Rebreather hvad koster det
Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 21-03-03 13:28

Hej, med fare for at blive mindet om risici ved rebreather kunne jeg godt
tænke mig at vide hvad koster en rebreather?

På internettet har jeg se Drägers Dolphin til 23-28 Kilo-kroner.

Hilsen, Henrik

Fra : Kim Heigren

Dato : 21-03-03 17:45

En Inspiration koster ca. 52 Kilo fra ny. Det er dog muligt at finde dem
brugt fra 30 Kilo og op.

Inden du køber så undersøg hvad du vil med din dykning.

Her er nogle links til steder som er interessante.

http://www.btinternet.com/~madmole/divemole.htm

http://www.therebreathersite.nl

http://www.trimixdivers.com/aarg/index.html

http://www.divernet.com/technol/0902ccr.htm

http://www.ambientpressurediving.com/

Hilsen Kim Heigren.

Fra : Jens Didriksen

Dato : 28-03-03 22:48

Det er ikke kun selv indkøbsprisen der er relevant ved en RB. Du er også
nødt til at kikke på følgende aspekter:

1) Har den en eller flere oksygensensorer (som inspiration) der skal skiftes
med særlige intevaller? En sensor koster vel nemt 800 - 1000 kroner og har
man 3 som i Inspiration'en, så...

2) Kalk er ikke billigt. Selvfølgelig koster det ikke alverden, men du SKAL
have det og du SKAL følge de anvisninger som står i din manual. At dykke
længere med kalken for at spare er et typisk eksempel på en RB dykker som
ikke fatter en brik af sikker RB dykning. Derfor er regelmæssig indkøb af
kalk også en post du skal lægge i dit regnskab.

3) Alle RB-systemer fungerer med anden gas en atm. luft. Derfor bliver din
fylderutiner også mere bekostelig end ved OC dykning, da oksygen koster
noget.

4) Kun OC systemer kan tåle at blive kylet hen i et hjørne efter endt
dykning. En RB kan ikke. Derfor er du nødt til at rengøre den mere
omhyggeligt end du er vant til. Igen: rengøringsmidler koster ikke en
bondegård, men du SKAL have det for at kunne dykke sikkert. Igen en
udgiftspost.

5) Hvordan ved du hvad der er i flasken/flaskerne hvis du ikke altid kan
måle det? En 02 analysator er i mine øjne en nødvendig udgift for at kunne
tjekke sin flaske inden man montere den ude på dykkerstedet. Måleren er ikke
en engangsudgift som mange tror, da sensoren bliver "træt" med tiden og skal
skiftes. Igen en regelmæssig udgift.

Der er flere punkter, men jeg gider ikke lige remse dem op. En rebreather ER
ikke legetøj og den ER kun for de entusiaster som virkelig VIL dykke med
den. Alle andre er meget bedre tjent med et 2 x et-eller-andet OC system.

Didrik

Fra : Allan Jensen

Dato : 31-03-03 15:30

> Der er flere punkter, men jeg gider ikke lige remse dem op.

....det var som...., du plejer sgu´da ellers nok at gide at skrive en masse,
om næsten ingenting

Hvis du virkelig mener noget med dit indlæg, så få dog det hele med, mange
går og overvejer indkøb af sådan en "kasse", lad os få det hele med hvis det
er væsentligt, - eller var det bare en sur bøvs der trykkede ?

m.v.h. Allan J.