/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Forskellen på reklamations ret og garenti?
Fra : MaRk


Dato : 17-03-03 22:43

Hej

Ja hvad er forskellen egentlig

Mvh
Mark

--
Køb din nye pc på www.mgrj.1go.dk



 
 
Kristian Storgaard (17-03-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 17-03-03 23:12

"MaRk" skrev:

> Ja hvad er forskellen egentlig

Garanti skal stille forbrugeren væsentlig bedre end lovgivningen gør, jf.
markedsføringslovens § 4.

/kristian


Per Christoffersen (18-03-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 18-03-03 09:48


"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BA9C06D8.19418%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> "MaRk" skrev:
>
> > Ja hvad er forskellen egentlig
>
> Garanti skal stille forbrugeren væsentlig bedre end lovgivningen gør, jf.
> markedsføringslovens § 4.

Og derudover er det vanskeligt at sige noget mere om forskellen.
Reklamationsretten er en fast størrelse som er fastsat i loven, - garanti
kan være mange ting, som sælger vil yde som en service overfor kunden.
Derfor fastsætter §4 også at det skal nøje oplyses hvad garantien egentlig
dækker over. Ordet kan altså ikke bare bruges i flæng, men skal deifneres
nærmere af sælger når det bruges.

/Per



Morten Fruergaard (18-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 18-03-03 09:49

"MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
news:3e76415f$0$156$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
>
> Ja hvad er forskellen egentlig

Ved garanti skal en fejl bare være opstået senest inden garantiens udløb.
Ved reklamation skal fejlen være der på overdragelsestidspunktet.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.
www.cf-offroad.dk/alarm.htm - 2-vejs bilalarm med bl.a. fjernstart og
turbotimer til meget lav pris.




Per Christoffersen (18-03-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 18-03-03 10:31


"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> wrote in message
news:b56n1c$211$1@sunsite.dk...
> "MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> news:3e76415f$0$156$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Ja hvad er forskellen egentlig
>
> Ved garanti skal en fejl bare være opstået senest inden garantiens udløb.
> Ved reklamation skal fejlen være der på overdragelsestidspunktet.

Sådan kan det være i nogle tilfælde, men garantiens indhold kan veksle fra
firma til firma.Den skal derfor præciseres overfor kunden af den sælger der
yder den.

/Per



Bertel Lund Hansen (18-03-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-03-03 10:57

Morten Fruergaard skrev:

>Ved garanti skal en fejl bare være opstået senest inden garantiens udløb.
>Ved reklamation skal fejlen være der på overdragelsestidspunktet.

Måske. Det kan også ske at man får en gratis middag hvis der
opstår en fejl. Eller at de sender en mand ud og vaske ens gulve.

Et firma kan fastsætte lige præcis hvad de selv synes er sjovt og
kalde det garanti, blot det stiller forbrugeren bedre end hvad
der kræves i købeloven.

Men hvis der bare skrives "garanti" uden nogen forklaring, så
betyder det det du skriver.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Per Christoffersen (18-03-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 18-03-03 11:05


"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
news:t6rd7v8csj88kfa0ok10d97n9cr9o2l7o4@news.stofanet.dk...

> Men hvis der bare skrives "garanti" uden nogen forklaring, så
> betyder det det du skriver.

Måske , men det er ihvertfald i strid med MFL§ 4, stk. 2:
Stk. 2. Ydes der garanti, skal den erhvervsdrivende på klar og tydelig
måde informere forbrugeren om dens indhold og give de oplysninger, der er
nødvendige for at gøre garantien gældende. Endvidere skal den
erhvervsdrivende på en klar og tydelig måde oplyse, at forbrugerens
ufravigelige rettigheder efter lovgivningen ikke berøres af garantien. Efter
anmodning skal den erhvervsdrivende udlevere garantien skriftligt.
Skriftlige garantier skal være affattet på dansk.

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste