Rykker på faktura
Fra : Anders Petersen

Dato : 19-03-03 14:18

Har en regning på ca. 10.000+moms med forfald snarest. Da kontrakten (for
laaaang tid siden) blev indgået, vedhæftede jeg mine
forretningsbetingelser, der bl.a. siger "Ved for sen betaling gælder i alle
tilfælde at der kræves et rykkergebyr på DKK 75,- samt at der pålægges
morarente på 2% pr. påbegyndt måned."

Den præcise jura vedr. dette er ikke tjekket helt igennem, men teksten er
fra en 'standard'-kontrakt jeg fik lov at kigge på, så jeg går ud fra, at
den er god nok.

Men hvad betyder det i praksis? Kan jeg tilskrive 75kr samt 2% af
nettobeløbet dagen efter betalingsfristen er overskredet? Og gælder det for
hver rykker (vist nok max 3, svjv)?

Jeg er ret uinteresseret i den beskedne merindtægt rykkergebyr+renter kan
give, men signalværdien er desværre højst sandsynligt påkrævet i det
konkrete tilfælde.

Henvisninger / gode råd ifm. rykkere modtages med taknemmelighed.

Mvh Anders

Fra : jmfogh

Dato : 19-03-03 15:05

Reglerne er blevet forenklet en del siden 1/8 2002, herefter gælder det at
man overfor forbrugere højest kan beregne sig rente efter rentelovens regler
(procesrenten) med mindre man har et særligt aftalegrundlag som opfylder
reglerne i kreditaftaleloven. P.t. kan man maksimalt tilskrive sig 9,95% i
morarente overfor en forbruger, og dette efter fakturaforfald uden afgivelse
af rentepåkrav. Der behøver ikke at stå noget om rente i faktura - Ganske
simpelt. Er dit krav fra før 1/8 2002 gælder der lidt andre regler.

Er det en erhvervsdrivende man vil renteberegne er der hjemmel til at
fastsætte højere rentesats, blot skal man kunne bevise at rentesatsen er en
del af aftalen og/eller at renten er sædvanlig kutyme.

Man kan efter renteloven maksimalt tilskrive 100 kr. pr rykker, da du har
skrevet 75 kr. er du nok bundet til det. Rykkeren kan afsendes dagen efter
forfaldsdato. Og ganske rigtigt kan man tilskrive rykkere 3 gange herefter
må kravet for retten. Der er dog mulighed for at man kan tage yderligere 100
kr. i "inkassohenvisningsgebyr." altså man tager 100 kr. for at sende sagen
til advokat. Af omkostningsmæssige hensyn skal man i sidste rykker før sagen
overgår til advokat give skyldneren oplysning om at han kan betale inden 10
dage ellers overgår sagen til advokat. Konsekvensen af at skyldneren ikke
har fået de 10 dages advarsel kan være, at man ikke får tilkendt
omkostninger i en evt. retssag.

mvh.

Jeppe M. Fogh

Fra : Anders Petersen

Dato : 19-03-03 18:37

> Er det en erhvervsdrivende man vil renteberegne er der hjemmel til at
> fastsætte højere rentesats, blot skal man kunne bevise at rentesatsen
> er en del af aftalen og/eller at renten er sædvanlig kutyme.

Hvad kan sådan et bevis være? Som sagt er kunden ved fremsendelse af
ordrebekræftelse blevet gjort opmærksom på forretningsbetingelserne, men en
decideret godkendelse er vel egentlig ikke til stede, med mindre jeg får
ham til at skrive under på noget?

> Man kan efter renteloven maksimalt tilskrive 100 kr. pr rykker, da du
> har skrevet 75 kr. er du nok bundet til det.

Helt fint - som sagt er signalværdien vigtigst.

I øvrigt er jeg vel også bundet op på, at jeg selv har skrevet 2%, men hvis
jeg nu ønsker at ændre det (til det maximale loft fx. - er der grunde til
ikke at gøre det?), hvordan vil en begavet ordlyd så være? "morarenter 9%
pr. påbegyndt måned"?

Bedste hilsener,

/Anders

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-03-03 18:47

> [...]

> forretningsbetingelserne, men en decideret godkendelse er vel
> egentlig ikke til stede, med mindre jeg får ham til at skrive

Hvis der er tale om en forbruger er dine betingelser ikke lovlige.

> [...]
> er der grunde til ikke at gøre det?), hvordan vil en begavet
> ordlyd så være? "morarenter 9% pr. påbegyndt måned"?

Har du slugt søm? Der er naturligvis tale om den årlige rente. Havde du
regnet med, at du kunne opkræve en årlig rente på 182%?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Petersen

Dato : 19-03-03 19:33

> Hvis der er tale om en forbruger er dine betingelser ikke lovlige.

Det er der som nævnt ikke.

> Har du slugt søm? Der er naturligvis tale om den årlige rente. Havde du
> regnet med, at du kunne opkræve en årlig rente på 182%?

Doh, my bad - selvfølgelig ikke. Men, altså, jeg kan påskrive renterne fra

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-03-03 19:47

> Det er der som nævnt ikke.

Ok, det har jeg overset.

> Doh, my bad - selvfølgelig ikke.

Alt forladt. Der manglede vist også en smiley i mit foregående indlæg
det kunne godt være blevet opfattet som "møgfald", hvilket det altså
ikke var.

> Men, altså, jeg kan påskrive
> renterne fra dagen efter betalingsfristen?

Jeg ved det ikke 100%, men i den henvisning Paikin har givet står der,
at der beregnes rente fra forfaldsdagen. Prøv at læs afsnittet "Rente
fra hvornår?".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-03-03 15:10

On 19 Mar 2003 13:17:50 GMT, Anders Petersen
<anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

>Den præcise jura vedr. dette er ikke tjekket helt igennem, men teksten er
>fra en 'standard'-kontrakt jeg fik lov at kigge på, så jeg går ud fra, at
>den er god nok.

Afhænger af kunden. Se www.dklaw.dk/nyheder/jnyt02-2.html for en
samlet gennemgang af reglerne.

--
Jakob Paikin

Fra : Anders Petersen

Dato : 19-03-03 18:39

> Afhænger af kunden. Se www.dklaw.dk/nyheder/jnyt02-2.html

Tak for et godt link! Forudindgået aftale ang. betalingsfristen vil altså
ikke være til stede, hvis man blot afleverer produktet, og giver fx. 8 dage
til betaling? I eksemplet nævnes "B accepterer tilbuddet" - hvis dette
tilbud indeholder oplysning om, at alm. betalingsfrist er 8 dage fra
levering, er det så godt nok? Og (som jeg også spurgte om ovenfor) hvornår
er et tilbud accepteret?

Bedste hilsener,

/Anders

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-03-03 09:52

On 19 Mar 2003 17:39:11 GMT, Anders Petersen
<anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

>Forudindgået aftale ang. betalingsfristen vil altså
>ikke være til stede, hvis man blot afleverer produktet, og giver fx. 8 dage
>til betaling?

Det vil nok ikke være nok til at betalingstidspunktet er aftalt på
forhånd.

>I eksemplet nævnes "B accepterer tilbuddet" - hvis dette
>tilbud indeholder oplysning om, at alm. betalingsfrist er 8 dage fra
>levering, er det så godt nok?

Det vil jeg mene.

>Og (som jeg også spurgte om ovenfor) hvornår er et tilbud accepteret?

Hvad mener du mere præcist?

Et tilbud accepteres ved at afgive en ordre (der svarer til
tilbuddet).

--
Jakob Paikin

Fra : jmfogh

Dato : 20-03-03 15:30

Jeg forstår ikke helt hvad der hentydes til med forfaldstid nedenfor.

Det fremgår af renteloven § 3 at man kan beregne renter fra forfaldstid.
Udgangspunktet i købeloven er ydelse mod ydelse. Har fordringshaver fastsat
anden forfaldstid i faktura, så er det denne forfaldstid der gælder, det
være sig en bestemt dato eller eller x antal dage. I andre tilfælde skal der
betales rente, når der er gået 30 dage efter den dag, da fordringshaveren
har afsendt eller fremsat anmodning om betaling.

Mht. til rentesatsen så kaldes morarenten i daglig tale procesrenten og
bliver reguleret halvårligt (kan ses på nationalbankens hjemmeside). Hvis
man skriver at faktura forrentes med procesrente, er man sikker på altid at
have den lovlige rente, da dette er en retlig standard.

Jeppe M. Fogh

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-03-03 15:46

On Thu, 20 Mar 2003 15:30:22 +0100, "jmfogh" <nn@nn.com> wrote:

>Jeg forstår ikke helt hvad der hentydes til med forfaldstid nedenfor.

I hvad nedenfor?

> [...]
>man skriver at faktura forrentes med procesrente, er man sikker på altid at
>have den lovlige rente, da dette er en retlig standard.

Man behøver slet ikke skrive noget som helst. Rentelovens
morarentesats gælder medmindre andet aftales.

--
Jakob Paikin