Burtig brug for hjælp
Fra : Jan W. Nielsen

Dato : 24-03-03 14:22

Hej folkens

Jeg har brug for hurtig hjælp til en simpelt spørgsmål.

For knap to år siden fik jeg monteret en ny forrude i min bil. Imidlertid
begyndte der sidste sommer at opstå et problem.

En hvid farve begyndet at brede sig fra et af hjørnerne af ruden. Dette
skyldes ifølge Opel i Prhus enten en fejl ved selve ruden - eller en fejl
ved montering af ruden. Ydermere er ruden i dag revnet samme sted og af
samme årsag.

Opel på Fyn som har sat ruden i, siger at der ikke længere er garanti på
noget som helst. Heller ikke selvom der er tale om fabrikationsfejl. De
siger samtidig, at det er helt usædvanligt, at ruden opfører sig sådan, før
den mindst er 10 år gammel.

Hvad skal jeg gøre..? Hvem skal betale for en ny rude, der koster knap 4.500
kroner.

--
Venligst Jan Nielsen

Fra : HB

Dato : 24-03-03 14:47

"Jan W. Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
før
> den mindst er 10 år gammel.
>
> Hvad skal jeg gøre..? Hvem skal betale for en ny rude, der koster knap

Da du købte ruden, galt den gamle købelov fortsat og der er derfor kun 1 års
reklamationsret. Da det er knap 2 år siden, at du købte ruden, er din
reklamationsret udløbet.

Fra : Britta Larsen

Dato : 24-03-03 15:06

> Hvad skal jeg gøre..? Hvem skal betale for en ny rude, der koster knap
4.500
> kroner.
>
> --
hej Jan Nielsen

Et lille hint prøv http://www.danskbilglas.dk/ det er vist knap så dyrt ;)

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Jan W. Nielsen

Dato : 24-03-03 15:17

Britta Larsen wrote:

Tak for hjælpen. Imidlertid er der tilsyneladende noget, der hedder
"værks-skade" i erstatningsansvarsloven (ell lign), og eftersom købelovens
bestemmelser ikke længere kan hjælpe, da ruden er for gammel, så er det der,
jeg skal søge.

Jvf FDMs jurister ér der teoretisk mulighed for af den vej at gøre et krav
gældende. Men det er kunden selv, der har bevisbyrden, og det kan jvf FDM
teknikere være svært ved netop den type skade, som jeg har lidt.

Havde jeg derimod kunnet bevise, at der havde været begået en fejl ved
isætning af ruden, så havde jeg kunnet "komme efter Opel" i op til fem år..

Anyway - nu håber jeg på halv skade med Opel - hvis ikke så må jeg jo selv
til lommerne..

Igen - tak for den hurtige hjælp begge to..

--
Venligst Jan Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-03 15:21

Jan W. Nielsen skrev:

>Havde jeg derimod kunnet bevise, at der havde været begået en fejl ved
>isætning af ruden, så havde jeg kunnet "komme efter Opel" i op til fem år..

Det er ikke rigtigt. Det forudsætter at du først har reklameret
før fristen (den gamle på ét år) udløb, og det gjorde du jo ikke.

>Anyway - nu håber jeg på halv skade med Opel - hvis ikke så må jeg jo selv
>til lommerne..

Men ifølge dit første indlæg står du jo ikke så dårligt:

   De siger samtidig, at det er helt usædvanligt, at ruden
   opfører sig sådan, før den mindst er 10 år gammel.

Det er derudfra klart at der var en fejl ved ruden eller
monteringen.

--
Bertel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-03-03 15:44

"Jan W. Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
> Anyway - nu håber jeg på halv skade med Opel - hvis ikke så må jeg jo selv
> til lommerne..

719,10 kr. for forruden hos t-hansen...
http://www.t-hansen.dk/products.asp?c=130518712&n=360686113#xy

En liste til 615,60 kr
http://www.t-hansen.dk/products.asp?c=130518712&n=360686117#xy

Så mangler blot monteringen...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.

Fra : Jan W. Nielsen

Dato : 24-03-03 18:58

Morten Fruergaard wrote:

> En liste til 615,60 kr
> http://www.t-hansen.dk/products.asp?c=130518712&n=360686117#xy
>
> Så mangler blot monteringen...

Hvad fa´en.. Hej Morten.. Møder man også dig på dé her kanter.. ?

Ja, det er rigtigt, at man kan få ruderne billigt rundt omkring. Imidlertid
har jeg ret grøntonede ruder hele vejen rundt samtidig med at der er en
ekstra "sol-skærms-toning" øverst oppe.

Jeg ville være ked af, at grøn-toningen havde en anden nuance, fordi jeg
købte ruden et andet sted end hos Opel selv. Anderledes så det ud, hvis det
var en model UDEN grøntonede ruder.

I alle tilfælde dække min forsikring, siger de. Jeg har netop talt med dem i
dag. Men derfor skal min egen forsikringskasse nu ikke bløde, fordi Opel
enten har sat en dårlig rude i - eller fordi de ikke har gjort arbejdet
ordentligt.

--
Venligst Jan Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-03-03 19:07

"Jan W. Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad fa´en.. Hej Morten..

Hej Jan...

> Møder man også dig på dé her kanter.. ?

Jeps..

> Ja, det er rigtigt, at man kan få ruderne billigt rundt omkring.
Imidlertid
> har jeg ret grøntonede ruder hele vejen rundt samtidig med at der er en
> ekstra "sol-skærms-toning" øverst oppe.

De har dem også hel-farvet og to farvet..

Men hvis forsikringen betaler, så...

Fra : Peter G C

Dato : 24-03-03 19:19

> [...]
> bestemmelser ikke længere kan hjælpe, da ruden er for gammel, så er det

Enig.

> [...]

> Havde jeg derimod kunnet bevise, at der havde været begået en fejl ved
> isætning af ruden, så havde jeg kunnet "komme efter Opel" i op til fem

Måske anlægge retssag og inden søge om retshjælp hos dit forsikringsselskab?

/Peter