Performa 6200 og modem
Fra : Frank K

Dato : 20-03-01 16:14

Hej,

Jeg har et lille problem, som jeg håber, en venlig sjæl kan hjælpe med: Jeg
har forsøgt at installere et Amitech 56K modem på en Performa 6200.
Setup´et er system 8.1 og FreePPP (diverse init-strenge er forsøgt).
Problemet er at modemet kun kører med ca 9600-14400 bps (vurderet udfra at
hastigheden er identisk med de tidligere anvendte interne 14.4 modem).
Samme setup (dog 8.6) på en beige G3 kører med den ønskede hastighed.
Jeg mener at kan huske at der var nogle problemer med PF6200 og hardware
handshake via de serielle porte, hvilket betød at maks hastighed var 9600
bps.
Har det noget på sig, eller er det et andet problem der gør sig gældende?

Mvh
Frank K

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 20-03-01 18:20

Frank K <frank@farmaceut.dk> wrote:
> [...]
> bps.
> Har det noget på sig, eller er det et andet problem der gør sig gældende?

Jeg har selv i adskillige år benyttet et 28.8 kb US Robotics modem
sammen med min PF6200.
For mig at se gennemfører den i det store og hele diverse downloads med
en dertil svarende hastighed - i praksis normalt ca. 3 kB pr. sek.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-01 21:19

dFrank K <frank@farmaceut.dk> wrote:

> [...]
> bps.
> Har det noget på sig, eller er det et andet problem der gør sig gældende?

ja, det gælder ca. en fjerede del af de leverede 6200'ere. Du kan godt
få modemmet til at koble hurtigere op, men den serielle forbindelse
mellem modem og mac kører kun 14400bps

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 20-03-01 22:33

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> ja, det gælder ca. en fjerede del af de leverede 6200'ere. Du kan godt
> få modemmet til at koble hurtigere op, men den serielle forbindelse
> mellem modem og mac kører kun 14400bps

Py ha, så ser det heldigvis ud til, at jeg i det mindste har været
heldig at få tag i en af de tre 'fjerede dele'! ;-/
Men jeg synes altså stadig, at jeg rent faktisk nedtager data med (op
til) ca. 3 kBps - og det må da være > 14.4 kbps?

"Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april"
Åh nej, nu igen - du må nok hellere snart flytte til Provinsen!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-03-01 17:10

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> "Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april"
> Åh nej, nu igen - du må nok hellere snart flytte til Provinsen!

var det ikke nemmere om provinsen flyttede til københavn? så ville det
ikke være så svært at få fat i en lejlighed her i staden.

Fra : Knud E. Hansen

Dato : 21-03-01 00:01

reippuert@mac.com,Ny-Internet writes:

> [...]
>
>Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april
>Så kan jeg måske spare mig flere anstengelser med at sætte 8.1 op på min
6200, den er iøvrigt gået helt død da jeg forsøgte at genetabelere 7.5.5 i
stedet for 8.1.
Jeg har købt et ucom modem 56000, og til det skulle der bruges
1.1.2 ppp. jeg har nu i tre måneder ikke kunne få internet til at virke
med, uanset om jeg prøvede med 1.1.2, apple remote acces eller freeppp
2.6.2.
MEN SOM SAGT NU ER DEN DØD. Jeg kommer til opstart med smiling boy, så er
den færdig, vinduet hvor der plejer at være bombe blinker bare, så er der
ikke mere der.
Har prøvet tast c , og comando+shift+alt+delite, plus så meget andet. Hvad
mon der hjælper, tag en for hammer og knus skidtet,
jeg har brugt virkeligt meget tid på at underholde systemet og alle dets
fejlmedelelser.
Oprigtig talt tror meget lidt på mac ens lyksagligheder, og jeg drømmer
ikke om at købe nyt, det har sikkert samme problem, i en eller anden
retning
mvh. knud hansen
kneh@worldonline.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-03-01 06:41

In article <fc.0073fb6b02fe81af3b9aca00c07ded00.2fe84ca@net.dialog.dk>,
"Knud E. Hansen" <knud_e_hansen@net.dialog.dk> wrote:

> Oprigtig talt tror meget lidt på mac ens lyksagligheder, og jeg drømmer
> ikke om at købe nyt, det har sikkert samme problem, i en eller anden
> retning

Jeg tror så afgjort heller ikke at dine problemer vil forsvinde ved køb
af en ny computer - uanset mærke.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-03-01 17:10

> [...]

> Oprigtig talt tror meget lidt på mac ens lyksagligheder, og jeg drømmer
> ikke om at købe nyt, det har sikkert samme problem, i en eller anden

Det er ikke et fair resonement. P6200 er sammen med PB5300 de to dårlist
konstruerede mac'er siden PPC'ens introduktion. Desuden er der tale om
en 6 år gammel computer.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 21-03-01 21:04

> [...]

> Det er ikke et fair resonement. P6200 er sammen med PB5300 de to dårlist
> konstruerede mac'er siden PPC'ens introduktion. Desuden er der tale om

Derudover kan jeg oplyse, at mit udmærkede eksemplar - efter nyligt
batteriskift - i går gik med højt løftet hale ind i sit 6. driftsår! ;-/

('Knock on Wood'!!)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-01 03:42

Hej Morten m.fl.

Der har tilsyneladende været serverproblemer, så jeg ikke har fået al post i
de sidste dage, så derfor det her lidt sene indlæg....

Morten, Jeg kan godt høre på de udtalelser, at du ikke har prøvet de gamle
Performa og LC 500 series Mac'er, - så ville du kunne tale om dårlige Mac's.
Heldigvis nåede de fleste i serie 500 aldrig at komme ret langt væk fra
Apples produktionsanlæg.....

Mht. Performa/PowerMac 6200, så var det faktisk en god maskine, hvis man vel
at mærke lod være med selv at pille ved det hardwaremæssige i den. Jeg var
på nippet til selv at købe en, men syntes alligevel, at hastigheden var for
lille til det, jeg skulle bruge den til. - Og ærlig talt, hvis den skulle
være så dårlig, hvorfor blev der så solgt så mange, som der er blevet? - Giv
bare _én_ fornuftig forklaring på det!

Når det gælder for PB 5300, ja, så kom der en enkelt serie ud med store
problemer, men generelt gælder det samme som for PF/PM 6200, - hvis man
behandler den ordentlig og ikke smider rundt med den, så kunne / kan den yde
en ganske god præstation i forhold til dens specs.

I de snart 9 år, hvor jeg har været konsulent og supporter, har jeg kun en
eneste gang haft en 5300, som jeg ikke kunne klare via telefon, - og det var
en knækket skærmkabel!. - Resten kunne klares med enten en optimering /
opdatering af div. software, og en sjælden gang en omformattering af en HD.
- Og tænk lige på, at der sidder mange - nu efterhånden lidt ældre
mennesker, der er glade for deres såkaldt 'gamle' og 'afdankede' Mac'er, -
og som stadig bruger dem med stor glæde. Ja, det er sådan, at faktisk mange
ældre (ppensionister) nu køber de gamle maskiner, fordi, de er tilpas
langsomme til, at de kan følge med og nå at lære dem at kende og at bruge
dem.

Og tænk så lige på, at der rent faktisk er langt flere gamle Mac'er end
PC'er, der stadig bruges, - og som virker!

mvh. Erik richard

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> I.....I
> Det er ikke et fair resonement. P6200 er sammen med PB5300 de to dårlist
> konstruerede mac'er siden PPC'ens introduktion. Desuden er der tale om
> en 6 år gammel computer.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-01 11:26

> Og tænk så lige på, at der rent faktisk er langt flere gamle Mac'er end
> PC'er, der stadig bruges, - og som virker!

det er jo fordi er har været så afsindigt dyre, at folk ikke nænner at
skille sig af med dem

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-01 02:50

Hej Morten

Nej! - Den må du længere ud på landet med, - helt derud, hvor kragerne
vender og flyver baglæns for ikke at få sand i øjnene...-))

Alle dem, jeg kender, der har deres gamle Mac'er stående og som bruger dem,
er fordi de kan lide at bruge dem. En af mine bekendte er lige gået på
pension. Han startede med en LC 4/40, fik den så op på 10/40. Den kørte han
med i 9 år, før han syntes, den var for lille - ikke for langsom. Han købte
så en brugt LC 630 af mig, og den ville han så have på net. - Det fik han
også, men så fik han et tilbud på en PM 4400/200 med 32mb RAM og en 2.1gb
HD, komplet med alle de originale CD'er og en 15" skærm til 2000kr.. Han fik
sat yderligere 64mb RAM i den, og det er nu hans 'netmaskine', men han
foretrækker stadig LC 630 til alm. skriverier, - når han da ellers kan få
lov for sin kone. 630'eren er nu 'hendes' maskine sammen med den PB 5300,
som hun købte gennem mig for nogle år siden. PB'en har hun med, når hun er
ude at rejse i arbejdsmedfør.

Og apropos PB 5300'eren, så har der _aldrig_ været problemer med den.

Jeg har solgt flere 'gamle' Mac'er til nybegyndere (pensionister), der gerne
ville prøve, hvad 'den her nymodens teknik kan'. Nogle ringer en gang
imellem for at få en smule hjælp til et specielt problem, men der er ingen
af dem, der har været utilfredse.

Så jo! folk beholder deres 'gamlinger', fordi de kan lide dem og ikke for
prisernes højde, da de var nye.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-03-01 04:30

Hej Frank

Har du sat porthastigheden op i FreePPP? - under 'Modem' kan du vælge
forskellige hastigheder. Sæt den til 230.000, og slå hardware handshake fra..

Du skal også huske, at modem'et skal være tilsluttet og _tændt_, når du
installerer FreePPP 2.6.2. FreePPP's installer læser modem'ets 'feedback' -
signal til computeren, og det retter den sig så efter i den videre
installering.

mvh. Erik richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-03-01 05:00

Hej Frank

Fra : Knud E. Hansen

Dato : 22-03-01 00:51

> [...]
>
>Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april
>Jeg er ked af at bruge så enormt meget tid til at underholde computeren,
og det uden at få noget igen, en anden computer har vel også nogle fejl.
Jeg har ikke lyst til at smide nye 10.000kr ud af vinduet igen,
til en computer, der måske også har nogen særheder, igen fortæller noget
om, før bagefter.
Og igen her på siden eller andre steder vil fortælle hvorledes
jeg og måske andre kan komme af med problemerne, i mit tilfælde om ;
hvordan får jeg liv i denne maskine, uden først at sende den til
reperatør, den er jo ikke noget værd, så hvorfor reparere? " den er gået
død i en bombe" hvor dan kommer den igang igen. eller skal den have en
forhammer.
Hr apple nogen interresse i at undlade at hjælpe ?????
kneh@worldonline

Fra : thomas@dogbert.skjol~

Dato : 22-03-01 01:53

"Knud E. Hansen" <knud_e_hansen@net.dialog.dk> writes:

> Jeg er ked af at bruge så enormt meget tid til at underholde computeren,
> og det uden at få noget igen, en anden computer har vel også nogle fejl.

Jeps. F.eks. var jeg nødt til at kassere min windows pc fordi den var
_for_ fyldt med fejl.

> Jeg har ikke lyst til at smide nye 10.000kr ud af vinduet igen, til
> en computer, der måske også har nogen særheder, igen fortæller noget
> om, før bagefter.

Din 6200 er blandt det ringeste Apple har lavet. Alle firmaer laver
på eet eller andet tidspunkt noget de ikke er stolte af. Det står dig
naturligvis frit for, at dømme Apple ud fra det køb du har lavet, men
så går du til gengæld glip af nogle maskiner der er af intet mindre
end fremragende kvalitet. Min PowerMac 7600 har f.eks. stort set
ingen problemer og har nu kørt i 26 dage i træk uden at lave noget
galt.

> [...]
> reperatør, den er jo ikke noget værd, så hvorfor reparere? " den er gået
> død i en bombe" hvor dan kommer den igang igen. eller skal den have en

En 6200 er en gammel sag. Jeg vil ikke udelukke, at den er endeligt
død. Du kan sikkert sagtens sende den til reperation, men hvorfor?
Det skal da kun være af princip. For prisen for de reservedele der
skal til (jeg har på fornemmelsen, at det drejer sig om motherboarded)
plus arbejdslønnen kan du få en rigtig god, brugt iMac, som der ikke
fejler noget. Forær resterne af den væk, så du slipper for at se mere
på den, hvis den generer dig så meget.

> Hr apple nogen interresse i at undlade at hjælpe ?????

Naturligvis ikke! Har de nogen speciel interesse i at hjælpe? Prøv
at kontakt Compaq om en Penitum60, så tror jeg også, at du vil opdage
at det er generelt for branchen, at gamle computere dør unge.

Kort sagt: Du har købt et surt æble, og det er beklageligt, men der
er desværre ikke rigtigt noget at gøre ved det.

Afskrivningstiden på hjemmecomputere er chokerende kort.

--
Thomas Bjorn Andersen - thomas@andersen-klanen.dk
+++ATH

Fra : Knud E. Hansen

Dato : 25-03-01 00:44

newsspam2@mail.edlich.dk,Ny-Internet writes:

> [...]
>MVH
>Martin Edlich
>Jeg har netop prøvekørt en cube hos fredgård i deres butik, den gik i
krak to gange da jeg kørte med den, i de pre installerede programmer. En
gang til da jeg undersægte hvordan dens internet var sat op, så gik jeg??

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-03-01 01:37

In article <fc.0073fb6b0301a5743b9aca00c07ded00.301a5b9@net.dialog.dk>,

Fra : thomas@dogbert.skjol~

Dato : 25-03-01 03:17

> krak to gange da jeg kørte med den, i de pre installerede programmer. En
> gang til da jeg undersægte hvordan dens internet var sat op, så gik jeg??

Så du baserer dine synspunkter om Mac OS på

a) En gammel 6200 der af profesionelle regnes for det værste Apple har
nogensinde har lavet

b) En udstillingsmodel fra en forretning hvor _alle_ folk piller ved
maskinen

Med mindre du helt bevist ønsker at skifte til Windows, så synes jeg
du skulle prøve at snakke med nogle der har deres Mac'er til at køre,
og som bruger dem i det daglie. Find f.eks. en med en iMac og få ham
til at forklare hvordan han/hun bruger den. Jeg har hørt at MacBruger
i København har nogle ret successfulde workshops, så hvis du bor i det
område...

Fra : Lars Pallesen

Dato : 29-03-01 02:17

Frank har nogle seriøse problemer med sin gamle Mac Performa 6200.

De fleste her affærdiger problemet med at kalde 6200'eren "det værste
lort Apple nogensinde har lavet". Det er hverken en god hjælp til Frank,
eller en fair dom over den omtalte maskine.

Og hvad ved jeg så om det? Tja, for eksempel har jeg levet dagligt
sammen med en Performa 6200 fra 1996 og indtil i sommers, hvor jeg
endelig fik råd til en ny iMac DV400.

Der VAR tale om, at nogle af 6200 og 5200 Performa'erne havde fejl på
motherboardet, som bl.a. kunne give problemer med uret. En gratis
test-diskette fra Apple DK kunne fås, og hvis der viste sig et problem,
blev maskinerne repareret eller ombyttet uden problemer. End of story!

Min gamle Performa 6200 var hverken værre eller bedre end nogen af de
andre tidlige Power PC'er, og dem der påstår noget andet taler mod bedre
vidende.
De frygtede "bomber" og spontane fastfrysninger var et 100% software
relateret problem, som i praksis var et overstået kapitel efter
opgradering til Mac OS 8.5

Langsom? Ja da! Jeg ville meget nødigt bytte min forholdsvis nye iMac
med min gamle Performa, men jeg hader den måde man affærdiger
Mac-brugere, hvis maskine har mere end ét år på bagen med beskeden: køb
en ny!

Apple Computer Inc. elsker Jer muligvis for Jeres indstilling, men jeg
synes at vi Mac brugere burde bevare mere jordforbindelse, så vi ikke
bare accepterer parolen; "køb en ny!", så snart maskinen har 6 mdr. på
bagen. Det BØR ikke være løsningen på en klodset og uigennemtænkt
software.

Nogle gange tror jeg at gruppen her mestendels er et forum hvor man
ynder at krukke med et spørgsmål om, hvorvidt éns 733 MHz Dual Titanium
G4 DV SuperPlus med 2 Gigabite RAM mon nu også kan afvikle Mac OS X i et
tåleligt tempo?! Så ved vennerne jo, at man er meget up to date!

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 29-03-01 23:07

Lars Pallesen <lars.pallesen@mail1.stofanet.dk> wrote:
> Og hvad ved jeg så om det? Tja, for eksempel har jeg levet dagligt
> sammen med en Performa 6200 fra 1996 og indtil i sommers, hvor jeg
> endelig fik råd til en ny iMac DV400.

Høø...rt!:

Jeg lever fortsat lykkeligt med min - som jeg anskaffede i marts '96 -
og det har jeg til hensigt at fortsætte med, så længe den (og jeg?)
overhovedet kan 'tygge smør'!!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-01 03:54

Hej Frank

Har du fået det til at virke?

Ellers har jeg et tip mere til dig... Prøv at bytte rundt på printer og modem,
så du får printeren på modemporten og modem på printerporten, men husk så lige
at skifte port i Vælger også.

Og så er der en lille klokke, der ringer helt langt tilbage i de små grå, der
siger mig, at der vist nok også var noget med de Amitech modems, - at de end
ikke var særligt gode selv på en Amitech computer. Og hvis jeg ikke husker
helt galt, blev de produceret af/for Lasat specielt til Amitech, - men
hovedparten af dem viste sig at være 2.-sorterings Lasat Saphir, som ikke
kunne opfylde Lasats egne krav, så de ville ikke lægge navn til dem. Så det
kan jo rent faktisk også være modem'et, der er noget galt med.

Og så er der jo det tilbagevendende problem, når det er de alm. modems, - at
telefonforbindelsen / tilslutningen til nettet ikke alle steder er så god, som
den bør være. Hvis du er TD bruger, kan du ringe til fejlkontoret og bede dem
checke din linie for fejl/kortslutninger.

Håber du finder ud af det, og det kunne være rart at høre en feedback fra dig.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank K

Dato : 02-04-01 10:14

Erik Richard Sørensen wrote in message
<3AC2A38C.11CF0509@mail1.stofanet.dk>...
Hej Frank

> [...]

> checke din linie for fejl/kortslutninger.

> Håber du finder ud af det, og det kunne være rart at høre en feedback fra

Hej,

Der er desværre ikke dukket nogen større åbenbaring op i mellemtiden, så
status er stadig at modemet fortæller at det connecter med 57000, og
derefter downloader med ca. max 1 kbit/sec (ofte lavere).
- Jeg har testet opsætningen to forskellige steder (udlukker problemer med
linier osv.)
- Opsætningen er også testet med et Lasat safir 56K modem -
samme/forskellige init strenge er forsøgt.
- Samme opsætning på en Beige G3, giver som sagt den ønskede hastighed (selv
ved en default init streng).
- Angående modemet, så mener jeg det er en RockWell chip der sidder i, og
jeg har også forsøgt forskellige strenge hertil - uden held.
- For det ikke skal være helt løgn, så har jeg også prøvet på to forskellige
PF6200 - med samme resultater - FreePPP blev ellers installeret med modemet
tilsluttet og tændt (Hardware handshake kan øjensynlig ikke slås fra i
FreePPP !?!?).
Jeg vil prøve forslaget med Printer porten - men er umiddelbart ikke særlig
optimistisk. Andre gode forslag er meget velkomne - jeg er på nippet til at
nikke genkendende af de kommentarer, der er kommet omkring PF6200 = PB5300
osv.

Mvh
Frank K