ViaSat
Fra : V50

Dato : 27-03-03 14:12

Jeg har modtaget en opkrævning fra Viasat på et abonement.
Problemet er at jeg aldrig har tegnet noget abonement .

Jeg har skrevet til firmaet 2x uden at få svar og har nu skrevet et
anbefalet brev hvor jeg udover at kræve beløbet krediteret har krævet at få
udgifter til at sende et brev rekomanderet.

Spørgsmål:

-Kan jeg kræve mine udgifter til at afvise deres uberettigete krav
refunderet?
-Viasat reagerer ikke på hverken telefonopkald - fax - breve eller
rekomanderede breve - hvad skal jeg gøre? - de skriver nu at de vil
indberette mig til Riebers osv. MEN jeg har aldrig haft et abonement hos
dem.

-Skal jeg hyre en advokat for at undgå registrering i Riebers?
-Kan Viasat pålægges at betale min advokat i denne sag?

På forhånd tak.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-03-03 14:32

"V50" <nomail@nomail.se> wrote in message

> -Skal jeg hyre en advokat for at undgå registrering i Riebers?
> -Kan Viasat pålægges at betale min advokat i denne sag?

Hvis du bestrider kravet (som du gør) kan du ikke umiddelbart komme i
Ribers.
Så skal der en domfældelse til, hvor du pålægges at betale først.
(Viasat ved sikkert udmærket at det forholder sig sådan, og det er
ualmindelig lusket af Viasat at benytte denne fremgangsmåde.)

Det ser umiddelbart lidt svært ud for Viasat at få dig dømt til at betale,
hvis du ikke har indgået en aftale.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-03 16:44

V50 skrev:

>Jeg har skrevet til firmaet 2x uden at få svar

Én gang er nok.

>og har nu skrevet et anbefalet brev hvor jeg udover at kræve beløbet
>krediteret har krævet at få udgifter til at sende et brev rekomanderet.

Det sidste har du ikke krav på.

>-Kan jeg kræve mine udgifter til at afvise deres uberettigete krav
>refunderet?

Nej.

>-Skal jeg hyre en advokat for at undgå registrering i Riebers?

Nej, du skal slet ikke foretage dig mere. Jeg går ud fra at du
gemmer kopi af brevene.

>-Kan Viasat pålægges at betale min advokat i denne sag?

Der er ingen sag.

--
Bertel

Fra : V50

Dato : 27-03-03 16:52

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det sidste har du ikke krav på.

> Nej.

> Nej, du skal slet ikke foretage dig mere. Jeg går ud fra at du

Det er der vel hvis firmaet registrerer mig - og jeg kan vel anlægge en sag
mod dem for uberetiget at registrere mig samt kræve erstatning for de gener
en sådan registrering måtte påføre mig?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-03 17:15

V50 skrev:

>Det er der vel hvis firmaet registrerer mig -

Det gør de ikke. RKI registrerer kun gæld hvis personen selv
erkender at skylde beløbet eller der er faldet dom (eller en
anden officiel afgørelse) for at han skylder pengene.

Folk kan ikke bare gå og putte hinanden i RKI for hyggens skyld.

--
Bertel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-03-03 19:12

"V50" <nomail@nomail.se> skrev i en meddelelse

> Det er der vel hvis firmaet registrerer mig

De kan kun registrere dig, hvis du anerkender gælden, eller hvis de får en
domsfældelse for, at du skylder dem pengene.

De har ingen af delene, hvorfor de ikke kan få dig registreret. Eftersom du
ikke har indgået nogen aftale med dem om abonnement tvivler jeg stærkt på,
at de tager sagen for domstolen - de har jo ingen sag.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-03-03 20:49

Morten Fruergaard skrev Torsdag den 27. marts 2003 19:12 i
dk.videnskab.jura:

> De kan kun registrere dig, hvis du anerkender gælden, eller hvis de
> får en domsfældelse for, at du skylder dem pengene.

Hvordan er praktisk engetligt fra RKI's side, når der er en der skal
registeres?

Forhøre RKI sig hos den påståede skyldner inden registering om man
vedkender sig gælden, og i givet fald, er det så inden registering,
eller efterfølgende, som en orintering om at man er blevet registeret?

Eller registere de bare på krav derom, uden at sikre sig at der er en
vedkendt gæld?

Ivar Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-03 22:02

Ivar Madsen skrev:

>Hvordan er praktisk engetligt fra RKI's side, når der er en der skal
>registeres?

Jeg ved det ikke præcis.

>Forhøre RKI sig hos den påståede skyldner inden registering om man
>vedkender sig gælden, og i givet fald, er det så inden registering,
>eller efterfølgende, som en orintering om at man er blevet registeret?

Med "vedkende sig gælden" menes der nok at kreditor har et
skriftligt bevis for at pengene skyldes. Hvis f.eks. skyldner har
underskrevet et frivilligt forlig, har kreditor et bevis.

>Eller registere de bare på krav derom, uden at sikre sig at der er en
>vedkendt gæld?

Nej.

--
Bertel

Fra : Peter Hansson

Dato : 28-03-03 08:43

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vedkender sig gælden, og i givet fald, er det så inden registering,
> eller efterfølgende, som en orintering om at man er blevet registeret?

Vi slår lige fast: Det er RKI der registrerer og dermed er ansvarlig for at
registreringen er lovlig.

> Eller registere de bare på krav derom, uden at sikre sig at der er en
> vedkendt gæld?

Nej. De kræver selvfølgelig den dokumentation der er nødvendig for at undgå
evt. erstatningskrav m.v.

PH