|
| Forskellen på reklamations ret og garenti? Fra : MaRk |
Dato : 17-03-03 22:43 |
|
Hej
Ja hvad er forskellen egentlig
Mvh
Mark
--
Køb din nye pc på www.mgrj.1go.dk
| |
Kristian Storgaard (17-03-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 17-03-03 23:12 |
|
"MaRk" skrev:
> Ja hvad er forskellen egentlig
Garanti skal stille forbrugeren væsentlig bedre end lovgivningen gør, jf.
markedsføringslovens § 4.
/kristian
| |
Per Christoffersen (18-03-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 18-03-03 09:48 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BA9C06D8.19418%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> "MaRk" skrev:
>
> > Ja hvad er forskellen egentlig
>
> Garanti skal stille forbrugeren væsentlig bedre end lovgivningen gør, jf.
> markedsføringslovens § 4.
Og derudover er det vanskeligt at sige noget mere om forskellen.
Reklamationsretten er en fast størrelse som er fastsat i loven, - garanti
kan være mange ting, som sælger vil yde som en service overfor kunden.
Derfor fastsætter §4 også at det skal nøje oplyses hvad garantien egentlig
dækker over. Ordet kan altså ikke bare bruges i flæng, men skal deifneres
nærmere af sælger når det bruges.
/Per
| |
Morten Fruergaard (18-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 18-03-03 09:49 |
|
"MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
news:3e76415f$0$156$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
>
> Ja hvad er forskellen egentlig
Ved garanti skal en fejl bare være opstået senest inden garantiens udløb.
Ved reklamation skal fejlen være der på overdragelsestidspunktet.
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.
www.cf-offroad.dk/alarm.htm - 2-vejs bilalarm med bl.a. fjernstart og
turbotimer til meget lav pris.
| |
Per Christoffersen (18-03-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 18-03-03 10:31 |
|
"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> wrote in message
news:b56n1c$211$1@sunsite.dk...
> "MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> news:3e76415f$0$156$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Ja hvad er forskellen egentlig
>
> Ved garanti skal en fejl bare være opstået senest inden garantiens udløb.
> Ved reklamation skal fejlen være der på overdragelsestidspunktet.
Sådan kan det være i nogle tilfælde, men garantiens indhold kan veksle fra
firma til firma.Den skal derfor præciseres overfor kunden af den sælger der
yder den.
/Per
| |
Bertel Lund Hansen (18-03-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 18-03-03 10:57 |
|
Morten Fruergaard skrev:
>Ved garanti skal en fejl bare være opstået senest inden garantiens udløb.
>Ved reklamation skal fejlen være der på overdragelsestidspunktet.
Måske. Det kan også ske at man får en gratis middag hvis der
opstår en fejl. Eller at de sender en mand ud og vaske ens gulve.
Et firma kan fastsætte lige præcis hvad de selv synes er sjovt og
kalde det garanti, blot det stiller forbrugeren bedre end hvad
der kræves i købeloven.
Men hvis der bare skrives "garanti" uden nogen forklaring, så
betyder det det du skriver.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Per Christoffersen (18-03-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 18-03-03 11:05 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:t6rd7v8csj88kfa0ok10d97n9cr9o2l7o4@news.stofanet.dk...
> Men hvis der bare skrives "garanti" uden nogen forklaring, så
> betyder det det du skriver.
Måske , men det er ihvertfald i strid med MFL§ 4, stk. 2:
Stk. 2. Ydes der garanti, skal den erhvervsdrivende på klar og tydelig
måde informere forbrugeren om dens indhold og give de oplysninger, der er
nødvendige for at gøre garantien gældende. Endvidere skal den
erhvervsdrivende på en klar og tydelig måde oplyse, at forbrugerens
ufravigelige rettigheder efter lovgivningen ikke berøres af garantien. Efter
anmodning skal den erhvervsdrivende udlevere garantien skriftligt.
Skriftlige garantier skal være affattet på dansk.
/Per
| |
|
|