benzin og oktan...
Fra : Carsten

Dato : 20-03-01 15:43

Goddag jeg er lige blevet lidt i tvivl om hvad min motorcykel skal køre på..
så vidt jeg husker kører den på 95 blyfri..
i manualen står der bare minimun 92 blyfri..

men jeg har hørt venner og sådan sige at 98 blyfri er bedst for motoren og
giver også det mere spark i den..

så nu tilspørger jeg jer..
har det nogen betydning for mc'en hvilken man fylder på??
skal det være den samme altid??

p.s. de sidste 20-30 øre pr. litter er nu en gang lige meget. jeg er bare
interreseret i hvad der er BEDST!!

Carsten

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 20-03-01 16:28

Carsten <dooh@post.tele.dk> skrev i en
> [...]
> skal det være den samme altid??
>
> p.s. de sidste 20-30 øre pr. litter er nu en gang lige meget. jeg er bare

Det er simpelt hen spild af penge, at hælde benzin på med et højere oktan
tal ,en det der står i manualen at den skal køre på .

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : JARL

Dato : 20-03-01 16:29

> har det nogen betydning for mc'en hvilken man fylder på??
> skal det være den samme altid??

Oktan tallet er et udtryk for, hvor meget brændstoffet kan komprimeres før
det eksplodere af sig selv.
Dette fænomen er også afhængigt af temperaturen.
Kort sagt:
Hvis din MC køre fint på 92, så er det spild af penge at fylde 95 på den.

Hvis din MC "banker" med oktan 92, så kan du få fyldt noget 95 på den og
hvis det ikke er nok så 98, men hvis den i manualen er opgivet til 92 og du
ikke har ændret på kompression fordholdet, så SKAL den altså kunne fungere
ordentligt med oktan 92 ellers er den justeret forkert.

MVH
Jarl (Guzzi på mindst oktan 97)

Fra min ordbog:
oktaol chemical compound containing a hydroxyl group
ALCOHOL 2 [glycerol] [phenol] [ethanol]

Du kan teoretisk set hæve oktan tallet med sprit !

Fra : Steen Schmidt

Dato : 20-03-01 18:08

> [...]
> ikke har ændret på kompression fordholdet, så SKAL den altså kunne fungere
> ordentligt med oktan 92 ellers er den justeret forkert.

Næh, ikke nødvendigvis. Manualen er tit skrevet til f.eks. europa, og så
blot oversat til de forskellige sprog. En motor kører ikke ens i Spanien og
i Danmark, hvorved man nok ikke skal regne med at den kører på det laveste
der står i instruktionsbogen. Instruktionsbogen til min gamle SV'er sagde
vist min oktan 87, og den kunne køre på 92. Jeg ved ikke om den kunne køre
på 87 her i Danmark (det er jo lidt svært at prøve).

Mvh
Steen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-03-01 18:27

Tja, og jeg havde en Jawa hvor der i manualen stod at den kunne køre på 92
blyfri, men hvis den fik noget som helst mindre end 98 med bly kunne den
ikke slæbe sig op over selv de mindste bakker. Og der var ellers mange
"eksperter" som rodede og skruede på den, men lige meget hjalp det. Ikke
engang 98 uden bly var godt nok til den! Så selv en Jawa kan få fine
fornemmelser...

Fra : JARL

Dato : 21-03-01 09:32

> engang 98 uden bly var godt nok til den! Så selv en Jawa kan få fine
> fornemmelser...

Mon ikke sådan en karl er bygget til at køre på lige dele oktan 88 og vodka
?

Fra : JESPER STEN NIELSEN

Dato : 20-03-01 18:22

Jeg er interesseret i at vide om et KN-filter er alle pengene værd
(ca.600,-) til min GSX 600F...
Har lige fået ny potte på 4-1... giver det en bedre lyd og flere heste med
sådan et filter ???

MVH Jesper --- Loud pipes SAVES lives -----

Fra : Armand

Dato : 21-03-01 03:18

Carsten <dooh@post.tele.dk> skrev i en
> giver også det mere spark i den..

Ammestuehistorier!
Det lyder ovenikøbet som udtalt af en mekaniker (som er blandt dem med
flest mekaniske fordomme!!)

--
Armand.