Bil i kommision
Fra : Andreas Næsager

Dato : 23-03-03 23:54

Hej NG, jeg sidder her med et spørgsmål vedr. en
bilforhandlers misbrug af en bil min far tidligere i 99
satte i kommision hos pågældende forhandler.

Sagen drejer sig om at min far i Dec. 99 modtog et brev
om at biler uden nummerplader ikke måtte opbevares på
grunden min fra ejer.

Herefter kontaktede han Ny Auto, for at få en ide om bilens
værdi, der blev indgået en aftale (uden papir) hvorpå denne
forhandler ville opbevare bilen indtil en evt. køber blev
interesseret.

Min far overdrog bilen, manualer, nøgler m.a. undtagen
registreringsattesten på bilen (da aftalen kun var verbal),
til forhandleren i slutningen af Dec. 99.

Efter at ha stået små 2 år, begyndte min far at indse bilen
ikke ville blive solgt og jeg som 20 årig knægt havde naturligvis
fået interesse for at købe den.

Jeg tog ned med en ven for at kigge på bilen og kunne her
konstatere at motorhjelmen ikke var lukket, vi kiggede
under hjelmen og kunne konstatere at bilen manglede
generatoren.

Min far tog kontakt til forhandleren for at få bilen tilbage
i.flg. den verbale aftale.

Da vi senere ankom for at få bilen hjem, fandt vi ud af at
bilen var blevet kørt væk til en lade som forhandleren
benytter til opbevaring af biler.

Efter en samtale med forhandleren bliver vi enige om at vi
for et beløb a 800 kr. kunne få bilen tilbage (da forhandleren
havde haft udgifter ved transport af bilen til laden).

Efter et gennemsyn af en mekaniker i familien finder han ud af
der yderligere mangler bla. servostyring m.a.
Hans estimat på at få bilen køreklar er omkring 40-50.000 kr.

Efter vi kontakter forhandleren og fortæller hvad der er rippet
på bilen, får vi svaret at forhandleren ikke kan gøre noget ved
tyveri, når en bil står til kommision hos denne.

Der er ingen synlige tegn på indbrud på motorhjelmen, deraf
må forhandleren ha låst denne op.

Mit spørgsmål er, hvordan står min far som ejer når bilen
synligt er blevet rippet for udstyr? (bilen blev kørt ned
til forhandleren i 99), min far har jo registreringsattesten
så jeg ville mene det er tyveri?

Yderligere har vi endnu ikke modtaget faktura for de 800
kr. vi betalte kontant til forhandleren for at få bilen retur.

Grunden til vi ikke fik skriftlig kontrakt på kommision hos
forhandleren er den at forhandleren ikke var vild efter at
underskrive denne type kontrakt.

Kan vi gøre noget, enten har forhandleren selv taget de
forskellige dele, eller også har han glemt at lukke motorhjelmen.

Kan istandsætning af bilen til original stand kræves af forhandleren?
Hvis ja, hvem skal vi kontakte?

Jeg håber i forstår denne smøre, men jeg kan desværre ikke
beskrive forløbet bedre, hvis i har konkrete spørgsmål vil
jeg mere end gerne svare på disse.

På forhånd tak

Venlig hilsen
Andreas Næsager