalp siden mig på vej til at huske den sort jeg prøvede
sidste år. Det var Ukama. Fint udbytte og gode faste kartofler, men
som nævnt, så syntes jeg ikke at de smagte af ret meget.

Fra : H. Olesen

Dato : 21-03-01 00:19

>Måske kan du have fornøjelse af at kigge ind hos
>Dansk Kartoffel Videncenter.

Et site tilegnet kartoflen, jeg får jo nærmest helt abstinenser ved at
kigge på http://www.kartoffelraad.landbrug.dk/ ))

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-03-01 19:54

On Wed, 21 Mar 2001 00:18:55 +0100, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

>Et site tilegnet kartoflen, jeg får jo nærmest helt abstinenser ved at
>kigge på http://www.kartoffelraad.landbrug.dk/ ))

Så er det lige dig vi skal have op på arbejdet.. det er træls at
skulle rode en hel palle med sættekartofler igennem når man skal bruge
en bestemt sort, for derefter bare at stable dem igen og dække med
masser af isolering.

Eller måske vi bare skulle bede om lidt mildere vejr...

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Jens Gade

Dato : 21-03-01 15:22

On Tue, 20 Mar 2001 18:11:34 +0100, H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> wrote:

>Så hvad skal jeg prøve i år, har I nogen gode forslag og helst en
>tidlig/middeltidlig kartoffel.

Vi er glade for Sava, som er middeltidlig. Vi har prøvet andre sorter,
som jeg ikke kan huske navnene på, men Sava synes vi har smagt bedst.

--
Hilsen/regards
Jens Gade

Fra : N/A

Dato : 22-03-01 16:37

Fra : H. Olesen

Dato : 22-03-01 16:37

On Wed, 21 Mar 2001 19:03:36 +0100, "Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk>
wrote:

>Jeg synes, at alle nyopgravede kartofler smager godt (bortset fra Minea, som
>vist ikke fås mere)

Kære Aase,

Kan jeg også lokke til dig at ændre fra Sv: til Re: når du svarer på
et indlæg (se mit indlæg i denne tråd til Astrid).
Jeg vil så nødigt gå glip af alle jeres guldkorn