Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Jeg hader røde øjne!!!!
Fra : Morten Nielsen

Dato : 26-03-03 22:08

Hej gruppe,

jeg er ved at indsnævre mine emner omkring investering i digitalt
kamera - og på trods af de gode programmer til at fjerne røde øjne før
evt. fremkaldelse, så er et vigtigt punkt for mig, at kameraet er god
til at undgå røde øjne.

Jeg har været igennem de fleste testkilder (DP, Steve, Akam, Digit,
DCresource) for at se, hvad de mener, men nu vil jeg gerne, hvis
brugere af disse kameraer kan bidrage med lidt erfaringer:

Minolta F100 (jeg vil evt. købe det nye F300)
G3 (en af testerne var skuffet over røde øjne herpå)
Olympus C5050 Z
Fuji s304

vh. Morten

PS. Dette er ikke et forsøg på at starte endnu en røde-øjne
diskussion, men alene for at få lidt input før investeringen
foretages.

Fra : Alan Thwaites

Dato : 26-03-03 23:35

"Morten Nielsen" <mdn@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> PS. Dette er ikke et forsøg på at starte endnu en røde-øjne
> diskussion, men alene for at få lidt input før investeringen

Jeg kende ingen kamera,film eller digital,hvor den indbygget blitz ikke
resultere i røde øjne på mange billeder ! Røde øjne er en funktion af
afstand fra blitz til objektivet og afstand til subjektet.
Hvis man ville bruge blitz meget og undgå ikke kun røde øjne men også de
grimme hårde skygger er brug af ekstern blitz den eneste løsning. Ved valg
af kamera sørge for at dette tillader brug af ekstern blitz !
Alan.

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 27-03-03 09:51

"Alan Thwaites" <atls@mail.dk> wrote in message

[...]

cut

Så sandt som det er sagt!!!
Folk forventer mirakler, når de har givet mange penge for et kamera, men det
ændrer ikke ved, at de faktorer, der forårsager redeye, ganske rigtigt er
afstanden fra optik til lys(flash)kilden.
Så stop al den klynken, køb en extern flash + kabel, og lær at bruge den
rigtigt - bounceflash, slowsync m.v.
- og lad i øvrigt ikke et kameras evne til at minimere redeye i en test
betyde noget, anti redeye funktionen er noget af det mest lamme der
nogensinde er blevet opfundet - preflashe folk 3-4 gange lige i skallen, og
så forvente et naturligt udtryk?? nej vel!!

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 27-03-03 19:16

Rart at der i det mindste herinde er nogen jeg enig med. Jeg er træt af
blitze som blinke multi mange gange, og billederne er mildest talt syge.

--
Mvh.
Henrik (som bruger ekstern blitz)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-04-03 04:51

> [...]
>
> PS. Dette er ikke et forsøg på at starte endnu en røde-øjne
> diskussion, men alene for at få lidt input før investeringen

Hejsa med dig

køb det kamera, hvor blitzen sidder ude i siden, i stedet for lige over
optikken.

M.V.H.....Benny..