Lejelov: Istandsættelse ved fraflytning
Fra : Lasse

Dato : 21-03-03 12:24

Hej!

Håber i kan hjælpe mig, jeg skal til at flytte fra min lejlighed, og den
skal afleveres i samme stand som jeg modtog den (nyistandsat). I den
forbindelse har jeg nogle spørgsmål - og jeg har skrevet en del af
lejekontrakten i bunden af denne post.

1. Jeg har forspurgt mig i dk.forbruger om udlejer kan kræve at istandsætte
lejligheden hvis den allerede er istandsat - De mener ikke det er et
rimeligt krav, er dette korrekt?

2. Hvis jeg er "besværlig" over for udlejer, kan han så ikke finde de
mindste småting og give mig regning for dette? Så er det overhovedet det
værd at kræve selv at male/slibe gulvene ned?

3. Jeg ved at de sætter nyt køkken i lejlighederne når man flytter ud - Vil
dette "fratage" med udgifter med ting de ikke mener der er nyistandsat i
køkkenet? Der er f.eks gået et lille hjørne af en glaslåge, men denne del af
køkkenet bliver udskiftet ... Vil de godt kunne give mig en regning for
dette, samtidig med at de sætter et nyt køkken ind?

Jeg håber i kan give nogle råd, så jeg ved hvor meget jeg bør/skal kæmpe for
at kunne spare mit depostum - vil jo gerne have så meget af det igen som
muligt.

Hvis noget skal uddybes, gør jeg gerne dette.

Mvh,
- Lasse

Følgende står i min lejekontrakt:
---
Lejemålets stand ved ind- og udflytning:

Ved indflytning overdrages lejemålet nyistandsat, idet lejligheden er
nymalet mv.

I alle lejlighedens rum er der sket afhøvling af gulvene med efterfølgende 2
gange lakering. Lejlighedens el-installationer er overalt nye/velfungerende.
Radiatorerne er forsynet med termostatventiler. I øvrigt fremtræder
lejligheden nymalet og nylakeret overalt, både vægge, lofter og træværk m.v.

Ved lejemålets ophør skal det lejede med tilhørende inventar afleveres i
samme stand som ved indflytning, det vil sige nyistandsat med nymalede vægge
og lakering af træværk, hvidtning af lofter same afslibning og lakering af
gulve.

De øvrige indretninger skal ligeledes afleveres i samme stand som modtaget,
bortset fra den forringelse, der er en følge af almindeligt slid og ælde.
Istandsættelsen skal være gennemført og afsluttet, inden lejemålet ophører,
hvorfor lejemålet skal ryddes og tømmes for møbler m.v. mindes 10
arbejdsdage før dette tidspunkt.

Istandsættelsesarbejderne skal udføres af faguddannede, momsregistrerede
håndværkere, som udlejere rekvirerer.

Når lejligheden er ryddet, skal der afholdes fraflyttersyn med henblik på at
fastsætte omfanget af istandsættelsesarbejderne. Ved samme flyttesyn skal
lejligheden være rengjort, ligesom hvidevarer m.v. skal være rengjorte og
funktionsdygtige.

Er dette ikke tilfældet, er udlejere berettiget til at lade arbejderne
udføre for den fraflyttede lejers regning.
Samtidig afleveres samtlige nøgler til lejemålet. Evt. manglende nøgler
erstattes.
I forbindelse med flyttesynet udarbejdes en rapport, som underskrives af
lejer og udlejer eller dennes repræsentant.
Den i lejelovens §98, stk 2 anførte reklamationsfrist for eventuelle mangler
er aftalt forlænget til 1 måned. Fristen regnens fra udflytningsdagen eller
det tidspunkt, hvor samtlige nøgler til det lejede er afleveret, hvis dette
er senere.

Medfører lejers for sene fraflytningstidspunkt eller manglende rengøring
m.v. forsinkelse af den efterfølgende lejers indflytning, er udlejer
berettiget til at give denne et nedslag i lejen herfor. Dette nedslag
modregnes i den fraflyttede lejers depositum og forudbetalt leje tillige med
afhjælpningsomkostningerne.

Istandsættelsearbejderne skal være afsluttet senest kl 12.00 på dagen hvor
lejemålets ophør, hvor aflæsning af forbrugsmålere finder sted. Eventuel
afgift eller aflæsningsgebyr betales af lejer.
---

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-03-03 12:35

"Lasse" <Lasse@ingen.dk> wrote in message

Læg mærke til dette afsnit:

> Istandsættelsesarbejderne skal udføres af faguddannede, momsregistrerede
> håndværkere, som udlejere rekvirerer.

Det betyder at uanset hvad du gør, så vil udlejer efterfølgende hyre
håndværkere til at istandsætte lejemålet.
Jeg ved at flere store ejendomsselskaber anvender en sådan passus i
lejlekontrakterne, og administrerer hårdt efter dem.

Jeg går ud fra at dette er efter bogen (loven) men måske er jeg naiv

/Per

Fra : Lasse

Dato : 21-03-03 12:58

> Læg mærke til dette afsnit:

> Det betyder at uanset hvad du gør, så vil udlejer efterfølgende hyre
> håndværkere til at istandsætte lejemålet.

Det var det som jeg var bange for - men kan man istandsætte noget der er
istandsat?

> Jeg ved at flere store ejendomsselskaber anvender en sådan passus i
> lejlekontrakterne, og administrerer hårdt efter dem.

Sådan et som jeg er løbet ind i ...

> Jeg går ud fra at dette er efter bogen (loven) men måske er jeg naiv

Ville være bedst hvis det ikke var efter bogen

- Lasse

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-03-03 13:17

> Det var det som jeg var bange for - men kan man istandsætte noget der er
> istandsat?

Istandsættelsen skal foretages på en bestemt måde.
Er den ikke det, så er aftalen ikke opfyldt. Du har ikke rigtig mulighed for
at komme ud over dette.

Ring evt. til LLO og hør dem om deres mening. Jeg gætter på, at det ikke er
første gang de hører om det.
Du må gerne vende tilbage her til gruppen med deres melding.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-03-03 00:17

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev:

> [...]
> i lejlekontrakterne, og administrerer hårdt efter dem.
>
> Jeg går ud fra at dette er efter bogen (loven) men måske er jeg

Der må ikke istandsættes ting, der fremstår som værende nyistandsatte.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 22-03-03 08:55

> Der må ikke istandsættes ting, der fremstår som værende nyistandsatte.
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk

Den er altså lidt bøvlet for det handler ikke kun om at være nyistandsat men
også om kvaliteten.
Hvis en person selv maler væggene men han kommer til at male ned på
panelerne flere steder,
og det samme når han maler panelerne af lidt af malingen rammer væggen her
og der.
Så kan udlejer nemt afvise og sige, at lejligheden ikke opfylder kravene til
at være nyistandsat.

Derfor bør man være overordentlig forsigtig med at istandsætte selv, når der
står i lejekontrakten
som der gør i Lasses tilfælde.
Man kan dog altid ringe til udlejer og spørge om, det er ok, at man selv
maler f.eks. men husk at
få tilladelsen på tryk og vær forbedredt på, at hvis arbejdet ikke lever op
til hvad man vil kunne forvente af en almindelig
håndværker, så kan han forlange en maler sat på og så har du både spildt tid
og penge

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-03-03 15:45

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev:

> Den er altså lidt bøvlet for det handler ikke kun om at være
> nyistandsat men også om kvaliteten.

Ja det er klart.

> Derfor bør man være overordentlig forsigtig med at istandsætte
> selv, når der står i lejekontrakten
> som der gør i Lasses tilfælde.

Hvis man kan udføre tingene ordentligt er der ikke noget problem, men
man skal naturligvis være klar over sine begrænsninger. Derudover skal
man undersøge om det reelt økonomisk kan svare sig selv at udføre
arbejdet. Jeg bor i en almen bolig, hvor man står for delvis indvendig
vedligeholdelse. Ved fraflytning skal der foretages en
normalistandsættelse. Hvert år overtager boligselskabet 10% af udgiften
til normalistandsættelsen dvs. efter 10 år er det helt uden
omkostninger at fraflytte lejligheden medmindre man har decideret
misligholdt den. En sådan ordning er almindelig i almene boliger og i
øvrigt reguleret af lov om leje af almene boliger.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 22-03-03 16:40

> [...]
> misligholdt den. En sådan ordning er almindelig i almene boliger og i
> øvrigt reguleret af lov om leje af almene boliger.

Hej Morten
Den ordning kender jeg godt, jeg bor nemlig også i almen med samme regler,
men det gør Lasse vist ikke

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 21-03-03 16:03

"Lasse" <Lasse@ingen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
istandsætte
> lejligheden hvis den allerede er istandsat - De mener ikke det er et

Du kan aldrig pålægges at aflevere lejligheden i bedre stand end den var da
du overtog den, men udlejer har ret til at bestemme hvilke håndværkere, der
skal bruges, mens du kan kræve at de er autoriserede og momsregisterede

> 2. Hvis jeg er "besværlig" over for udlejer, kan han så ikke finde de
> mindste småting og give mig regning for dette? Så er det overhovedet det
> værd at kræve selv at male/slibe gulvene ned?

Nej, jeg ville ikke gide.

> [...]
> køkkenet bliver udskiftet ... Vil de godt kunne give mig en regning for
> dette, samtidig med at de sætter et nyt køkken ind?

Ja, det vil jeg mene, men jeg tvivler nu på, at de gider

Fra : Peter

Dato : 21-03-03 17:30

> [...]
> mindste småting og give mig regning for dette? Så er det overhovedet det
> værd at kræve selv at male/slibe gulvene ned?

Jeg ville sætte alt det i stand som er muligt, såfremt du har ressourcer og
evner til at bringe lejligheden i samme stand som ved indflytning. Det er
selvfølgelig bedst hvis du har taget billeder og lavet mangelliste ved
indflytning men hvis det kommer så vidt at en evt. tvist skal afgøres i
boligretten er man vist rimelig godt stillet med udsagn fra familie, venner
og bekendte. Hvis udlejer mener at din istandsættelse af lejligheden ikke
lever op til kravene i lejekontrakten, og du mener at den gør, kan
Huslejenævnet komme ud og afgøre sagen inden udlejer sætter sine folk på.
Jeg mener ikke at du har noget at tabe ved selv at påbegynde maling af
lejligheden, medmindre du har ti tommelfingre. Mht. afslibning af gulve skal
man dog lige overveje om det ikke er en god idé at lade en fagmand gøre det.
Hvis du har mistanke om at udlejers håndværkere er dyre, kan du evt. selv
hyre en gulvmand til at ordne gulvene inden udflytning. Svjv er kvitteringen
fra en håndværker en garanti for at udlejer ikke kan kræve gulvet omslebet
på din regning!?

Ovenstående er erfaringsmæssige og aldeles ujuridiske udsagn. Jeg er flyttet
fra en del krakilske udlejere og har tre gange haft klager i huslejenævnet
samt fået god hjælp fra LLO.

Fra : smukkefyr

Dato : 25-07-03 13:30

"Peter" skrev d. 21-03-03 17:30 dette indlæg :

> [...]
flyttet
> fra en del krakilske udlejere og har tre gange haft klager i

Med hensyn til gulvene skal du lige huske dette fra lejeloven:(((se
dette)))
Kapitel XV, § 98.
Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen.
Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen
(((med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde,))) og
som ikke er omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler,
som det påhviler udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at
bringe det lejede i bedre stand end den, hvori han overtog det lejede.

se:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19980016529-regl

http://www.kandu.dk/