? ang. checks
Fra : Bosse

Dato : 26-03-03 12:02

Hej gruppe
Lige et enkelt spørgsmål om checks:
Hvor lang tid er de gyldige fra udstedelsesdato?

pft
Lasse

Fra : Rune Manscher

Dato : 26-03-03 12:37

"Bosse" <lasse@skovsager.dk> wrote in message
> Hej gruppe
> Lige et enkelt spørgsmål om checks:
> Hvor lang tid er de gyldige fra udstedelsesdato?

Banker etc. kan afvise dem efter 20 dage.

*Rune

Fra : Carsten Holck

Dato : 26-03-03 13:11

Rune Manscher wrote:
> "Bosse" <lasse@skovsager.dk> wrote in message
>
> Banker etc. kan afvise dem efter 20 dage.

Ja, men de _skal_ ikke
Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Bosse

Dato : 26-03-03 13:20

> Ja, men de _skal_ ikke

Dvs. at i teorien hvis man har en check der er over 1 år gammel, så kan
banken tage den - men skal ikke?!?
Hvad sker der så med pengene i så fald?

Lasse

Fra : Rune Manscher

Dato : 26-03-03 13:42

> Dvs. at i teorien hvis man har en check der er over 1 år gammel, så kan
> banken tage den - men skal ikke?!?

Jeg mener de bliver forældet efter ½ år.

> Hvad sker der så med pengene i så fald?

De bliver aldrig hævet fra kontoen ?? Hvad mener du ?

*Rune

Fra : Bosse

Dato : 26-03-03 13:44

In news:9ehga.52$Ku5.13@news.get2net.dk,
Rune Manscher <manscher@hotmail.com> typed:
> "Bosse" <lasse@skovsager.dk> wrote in message

> Jeg mener de bliver forældet efter ½ år.

> De bliver aldrig hævet fra kontoen ?? Hvad mener du ?

Lad os antage at jeg har et beløb tilgode, og jeg har fået en check engang.
Den er så nu dukket op fra gemmerne og er over et år gammel.
Så har jeg mistet pengene eller hvad??

Lasse

Fra : Rune Manscher

Dato : 26-03-03 13:47

> Lad os antage at jeg har et beløb tilgode, og jeg har fået en check engang.
> Den er så nu dukket op fra gemmerne og er over et år gammel.
> Så har jeg mistet pengene eller hvad??

Ja, det ville jeg mene. Kravet mod udstederen forældes svjh. efter ½ år (+20
dage).

*Rune

Fra : Bosse

Dato : 26-03-03 13:49

> Ja, det ville jeg mene. Kravet mod udstederen forældes svjh. efter ½
> år (+20 dage).
>
> *Rune

ok - mange tak for svarene

Lasse

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-03-03 13:51

"Rune Manscher" <manscher@hotmail.com> writes:

> "Bosse" <lasse@skovsager.dk> wrote in message
>
> Ja, det ville jeg mene. Kravet mod udstederen forældes svjh. efter ½ år (+20
> dage).

Hvorfor forældes kravet mod udstederen efter 1/2 år? Normalt bliver det
da først forældet efter 5 år eller er der noget jeg har mis forstået?

Martin

Fra : Peter G C

Dato : 26-03-03 13:56

"Rune Manscher" <manscher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ja, det ville jeg mene. Kravet mod udstederen forældes svjh. efter ½ år
(+20
> dage).

Gætter du?

Ellers må du komme med en juridisk begrundelse.

/Peter

Fra : Rune Manscher

Dato : 26-03-03 14:46

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> "Rune Manscher" <manscher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> (+20
>
> Gætter du?

Tjaa.. lidt ?

> Ellers må du komme med en juridisk begrundelse.

Nå, det plejer folk da ikke at blive afkrævet (sjovt nok). Men jeg har kigget
lidt i checkloven, og fandt § 52, som nok ligger til grund for min påstand:

"Checkindehaverens krav mod endossenterne, trassenten og andre checkskyldnere
forældes i seks måneder at regne fra den dag, forevisningsfristen er udløbet"

*Rune

Fra : Peter G C

Dato : 26-03-03 15:08

"Rune Manscher" <manscher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Tjaa.. lidt ?

OK - så husk en anden gang at skrive, at svaret er usikkert. Nu tror vores
spørger jo, at checken er forældet. Det er den efter min mening ikke.

> [...]
checkskyldnere
> forældes i seks måneder at regne fra den dag, forevisningsfristen er

Det er ikke nemt det her - jeg kender ikke checklovens regler særlig godt.
Karnov skriver, at "Stk. 1 vedrører checkindehaverens krav efter § 45."

Dvs. § 52 drejer sig ikke generelt om forældelse af checken, men derimod
regreskrav.

/Peter

Fra : Rune Manscher

Dato : 26-03-03 16:05

> [...]
> Karnov skriver, at "Stk. 1 vedrører checkindehaverens krav efter § 45."
>
> Dvs. § 52 drejer sig ikke generelt om forældelse af checken, men derimod

Ja, sådan må Karnov vel så tolkes. De mener altså, at 'krav' i § 52's forstand
kun er regreskravet ?

*Rune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-03 14:27

Bosse skrev:

>Lad os antage at jeg har et beløb tilgode, og jeg har fået en check engang.
>Den er så nu dukket op fra gemmerne og er over et år gammel.
>Så har jeg mistet pengene eller hvad??

Nej. Det er muligt du ikke kan få dem ved at hæve checken. Det
ved jeg ikke. Men du kan i hvert fald gå til skyldneren og
meddele at du ikke har fået dine penge. Det krav forældes først
efter 5 år.

--
Bertel

Fra : Bosse

Dato : 26-03-03 14:43

In news:tia38vg0q2ug2dfd5i7ecfk9hmftshhiju@news.stofanet.dk,
Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> typed:

> [...]
> ved jeg ikke. Men du kan i hvert fald gå til skyldneren og
> meddele at du ikke har fået dine penge. Det krav forældes først

okay det var så en anden mening der
Er der nogle der kan henvise til nogle §§ ??

Lasse

Fra : JOJ

Dato : 26-03-03 15:16

> [...]
> Hej gruppe
> Lige et enkelt spørgsmål om checks:
> Hvor lang tid er de gyldige fra udstedelsesdato?

Checks udstedt inden for EU samt lande der grænser op til Middelhavet
er at betragte som et _omsætningsgældsbrev_ i 20 kalenderdage.

Uden for ovennævnte område gælder en frist på 70 kalenderdage.

Checks er at betragte som omsætningsgældsbreve og lovgivningen udspringer
derfor
fra gældsbrevsloven, men har fået sin egen lov kaldet checkloven fra 1932
(CHL)

Overskrides tidsfristen kan checken i princippet stadig indløses (såfremt
den ikke er blevet kontramanderet / tilbagekaldt)
men checken er ikke længere at betragte som et omsætningsgældsbrev, hvilket
bl.a. betyder at udstederen kan gøre indsigelser
over for det køb der ligger til grund for udstedelsen. (GBL)

--
/Jens
Min mail adresse er gyldig