Gode råd til Vapper
Fra : Kristoffer Gravgaard

Dato : 19-03-03 17:01

Er der nogen af jer, der har gode erfaringer, tips, tricks, positioner
eller beretninger om den rusiske 'filetfabrik' Vapper i Østersøen.

De bedste hilsener

Kristoffer
Sportsdykkerklubben Vikingerne

Fra : Allan Norsk

Dato : 19-03-03 17:24

Det er fristende at lave dyb penetrering i et vrag der ligger på så lav
dybde. Men husk - farer du vild/sidder fast er det ligegyldigt om dybden er
10 eller 30 m når flasken løber tom. Lad derfor være er mit råd.

Sidst jeg var der hang der en masse løse kabler ned fra loftet på broen - så
pas på her. Man kan godt svømme rundt nede i fiskefabrikken, men der er ret
trængt flere steder og rig mulighed for at hænge fast. Jeg har ikke selv
været inde i mandskabs kahytterne, men kigget ind flere steder. Der er gode
"chancer" for at fare vild da dørene er ens. Den med at sætte et kryds på
døren er vist afprøvet i eventyrene og der er ikke altid en happy ending.

Ellers er det da en ordentlig krabat. Man kan jo undre sig over det lange
slæbespor der er i bunden, når nu den officielle søforklaring lød på at
slæbetrodsen sprang i det hårde vejr og skibet derefter gik ned.

/Allan

Fra : Nicholas von Rosen

Dato : 20-03-03 06:32

VAPPER

Bare navnet får mig til at drømme.

Vapper er et stort Anders And vrag. Vraget er let at finde rundt på, og der
er masser af penetreringsmuligheder, husk at blive inden for jeres
personlige grænser, og jeres træning (på Vapper lader man sig let friste).
Hvis I er til penetrering, så kan en tur i "fabrikken", eller en tur i
maskinrummet anbefales. Turen til kahytterne er kun for de garvede dykkere,
der er næsten ingen plads, og det er umuligt at komme rundt uden at hvirvle
slam op. Husk at lægge line - det er sq surt at "blive dernede".

Ellers har Vapper jo den perfekte dybde til Nitrox.

Der er ikke de nogen "småting" man kan falde i svime over, da det er et
skrottet skib der er blevet "tabt" - så alt af værdi er fjernet allerede
inden Vapper lagde sig på bunden.

Hvis I laver en tur, og har pladser i overskud kan du bare sende en mail -
jeg smider alt jeg har i hænderne for at komme på Vapper igen....

God tur

Nicholas

Fra : Campione

Dato : 20-03-03 10:31

Hej Kristoffer.

Jeg kan se at Allan nåede at svare dig først og han ved som altid hvad han
snakker om Jeg har skrevet lidt af det samme til Bystrup i går... det er
forresten pænt af dig at få Anders med i vandet, det sker vist ikke tit for
frossenpinden

God tur.

--
Sinc Steen Morthorst