I Tyskland uden pas
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-03-03 21:52

Mens jeg er uden min pas (søger om visum til Rusland) skal jeg en kort tur
til Tyskland.

Risikoen for at tyskerne vil se passet, er jo minimalt, men hvad kan jeg
egentlig risikere, hvis jeg har "glemt" passet?

Inden nogen starter en diskussion om pas og Schengen gør jeg lige opmærksom
på, at for en dansker er passet eneste gyldige rejsedokumentation, og at det
skal medbringes i de andre Schengenlande.

Jesper

Fra : Sander s

Dato : 21-03-03 22:27

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Risikoen for at tyskerne vil se passet, er jo minimalt, men hvad kan jeg
> egentlig risikere, hvis jeg har "glemt" passet?

En bøde på 600 kr.

Mvh.. Sander

Fra : sille

Dato : 21-03-03 22:46

Spøjst.....

I kraft af mit arbejde er jeg i Tyskland med bus 3 gange om ugen, men har
hele tiden hørt, at jeg ikke behøver at medbringe pas. Det jeg har er heller
ikke gyldigt længere, så jeg vil da gerne vide, om det er min arbejdsgiver
(rejseselskab) som er helt galt på den?
I de papirer ang. rejsen som vores gæster får med, står der også at de ikke
behøver at medbringe pas, jvf. Schengen-aftalen.

Kan vi ikke lige få nogel paragraffer på det her?

/se

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-03-03 22:53

"sille" <sth77@blablamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> behøver at medbringe pas, jvf. Schengen-aftalen.
>
> Kan vi ikke lige få nogel paragraffer på det her?

Fra http://www.schengen.dk :

"Man skal som rejsende i et andet Schengenland fortsat være i besiddelse af
pas eller anden gyldig rejselegitimation. Danske statsborgere kan imidlertid
fortsat rejse i de nordiske lande uden at medbringe pas."

Jesper

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-03-03 23:00

> [...]
imidlertid
> fortsat rejse i de nordiske lande uden at medbringe pas."

Fra Justitsministeriets hjemmeside:
http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=dept&objno=44455

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-03-03 23:18

In article <b5g1v0$5dm$1@sunsite.dk>, Jesper Nielsen wrote:
> af
> imidlertid

> Fra Justitsministeriets hjemmeside:
> http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=dept&objno=44455

Rejselegitimation i Schengen må da være et EU kørekort ?
Det er et EU dokument der dokumenterer hvem du er.

Med hensyn til pas der er inde til Visumudstedelse, så kan
man sagtens have 2 gyldige pas på samme tid.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-03-03 23:44

"Povl H. Pedersen" skrev:

> Rejselegitimation i Schengen må da være et EU kørekort ?
> Det er et EU dokument der dokumenterer hvem du er.

Rejselegitimation er vel normalt kun et pas. Kørekortet kommer du nok ikke
langt på (- i praksis gør man jo nok, men det er en anden sag).

/kristian

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 22-03-03 00:07

Povl H. Pedersen skrev:

> Rejselegitimation i Schengen må da være et EU kørekort ?

Nej.

> Det er et EU dokument der dokumenterer hvem du er.

Det er ikke et EU-dokument, hvilket heller ikke er relevant, og det
viser ikke din nationalitet.

TT

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 22-03-03 22:57

On Sat, 22 Mar 2003 00:06:59 +0100, "Thomas Thorsen"
<usenet@thomasthorsen.dk> wrote:

>Nej.

>Det er ikke et EU-dokument, hvilket heller ikke er relevant, og det
>viser ikke din nationalitet.

Det gør det da. Mit kørekort er da påstemplet DK
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-03-03 23:30

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev:

> Det gør det da. Mit kørekort er da påstemplet DK

Det er vist ikke dokumentation for dit statsborgerskab.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 22-03-03 23:56

On 22 Mar 2003 22:30:27 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>Det er vist ikke dokumentation for dit statsborgerskab.

Det er så det . Men jeg har så personligt fravalgt at ville betale de
uhyre priser et pas koster for "voksne". man får "kun" dobbel levetid
men skal betale 4 gange så meget. Det er næsten lige så smart som med
nye biler. Køb 1 bil betal for 3.
Flemming Jacobsen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 22-03-03 00:11

Justitsministeriet har den 18. juli 2002 modtaget ovenstående e-mail fra Dem
vedrørende reglerne for, hvilken form for legitimation man skal medbringe
ved rejse i de øvrige Schengen-lande, herunder hvad der menes med begrebet
"anden gyldig rejselegitimation"

Justitsministeriet kan i den anledning oplyse, at begrebet "anden gyldig
rejselegitimation" refererer til de anerkendte identitetsdokumenter, som
giver ret til at rejse inden for Schengen-området. Danske statsborgere er
imidlertid ikke i besiddelse af andre anerkendte identitetsdokumenter end
pas.

Danmarks indtræden i Schengen-samarbejdet den 25. marts 2001 har derfor
heller ikke medført ændringer i reglerne for, hvilken form for legitimation
danske statsborgere skal medbringe ved rejse i de øvrige Schengen-lande.

Ifølge § 1 i Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 166 af 25. februar 1997
om pas m.v., som ændret ved bekendtgørelse nr. 704 af 19. juli 2001, behøver
danske statsborgere således ikke at medbringe pas ved rejse i de øvrige
nordiske lande.

En dansk statsborger, som rejser inden for Norden, skal dog fortsat kunne
identificere sig, hvis det er påkrævet. Dette vil blandt andet være
tilfældet ved overnatning på hotel eller lignende i et andet nordisk land.
Her vil anden legitimation end pas - for eksempel et kørekort - være
tilstrækkelig.

Det fremgår endvidere af ovennævnte bekendtgørelse § 2, at danske
statsborgere fortsat skal medbringe gyldigt pas ved indrejse i andre
Schengen-lande end de nordiske.

Med venlig hilsen
Cristina A. Gulisano
Det Internationale Kontor
Justitsministeriet

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 23-03-03 12:39

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message

snip en hel masse *dansk* jura.

Det forholder sig sådan at i følge tysk lov så skal man altid kunne
legitimere sig når man er i Tyskland. ( gælder også tyske statsborgere) og
det eneste man i praksis accepterer fra udlændinge er et pas. ( ved dog ikke
hvad straffen er) Så det er rigtigt at man kan krydse grænser uden
nødvendigvis at have et pas, men hvis man opholder sig i tyskland, så skal
man til hver en tid kunne legitimere sig, og der til kræver tyskerne et pas.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-03-03 09:15

On Fri, 21 Mar 2003 22:17:58 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

-----------Klip---------
>Med hensyn til pas der er inde til Visumudstedelse, så kan
>man sagtens have 2 gyldige pas på samme tid.

Du kan ikke have 2 alm. rejsepas på samme tid. Man kan i særlige
tilfælde, feks. hvis man i sit ehverv rejser ofte til lande hvor
visaansøgningen tager meget lang tid (Man er uden pas i den tid
visaansøgningen behandles, man kan derfor ikke rejse) så kan der
udstedes et duplikatpas (Jeg er ikke helt sikker navnet). Jeg mener
også at der er begrænset levetid på et sådan.
I det forrige firma hvor jeg var ansat havde nogle få sælgere og
teknikere ekstra pas, og det var ikke noget man bare kunne få pr.
automatik.

/Hans

Fra : Gert Vest

Dato : 22-03-03 20:03

> af
> imidlertid

> Fra Justitsministeriets hjemmeside:
> http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=dept&objno=44455

Ja det er helt rigtigt hvad du der skriver.
Jeg var for 2 år siden med til at arrangere en rejse til Sverige for over 50
mennesker.
Der var så nogen af dem som havde hørt at de skulle have pas med til
Sverige.
Det lød underligt tænkte jeg, men spurgte den danske ambassade i Stockholm.
Svaret var at du behøver ikke pas, men du skal kunne fremvise legimation/ID.
Jeg fik at vide at kørekortet er ikke ID-bevis. Så faktisk kan man ikke
komme uden om passet.
Underligt, men sådan var svaret jeg fik.

Gert

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-03-03 20:09

"Gert Vest" <post@gertvest.dk> skrev:

> [...]
> ID-bevis. Så faktisk kan man ikke komme uden om passet.
> Underligt, men sådan var svaret jeg fik.

Der nordiske pasunion er fortsat gældende og derfor er det ikke
nødvendigt at medbringe pas ved rejser til de andre nordiske lande. At
ambassaden har påstået noget andet kan man undre sig over.

Reglerne er kort beskrevet på http://www.schengen.dk

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Gert Vest

Dato : 22-03-03 20:23

> [...]
> nødvendigt at medbringe pas ved rejser til de andre nordiske lande. At
> ambassaden har påstået noget andet kan man undre sig over.

Hej Morten !

Det er rigtigt. Men læs lige hvad jeg skrev.
Du behøver ikke pas. Men du skal kunne fremvise ID og kørekort er ikke ID.
Jeg har ikke andet ID end mit pas, derfor er jeg nødsaget til at tage mit
pas med.
Kvinden fra ambassaden som svarede mig, så selv det sjove i det, men sådan
var det sagde hun.

Har du andet ID end dit pas ?

Det er en skam jeg har fået ny harddisk i, ellers kunne du have set svaret,
hvis du ikke tror på mig.

GV

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-03-03 23:37

"Gert Vest" <post@gertvest.dk> skrev:

> Det er en skam jeg har fået ny harddisk i, ellers kunne du have
> set svaret, hvis du ikke tror på mig.

Naturligvis tror jeg på dig, men ambassaden har fået galt fat i
reglerne. Det handler muligvis om, at de svenske myndigheder til at
starte med tolkede Schengenreglerne forkert og tilsyneladende mere
eller mindre antog, at den nordiske pasunion blev opløst, da de
nordiske lande gik ind i Schengen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Gert Vest

Dato : 23-03-03 10:59

> [...]
> starte med tolkede Schengenreglerne forkert og tilsyneladende mere
> eller mindre antog, at den nordiske pasunion blev opløst, da de

Nej det er ikke det Morten.

Jeg blev oplyst at man IKKE krævede pas, det er i tråd med det du skriver.
Men at man skulle have ID med til Sverige.
Kørekort er IKKE ID.
Så på den måde kan du ikke komme uden om passet. Når svenskerne kræver ID.

Er der andre former for ID end pas ? Jeg ved det ikke. Fik oplyst at
kørekort ikke er ID.

GV

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-03-03 14:12

On Sun, 23 Mar 2003 10:58:46 +0100, "Gert Vest" <post@gertvest.dk>
wrote:

> [...]
>Så på den måde kan du ikke komme uden om passet. Når svenskerne kræver ID.
>
>Er der andre former for ID end pas ? Jeg ved det ikke. Fik oplyst at

De militære ID'er er gyldigt ID på lige fod med passet.
Flemming Jacobsen

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-03-03 18:17

Thunderbird[7100] skrev:

> De militære ID'er er gyldigt ID på lige fod med passet.

Har du nogle paragraffer eller andre henvisninger, som bekræfter den
påstand?

--
Reino

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-03-03 22:44

On Sun, 23 Mar 2003 18:16:56 +0100, "Reino Andersen"
<reinoFJERNMIG@get2net.dk> wrote:

>Har du nogle paragraffer eller andre henvisninger, som bekræfter den
>påstand?

Dvs ikke, har det kun fra en Militær befalingsmand da vi sad og havde en
venlig samtale om netop emnet angående pas mm. Der nævnte han at han
bare kunne nøjes med sit militære id, da det talte som et gyldig
identifikations papir også selvom at han rejste civilt.
Flemming Jacobsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-03-03 22:01

"Thunderbird[7100]" skrev:

> De militære ID'er er gyldigt ID på lige fod med passet.

I udlandet skal det ledsages af en Nato Travel Order, og i så fald
skal(/må?) du ikke bruge pas.

/kristian

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-03-03 15:39

"Gert Vest" <post@gertvest.dk> skrev:

> Nej det er ikke det Morten.

Det er det. At en ambassade har bildt dig andet ind er jeg reelt
ligeglad med. (Opfat det ikke som kritik af dig).

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 23-03-03 15:44

On 23 Mar 2003 14:38:54 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>Det er det. At en ambassade har bildt dig andet ind er jeg reelt
>ligeglad med. (Opfat det ikke som kritik af dig).

Altså er det heller ikke nødvendigt med ID?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-03-03 16:19

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev:

> Altså er det heller ikke nødvendigt med ID?

http://www.politi.dk/PUBL/Schengeninformation/Schengen_information.htm
http://www.schengen.dk
http://www.eu-oplysningen.dk/folketinget/paragraf_20/alle/20000265/?print=1
http://www.folketinget.dk/Samling/20001/salen/F19_BEH1_50_7_3.htm

Som det fremgår af alle officielle udtalelser er det ikke nødvendigt
med rejselegitimation til de nordiske lande (=pas).

Udtalelserne fra den ambassade Gert har haft snakket
med beror formentligt på en svensk fejlfortolkning af
Schengensamarbejdet i forhold til den nordiske pasunion.

Af nederste link ovenfor fremgår bla. følgende:
"Nordiske statsborgere vil ved rejse i de øvrige nordiske
lande kunne legitimere sig ved forevisning af andre former
for personlige dokumenter som f.eks. kørekort, bankkort og
lignende. Det adskiller sig ikke fra situationen, som den
er i dag, når nordiske statsborgere rejser rundt i de øvrige
nordiske lande."

Jeg kan desværre ikke genfinde mit link til oplysningerne om
Sveriges fejlfortolkning af reglerne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 24-03-03 07:54

On 23 Mar 2003 15:19:14 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

> [...]
[snip]

>Af nederste link ovenfor fremgår bla. følgende:
[snip]

Den køber jeg.

>Jeg kan desværre ikke genfinde mit link til oplysningerne om
>Sveriges fejlfortolkning af reglerne.

Jeg tror nu på dig alligevel. Det er trods alt svenskere vi snakker om.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Christian Lyng

Dato : 22-03-03 18:33

> [...]
det
> skal medbringes i de andre Schengenlande.

Har rusland ikke lige indført at man skal fremvise en negativ AIDS test for
at få visum?

Chr.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-03-03 21:43

On Sat, 22 Mar 2003 18:32:58 +0100, "Christian Lyng" <chrisl@(fjern D
E T T E )tiscali.dk> wrote:

> [...]
>det

>Har rusland ikke lige indført at man skal fremvise en negativ AIDS test for
Kun hvis du søger om visa med en varighed over 3 måneder. Det vil i
praksis sige "forretningsvisa".

/Hans