40.1 GB IBM IDE disk påstår at være "8000 ~
Fra : Peter Larsen

Dato : 28-03-03 10:19

Hejsa,

en videoklub vil have en 2+ år gammel 40.1 GB deskstar monteret i en
flybar skuffe - så man kan flytte rundt på redigeringsprojekter - skuffe
til rent faktisk at opføre sig som 40.1 GB. Men den første maskine som
så disken partitionerede den til 8000 diskfremstiller megabyte (ca. 7400
virkelige), og det lader ikke til at være muligt at få "hovedmaskinen" -
en Targa, 800 Mhz, til at se disken korrekt, bios'en ser den som den
tilsyneladende er blevet set af den første maskine, den var på. w2k
prøvet, Partition Magic prøvet, verificeret at maskinen ser en 30.1 GB
Maxtor korrekt.

??????

Med venlig hilsen

Peter Larsen

* This posting handcrafted by Peter Larsen *
* My website is at: http://www.muyiovatki.dk *

Fra : -+= T Rex - 6400 =+-

Dato : 28-03-03 18:58

Sæt den i Targa maskinen og fdísk den om, så den bliver 40 Gb.

Der efter kan den sættes i den anden maskine, men det ser ud til at
den trænger til en bios opdatering.

Fra : Peter Larsen

Dato : 29-03-03 19:52

-+= T Rex - 6400 =+- wrote:

> Sæt den i Targa maskinen og fdísk den om, så den bliver 40 Gb.

Pænt tak for forslaget som lyder meget som det, jeg sagde i telefonen da
jeg fik problemet beskrevet.

Det eneste som ikke blev prøvet i Targa'en torsdag aften var en win98
bootdisk, som jeg først opdagede bagefter, men Fdisk fra
kommandoprompten på en bootdisk retter sig SÅ VIDT JEG VED efter, hvad
bios'en siger. Og når ikke w2k diskmanager ser disken korrekt, så er det
ikke bios'ën som ikke forstår den, for det er w2k diskmanager ligeglad
med, det er disken selv som er videnskjulende.

> Der efter kan den sættes i den anden maskine, men det ser ud til at
> den trænger til en bios opdatering.

Targa'en har ingen problemer med at finde rundt på en 30 GB disk ... så
det er ikke dens bios som er problemet. 40.1 GB IBM'en har først været i
en anden maskine som *måske* har set den som 8057 megabyte (base 1024!),
men når det sker kan en disk altid ses korrekt fra 32-bit siden af
Windows. Min medbragte private Partition Magic bootdisk burde også have
kunnet se disken korrekt og selv såfremt bios'en ikke kan se hele
disken, så skal den altså se mere end 8000 diskfabrikant megabyte (base
1000 = ca. 7450 af de rigtige).

Min første tanke, da jeg hørte om problemet, var at disken havde en
"clip" jumper sat, men de afskærer jo enten alt over 2 GB eller alt over
32 GB, og det ser ud til at disken påstår at have 999 logiske cylindre
og ikke det antal der skal til for at størrelsen passer.

Forsøg på at indtaste diskparametre manuelt fører til en disk på 8057
megabyte, så det er heller ikke der, der er noget at hente.

Forsøg på at gøre disken "dynamisk" i w2k og derefter at fjerne den
overlay - i tilfælde af at en tidligere komputer har skrevet noget vås
på disken - gjorde heller ingen forskel. Der er to ting, som jeg selv
kan komme i tanke om som er uprøvede: at prøve at installere et
"ontrack" overlay, jeg har sådan en IBM diskette fra dengang IBM var IBM
med manér og/eller at prøve at sætte disken på en raid 0+1 IDE
controller, for at se, hvad den siger til den.

Selvfølgelig kunne man bare bruge den som 7.5 GB disk, på et kontor
ville det ikke være et problem, men 7.5 GB har ifølge det oplyste ikke
applomb nok til videoredigering.