Originalt program men ingen serienummer
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 21-03-03 08:00

Jeg har nogle programmer, som jeg har købt/fået i nogle handler med
computer udstyr - desværre har jeg ingen licens til de pågældende
programmer, men jeg har æsker, manualer, CD'ere og så videre.

Hvis jeg nu gerne vil sælge nogle af dem, hvad så ?

Er de komplet ubrugelige eller hvad sker der, hvis man bruger et
tilfældigt serienummer, men har oroginalerne ?

Programmerne er ikke stjålet, men har blot været en del af et godt
tilbud. De firmaer, som har benyttet dem er gået konkurs/lukket, men de
har jo en gang betalt for at benytte den software.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-03 08:51

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbud. De firmaer, som har benyttet dem er gået konkurs/lukket, men de
> har jo en gang betalt for at benytte den software.

Har du ikke licenserne, har du ingen ret til at bruge produktet.

I midlertid er der mange producenter der - hvis du har original CD'erne er
villige til at give dig et nyt serienummer. (Herunder henregnes ikke MS).

Peter

---

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 21-03-03 08:58

<FedePede> wrote:

> [...]
> villige til at give dig et nyt serienummer. (Herunder henregnes ikke MS).

Det lyder da godt. Det er ikke Microsoft produkter.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Ryan Hansen [2600]

Dato : 21-03-03 12:05

FedePede wrote:

> I midlertid er der mange producenter der - hvis du har original
> CD'erne er villige til at give dig et nyt serienummer. (Herunder
> henregnes ikke MS).

Det tror jeg ikke du skal tro på...

For det vil jo så sige at 100 forskellige kan henvende sig med samme
originale software (cd) og så få udleveret en gratis licens til dette ?!

Nej vel...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-03 09:05

[2900] Jesper Haaber Gylling skrev:

> [...]
>programmer, men jeg har æsker, manualer, CD'ere og så videre.

>Hvis jeg nu gerne vil sælge nogle af dem, hvad så ?

Så skal køber i hvert fald have klar besked om det forhold.

>Er de komplet ubrugelige eller hvad sker der, hvis man bruger et
>tilfældigt serienummer, men har oroginalerne ?

Jeg tror at firmaet vil have svært ved at overbevise en dommer om
at man har gjort noget slemt ved at benytte lovligt erhvervede
programmer med en forkert kode. Hvis du kan finde frem til
producenten, kunne du evt. spørge ham om hvad man skal stille op.

Lidt sprogligt:
En licens er en aftale. Mange programmer skal have en kode før de
kan installeres. Man kan kalde sådan en svend en licenskode, men
at kalde den licens er forvirrende.

--
Bertel

Fra : Ryan Hansen [2600]

Dato : 21-03-03 12:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> En licens er en aftale. Mange programmer skal have en kode før de
> kan installeres. Man kan kalde sådan en svend en licenskode, men
> at kalde den licens er forvirrende.

Det er da præcis en licens og ved install af de fleste programmer skal man
jo for at komme videre godkende en licensaftale, koden er jo blot dit
licensnummer...

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-03-03 12:17

"Ryan Hansen [2600]" <detailNOSPAM@detail.dk> wrote in message

> Det er da præcis en licens og ved install af de fleste programmer skal man
> jo for at komme videre godkende en licensaftale, koden er jo blot dit
> licensnummer...

Koden er ikke licensen i sig selv, - den er bare dit 'bevis' på, at du har
licens så at sige.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-03 12:21

Ryan Hansen [2600] skrev:

>Det er da præcis en licens

Jesper skrev at han har de originale cd'er, men ingen licens. Jeg
forstod godt hvad han mente, men som han skrev det, er det noget
sludder. Når man har original-cd'erne, har man også licens til
programmerne. Jesper kender blot ikke koderne.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-03-03 13:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> sludder. Når man har original-cd'erne, har man også licens til
> programmerne. Jesper kender blot ikke koderne.

Firma A har licens på computerprogram B. En indbrudstyv bryder ind i
firmaet og sjæler de originale programcd'er. Hvem har nu licens på B?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-03 13:59

Kim Ludvigsen skrev:

>Firma A har licens på computerprogram B. En indbrudstyv bryder ind i
>firmaet og sjæler de originale programcd'er. Hvem har nu licens på B?

Programmøren?

Jeg skulle have tilføjet "erhvervet på lovlig vis".

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-03-03 23:26

In article <3E7B02FF.5D3E@kimludvigsen.dk>, Kim Ludvigsen wrote:

> Firma A har licens på computerprogram B. En indbrudstyv bryder ind i
> firmaet og sjæler de originale programcd'er. Hvem har nu licens på B?

Hvis det er Microsoft produkter, så er det tyven. Det siger MS
ihvertfald om OEM produkter. Du må ikke installere dem på en ny maskine,
og MS erklærer dermed tyvens stjålne kopi til at være lovlig at bruge
for tyv og hæler.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-03-03 00:19

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev:

> [...]
> ihvertfald om OEM produkter. Du må ikke installere dem på en ny
> maskine, og MS erklærer dermed tyvens stjålne kopi til at være

Hvorfor mener du, at det MS siger er af betydning?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-03-03 00:45

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> ihvertfald om OEM produkter. Du må ikke installere dem på en ny maskine,
> og MS erklærer dermed tyvens stjålne kopi til at være lovlig at bruge

Tyven stjal ikke computeren, kun programcd'erne. Så hvis din konklusion
er korrekt, så har tyven netop ikke en licens, selvom han besidder de
originale programcd'er.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-03 05:44

Povl H. Pedersen skrev:

>Hvis det er Microsoft produkter, så er det tyven. Det siger MS
>ihvertfald om OEM produkter.

Det følger ikke af din forklaring.

>Du må ikke installere dem på en ny maskine

Det er Microsofts postulat. Men lad det ligge.

>og MS erklærer dermed tyvens stjålne kopi til at være lovlig at bruge
>for tyv og hæler.

Nej da. Hvorfor tror du at det følger deraf? Ifølge dem vil det
være ulovligt både for tyven og for ejeren at benytte programmet.

--
Bertel

Fra : Mari

Dato : 22-03-03 11:43

meddelelse news:slrnb7n4ci.12c.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> [...]
> ihvertfald om OEM produkter. Du må ikke installere dem på en ny maskine,
> og MS erklærer dermed tyvens stjålne kopi til at være lovlig at bruge

Hvis tyven stjæler PC'en - og du har CD'erne, så må du installere
CD'en på den erstatningsPC du køber.
Det er som sådan din erstatning udmåles - i hvert fald af mit
forsikringsselskab,
og MS var enige heri.

/Mari

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-03 15:23

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> CD'en på den erstatningsPC du køber.
> Det er som sådan din erstatning udmåles - i hvert fald af mit

Nixen. - Ikke når det gælder OEM licenser. - Her følger licensen maskinen,
og bliver denne stjålet, må du ikke genbruge licensen (der i øvrigt sidder
fastklæbet på maskinen)

---

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-03-03 15:46

<FedePede> skrev:

> Nixen. - Ikke når det gælder OEM licenser. - Her følger licensen
> maskinen, og bliver denne stjålet, må du ikke genbruge licensen
> (der i øvrigt sidder fastklæbet på maskinen)

Glem nu Microsofts ideer og klistermærker og hvilke sære påfund de
ellers måtte have.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-03-03 12:52

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> Jeg har nogle programmer, som jeg har købt/fået i nogle handler med
> computer udstyr - desværre har jeg ingen licens til de pågældende
> programmer, men jeg har æsker, manualer, CD'ere og så videre.

Dette afhænger 100% af, hvad der står i licens aftalen. Hvis licensen ikke
kan videresælges/overdrages, så kan du heller ikke anvende de CD'er du har
fået fat i.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 21-03-03 13:24

In <3e7afcef$0$42665$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> writes:

> [...]

>kan videresælges/overdrages, så kan du heller ikke anvende de CD'er du har

Vroevl. Det kommer an paa hvilken aftalen den oprindelige koeberen har lavet
af saelger. Jeg gaetter paa at de ikke har lavet en aftale.

/Martin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-03-03 13:31

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message

> Vroevl. Det kommer an paa hvilken aftalen den oprindelige koeberen har
lavet
> af saelger. Jeg gaetter paa at de ikke har lavet en aftale.

I en eller anden forstand er der jo en defacto aftale. Hvis det du mener er,
at der ikke er lavet nogen særlig aftale med kunden (dvs. de almindelige
forretningsbetingelser gælder) så kan du nok have ret.

Der er iøvrigt aftaler både mellem den oprindelige køber og
producenten/importøren, og mellem den nye køber og den oprindelige køber.
Foretager ny køber sig noget, der er i strid med aftalen mellem oprindelig
køber og producent, så er sagen speget. Ligeledes hvis oprindelig køber ikke
måtte videresælge, men rent faktisk har gjort det.

/Per

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-03-03 13:37

> [...]
lavet
> af saelger. Jeg gaetter paa at de ikke har lavet en aftale.

Så du mener, at man blot kan gætte på, at der ikke er lavet en aftale og så
har man retten på sin side? Se det er noget rigtigt vrøvl.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-03 13:30

Uffe Kousgaard skrev:

>Dette afhænger 100% af, hvad der står i licens aftalen. Hvis licensen ikke
>kan videresælges/overdrages

Det kan man da ikke forpligte folk til, eller hvad?

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-03-03 13:35

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Det kan man da ikke forpligte folk til, eller hvad?

Det er ikke ualmindeligt at sådanne betingelser indgår i IT-leverancer med
en bare beskeden grad af tilpasning.
Hvis det er en del af aftalen så er man da bundet af det.
Prisen sættes jo (bla. også) efter det.

/Per

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-03-03 13:43

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Det kan man da ikke forpligte folk til, eller hvad?

Jo, hvorfor ikke? Som Per også påpeger, så kan prisen jo også være sat efter
det.