MiTaC 6120 - Lade handelen gå tilbage?
Fra : Jesper Haukrogh

Dato : 21-03-03 17:07

Hej Forbrugere.

Jeg har et rimeligt stort problem med en bærbar MiTaC 6120, som jeg købte
ved DataTeam ApS i Ringkøbing for lidt over tre år siden. Jeg skulle bruge
computeren på HTX i tre år, så jeg købte tre års garanti og en
all-risk-forsikring (ligeledes tre år) gennem firmaet også. Computeren har,
næsten siden jeg har købt den, været i pendulfart mellem DataTeam og jeg
mindst 10 gange i løbet af to år, med gentagne skærmfejl (skærm-kabinettet
flækker nede ved hængslerne, fordi de er så stramme), bundkabinetfejl
(flækker også ved hængslerne), opstartsproblemer (bare fordi man trykker
Power, behøver den jo ikke starte op, vel? Da først efter 35 forsøg...),
problemer med harddisken, osv... DataTeam værksted har endda skiftet skærmen
forkert en enkelt gang, ofte mangler der skruer i kabinettet når den kommer
tilbage fra reperation, og de har også enkelte gange udskiftet motherboardet
med et defekt...

Det blev til sidst for meget, og så vidt jeg er informeret, har de også kun
et maksimalt antal forsøg til at reperere fejl, så jeg indsendte en klage
til Forbrugerstyrelsen/-klagenævnet (hmm, det kostede kun 80kr, i modsætning
til at sende computeren til reperation for 250kr pr. gang), hvor jeg krævede
pengene helt eller delvist tilbage. Efter ca. et års sagsbehandling og
skriven frem og tilbage med fakturaer, reperationssedler, garantibeviser,
m.m., afgjorde Forbrugerstyrelsen, at jeg ikke havde grundlag for en sag. De
kom med fire begrundelser, hvor jeg kun kan nikke genkendende til én:

1. "Forhandleren har altid været villig til at reperere computeren". Det er
sandt nok, men hvis jeg skal have glæde af computeren, skal den jo ikke
konstant være på værksted... Slet ikke, når de ikke kan skaffe reservedelene
hjem...
2. "Forhandleren har altid repereret computeren forsvarligt". Hmm, er det
forsvarligt at sende en computer tilbage med defekt motherboard,
fejlmonteret skærm, og værst af alt; manglende skruer, som yderligere
svækker kabinettet styrke???
3. "Fejlene er ikke opstået igen". Hmm, skærmen er flækket minimum to gange,
batteri-problemer igen og igen, langt de fleste fejl har været relaterede
til det alt for stramme hængsler. Problemer med, at computeren ikke altid
starter ved tryk på Power er også opstået igen...
4. "Da der ikke er nogle fejl på computeren nu...". Hmm, lad mig opremse:
Skærmen er igen ved at flække - kun gaffa-tape holder den sammen. Batteriets
levetid er nu kun på 30min (før minimum 120min, til trods for jeg nøje har
fuldt instruktionerne om vedligeholdelse). Det interne modem fungerer ikke,
diskettedrevet virker ikke, den tænder ikke når jeg trykker power...

I bar frustration over afslaget, som jeg mener er blevet fastsat på et
forkert grundlag, har jeg haft ringet til Forbrugerstyrelsen, som har
anbefalet mig at skrive et brev til dem, hvis jeg mener der er opstået
misforståelser undervejs. Det har jeg så gjort for over en måned siden, men
har intet hørt. Jeg er ude over den 3års garantiperiode, jeg købte for nu
over 3 år siden, og jeg aner ikke mine levende råd - Hvad gør jeg? Hvilke
muligheder har jeg?

Mvh
Jesper

PS: Jeg har trods alt været glad for computeren, den har altid været hurtig
og stor nok til mig - den egner sig åbentbart bare ikke til at være
bærbar...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-03-03 23:24

In article <b5fdc7$gbl$1@sunsite.dk>, Jesper Haukrogh wrote:

> [...]
> over 3 år siden, og jeg aner ikke mine levende råd - Hvad gør jeg? Hvilke

Du har 5 års reklamationsret på enhver fejl de har repareret en
enkelt gang, dvs hvis dine hængsler altid flækker i kabinettet
hurtigere, så er der dækning i al evighed, indtil de laver noget
bedre plast.

Fra : Jesper Haukrogh

Dato : 23-03-03 17:00

Hej Povl

Tak for svaret. Ved du hvor jeg kan finde dokumentation for dette - hvis nu
forhandleren ikke tror mig?

Mvh
Jesper

meddelelse news:slrnb7n47q.12c.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-03 10:09

"Jesper Haukrogh" <(SLETMIG)jhau0233@but.auc.dk> skrev:

>Tak for svaret. Ved du hvor jeg kan finde dokumentation for dette - hvis nu
>forhandleren ikke tror mig?

Den aktuelle lov hedder "Lov om Forældelse af visse Fordringer"
eller "1908-Loven":

§ 1   For følgende Fordringer gælder en Forældelsesfrist af 5
   Aar:

1.   Fordring, som støttes på Overenskomst om a. Salg eller
   anden Overdragelse af Varer eller andet Løsøre, der ikke
   er afhændet som Tilbehør til fast Ejendom, b. Brug af
   fast Ejendom eller Løsøre, c. Ydelse af Ophold, Fortæring
   eller Forplejning, d. Befordring af Personer eller Gods,
   e. Udførelse af Arbejde eller Ydelse af personlig
   Virksomhed af hvilken som helst Art;

Fordringen opstår i det øjeblik du anmelder en mangel ved varen
som sælger er ansvarlig for.

--
Bertel