Kompressor
Fra : john lundsgaard

Dato : 20-03-03 15:15

Kære dykkere

Her kommer et af de helt (synes jeg selv)) interessante spørgsmål.

Jeg sejler, og jeg dykker. I princippet en god kombination, men luft kære
venner!!!

En flaske fylder det samme hvad enten den er fuld eller tom, og det at slæbe
rundt med en tom flaske på havnene rundt omkring og finde et sted at få den
fyldt det tager lang tid (når man kun har benene som transportmiddel), og
går lidt ud over familielivet.

Derfor vil jeg gerne have en kompressor ombord, men de koster en bondegård,
og de fylder faktisk også ret meget i en sejlbåd.

Så var det jeg tænkte, har I geniale mennesker en løsning. Jeg mangler
plads, men jeg har faktisk tid nok, og en motor der via en remskive kan
trække en kompressor. Altså fortæl mig hvor (eller om!) jeg kan finde en
kompressor blok, der kan kan give bare 20 l/min, så vil jeg nemlig på en
dag, hvor solen skinner, og hvor vi sejler længe for motor = en dag hvor et
dyk er tillokkende kunne fylde en 15 liter flaske på 2,5 time, og det er det
jeg har brug for.

Men findes sådan en størrelse overhovedet???

Hilsen John
Defor

Fra : Allan Norsk

Dato : 20-03-03 16:53

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> jeg har brug for.
>
> Men findes sådan en størrelse overhovedet???

Interessant spørgsmål, men er det ikke en 40 l/min kompressor du leder
efter - du skal vel også fylde din makkers flaske ?

Fra : John Lundsgaard

Dato : 20-03-03 21:43

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Interessant spørgsmål, men er det ikke en 40 l/min kompressor du leder
> efter - du skal vel også fylde din makkers flaske ?

Hej Allan

Nu er det desværre sådan, at fruen p.g.a. tilbagevendende bihuleproblemer
har måttet opgive at dykke, så det bliver kun til linedyk, med hende på
dækket, når vi ligger for anker, så nej 20 l/m (eller deromkring) er
desværre nok
(.

Hilsen John

Fra : Søren Lund

Dato : 21-03-03 01:14

Lyder interessant.
Jeg har også en sejlbåd hvor jeg kunne tænke mig at installere en kompressor
i mototrrummet drevet af motoren.
Hvad er det for en du har og hvor stort er motorrummet?

mvh
Søren

Fra : john lundsgaard

Dato : 21-03-03 08:37

"Søren Lund" <meylund@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kompressor
> i mototrrummet drevet af motoren.
> Hvad er det for en du har og hvor stort er motorrummet?

Hej Søren

Skuden er en B31, og motorrummet er "for lille", men afhængig af størrelsen
af kompressoren vil jeg kunne inddrage lidt af kistebænken, eller
"sejlkøjen".

Det jeg ikke kan få plads (og reelt heller ikke har behov for) er sådan en
lækker Bauer kompressor med benzin motor. Den fylder og vejer for meget (og
koster desværre ovenikøbet en "bondegård").

Jeg mener jeg engang hørte en historie om en, der havde scoret en
"minikompressor" fra et gammelt tysk fly (vist nok WW2 model). Men om der
stadig findes sådanne i moderne fly vides ikke.

Men det kunne godt nok være lækkert med sådan en installation.

Hilsen John