Overclocking...how?
Fra : Lars Brink

Dato : 26-03-03 10:34

Jeg læste lige en tidligere post om overclocking af en beige G3

Så'rn en gammel fætter har jeg stående (tower) ... er der nogen der ved
hvor jeg kan finde instruktioner i at gasse den lidt op, og hvor langt
kan man gå?

Hilsen Lars

Fra : Ben Knudsen

Dato : 26-03-03 10:50

larsbrink@mailme.dk writes:
>Så'rn en gammel fætter har jeg stående (tower) ... er der nogen der ved
>hvor jeg kan finde instruktioner i at gasse den lidt op, og hvor langt
>kan man gå?

Enten må du google dig frem eller, hvis du er heldig, står der noget på
www.xlr8yourmac.com

Ben

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 26-03-03 12:37

Lars Brink <larsbrink@mailme.dk> wrote:

> [...]
>
> Så'rn en gammel fætter har jeg stående (tower) ... er der nogen der ved
> hvor jeg kan finde instruktioner i at gasse den lidt op, og hvor langt

Prøv det link en anden læser har foreslået, eller søg på Google: Mac G3
overclocking

--
- Peter +45 5192 3981
"Det er helt rigtigt at dømme dem til døden, når de forlader Islam"

Fra : Tom Dissing

Dato : 26-03-03 12:50

Eller gå på... xller8your mac.. Stavet sådan deromkring..
Der finder du forklaringer på hvordan du overclocker alt !
Tom

On 26/03/03 12:37, in article
1fsfhpc.1m0xl2x1nhsfnkN%no_spam@invalid_email.com, "3000 Peter Perlsø"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-03-03 21:06

> [...]

> Så'rn en gammel fætter har jeg stående (tower) ... er der nogen der ved
> hvor jeg kan finde instruktioner i at gasse den lidt op, og hvor langt

På min beige G3 300 Mhz har jeg gjort flg.:

1. Find jumper J16 (ved siden af batteriet)
2. Fjern garantimærket
3. Notér dig hvad vej jumperdimsen vender og løft den af.
jumperdimsen er en boks med 9 mulige indbyggede jumpers.
Da jeg ikke gad gå på indkøb tænkte jeg, hvad kan jeg opnå med de fire
indbyggede.
4. Jeg flyttede derfor etteren til treerens plads (fingerfærdighed
kræves og nål og tang) og vupti: 400 Mhz bus.

Kilde:
<http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/g3ae1.html>

Alle mulige forbehold tages

CPU temperatur kan du måle med: G3Strip (brug versionstracker for at
finde den)

Min CPUtpmax= 49; CPUtpmin= 36; genn.snit 39.

vh Flemming Rubini

Fra : Tom Dissing

Dato : 26-03-03 22:28

Kører din maskine stabilt med en bus der arbejder ved 400 Mhz.. Det er trods
alt fire gange så hurtigt som alm. PC100 ram..
Tom

Hvor hurtigt kører din processor, de plejer at være clocket med 4-5 gange,
så det kunne se ud til at du er oppe på 2Ghz, på din G3..
Det burde udvikle en del varme...

On 26/03/03 21:06, in article
1fsg4qr.13e549gbew1z4N%flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk, "Flemming

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-03-03 23:29

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvor hurtigt kører din processor, de plejer at være clocket med 4-5 gange,
> så det kunne se ud til at du er oppe på 2Ghz, på din G3..

Jeg har afskaffet mit gaskomfur efter jeg har overclocket.

Nej, du har fuldstændig ret. Det er PLLConfig der er sat op til x6.

BUSclock uændret = 66 Mhz
PCIclock uændret = 33 Mhz
CPUclock = 400 Mhz som følge af
PLLconfig (x4.5 er ændret til) = x6

vh Flemming Rubini

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 27-03-03 12:32

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Kører din maskine stabilt med en bus der arbejder ved 400 Mhz.. Det er trods
> alt fire gange så hurtigt som alm. PC100 ram..
> Tom

Hej Tom,

bliv ike forvirret... normalt kører Flemmings Mac jo ved 300 Mhz. Men
CPU'en kører i et forhold (CPU-til-bus) på 4,5x, og bussen er vant til
66 Mhz.

ved at overclocke kører CPU'en blot i forholdet 6x - bussen påvirkes
ikke.

Fra : Tom Dissing

Dato : 27-03-03 13:11

Det var også lidt en... Joke..
Tom

PS
Kan de der G3ere overclockes til at køre 100 mhz på bussen ?
Hvaffornoget ram sidder der egentlig I dem.. ( pc100 ? )

On 27/03/03 12:32, in article
1fshc2j.119394zacjixwN%no_spam@invalid_email.com, "3000 Peter Perlsø"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-03-03 18:37

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Kan de der G3ere overclockes til at køre 100 mhz på bussen ?
> Hvaffornoget ram sidder der egentlig I dem.. ( pc100 ? )

Måske kan du køre med en busclock på 83 Mhz iflg. undesøgeren t-.imai,
men han har ikke langtidstestet konfigurationen.

vh Flemming Rubini