Parkeringspøde på MC
Fra : Allan Knudsen

Dato : 19-03-03 21:32

Hej NG.

Jeg er MC'ist og kom til at tænke på, hvad nu hvis man parkere sin MC på
en parkeringsplads med billet automat, og indløser en billet, som så
blæser af MC'en. Så får man vel en bøde hvis der kommer en
parkeringsvagt, eller hvad? Det er vel påstand mod påstand.
Og hvordan gør man lige med p-skiven som man jo skal stille når man
sætter sin bil fra sig, en MC har jo ikke en p-skive?

Bare lige et par tanker jeg har gjordt mig.

Mvh Allan Knudsen

--
www.sim-city.dk - Unlock af Nokia Mobiltelefoner.
<--Montering af farvede dioder.-->

<-==FJERN 1234 FRA E-MAIL ADR.==->

Fra : Claus P.

Dato : 19-03-03 21:49

"Allan Knudsen" <Web-master1234@sim-city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og hvordan gør man lige med p-skiven som man jo skal stille når man
> sætter sin bil fra sig, en MC har jo ikke en p-skive?

Og hvor er det lige at de sætter bøden fast henne på MC'en?

MVH CP

Fra : Steen F.

Dato : 19-03-03 21:55

Allan Knudsen wrote:
> [...]
> sætter sin bil fra sig, en MC har jo ikke en p-skive?
> Bare lige et par tanker jeg har gjordt mig.

Parkerer man ikke gratis som motorcykelist? Netop pga. de nævnte problemer.
Det mener jeg at kunne huske fra min mc teoriundervisning.

MVH Steen

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-03-03 22:31

Allan Knudsen skrev:

> Jeg er MC'ist og kom til at tænke på, hvad nu hvis man parkere sin MC på
> en parkeringsplads med billet automat, og indløser en billet, som så
> blæser af MC'en.

En motorcykel må slet ikke parkere i parkeringsbåse beregnet til biler (i
hvert fald ikke i København).

> Så får man vel en bøde hvis der kommer en
> parkeringsvagt, eller hvad?

Ja - eftersom du ikke må parkere dér.

--
Reino

Fra : Andrew

Dato : 19-03-03 22:38

> [...]
> sætter sin bil fra sig, en MC har jo ikke en p-skive?
>
> Bare lige et par tanker jeg har gjordt mig.

MC'er må ikke parkere i bil-båse, dvs. regulære båse som er malet på vejen.
Hvis der IKKE er malet noget, f.eks. langs en kantsten hvor der f.eks. er
parkometer, så er det gratis at parkere (hurraaaa). Man kan jo ikke sætte en
parkeringsbillet fast nogen steder, folk vil jo bare snuppe den.
Altså ALLE andre steder end regulære bil-båse må en mc parkeres, og det er
gratis.

Sådan har jeg forstået det i hvert fald

Mvh Anders
Vi ses derude på landevejen

Fra : RpR

Dato : 20-03-03 11:29

> MC'er må ikke parkere i bil-båse,

Hvis der ikke er andre parkeringsmuligheder, og det ikke står skrevet i den
lovene fra den lokale politikreds, så må MC'er godt parkeres i bilbåse, bare
de parkeres to og to, så de fylder for en bil så pladsen udnyttes bedst
muligt.

De gange jeg har kørt MC har jeg nu også bare parkeret den i en bilbås uden
at få bøder for det.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Michael

Dato : 20-03-03 17:10

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

><klip>
>, så må MC'er godt parkeres i bilbåse, bare
> de parkeres to og to, så de fylder for en bil så pladsen udnyttes bedst
> muligt.

Hvor har du den påstand fra... ?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-03-03 21:20

Her kan man læse reglerne for København
http://www.kbhpol.dk/default.asp?side=regler&kat=pregler

Dernæst kan det være interessant at læse om brug af parkeringsskiver:

Bekendtgørelse om parkeringsskiver

Bekendtgørelse nr. 370 af 16/07/1975 (Gældende)

I medfør af § 57a i færdselsloven, jfr.
lovbekendtgørelse nr. 123 af 9. marts 1973, fastsættes:

§ 1. På steder, hvor adgangen til parkering er
tidsbegrænset, og hvor der ikke er opstillet parkometre, må kun parkeres
biler, som er forsynet med parkeringsskiver.

§ 2. Parkeringsskiver skal være fremstillet af
plastic, plasticbehandlet pap eller andet lige så holdbart materiale.

Stk. 2. De skal være udformet i overensstemmelse med
bilaget. Tallene fra 13 til 24 kan dog undlades.

Stk. 3. Viser og urskive skal have forskellig farve.
Der må ikke findes påtryk inden for urskivens felt bortset fra, hvad der
følger af stk. 2.

Stk. 4. Ved parkering af udenlandsk registreret bil
kan anvendes parkeringsskive, der opfylder kravene i hjemlandet.

§ 3. Påbegyndes parkeringen i en periode, hvor
adgangen til parkering er tidsbegrænset, skal parkeringsskivens viser
indstilles på tidspunktet for parkeringens begyndelse.
Begyndelsestidspunktet angives som udløbet af det kvarter, inden for hvilket
parkeringen fandt sted.

Stk. 2. Påbegyndes parkeringen før en periode med
tidsbegrænsning og fortsætter ind i denne, skal viseren indstilles på det
tidspunkt, da tidsbegrænsningen begynder.

Stk. 3. Såfremt der under et køretøjs parkering
indtræder en periode uden tidsbegrænsning, skal viseren senest ved periodens
udløb indstilles på det tidspunkt, hvorfra det på ny gælder en
tidsbegrænsning.

§ 4. Parkeringsskiven skal anbringes umiddelbart
inden for forruden eller en af fordørernes ruder. Ved parkering langs
fortovskant kan ruden på en fordør dog kun benyttes, hvis den vender mod
fortovet. Gennemsigtige skiver, der klæbes på en rude, skal være anbragt
nederst til højre på forruden.

Stk. 2. På de i stk. 1 nævnte steder må ikke findes
andre parkeringsskiver end den, der benyttes ved parkeringen.

Stk. 3. Parkeringsskiven skal tydeligt kunne aflæses
udefra.

§ 5. Parkeringsskivens indstilling må ikke ændres
under parkering på tidspunkter, hvor det er påbudt at anvende den.

§ 6. Parkeringen skal bringes til ophør senest ved
udløbet af den parkeringsfrist, der gælder på stedet. Fristen regnes fra det
tidspunkt, der skal være angivet på parkeringsskiven.

§ 7. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august
1975.

Stk. 2. Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 634
af 12. december 1973 om parkeringsskiver ophæves samtidig.

Justitsministeriet, den 16. juli 1975.

Orla Møller.

Kurt

Fra : RpR

Dato : 20-03-03 22:36

> Hvor har du den påstand fra... ?

Min kørelærer bl.a.

Fra : Michael

Dato : 21-03-03 18:40

> Min kørelærer bl.a.

Det var nu mere en paragraf jeg efterlyste, for det
er da noget værre sludder...

Fra : LR

Dato : 22-03-03 22:35

> Hvor har du den påstand fra... ?

Jeg kan kun give et personligt gæt. Jeg har svært ved at finde en grund til,
at motorcykler ikke må parkere i bilbåse, da der er *ekstremt* få
motorcykler i forhold til biler. Knallerter og scoorere er nok en anden sag.

Mvh,

Lasse

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-03-03 00:12

RpR wrote:
> [...]
> de parkeres to og to, så de fylder for en bil så pladsen udnyttes bedst

Hvad sker der så, hvis den ene af dem kører .. ? ;)

I Københavns kommune må MC'er ikke parkeres i parkeringsbåse..

Til gengæld, må man svjv godt stille dem på fortorvet, hvis de blot
ikke står i vejen.

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-03-03 01:36

Hans Joergensen wrote:
> I Københavns kommune må MC'er ikke parkeres i parkeringsbåse..
> Til gengæld, må man svjv godt stille dem på fortorvet, hvis de blot
> ikke står i vejen.

http://www.parking.kk.dk

Reglerne er nu blevet ændret, så MC'er må reelt ikke parkere i
Københavns kommune.

(hvornår har du sidst set en MC-parkeringsbås i københavn, der ikke
var fyldt op med knallerter og cykler?)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Jens Juul

Dato : 19-03-03 22:36

>En motorcykel må slet ikke parkere i parkeringsbåse beregnet til biler (i
>hvert fald ikke i København).
............... nå - hvor har du det fra ?? Jeg har vellystigt parkeret
hvor som helst i kbh igennem 20 år uden problemer og uden at have set et
skilt der forbyder det. Jeg husker dog fra min teoriundervisning at mc'er
ikke må holde i bil-båse såfremt der er særlige mc pladser i nærheden(?) i
modsat fald må man gerne.

JJ

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-03-03 23:18

Jens Juul skrev:

> ............... nå - hvor har du det fra ??

Politidirektørens parkeringsbekendtgørelse § 1, stk. 3.
( http://tinyurl.com/7sru )

> Jeg har vellystigt parkeret
> hvor som helst i kbh igennem 20 år uden problemer og uden at have set et
> skilt der forbyder det.

Nu kan hele færdselsloven og bekendtgørelser udstedt i medfør af denne jo
ikke være skiltet på hvert et gadehjørne.

--
Reino

Fra : bem

Dato : 20-03-03 16:26

Reino Andersen wrote:

> Nu kan hele færdselsloven og bekendtgørelser udstedt i medfør af
> denne jo ikke være skiltet på hvert et gadehjørne.

Nej, det har du ret i. De kan heller ikke rummes i ét hovede Jeg har set
besvarelser fra P-vagter, politi og kørelærere og politiske forarbejder -
ingen besvarelser har været enslydende. Ikke engang selv om spørgsmålet
vedrørte samme kommune. Sandheden er, at ingen rigtigt har taget højde for
"problemet".

/Bo

Fra : Tony

Dato : 20-03-03 12:21

> [...]
> Og hvordan gør man lige med p-skiven som man jo skal stille når man
> sætter sin bil fra sig, en MC har jo ikke en p-skive?

Som jeg husker det skal man parkere i mc-båse hvis de findes. Findes de ikke
skal man parkere i bilbås. Hvis jeg parkerer i en bås hvor jeg skal løse
billet, skal jeg tage billetten med mig. Ved evt. spørgsmål vil billetten
være bevismateriale.

En p-vagt (som ikke ville give garantier) sagde at hvis mcen ikke generede
når den holdt parkeret på fortovet, ville han nok ikke reagere på det.

Tony

Fra : SoftMan Brian

Dato : 20-03-03 12:38

"Allan Knudsen" <Web-master1234@sim-city.dk> wrote in message
> Jeg er MC'ist og kom til at tænke på, hvad nu hvis man parkere sin MC på
> en parkeringsplads med billet automat, og indløser en billet, som så

Hvis der er københavn så skal der ikke købes billet:
http://www.parking.kk.dk/ugekort.htm

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 20-03-03 23:03

"Allan Knudsen" <Web-master1234@sim-city.dk> skrev i en meddelelse

[klip]
> Jeg er MC'ist og kom til at tænke på, hvad nu hvis
> man parkere sin MC på en parkeringsplads med
> billet automat, og indløser en billet, som så blæser
> af MC'en.
[klip]

Hovedreglen er at en MC må parkere samme sted som en bil.

En af undtagelserne for dette er København, hvor der findes særlige
MC-pladser. Derfor må MC'er ikke anvende parkeringspladser beregnet til
biler i København.

Informationen har jeg fra min kørelærer da jeg i sin tid tog kørekort
til MC.

--
M.v.h.
Olav

Fra : Søren Friberg

Dato : 22-03-03 22:40

> [...]

> stille når man sætter sin bil fra sig, en MC har jo ikke en
> p-skive?
>
> Bare lige et par tanker jeg har gjordt mig.

Du skal undersøge i hver eneste politidistrikt, hvorledes du må parkere
som motorcyklist. Nogle steder er fortov tilladt andre ikke o.s.v. Der
findes ikke et fælles sæt regler. I landdistrikter har jeg aldrig hørt
om p-bøder til mc, hvis du holder almindeligt hensynsfuldt.

Søren Friberg

http://sfriberg.dk
soeren_friberg@msn.com

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-03-03 13:54

> Du skal undersøge i hver eneste politidistrikt, hvorledes du må
> parkere som motorcyklist. Nogle steder er fortov tilladt andre ikke
> o.s.v. Der findes ikke et fælles sæt regler.

Og som om det ikke er slemt nok så er der alle de private p-pladser. Jeg
forhørte mig på et tidspunkt på fisketorvet i kbh da der ikke er
mc-båse. Der skal mc'er parkeres i båsene til biler (sagde damen i
informationen - der er ikke skiltet med det).

/A - der normalt smider apriliaen hvor den er mindst i vejen, og helst
ikke
som kanstensparkering eller i en bilbås

Fra : RpR

Dato : 24-03-03 15:21

> /A - der normalt smider apriliaen hvor den er mindst i vejen, og helst
> ikke
> som kanstensparkering eller i en bilbås

Du har ikke fået skiftet den gamle Leonardo ud endnu? =)